Akun purkaus auton seistessä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2004
    • Tampere

    #16
    Originally posted by P.T. View Post
    Auto on eilen illalla pysäköity lämpimään talliin, jossa laitoin sen lataukseen heti. Tällöin akun lepojännite oli n. 12,5V. Tänä aamuna otin laturin irti ja akun lepojännite 12,8V. Heti tämän jälkeen käynnistin auton ja sain herjan purkuvirrasta. Millä logiikalla auto voisi päätellä, että autossa tapahtuu akun purkautumista tuolla seisontajaksolla, jossa akun lataustaso on käytännössä noussut (vaikka purkuvirtaa olisi oikeastiikin)?

    Eli tarvitseeko tuo herja käydä kuittaamassa jossain?
    Mitä kautta latasit akkua?

    Comment

    • P.T.
      Bimmer Rookie
      • May 2019
      • 68
      • Oulu

      #17
      Originally posted by zakspeed View Post
      Mitä kautta latasit akkua?
      Konehuoneen liittimien kautta.
      --
      F07 530D GT xDrive

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4657
        • Tampere

        #18
        Lämpimästä tallista lähdettäessä ja ladattessa akkua auto ajattelee että akku on täynnä ja purkaa latausta hiukan koska akku on lämmin. Jotta jarrutusenergian talteenotto putoaa pois päältä se edellyttää sitä että myös akun lämpötila laskee. Akun lämpötila seuraa vuorokauden ulkolämpötilan keskiarvoa varsin lähelle.

        Pihistelymoodin olen huomannut ainakin lämpöisessä vaikuttavan akun lataustapaan negatiivisesti. En ole testannut että vaikuttaako se kylmässä mitään. Oletko käyttänyt eco-prota?

        Jos ajelet jatkuvasti pitkää matkaa niin jos teet muuten kaikki samalla tavalla paitsi lataat auton ulkona niin häviääkö herja?

        Olen kuullut vastaavista tapauksista ennekin ja ei ole koskaan vaan tuollaista sattunut kohdalle niin siksi itseäkin kiinnostaa että mistä on kyse.

        Akunlatausjännitteen näkee mittariston salavalikosta.
        Kylmä akun lämpötila nostaa latausjännitettä.
        Täysi lataus noin 14.5v talteenotto samaa luokkaa
        Igr käytössä ja akun tyhjäys 13.2 - 13.5 tms
        Joskus näin että eco prolla jännite laski 13.0 asti ajossa ja myös jarrutusenergiaa ei otettu talteen vaan auto rullaa vaihde vapaalla ja latausjännite ei nouse
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • P.T.
          Bimmer Rookie
          • May 2019
          • 68
          • Oulu

          #19
          Originally posted by fraatti View Post
          Pihistelymoodin olen huomannut ainakin lämpöisessä vaikuttavan akun lataustapaan negatiivisesti. En ole testannut että vaikuttaako se kylmässä mitään. Oletko käyttänyt eco-prota?

          Jos ajelet jatkuvasti pitkää matkaa niin jos teet muuten kaikki samalla tavalla paitsi lataat auton ulkona niin häviääkö herja?

          Eco-prota en ole käyttänyt kun sitä ei ole Tuossa on vain normal, sport ja sport+.

          Ja auton arkiajot on enemmänkin kaupunkipainotteista ja tosiaan silloin tuota ongelmaa ei ole ilmennyt. Pitää latailla tuolla ylläpitolaturilla nyt akkua ja etenkin ennen seuraavaa pidempää reissua ja katsoa tilanne.
          --
          F07 530D GT xDrive

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6784
            • PK-seutu

            #20
            Onko Fraatilla tai Zakspeedillä näkemystä, osaako IBS seurata virrankulutusta, vaikka akkua ladattaisiinkin samalla? Eli vaikka ylläpitolaturi syöttää hiljalleen virtaa akullepäin konehuoneen pistokkeiden kautta ja pitää jännitteen akulla kyllä kunnossa, niin pystyykö haistamaan ,että hei sulakkeen #35 taakse menee nyt sähköä johonkin vaikka auton pitäisi nukkua?
            S65, S85, H1, N63TU, IB1

            Comment

            • Kiimalainen
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 103
              • Kuvansi

              #21
              Nyt on pari kertaa käynyt niin että kun lähtee kotoa ajelemaan niin noin 5km päästä loppuu virta autosta. Salavalikosta katsoin latausvirtoja niin joskus kun starttaa auton niin ei lataa ollenkaan. Heti perään uusi starttaus niin 14.7v lataus.

              Mikähän tuon mahtaa tehdä? Tuskin laturissa vika vaan sen ohjauksessa. Mitään vikakoodeja ei ole aktiivisena.
              F01 730d -09

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 2004
                • Tampere

                #22
                Originally posted by pyroz View Post
                Onko Fraatilla tai Zakspeedillä näkemystä, osaako IBS seurata virrankulutusta, vaikka akkua ladattaisiinkin samalla? Eli vaikka ylläpitolaturi syöttää hiljalleen virtaa akullepäin konehuoneen pistokkeiden kautta ja pitää jännitteen akulla kyllä kunnossa, niin pystyykö haistamaan ,että hei sulakkeen #35 taakse menee nyt sähköä johonkin vaikka auton pitäisi nukkua?
                IBS on hereillä vaikka muu auto nukkuu ja tallentaa akun tilaa omaan muistipiiriinsä, jonka purkaa sitten virtojen kytkemisen yhteydessä moottorin ohjaimelle josta mahdolliset checkcontrol viestit sitten sytytetään.

                Mikäli autoa ladataan moottoritilan apuvirtapistokkeista miedolla ylläpitolaturilla ~4A ja auton purkuvirta on tätä suurempi reagoi IBS tilanteeseen purkuvirtana sillä seisontajaksolla.

                Mikäli lataus/purkusuhde on toisinpäin on se rekisteröity akun lataamiseksi.
                tässä tullaan myös siihen tilanteeseen, että IBS on opetettu ymmärtämään oikein vain ulkopuolisia latureita jotka syöttävät jatkuvana 14.8V. Sitä en osaa kertoa millä tavalla on vaikutusta IBS:n reagointiin jos ladataan matalammalla jännitteellä auton ollessa levossa.

                Comment

                • P.T.
                  Bimmer Rookie
                  • May 2019
                  • 68
                  • Oulu

                  #23
                  Auto oli eilen työpäivän ajan pihalla vajaan kymmenen asteen pakkasessa ja siitä lähtiessä ei herjannut akun purkaantumisesta. Ja yön oli lämpimässä tallissa ja senkään jälkeen ei tullut herjaan akun purkaantumisesta.

                  Voikohan tuo "äly"laturi tehdä sellaisia temppuja, että se aiheutti tuon herjan... Pitää laittaa taas yöksi lataukseen ja katsoa, että toistuuko herja.

                  Sitten katselin tuolta piilovaikosta latausjännitettä työpäivän jälkeen eli pakkasesta lähtiessä ja myös tänään lämpimästä tallista lähtiessä. Molemmissa tapauksissa latausjännite oli 14,6-14,7 eli auto tosiaan lataisi akkua täyteen. Tallista lähtiessä tosin laitoin piilovalikon vasta pihalle peruuttamisen jälkeen, jolloin auton ulkolämpömittari ehti jo mennä miinukselle.

                  Mutta pidemmillä reissuilla tuota ongelmaa on tosiaan ilmennyt aiemminkin, että auto herjaa akun matalasta varauksesta heti ajon päätteeksi.

                  Pitää nyt latailla silloin tällöin tuolla ylläpitolaturilla ja seurailla tilannetta.
                  --
                  F07 530D GT xDrive

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4657
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by P.T. View Post
                    Auto oli eilen työpäivän ajan pihalla vajaan kymmenen asteen pakkasessa ja siitä lähtiessä ei herjannut akun purkaantumisesta. Ja yön oli lämpimässä tallissa ja senkään jälkeen ei tullut herjaan akun purkaantumisesta.

                    Voikohan tuo "äly"laturi tehdä sellaisia temppuja, että se aiheutti tuon herjan... Pitää laittaa taas yöksi lataukseen ja katsoa, että toistuuko herja.

                    Sitten katselin tuolta piilovaikosta latausjännitettä työpäivän jälkeen eli pakkasesta lähtiessä ja myös tänään lämpimästä tallista lähtiessä. Molemmissa tapauksissa latausjännite oli 14,6-14,7 eli auto tosiaan lataisi akkua täyteen. Tallista lähtiessä tosin laitoin piilovalikon vasta pihalle peruuttamisen jälkeen, jolloin auton ulkolämpömittari ehti jo mennä miinukselle.

                    Mutta pidemmillä reissuilla tuota ongelmaa on tosiaan ilmennyt aiemminkin, että auto herjaa akun matalasta varauksesta heti ajon päätteeksi.

                    Pitää nyt latailla silloin tällöin tuolla ylläpitolaturilla ja seurailla tilannetta.
                    Akun lämpötilan auto "päättelee" ibs-kaapelin mittauksen perusteella. Kaapeli on kiinni akun navassa josta se saa saanee varsin tarkan käsityksen siitä mikä on akun todellinen lämpötila. Käsitykseni mukaan auton ulkolämpötilan mittauksella ei ole mitään merkitystä asiaan.

                    Ulkolämpötilalla on kuitenkin sen verran tekemistä asian kanssa että jonkinnäköisellä viiveellä tuo 20kg lyijyklöntti seuraa autoa ympäröivän (ja ehkä hiukan sisäilman) lämpötilaa...

                    Joskus ctekeissä taisi olla sellainen juttu että vanhemmat mallit temppuili "suurien" akkujen latauksessa. Esim 3,3A laturin maks akkukoko on ohjeen mukaan 90Ah tms... Tai ainakin itsellä on sellaisia kokemuksia.

                    Jos vain jaksat seurailla piilovalikkoa niin pystynyt tuon perusteella kyllä päättelemään että lataako auto akkua vai ei.

                    Se mitä itse asiaa joskus tutkin niin jarrutusenergian telteenotto poistui käytössä kun akun lämpötila laski alle +5 asteen. Jos auto säilytti tai latasi lämpöisessä niin tällöin tietysti tuo oli taas käytössä niin kauan kunnes akun lämpötila laski. IGR:n toiminnasta olen laittanut myös tänne jotain kuvia...
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • bmw77
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 132
                      • P-pohojanmaa

                      #25
                      Mulla 1/2015 autossa (F10 530d) tulee nykyään lähes joka päivä ensimmäisellä starttauksella ruutuun herja: "Akun lisääntynyt purkaus auton seistessä", tai jotain tuon tyylistä. Tällä viikolla käväsin Limingassa koodauttamassa jarruenergian talteenoton pois käytöstä. Se ei kuitenkaan sit ratkaissutkaan ongelmaa, vaan taas tänä aamuna herja tuli ruutuun.

                      Auto lähtee käyntiin ihan niinku palmun alta. Mutta Webasto ei tietenkään toimi tuon "herjan" ollessa aktiivinen. Weba on tehdas asenteinen...

                      Olen lukenut, että Comfort Access oven kaffat vois aiheuttaa tota herjaa. Kaikki kahvat toimii sekä lukitsemiseen, että avaamiseen. En ainakaan Carlylla löydä vikakoodeja oven kahvoista (missähän modulissa ne ois, jos niitä ois?).

                      Voisko olla niin, että akulla on vaan tullut kilometrit täyteen? Eli ratkaisikohan akun vaihto tämän probleemin?
                      ???
                      EX: 530D F10 LCI -15
                      EX: 530D E61 LCI -08
                      EX: 320D E91 -07

                      Comment

                      • Kiimalainen
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 103
                        • Kuvansi

                        #26
                        Katso piilovalikosta miten käyttäytyy latausjännite. Jos heittelee yhtään niin laturissa/ jännitteensäätimessä vois olla vika. Itsellä oli jännitteensäädin vikana kun rupesi akkuherjaa tulemaan.
                        F01 730d -09

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17878
                          • PKS

                          #27
                          Oliko vikakoodeissa mitään tarkempia tietoja, ehkä kohdistuu johonkin moduliin? Ne on info-viesteissä, joten eivät välttämättä näy Carlylla (ei kokemuksia), ISTA:lla näkyy ainakin. Ääritapauksessa jos akku on koodattu väärin tai kuittaamatta jos vaihdettu voisi jotain samanlaista ehkä tulla myös vastaan.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                          Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • bmw77
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 132
                            • P-pohojanmaa

                            #28
                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Oliko vikakoodeissa mitään tarkempia tietoja, ehkä kohdistuu johonkin moduliin? Ne on info-viesteissä, joten eivät välttämättä näy Carlylla (ei kokemuksia), ISTA:lla näkyy ainakin. Ääritapauksessa jos akku on koodattu väärin tai kuittaamatta jos vaihdettu voisi jotain samanlaista ehkä tulla myös vastaan.
                            Liitteenä vikakoodit, jotka luin tänään aamupäivällä Carlylla. Ensimmäisessä luku kerrassa oli kilometreistä päätellen jarruenergia koodauksessa tulleita juttuja. Toisella lukukerralla ei sitten jäänytkään juuri mitään.

                            Pitää lukea vielä uusiks joku päivä... Harmi ku ei muistanut silloin limingassa kattoo ISTA:lla tai jollain koodeja. Oletin että akkuherjat lähtee pois, niin ei muisti oikein pelannut

                            Akku on käsittääkseni alkuperäinen, 105Ah AGM-akku.
                            Attached Files
                            ???
                            EX: 530D F10 LCI -15
                            EX: 530D E61 LCI -08
                            EX: 320D E91 -07

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17878
                              • PKS

                              #29
                              Mä koitan päästä jyvälle, mutta noi Carlyn koodit ei ole mulle ihan täysin selkeitä. Veikkaus on että auto ei mene nukkumaan jostain syystä, joku jää syömään virtaa. Mutta mikä. Noi timeoutit tuolla on ne niitä mistä lähtisin tilannetta purkamaan.

                              P.s. Kivat varusteet
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                              E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                              Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4657
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by bmw77 View Post
                                Mulla 1/2015 autossa (F10 530d) tulee nykyään lähes joka päivä ensimmäisellä starttauksella ruutuun herja: "Akun lisääntynyt purkaus auton seistessä", tai jotain tuon tyylistä. Tällä viikolla käväsin Limingassa koodauttamassa jarruenergian talteenoton pois käytöstä. Se ei kuitenkaan sit ratkaissutkaan ongelmaa, vaan taas tänä aamuna herja tuli ruutuun.

                                Auto lähtee käyntiin ihan niinku palmun alta. Mutta Webasto ei tietenkään toimi tuon "herjan" ollessa aktiivinen. Weba on tehdas asenteinen...

                                Olen lukenut, että Comfort Access oven kaffat vois aiheuttaa tota herjaa. Kaikki kahvat toimii sekä lukitsemiseen, että avaamiseen. En ainakaan Carlylla löydä vikakoodeja oven kahvoista (missähän modulissa ne ois, jos niitä ois?).

                                Voisko olla niin, että akulla on vaan tullut kilometrit täyteen? Eli ratkaisikohan akun vaihto tämän probleemin?
                                Jos akku tyhjenee ja herjoja liiallisesta virrankulutuksesta tulee tauluun on ihan yhtä järkevää koodata igr pois kun hoitaa rakko kantapäässä laastarilla otsassa...

                                Dpf, egr, SCR, igr off jne näyttää olevan vaan muotia... Ja auto palautetaan vanhojen pikinytkyjen tasolle.


                                Itse viasta. Jos sulla on comfort access niin käy hipelöimässä eri kahvoja että toimivatko ne oikein kosketuksesta ja keskuslukko sulkeutuu/avautuu kuten pitää. Jos jossain kahvassa esiintyy jotain epämääräistä niin sitten kyseisestä kahvasta johdot irti ja katsoa loppuuko herjat.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X