Announcement

Collapse
No announcement yet.

M550d lämmöt, termostaatin vaihto ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1252
    • Kainuu

    M550d lämmöt, termostaatin vaihto ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus

    Ei tahdo lämmöt nousta vaikka sen 20 km ajaa ja lähtö oli lämpimästä tallista niin -10c pakkasessa lämmöt on tuo jälkeen piilovalikon mukaan 79 ja öljynlämpö 86. Moin 100 km ajon jälkeen lämmöt on 82-83. Tänään merkkiliikkeen tiskillä asiasta poristiin mutta oikeista lämmöistä ei ihan varmuutta tullut. Onko tuossa muuten yksi vai kaksi termostaattia? Merkkarin tiskillä tarjosivat vain yhtä mutta realoemista katselin että toinen olisi suodatinjalan luona ja se olisi laatikon öljyjen jäähdytystä varten.
    Last edited by makebm5; 27-02-2020, 18:58.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    #2
    Originally posted by makebm5 View Post
    Ei tahdo lämmöt nousta vaikka sen 20 km ajaa ja lähtö oli lämpimästä tallista niin -10c pakkasessa lämmöt on tuo jälkeen piilovalikon mukaan 79 ja öljynlämpö 86. Moin 100 km ajon jälkeen lämmöt on 82-83. Tänään merkkiliikkeen tiskillä asiasta poristiin mutta oikeista lämmöistä ei ihan varmuutta tullut. Onko tuossa muuten yksi vai kaksi termostaattia? Merkkarin tiskillä tarjosivat vain yhtä mutta realoemista katselin että toinen olisi suodatinjalan luona ja se olisi laatikon öljyjen jäähdytystä varten.
    Joo on siellä päätermarin lisäksi öljynsuodattimen jalassa lämmönvaihdin, missä on termostaatti (tai 2 termostaattia?). Sillä lämmönvaihtimella tosiaan tarvittaessa lämmitetään ja jäähdytetään laatikkoöljyä.
    Epäilen että omassa 535 D:ssä tuon suodatinjalan termarissa on häikkää. Pakkasen kiristyessä alle 20 asteen, ei meinaa lämmöt nousta. Päätermarin vaihto ei auttanut asiaa. Päätermarin vaihto on helppo homma.
    Suodatinjalassa on oma paketti missä on termari (tai kaksi, en oo varma). Se paketti vaihdetaan kokonaisena, ja löytyy netistä n. 250€. Tänä talvena kun ei ole tarvinnut kovilla pakkasilla ajaa, niin on jäänyt tuo vaihto itsellä tekemättä. Mutta ei pitäis olla vaikea homma tuokaan vaihto. Jossain oli vinkki, että kannattaa asentaessa laittaa ensin vaihteistoöljyn linjat kiinni lämmönvaihtimeen ja sitten vasta paketin asennus lohkon kylkeen. Muuten pitäis olla simppeli homma.

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1252
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by HV530XD View Post
      Joo on siellä päätermarin lisäksi öljynsuodattimen jalassa lämmönvaihdin, missä on termostaatti (tai 2 termostaattia?). Sillä lämmönvaihtimella tosiaan tarvittaessa lämmitetään ja jäähdytetään laatikkoöljyä.
      Epäilen että omassa 535 D:ssä tuon suodatinjalan termarissa on häikkää. Pakkasen kiristyessä alle 20 asteen, ei meinaa lämmöt nousta. Päätermarin vaihto ei auttanut asiaa. Päätermarin vaihto on helppo homma.
      Suodatinjalassa on oma paketti missä on termari (tai kaksi, en oo varma). Se paketti vaihdetaan kokonaisena, ja löytyy netistä n. 250€. Tänä talvena kun ei ole tarvinnut kovilla pakkasilla ajaa, niin on jäänyt tuo vaihto itsellä tekemättä. Mutta ei pitäis olla vaikea homma tuokaan vaihto. Jossain oli vinkki, että kannattaa asentaessa laittaa ensin vaihteistoöljyn linjat kiinni lämmönvaihtimeen ja sitten vasta paketin asennus lohkon kylkeen. Muuten pitäis olla simppeli homma.
      Kiitos infosta. Sellainen lisätieto vielä että n 15 km jäljiltä on jo ylävesiletku lämmin vaikka koneen lämmöt vajaan 70c
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #4
        Päätermareita noista on mennyt, muutamaan olen joutunut vaihtamaan...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • eetukuu
          Newbiemmer
          • Sep 2019
          • 6
          • Lahti

          #5
          Lämpöjen nousuun vaikuttaa oleellisesti myös egr:n toiminta, jos se ohjelmoitu pois pelistä niin kyllä sen lämmöissä huomaa

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1252
            • Kainuu

            #6
            Originally posted by eetukuu View Post
            Lämpöjen nousuun vaikuttaa oleellisesti myös egr:n toiminta, jos se ohjelmoitu pois pelistä niin kyllä sen lämmöissä huomaa
            Ei se noin paljon edellisessä autossa vaikuttanut. Ehkä hiukan hitaammin että joutui 1-2 km pitempään ajamaan mutta lämmöt kyllä nousi samaan lopulta.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #7
              Originally posted by eetukuu View Post
              Lämpöjen nousuun vaikuttaa oleellisesti myös egr:n toiminta, jos se ohjelmoitu pois pelistä niin kyllä sen lämmöissä huomaa

              Edelleenkin väitän tämän asian olevan enemmän korvien välissä kuin todellisuudessa.

              Omissa autoissa joissa molemmissa N57, toisesta egr on täysin pois, toisesta ohjelmallisesti ja vaikka ollut kovempiakin pakkasia ja ilman lämmitystä lähdetty liikenteeseen niin 5km(5-8min) päästä puhaltaa jo lämmintä.

              Toisessa myös dpf edelleen paikallaan ja kaikki pelaa todella upeasti.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #8
                Originally posted by makkis View Post
                Edelleenkin väitän tämän asian olevan enemmän korvien välissä kuin todellisuudessa.

                Omissa autoissa joissa molemmissa N57, toisesta egr on täysin pois, toisesta ohjelmallisesti ja vaikka ollut kovempiakin pakkasia ja ilman lämmitystä lähdetty liikenteeseen niin 5km(5-8min) päästä puhaltaa jo lämmintä.

                Toisessa myös dpf edelleen paikallaan ja kaikki pelaa todella upeasti.
                Samaa mieltä. EGR poiston merkitys on häviävän pieni, että jos ei tietäisi sen olevan pois niin mitään eroa ei huomaisi, eli korvien välissä se vaiva on
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • eetukuu
                  Newbiemmer
                  • Sep 2019
                  • 6
                  • Lahti

                  #9
                  Perustelkaahan toki vähän tätä korvien välissä juttua, egr kunnossa ja toiminnassa öljynlämmöt 100-105 astetta ja vastaavasti vedet 95-100 astetta -> egr pois, öljynlämmöt 90-95 ja nesteet 80-85? Ja nämä normaalissa matka ajossa otettuja lämpöjä samoissa olosuhteissa. Mun mielestä tää ei oo korvien välissä..

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2717
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by eetukuu View Post
                    Perustelkaahan toki vähän tätä korvien välissä juttua, egr kunnossa ja toiminnassa öljynlämmöt 100-105 astetta ja vastaavasti vedet 95-100 astetta -> egr pois, öljynlämmöt 90-95 ja nesteet 80-85?
                    Arvelen että em. kommentit ovat sieltä omien korvien välistä kaiveltuja. Itse vastaavasti olet kerännyt empiiristä dataa ja se kertoo vakuuttavammin mistä on kyse. Kiitos omien mittahavaintojesi jakamisesta. Kun tietää enemmän, luulee vähemmän.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      #11
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Arvelen että em. kommentit ovat sieltä omien korvien välistä kaiveltuja. Itse vastaavasti olet kerännyt empiiristä dataa ja se kertoo vakuuttavammin mistä on kyse. Kiitos omien mittahavaintojesi jakamisesta. Kun tietää enemmän, luulee vähemmän.

                      Juurikin näin
                      Jokainen näkee kuten parhaaksi näkee
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1252
                        • Kainuu

                        #12
                        Nyt päätermari vaihdettu niin lämmöt nousee 82-84. Nopeammin alkaa puhaltaa lämmint nyt mutta saa noihin lämpöihin sen 10-15 km ajella kuitenkin. Pitänee vielä vaihdattaa se vaihteistotermari kun saa lisäturvan piikkiin.
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1252
                          • Kainuu

                          #13
                          Laatikon termostaattikin vaihdettu ja nyt vaikuttaa olevan kunnossa. 84 on maksimi koneen lämpö ja nyt jäähdytysnesteen lämpö nousee nopeammin kun moottori öljyn. Aiemmin oli toisin päin.
                          Tänään sattui kuitenkin sellainen juttu että kiihdyttäessä huomasin että ihan kaikki vedot ei ole tallella(sport displayn mukaan 200kw maksimissaan).
                          Vika koodiksi tuli 29EA00. Eli ilmeisesti "välijäähdyttimen hyötysuhde alentunut".
                          Huomasin sitten että jäähdytysnesteen taso oli lämpimälläkin moottorilla varmaan sentin alle MIN rajan. Tuossahan on välijäähy moottorin päällä ja tällöin vesiputkien korkein kohta on kanssa niin mietin että jos ilmaa putkissa niin jäähdytys ei toimi kunnolla. Oiskohan jäänyt ilmaus tekemättä vai onko tuossa joku oma ohje siihen?
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1252
                            • Kainuu

                            #14
                            Puuttui nestettä n 8dl. Lisäyksen jälkeen ei herjaa ole tullut.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1252
                              • Kainuu

                              #15
                              Originally posted by makebm5 View Post
                              Puuttui nestettä n 8dl. Lisäyksen jälkeen ei herjaa ole tullut.
                              Tulipa herja uudelleen vielä.. Ei kait tuohon muuta vikaa voi olla että neste ei kierrä coolerissa kunnolla. Onkohan kierrolle oma pumppunsa?
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎