Announcement

Collapse
No announcement yet.

M550d lämmöt, termostaatin vaihto ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    #16
    Originally posted by makebm5 View Post
    Tulipa herja uudelleen vielä.. Ei kait tuohon muuta vikaa voi olla että neste ei kierrä coolerissa kunnolla. Onkohan kierrolle oma pumppunsa?
    Jos nyt oikein tulkitsin yhtä enkunkielistä artikkelia, ni siellä on kaksi vesijäähdytteistä cooleria ja niillä molemmilla oma sähköinen pumppu.
    Last edited by HV530XD; 03-03-2020, 19:42. Reason: Typo...

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #17
      Originally posted by makebm5 View Post
      Tulipa herja uudelleen vielä.. Ei kait tuohon muuta vikaa voi olla että neste ei kierrä coolerissa kunnolla. Onkohan kierrolle oma pumppunsa?
      Oma pumppu ja oma syylärinsä, toisinsanoen oma moottorista riippumaton kiertonsa.

      Reikä syylärissä?
      Last edited by zakspeed; 09-04-2020, 21:44.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • HV530XD
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 399
        • Lappeenranta

        #18
        Originally posted by zakspeed View Post
        Oma pumppu ja oma syylärinsä, toisinsanoen oma moottorista riippumaton kiertonsa.

        Reikä syylärissä?
        "Both the main radiator positioned immediately in front of the combustion chambers and the intercooler behind the low-pressure charger are supplied by a low-temperature water circuit with separate electric pump." Sekoilin tuossa aiemmin eli ei ole kahta välijäähyä, mutta sekä välijäähyllä että pääsyylärillä on oma erillinen sähköpumppu.
        Syyläri vuotaa tai pumppu sökö?

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #19
          Originally posted by HV530XD View Post
          "Both the main radiator positioned immediately in front of the combustion chambers and the intercooler behind the low-pressure charger are supplied by a low-temperature water circuit with separate electric pump." Sekoilin tuossa aiemmin eli ei ole kahta välijäähyä, mutta sekä välijäähyllä että pääsyylärillä on oma erillinen sähköpumppu.
          Syyläri vuotaa tai pumppu sökö?
          Siellä on tavallaan kaksi välijäähyä. Pieni ahtoputken sisällä matalapaine ja toisen korkeapaine ahtimen välissä ja sitten se iso ennen imusarjaa.
          Last edited by zakspeed; 09-04-2020, 21:44.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1253
            • Kainuu

            #20
            Originally posted by zakspeed View Post
            Oma pumppu ja oma syylärinsä, toisinsanoen oma moottorista riippumaton kiertonsa.

            Reikä syylärissä?
            Kiitos infosta. Voisi aloittaa siitä että tarkistaisi onko tuolla nestettä tarpeeksi niin mistähän tarkistaminen tapahtuu vai ottaako nesteen kuitenkin samasta kuin "pääjärjestelmä"?
            Ottaakohan kuinka herkästi sitten ilmat tuonne jos vaihtaa vaihteistotermostaatin ja ei ole alipainesysteemiä käytetty ilmaukseen?
            Last edited by makebm5; 04-03-2020, 14:44.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1253
              • Kainuu

              #21
              Jatkoa sen verran että carlyn live datasta lämmöt kohdassa air temp before compressor vähän pollkaistessa nousee 150-160 asteeseen. Normiajossa 50-60.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                #22
                Originally posted by makebm5 View Post
                Jatkoa sen verran että carlyn live datasta lämmöt kohdassa air temp before compressor vähän pollkaistessa nousee 150-160 asteeseen. Normiajossa 50-60.
                Tuo lukema täytyy olla ennen korkeapaineahdinta (before compressor)? Jos tuollaiset lukemat löytyy imusarjasta ison coolerin jälkeen ni ei todellakaan tee moottorille hyvää eikä ihme että tehoja rajoitetaan jos noin lämmöt nousee. Löytyykö livedatasta imuilman lämpötila imusarjasta eli IAT (intake air temp) tai MAT (manifold air temp)? Se lämpötila kertoo oikeasti moottorille menevän ilman lämpötilan eikä toimivalla vesijäähdytteisellä coolerilla pitäisi mennä hirveästi yli jäähdytinnesteen lämpötilan.
                Joka tapauksessa vaikuttaa siltä että neste ei kierrä coolerilla, eli mahdollisesti ilmaa järjestelmässä tai pumppu ei pyöri. Häviääkö nyt nestettä eli onko vuotoa jossain? Onhan tietysti vielä häviävän pieni mahdollisuus että imuilman lämpötilan mittauksessa on häikkää, anturivika tms.
                Vahvin epäily kyllä että johonkin on jäänyt ilmaa ja neste ei kierrä coolerilla...
                Edit: kaivoin tämän moottorin ohjeet jäähdytinnesteen täyttöön Newtis:istä, ja siellä ei täytölle ollut muuta ohjetta kuin käyttää alipainesysteemiä... Joten epäily ilmavaivasta vahvistuu entisestään...
                Last edited by HV530XD; 06-03-2020, 22:13. Reason: Lisätty kommentit alipainesysteemin käytöstä.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by HV530XD View Post
                  Vahvin epäily kyllä että johonkin on jäänyt ilmaa ja neste ei kierrä coolerilla...
                  Edit: kaivoin tämän moottorin ohjeet jäähdytinnesteen täyttöön Newtis:istä, ja siellä ei täytölle ollut muuta ohjetta kuin käyttää alipainesysteemiä... Joten epäily ilmavaivasta vahvistuu entisestään...
                  Ihan vaan pinnallisesti asiaa kurkanneena, onko siellä välijäähyllä (koneen päällä järjestelmän korkein kohta) lainkaan ilmausnippaa? Eli ainut keino saada järjestelmä ilmattomaksi on alipainetäyttö.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1253
                    • Kainuu

                    #24
                    Originally posted by HV530XD View Post
                    Tuo lukema täytyy olla ennen korkeapaineahdinta (before compressor)? Jos tuollaiset lukemat löytyy imusarjasta ison coolerin jälkeen ni ei todellakaan tee moottorille hyvää eikä ihme että tehoja rajoitetaan jos noin lämmöt nousee. Löytyykö livedatasta imuilman lämpötila imusarjasta eli IAT (intake air temp) tai MAT (manifold air temp)? Se lämpötila kertoo oikeasti moottorille menevän ilman lämpötilan eikä toimivalla vesijäähdytteisellä coolerilla pitäisi mennä hirveästi yli jäähdytinnesteen lämpötilan.
                    Joka tapauksessa vaikuttaa siltä että neste ei kierrä coolerilla, eli mahdollisesti ilmaa järjestelmässä tai pumppu ei pyöri. Häviääkö nyt nestettä eli onko vuotoa jossain? Onhan tietysti vielä häviävän pieni mahdollisuus että imuilman lämpötilan mittauksessa on häikkää, anturivika tms.
                    Vahvin epäily kyllä että johonkin on jäänyt ilmaa ja neste ei kierrä coolerilla...
                    Edit: kaivoin tämän moottorin ohjeet jäähdytinnesteen täyttöön Newtis:istä, ja siellä ei täytölle ollut muuta ohjetta kuin käyttää alipainesysteemiä... Joten epäily ilmavaivasta vahvistuu entisestään...
                    Sisään menevän ilman lämmöt pyörii lähellä ulkolämpöä. Charge air max 50 astetta.
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1253
                      • Kainuu

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Ihan vaan pinnallisesti asiaa kurkanneena, onko siellä välijäähyllä (koneen päällä järjestelmän korkein kohta) lainkaan ilmausnippaa? Eli ainut keino saada järjestelmä ilmattomaksi on alipainetäyttö.
                      En ole nippaa löytänyt.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • HV530XD
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 399
                        • Lappeenranta

                        #26
                        Originally posted by makebm5 View Post
                        Sisään menevän ilman lämmöt pyörii lähellä ulkolämpöä. Charge air max 50 astetta.
                        Ulkolämmöllä nyt ei ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa. Tarkoitin moottorin sisään menevällä ilman lämmöllä sen ilman lämpöä mikä päätyy sylintereihin turboilta coolereiden jälkeen imusarjasta. Yleensä puhutaan IAT tai MAT lämmöstä. Voi olla myös tuo charge air, jos se on mitattu coolerin jälkeen. Jos lukema on tuo 50 astetta ni se on oikein hyvä. Jos se myös pysyy tuossa kun antaa hanaa.

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1253
                          • Kainuu

                          #27
                          Originally posted by HV530XD View Post
                          Ulkolämmöllä nyt ei ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa. Tarkoitin moottorin sisään menevällä ilman lämmöllä sen ilman lämpöä mikä päätyy sylintereihin turboilta coolereiden jälkeen imusarjasta. Yleensä puhutaan IAT tai MAT lämmöstä. Voi olla myös tuo charge air, jos se on mitattu coolerin jälkeen. Jos lukema on tuo 50 astetta ni se on oikein hyvä. Jos se myös pysyy tuossa kun antaa hanaa.
                          Tuo Charge air on lukema coolerin päässä olevasta anturista ennen imusarjaa.
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • opsi
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 33

                            #28
                            M550d

                            Onko intercoolerin nesteen kierrätyspumppu ehyt.

                            Comment

                            • kawis
                              BTCF Member
                              • Sep 2009
                              • 187
                              • Kokkola

                              #29
                              Originally posted by makebm5 View Post
                              Laatikon termostaattikin vaihdettu ja nyt vaikuttaa olevan kunnossa. 84 on maksimi koneen lämpö ja nyt jäähdytysnesteen lämpö nousee nopeammin kun moottori öljyn. Aiemmin oli toisin päin.
                              Tänään sattui kuitenkin sellainen juttu että kiihdyttäessä huomasin että ihan kaikki vedot ei ole tallella(sport displayn mukaan 200kw maksimissaan).
                              Vika koodiksi tuli 29EA00. Eli ilmeisesti "välijäähdyttimen hyötysuhde alentunut".
                              Huomasin sitten että jäähdytysnesteen taso oli lämpimälläkin moottorilla varmaan sentin alle MIN rajan. Tuossahan on välijäähy moottorin päällä ja tällöin vesiputkien korkein kohta on kanssa niin mietin että jos ilmaa putkissa niin jäähdytys ei toimi kunnolla. Oiskohan jäänyt ilmaus tekemättä vai onko tuossa joku oma ohje siihen?
                              Tuliko tähän ongelmaan ratkaisua?
                              Oma 550d antaa saman 29EA00 vikakoodin.
                              Oliko ongelmaa ilmauksessa, kiertopumpussa vai jossain ihan muussa??
                              Sähkörimpula

                              Ex
                              BMW e30 M3 tech., BMW e39 540iA, BMW e46 330xi
                              BMW e53 X5 4.4, BMW e39 530iA, BMW f10 530xd
                              BMW e91 335d, BMW e71 X6 35d , BMW f30 330e, F10 M550d

                              Comment

                              • makebm5
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2009
                                • 1253
                                • Kainuu

                                #30
                                Originally posted by kawis View Post
                                Tuliko tähän ongelmaan ratkaisua?
                                Oma 550d antaa saman 29EA00 vikakoodin.
                                Oliko ongelmaa ilmauksessa, kiertopumpussa vai jossain ihan muussa??
                                Ei selvinnyt ennen auton vaihtoa. Veikkasin itse pumppua ettei ollut ihan 100% kunnossa enää.
                                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎