Announcement

Collapse
No announcement yet.

520 dx moottorin kumityyny.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jumppe
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 10
    • Kokkola

    520 dx moottorin kumityyny.

    Hello. Onko asiantuntemusta moisesta kun tilasin autodocista moottorin kumityynyt (2kpl) Lemförder merkkisiä sattuivat olemaan, ja olen ymmärtänyt että nykyisiin kumityynyihin menee alipaineletkut, joilla saadaan tyynyihin tarvittaessa alipaine jäykkyyden muuttamiseksi jäykymmäksi/löysemmäksi. No näissä tilatuissa tyynyissä ei ole mitään paikkaa alipaineletkuille. Vielä en ole auton alle ryöminyt nykytilaa varmistamaan, mutta jos se on kuten oletan, niin mitähän näille tekis? Viisainta varmaan nämät hylätä ja hommata kunnon letkuliittimelliset tyynyt. Auto on 2014 mallin 520dx ja pannu on N47.
    Pariin päivään en valitettavasti pääse kuvaa uusista tyynyistä laittamaan, mutta voin myöhemmin lisätä, jos joku kiinnostuu näkemään. Näin tämä, hei.
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1271
    • Kajjjaani

    #2
    http://bmwfans.info/parts-catalog

    Tuolta saat autosi vinillä katsottua tuleeko niihin tyynyihin alipaineletkut ja oikeat osanumerot kumityynyille.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • Jumppe
      Newbiemmer
      • Jan 2015
      • 10
      • Kokkola

      #3
      Kiitokset

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2324
        • Uusimaa

        #4
        Mun mielestä näissä 2,0-litraisissa dieseleissä ei ole alipaineohjattuja kumityynyjä. Olin katsovinani että ainakaan omassa autossani en pikaisesti katsomalla löytänyt kumityynyihin meneviä letkuja....

        Ja sanoisin myös että jos ei Lemförderin korvausosassa liitäntää ole, niin ei sitä ole myöskään originaalissa. Koska hyvin todennäköisesti originaali on Lemförderin valmistama.
        Last edited by JKK; 27-02-2020, 18:34.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Jumppe
          Newbiemmer
          • Jan 2015
          • 10
          • Kokkola

          #5
          Toivottavasti asia olis juuri niin, ettei 2-litrasissa diesseleissä olis alipaineletkuja tyynyissä. Mulla tänään tuli semmonenki teoria mieleen, että suattaapi olla niin, että diesseleissä on alipaine tyynyille ja bensoissa ei. Tämä juolahtI siitä mieleen, kun selailin varaosahaku-sivustoa ja minkälaisia tyynyjä purkuautoista on.
          Toisaalta myös 2-litran dieselissä on varmaan tarvis olla melko lailla vankimmat mahdolliset tyynyt...

          Comment

          • Jumppe
            Newbiemmer
            • Jan 2015
            • 10
            • Kokkola

            #6
            Toivottavasti asia olis juuri niin, ettei 2-litrasissa diesseleissä olis alipaineletkuja tyynyissä. Mulla tänään tuli semmonenki teoria mieleen, että suattaapi olla niin, että diesseleissä on alipaine tyynyille ja bensoissa ei. Tämä juolahtI siitä mieleen, kun selailin varaosahaku-sivustoa ja minkälaisia tyynyjä purkuautoista on.
            Toisaalta myös 2-litran dieselissä on varmaan tarvis olla melko lailla vankimmat mahdolliset tyynyt...

            Comment

            • juha_s
              Alueaktiivi
              • May 2008
              • 447
              • Lappeenranta

              #7
              Tilasin merkkiliikkeen kautta 525d xdriveen tyynyt, näissä oli letkuliitännät ja autossa olevissa ei. Kuten myöskään ei tätä letkujärjestelmää, paikalleen ne menivät mutta edelleen tärisee tyhjäkäynnillä. Ehkä vähän rauhoittui kun edelliset olivat totaalisen loppu. Seuraavaksi sitten 6-diiseliä
              F11 535d xDrive M-Sport -13

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2324
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by juha_s View Post
                Tilasin merkkiliikkeen kautta 525d xdriveen tyynyt, näissä oli letkuliitännät ja autossa olevissa ei. Kuten myöskään ei tätä letkujärjestelmää, paikalleen ne menivät mutta edelleen tärisee tyhjäkäynnillä. Ehkä vähän rauhoittui kun edelliset olivat totaalisen loppu. Seuraavaksi sitten 6-diiseliä
                Tulikohan sulla vahingossa 6-pyttyisen 525d N57-koneisen kumityynyt? Eikös niissä ole alipaineletkut kun taas N47-koneisessa 525d:ssä ei ole?

                Toisaalta jos merkkiliikken kautta on VIN-numerolla tilattu niin pitäisi kyllä osua kohdalleen.

                Mutta niin se tärisee tuo meikäläisenkin 520d x-drive tyhjäkäynnillä. Taitavat kaikki täristä?
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Jumppe
                  Newbiemmer
                  • Jan 2015
                  • 10
                  • Kokkola

                  #9
                  Joo, kyllä on oltava näin, ettei tässä 2014 mallin N47 520 dieselissä mulla ole tyynyissä alipaine systeemiä. Sen verran hyvin sinne pääsi montussa näkemään, kun poisti pohjalevyt ettei sinne mene mitään letkuja. Tyynyjen vaihto odotuttaa vielä oikeaa hetkeä...

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2324
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Jumppe View Post
                    Joo, kyllä on oltava näin, ettei tässä 2014 mallin N47 520 dieselissä mulla ole tyynyissä alipaine systeemiä. Sen verran hyvin sinne pääsi montussa näkemään, kun poisti pohjalevyt ettei sinne mene mitään letkuja. Tyynyjen vaihto odotuttaa vielä oikeaa hetkeä...
                    Jep, pistäppä kommenttia kun olet vaihtanut että vaikuttaako mitenkään moottorin tärinöihin? Ja että oliko paha homma vaihtaa ne.

                    Paljon autollasi on ajettu?
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • Jumppe
                      Newbiemmer
                      • Jan 2015
                      • 10
                      • Kokkola

                      #11
                      Joo,laitan sitten kommenttia kun tyynyt on vaihdettu. Autolla on muuten ajettu 418 tkm. Ekat 386 tkm "maaseutu" taksina ja nyt meillä vähän maltillisemmassa käytössä ollut 2 ja puoli vuotta. Kyllä tämä on hyvä auto ollut. Muutama juttu toki tullut laitettua, toinen etu vetari ja webaston täydellinen remontti suurimpina.

                      Comment

                      • juha_s
                        Alueaktiivi
                        • May 2008
                        • 447
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Tulikohan sulla vahingossa 6-pyttyisen 525d N57-koneisen kumityynyt? Eikös niissä ole alipaineletkut kun taas N47-koneisessa 525d:ssä ei ole?

                        Toisaalta jos merkkiliikken kautta on VIN-numerolla tilattu niin pitäisi kyllä osua kohdalleen.

                        Mutta niin se tärisee tuo meikäläisenkin 520d x-drive tyhjäkäynnillä. Taitavat kaikki täristä?
                        Vinillä joo katsoivat, kattelin itekkin myös Realoemista niin samat varaosanumerot oli.
                        F11 535d xDrive M-Sport -13

                        Comment

                        • Jumppe
                          Newbiemmer
                          • Jan 2015
                          • 10
                          • Kokkola

                          #13
                          Nyt on kumityyny urakka omalta osalta tehty ja onnistuminen 50%, eli kuskin puoli onnistui ja vänkärin puolelle tilattu aika pajalle. Menin tisin ohjeen mukaan ja olihan se ähräämistä. Pari tuntia olis aikaa säästynyt kulmamallin ruuvivääntimellä, nyt räikän kanssa aika tuskaa niiden kumityynyjen päällä olevien korvakon ruuvien kanssa.
                          Pohjalevyt pois ja tyynyille tulee hyvä näkyvyys alta, moottorin tuenta alta tunkilla ja puupalalla ja/tai päällä olevasta nostokorvasta. Kumityynyn pultti joka menee yllä olevaan korvakkoon molemmin puolin autoa irti, sitten pannua kannattaa nostaa niin että kumityynyn ylätappi tulee näkyviin, tämän jälkeen korvakon ruuvit (E12 hylsy, 3 kpl kuskin puoli, 4kpl vänkärin puoli) irti ja tyynyn pujottelu pois ja uus tilalle.
                          Vänkärin puolelta en saanutkaan ujutettua tyynyä pois ja luovutin klo 00 yöllä uupumukseen koko touhun. Kyllä se jotenkin sieltä tulee, mutta pitää ehkä purkaa enemmän jotain pois.

                          Comment

                          • juha_s
                            Alueaktiivi
                            • May 2008
                            • 447
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by Jumppe View Post
                            Nyt on kumityyny urakka omalta osalta tehty ja onnistuminen 50%, eli kuskin puoli onnistui ja vänkärin puolelle tilattu aika pajalle. Menin tisin ohjeen mukaan ja olihan se ähräämistä. Pari tuntia olis aikaa säästynyt kulmamallin ruuvivääntimellä, nyt räikän kanssa aika tuskaa niiden kumityynyjen päällä olevien korvakon ruuvien kanssa.
                            Pohjalevyt pois ja tyynyille tulee hyvä näkyvyys alta, moottorin tuenta alta tunkilla ja puupalalla ja/tai päällä olevasta nostokorvasta. Kumityynyn pultti joka menee yllä olevaan korvakkoon molemmin puolin autoa irti, sitten pannua kannattaa nostaa niin että kumityynyn ylätappi tulee näkyviin, tämän jälkeen korvakon ruuvit (E12 hylsy, 3 kpl kuskin puoli, 4kpl vänkärin puoli) irti ja tyynyn pujottelu pois ja uus tilalle.
                            Vänkärin puolelta en saanutkaan ujutettua tyynyä pois ja luovutin klo 00 yöllä uupumukseen koko touhun. Kyllä se jotenkin sieltä tulee, mutta pitää ehkä purkaa enemmän jotain pois.
                            Joo se vänkärin puoli ahisti itselläkin, xdrivessä ottaa vetarit vielä iskareihin kiinni niin en itse saanut edes tukikumin tappia näkyviin. Vaihtui ne silti eikä aikaa mennyt kuin 2,5h yhteensä. Vääntörauta on hyvä apuväline jos ei meinaa pois tulla.
                            F11 535d xDrive M-Sport -13

                            Comment

                            • VilleVee87
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 58
                              • Savonlinna

                              #15
                              Lainaanpa suht tuoretta vanhaa topiccia.

                              Itselläkin on ongelmaa F10 520d:n tyhjäkäynnin tärinöiden takia.
                              Autossa on kiinni kannakkeet, joissa EI ole letkuille paikkoja, mutta autossa letkut kuitenkin on, ja ne ovat tällä hetkellä tulpattuna.

                              Ongelma siis luultavasti ratkeaisi, kun autoon saisi kumet, joissa on alipaineohjaukselle paikka.

                              En kuitenkaan löydä yhtään mistään sellaisia kannakkeita. Varaosanumerolla löytyy vain ilman ohjauksen "nippaa" tai sitten kuvien perusteella jää epäselväksi onko siellä paikka letkulle vai ei.
                              Kaiken lisäksi Bimmercatin mukaan kannakkeet vaihtuvat jollain tavalla vuonna 2014, ja sieltä löytyy kolmea erilaista kannaketta kummallekin puolelle. Mikään ei ota kantaa alipaineohjaukseen. Tosin erillisessä alipaineohjauksen osiossa lukee, että se on "Till 09.2011" joka täsmäisi tuohon omaan, -10 valmistuneeseen autoon.

                              Schiedmannilta kyselin asiaa ja vastaus oli etteivät tiedä onko letkun paikkaa vai ei ennenkuin tilataan, eivätkä käy paketteja aukomaan.

                              Tuskastuttaa -.-
                              F32 430d
                              Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
                              - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
                              - manuaalia ja automaattia
                              - sedania ja touringia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎