Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 perä pomppii ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kahimooni
    Bimmer Rookie
    • Apr 2017
    • 122
    • Espoo

    F11 perä pomppii ajossa

    Soratien kuopissa lyö myös pohjaan ikävästi ajoittain. Ilmajouset on uusittu joku vuosi takaperin. Kompuran käytin irti, purin ja putsasin sekä kuivasin silicarakeet uunissa. Kompuran sulake on ehjä.

    Mielestäni kompura ei ole hyrähtänyt käyntiin kertaakaan talven jälkeen (perä oli pakkasilla vajunut remontinkin jälkeen). Nyt tuntuu että perä on kuitenkin ihan oikeassa tasossa eikä ole kuukausiin vajunut.

    Huoltoliike luki vikakoodit toisen remontin yhteydessä mutta ei ainakaan maininnut ongelmasta.

    Onko kompuralla joku rele joka voisi olla rikki e-sarjalaisten tapaan? Mun yksilö on tuotannon alkupäästä 11/2010 525 M-sport.

    -K
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2158
    • Vantaa

    #2
    Iskarit finaalissa?
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Originally posted by VilleP View Post
      Iskarit finaalissa?
      Eioä tuohon muuta vaihtoehtoa oikein jää kun vaihtoehtona on ilmapussi tai iskari. Ja jos korkeus on ok niin jäljelle jää iskari. Pohjaanlyöntikumi voi olla myös murusina.

      Tuossa kuva moisesta
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Kahimooni
        Bimmer Rookie
        • Apr 2017
        • 122
        • Espoo

        #4
        Kiitos! Fraattilla on aina joku mukava neuvo Tämähän on mulla takatuupparimallia.

        Voiko asian jotenkin todentaa?

        Se on sitten muutettava monttuun vähäksi aikaa. Miten vaihto onnistuu? Muihin autoihin olen vaihdellut kyllä itse.

        Hankintapaikka? Aeromotors? Samalla täytynee hankkia jarruosat ja talvirenkaatkin.

        -K
        Last edited by Kahimooni; 18-07-2020, 13:07.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Kahimooni View Post
          Kiitos! Fraattilla on aina joku mukava neuvo Tämähän on mulla takatuupparimallia.

          Voiko asian jotenkin todentaa?

          Se on sitten muutettava monttuun vähäksi aikaa. Miten vaihto onnistuu? Muihin autoihin olen vaihdellut kyllä itse.

          Hankintapaikka? Aeromotors? Samalla täytynee hankkia jarruosat ja talvirenkaatkin.

          -K
          Pohjaanlyöntikumin kunnon näkee kun nostaa autoa ylöspäin. Melkein kaikista nuo on riekaleina ellei ole vaihdettu. Takaiskareiden kuntoa saattaa olla hankala todentaa ellei ota irti tai öljyt ole tulleet pihalle. Muistaakseni nuo on ~70€ tms kipale.

          Iskari irtoaa helposti ulkokautta kun ottaa vain renkaan irti. Kolme pulttia ylhäällä ja yksi alhaalla. Tosin sitä ennen tyhjäsin koneella ilmapussin. Muutenhan se painaa kynkkää alaspäin heti kun iskari irtoaa. Tosin saattaa onnistua myös niin että toisella tunkilla nostaa helmasta auton ilmaan ja toisella tukee kynkkää ettei se pääse laskemaan. Tai laskee varovasti autoa jonkun palikan päälle niin että kannatus kuitenkin jää tunkille. Ellei sitä testeriä tms löydy.

          Itse vaihdoin tuon nosturilla.

          Tuossa ohje
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #6
            Lisäämällä ja poistamalla kamaa takakonttiin se perä kyllä liikkuu johokin suuntaan jos toimii. Muullakin se laskee usein pusseja tyhjemmäksi kun pysähtyy ja nousee autosta pois. Saattaa olla että tuo tapahtuu vasta kun ovet laittaa lukkoon. Itse kompura on niin hiljainen ettei sen ääntä kuule koskaan ajossa tms.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Kahimooni
              Bimmer Rookie
              • Apr 2017
              • 122
              • Espoo

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              Lisäämällä ja poistamalla kamaa takakonttiin se perä kyllä liikkuu johokin suuntaan jos toimii. Muullakin se laskee usein pusseja tyhjemmäksi kun pysähtyy ja nousee autosta pois. Saattaa olla että tuo tapahtuu vasta kun ovet laittaa lukkoon. Itse kompura on niin hiljainen ettei sen ääntä kuule koskaan ajossa tms.
              Iso kiitos! Osia tilaamaan. Onko joku iskarimerkki jota suositaan ja jokin vältettävä?

              Niin tosiaan, mitään vikailmoja ei ole säkkien vaihdon jälkeen ollut. Ajettu autolla nyt kaikkiaan 368 tkm

              -K
              Last edited by Kahimooni; 18-07-2020, 13:42.

              Comment

              • Ramram
                Bimmer Rookie
                • Apr 2011
                • 64
                • Espoo

                #8
                Tuolla km määrällä voisi olla takakelkan kumitkin vaihtokunnossa. 2 per puoli.
                Takimmaiset näkee poistamalla suojalätkät ja etummaiset, kun nosturilla vähän kangella raottaa kulmasta. Omissa on useasta vaihdettu noilla kilometreillä.
                ---Bmw...ja olet jo perillä---
                E30 320i Cabriolet -89
                E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                ---Jo 3800000 km takana---

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Kahimooni View Post
                  Iso kiitos! Osia tilaamaan. Onko joku iskarimerkki jota suositaan ja jokin vältettävä?

                  Niin tosiaan, mitään vikailmoja ei ole säkkien vaihdon jälkeen ollut. Ajettu autolla nyt kaikkiaan 368 tkm

                  -K
                  Sachia oon itse laittanut. Tuo taitaa olla alkuperäinen valmistaja noille iskareille.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Kahimooni
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2017
                    • 122
                    • Espoo

                    #10
                    Tolpat vaihdettu. Oli juuri niin helppoa kuin fraatti kertoi. Tunkilla nostamalla kynkkää ylöspäin ei tarvinnut huolehtia ohjelmallisesta pussin tyhjäyksestä. Kompuran sulake vain irti. Ainoa pähkäily oli yläpään tukilaakerin mutterin avaaminen ja kiristys kun ei ole mutterikantaista hylsää mutta putkipihdeillä pitämällä tavan hylsästä onnistui.

                    Ja kiitos, Aero Motorsista osat tulivat muutamassa päivässä kotiovelle - juuri mitä pitikin. Aspa vastasi tiedusteluihin kun varmistin että osat ovat M-sportiin. Vanhan tolpan kyljestä sai koodia sen verran että varaosanumerohaku toimi myös.

                    Oli muuten kuskin puolen tolppa niin entinen kuin voi olla. Haitarikumista jäljellä enää suikaleita, pohjaanlyöntikumi murusina ja iskarin varsi märkä ja liikkuu eestaas vetämällä. Toisella puolella samat mutta vaimennuskyky tallella.

                    -K

                    Edit: katsastuksesta oli tänä vuonna tauko joten siellä tuon olisi nähnyt heti. Laakista on tullut vainaa tuosta iskarista koska joulukuussa 2018 meni läpi. Ja joo, kompura toimii! Ainakin nyt vielä kesällä. Talvella on ollut ongelmia.
                    Last edited by Kahimooni; 30-07-2020, 06:57.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Kahimooni View Post
                      Tolpat vaihdettu. Oli juuri niin helppoa kuin fraatti kertoi. Tunkilla nostamalla kynkkää ylöspäin ei tarvinnut huolehtia ohjelmallisesta pussin tyhjäyksestä. Kompuran sulake vain irti. Ainoa pähkäily oli yläpään tukilaakerin mutterin avaaminen ja kiristys kun ei ole mutterikantaista hylsää mutta putkipihdeillä pitämällä tavan hylsästä onnistui.

                      Ja kiitos, Aero Motorsista osat tulivat muutamassa päivässä kotiovelle - juuri mitä pitikin. Aspa vastasi tiedusteluihin kun varmistin että osat ovat M-sportiin. Vanhan tolpan kyljestä sai koodia sen verran että varaosanumerohaku toimi myös.

                      Oli muuten kuskin puolen tolppa niin entinen kuin voi olla. Haitarikumista jäljellä enää suikaleita, pohjaanlyöntikumi murusina ja iskarin varsi märkä ja liikkuu eestaas vetämällä. Toisella puolella samat mutta vaimennuskyky tallella.

                      -K

                      Edit: katsastuksesta oli tänä vuonna tauko joten siellä tuon olisi nähnyt heti. Laakista on tullut vainaa tuosta iskarista koska joulukuussa 2018 meni läpi. Ja joo, kompura toimii! Ainakin nyt vielä kesällä. Talvella on ollut ongelmia.
                      Tuon iskarin mutterin saa näppärästi auki mutteri mopolla. Nämähän ei nykyisin enää mahdottomia maksa. Helpottaa muutenkin auton remppailuja ja renkaiden vaihtoja melkoisesti. Iskari on siinä vaiheessa vaihtokunnossa kun se on märkä, silloin on jo tiivistys pettänyt eikä enää toimi kuten kuuluu. Hyvä vilkaista aina iskarit kun renkaat on jotain varten irti, niin tietää sitten tilata osat jo hyllyyn remppaa varten.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #12
                        Pakko kirjottaa tänne. Oma auto F11 535d oli eilen laitossa. Vaihdatin pohjaanlyöntikumit joita ei siellä takapäässä ollut lainkaan reiluun vuoteen. Eilen kun sain auton ajoon, niin tunsin heti että takapäässä on tapahtunut jotain. Tuntuu että takaiskarit olis "poissa pelistä" tai ilmapussit rikki. Sen verran jäykähköksi muuttui takapää. Voiko pelkkä pohjaanlyöntikumien laitto muuttaa tota takapäätä selvästi jäykemmäksi? Osat tarvike tavaraa. Takapäähän on kaikki uusittu vuoden sisään. Takapää kalibroitiin tänään vielä uudelleen, ilman muutosta, eikä vikakoodeja löytynyt. Mitä kummaa? Vai olinko tottunut pehmeeseen menoon kun olen ajellut reilun vuoden päivät ilman pohjaanlyöntikumeja?
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by Marko.K View Post
                          Pakko kirjottaa tänne. Oma auto F11 535d oli eilen laitossa. Vaihdatin pohjaanlyöntikumit joita ei siellä takapäässä ollut lainkaan reiluun vuoteen. Eilen kun sain auton ajoon, niin tunsin heti että takapäässä on tapahtunut jotain. Tuntuu että takaiskarit olis "poissa pelistä" tai ilmapussit rikki. Sen verran jäykähköksi muuttui takapää. Voiko pelkkä pohjaanlyöntikumien laitto muuttaa tota takapäätä selvästi jäykemmäksi? Osat tarvike tavaraa. Takapäähän on kaikki uusittu vuoden sisään. Takapää kalibroitiin tänään vielä uudelleen, ilman muutosta, eikä vikakoodeja löytynyt. Mitä kummaa? Vai olinko tottunut pehmeeseen menoon kun olen ajellut reilun vuoden päivät ilman pohjaanlyöntikumeja?

                          Kumeista tuo nyt ei ainakaan johdu kun ne on nimensä mukaan sitä varten että pehmentävät jos jousitus pohjaa. Normaalissa ajossa näin ei tapahdu.

                          Jos ilmajousissa olisi liikaa painetta, perä olisi liian korkealla.

                          Diagnoosisi kuulostaa omituiselle
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • juha_s
                            Alueaktiivi
                            • May 2008
                            • 447
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by Marko.K View Post
                            Pakko kirjottaa tänne. Oma auto F11 535d oli eilen laitossa. Vaihdatin pohjaanlyöntikumit joita ei siellä takapäässä ollut lainkaan reiluun vuoteen. Eilen kun sain auton ajoon, niin tunsin heti että takapäässä on tapahtunut jotain. Tuntuu että takaiskarit olis "poissa pelistä" tai ilmapussit rikki. Sen verran jäykähköksi muuttui takapää. Voiko pelkkä pohjaanlyöntikumien laitto muuttaa tota takapäätä selvästi jäykemmäksi? Osat tarvike tavaraa. Takapäähän on kaikki uusittu vuoden sisään. Takapää kalibroitiin tänään vielä uudelleen, ilman muutosta, eikä vikakoodeja löytynyt. Mitä kummaa? Vai olinko tottunut pehmeeseen menoon kun olen ajellut reilun vuoden päivät ilman pohjaanlyöntikumeja?
                            Onkos se madallettu? Tarvike pohjaanlyöntikumit on vähän liian pitkät ja madalletussa taitaa jäädä lepäämään niitten varaan. Ite puukotin niitä pienemmäksi ihan paikallaan ollessa.
                            F11 535d xDrive M-Sport -13

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by juha_s View Post
                              Onkos se madallettu? Tarvike pohjaanlyöntikumit on vähän liian pitkät ja madalletussa taitaa jäädä lepäämään niitten varaan. Ite puukotin niitä pienemmäksi ihan paikallaan ollessa.
                              Motonetin oli 1/2 liian pitkät normi x-driven jousitukseen, puukolla puoliksi piti laittaa, oem otin mitan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎