Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun/lataus jännitteistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1259
    • Kainuu

    Akun/lataus jännitteistä

    Autoon tulee useamman päivän seisotuksen jälkeen herja että lisääntynyt akun purkaus seistessä. Jos ajaa vähintään 2 päivän välien herjaa ei tule. Mittailin jännitteitä niin lepotilassa 12,6-12,7 v ja kun ovet avaa niin tippuu 12,3v. Startatessa tippuu haalealla koneella 10,2-10,4 v. Latailin akku älylaturilla yön yli ja aamulla akun jännite oli 12,8-12,9v. ovien avauksen jälkeen nopeasti laski 12,3v tienoille ja startatessa kävi lukema 9,8v.
    Mittauksen tein niin että johto tuli konehuoneen liittimistä konepellin välistä.
    Akku vaihdettu 3 kk sitten niin onko sökö vai mistä vikaa kannattaisi etsiä?
    Vikakoodi 288B00 power management closed circuit protection jne.
    Tämän lisäksi useita info koodeja eri paikoista kommunikointi ym virheistä. Integr chassis modulessa info koodi 4827B3 under voltage at terminal 30.
    EDIT lataus jännitteet kylmänä saattaa ensin olla 15,1v* ja laskevat pian 13-14v väliin. Ajossa näytti carly 13,4v.
    * Heti viikon seisonnan jäljiltä.
    Last edited by makebm5; 29-09-2020, 15:20.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Onko keylessiä? Toimiiko kaikki kahvat? Jos on ja ei toimi, vika siinä. Ongelman voi ohittaa ottamalla kahvasta keylessin piuhat irti.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1259
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Onko keylessiä? Toimiiko kaikki kahvat? Jos on ja ei toimi, vika siinä. Ongelman voi ohittaa ottamalla kahvasta keylessin piuhat irti.
      On ja toimii. Tosin kuskin oven kahvasta oli koodi jossain vaiheessa muutama viikko sitten mutta ei tällä hetkellä. Voisiko olla että koodia ei välttämättä aina tulekaan? Pitääkö viallinen kahva auto hereillä koko ajan ja näkeekö lepotilan jostain?
      Last edited by makebm5; 12-09-2020, 08:32.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • P.T.
        Bimmer Rookie
        • May 2019
        • 67
        • Oulu

        #4
        Originally posted by makebm5 View Post
        On ja toimii. Tosin kuskin oven kahvasta oli koodi jossain vaiheessa muutama viikko sitten mutta ei tällä hetkellä. Voisiko olla että koodia ei välttämättä aina tulekaan? Pitääkö viallinen kahva auto hereillä koko ajan ja näkeekö lepotilan jostain?
        Mulla oli ihan samanlaista akun jännitteen laskemista viime talvena ja nyt tänä kesänä tuli kerralla vikakoodiviidakko ja auto vikatilaan. Vika löytyi taka-oven
        kahvasta, joka poltti yhden sulakkeen, joka taas aiheutti nuo kaikki muut vikakoodit (joita oli varmaan liki kymmenen, ohjaustehostimestä lähtien tippui toimintoja pois). Otin CA -piuhan kahvasta irti, uusi sulake ja kaikki viat pois.

        Oletan, että nuo aiemmat akun purkausongelmat johtui minulla tuosta kahvan alkavasta oireilusta, mitään vikakoodeja siitä ei kyllä silloin ollut. Ainakaan sen jälkeen mitään herjoja alhaisesta lataustasosta ei ole tullut, vaikka auto on seisonut välillä pidempäänkin.
        Last edited by P.T.; 15-09-2020, 13:38.
        --
        F07 530D GT xDrive

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1259
          • Kainuu

          #5
          Kuskin oven piuha irti 3 vrk ja sama herja käynnistettäessä edelleen eli ei siinä vika ainakaan.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1259
            • Kainuu

            #6
            Akku testattu ja kunnossa olevaksi todettu. Auton ottama lepovirta mitattu myös ja se laski 15 min sisällä 1A=> 0,07A.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1259
              • Kainuu

              #7
              Eilisen akku testin jälkeen latausjännite ollut 14,7 luokkaa "normaalin" 13,5 sijaan.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • Jorma1
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 77

                #8
                Onko jarrutusenergian talteenotto vielä päällä? Meillä tuli sen vuoksi vaikka mitä herjaa. Kun koodasin sen pois, ei yhtään akunjänniteherjaa moneen vuoteen vaikka käytetään webastoa jne. Systeemi pitää akun jännitteen 85% normaalista ja muistaakseni 75% taso aiheuttaa alijännitevian. Siinä ei auta edes älylaturi koska auto alkaa purkaa akkua heti latauksen jälkeen jotta saavutetaan 85% taso.:think

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1259
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by Jorma1 View Post
                  Onko jarrutusenergian talteenotto vielä päällä? Meillä tuli sen vuoksi vaikka mitä herjaa. Kun koodasin sen pois, ei yhtään akunjänniteherjaa moneen vuoteen vaikka käytetään webastoa jne. Systeemi pitää akun jännitteen 85% normaalista ja muistaakseni 75% taso aiheuttaa alijännitevian. Siinä ei auta edes älylaturi koska auto alkaa purkaa akkua heti latauksen jälkeen jotta saavutetaan 85% taso.:think
                  On päällä. Minulla tosin nyt näyttää siltä että jännite käy startissa liian alhaalla ja varsinaista akunpurkausta ei tapahdu paikallaan. kumpaa herjaa tuli lataa akku vai purkausta auton seistessä?
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • Jorma1
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 77

                    #10
                    Originally posted by makebm5 View Post
                    On päällä. Minulla tosin nyt näyttää siltä että jännite käy startissa liian alhaalla ja varsinaista akunpurkausta ei tapahdu paikallaan. kumpaa herjaa tuli lataa akku vai purkausta auton seistessä?
                    Pari vuotta sitten tuli molempia, tosin talvella. Akun vaihto uuteen ei auttanut. Toin auton Saksasta 2016, ajoin 1000km baanalla, auto laivaan ja 1½ vrk laivassa, herjasi akun purkautuneen matkan aikana. Sen jälkeen muutaman päivän seisomisen jälkeen tuli aina tuo akun varaus purkautunut. Sitten talvella, kun webastoa käytettiin useammin, alkoi tulla tuota akun jännite alhainen herjaa ja siihen ei vaikuttanut edes uusi akku. Minun mielestä systeemi pudottaa akun varauksen liian alas ja toinen diagnostiikka sitten herjaa että varaus liian alhainen - ikkuna näiden välissä on talviolosuhteisiin liian pieni. Poistin tuon energian talteenoton, melko simppeli tehdä itse e-sys:llä, alkoi ladata akkua täyteen ja mittarista poistui ne siniset latauksen indikaattorit. Sähköalan ammattilaisena minusta kaikkien pitäisi poistaa Suomen olosuhteissa tuo energian talteenotto.

                    Comment

                    • Lenkka
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2019
                      • 183
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Jorma1 View Post
                      Pari vuotta sitten tuli molempia, tosin talvella. Akun vaihto uuteen ei auttanut. Toin auton Saksasta 2016, ajoin 1000km baanalla, auto laivaan ja 1½ vrk laivassa, herjasi akun purkautuneen matkan aikana. Sen jälkeen muutaman päivän seisomisen jälkeen tuli aina tuo akun varaus purkautunut. Sitten talvella, kun webastoa käytettiin useammin, alkoi tulla tuota akun jännite alhainen herjaa ja siihen ei vaikuttanut edes uusi akku. Minun mielestä systeemi pudottaa akun varauksen liian alas ja toinen diagnostiikka sitten herjaa että varaus liian alhainen - ikkuna näiden välissä on talviolosuhteisiin liian pieni. Poistin tuon energian talteenoton, melko simppeli tehdä itse e-sys:llä, alkoi ladata akkua täyteen ja mittarista poistui ne siniset latauksen indikaattorit. Sähköalan ammattilaisena minusta kaikkien pitäisi poistaa Suomen olosuhteissa tuo energian talteenotto.
                      Tuo vain lopettaa toimintansa, kun tulee tarpeeksi kylmä ja auto lataa akkua silloin kokoajan täysillä. Toki auto lataa akun jo valmiiksi täyteen lämpimämmällä kelillä ja se on 100% iskussa, kun aamulla onkin kylmä ilma. Itsekkin olen tuon talveksi koodannut kyllä pois jo syksyllä, että akku olisi valmiina talven koitoksiin. En tiedä onko hyötyä vai ei. Istan mukaan akunvarauksiin ei suurta muutosta tullut 5-päivän testijaksoissa tämä päällä ja pois.

                      Jos haluat Make, niin koodataan tuo pois ja katsotaan auttaako. Samalla voi katsoa 5-päivän syklit istalla että miten varattuna akku on ollut viiden viimepäivän aikana. Osaahan tuo Ista tehdä myös energianseurantaa, että imeekö joku huomattavasti virtaa lyhyellä ajalla.

                      Comment

                      • Jorma1
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 77

                        #12
                        Originally posted by Lenkka View Post
                        Tuo vain lopettaa toimintansa, kun tulee tarpeeksi kylmä ja auto lataa akkua silloin kokoajan täysillä. Toki auto lataa akun jo valmiiksi täyteen lämpimämmällä kelillä ja se on 100% iskussa, kun aamulla onkin kylmä ilma. Itsekkin olen tuon talveksi koodannut kyllä pois jo syksyllä, että akku olisi valmiina talven koitoksiin. En tiedä onko hyötyä vai ei. Istan mukaan akunvarauksiin ei suurta muutosta tullut 5-päivän testijaksoissa tämä päällä ja pois.

                        Jos haluat Make, niin koodataan tuo pois ja katsotaan auttaako. Samalla voi katsoa 5-päivän syklit istalla että miten varattuna akku on ollut viiden viimepäivän aikana. Osaahan tuo Ista tehdä myös energianseurantaa, että imeekö joku huomattavasti virtaa lyhyellä ajalla.
                        Olisi mielenkiintoista tietää miten akun varaus käyttäytyy vakioautolla jos pakkasta on -20 C tai enemmän. Tässä on talvi tulossa, Kajaanin seudulla voi tulla kunnon pakkasia useammin kuin täällä etelässä. Akku menettää kapasiteettia ihan normaalistikin lämpötilan laskiessa (voi olla -25 C lämmössä vain 20% jäljellä) ja siitä vielä otetaan osa pois Webastolla ennen starttia. Jos jaksat Lenkka labrata tätä joskus talvella, otetaan raporttia kiitollisena vastaan. En ole kuullut, että energian talteenotto lakkaisi toimimasta (ladataan akku täyteen laturilla) jossain lämpötilassa. Mikä on tuo rajalämpötila? Start-stop toiminnossa on nollan kieppeillä.

                        Comment

                        • Lenkka
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2019
                          • 183
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by Jorma1 View Post
                          Olisi mielenkiintoista tietää miten akun varaus käyttäytyy vakioautolla jos pakkasta on -20 C tai enemmän. Tässä on talvi tulossa, Kajaanin seudulla voi tulla kunnon pakkasia useammin kuin täällä etelässä. Akku menettää kapasiteettia ihan normaalistikin lämpötilan laskiessa (voi olla -25 C lämmössä vain 20% jäljellä) ja siitä vielä otetaan osa pois Webastolla ennen starttia. Jos jaksat Lenkka labrata tätä joskus talvella, otetaan raporttia kiitollisena vastaan. En ole kuullut, että energian talteenotto lakkaisi toimimasta (ladataan akku täyteen laturilla) jossain lämpötilassa. Mikä on tuo rajalämpötila? Start-stop toiminnossa on nollan kieppeillä.
                          En tiedä tai ole seurannut itse raja-arvoja. Tämä on oma kokemus täällä pakkasissa ajettaessa, että ei kyllä talvella ole käytössä jos on pakkasta. Itse koodaan sen takia pois, että akku olisi mahdollisimman täynnä, eikä tosiaan 80% maksimissaan.
                          Tähän kyllä varmasti foorumilta löytyisi ihan faktaa joltain, joka on näitä suuremmin seurannut? Voisihan tuota vähän pakkasien tullessa logata ja katsoa kuinka se käyttäytyy. :think

                          Nyt esimerkiksi syksyllä auton akku on ollut näissä lukemissa jarruenergian talteenotto käytössä:

                          nyt 74%
                          päivä sitten 82%
                          kaksi päivää sitten 72%
                          kolme päivää sitten 71%
                          neljä päivää sitten 75%
                          viisi päivää sitten 76%

                          Comment

                          • Jorma1
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 77

                            #14
                            Originally posted by Lenkka View Post
                            En tiedä tai ole seurannut itse raja-arvoja. Tämä on oma kokemus täällä pakkasissa ajettaessa, että ei kyllä talvella ole käytössä jos on pakkasta. Itse koodaan sen takia pois, että akku olisi mahdollisimman täynnä, eikä tosiaan 80% maksimissaan.
                            Tähän kyllä varmasti foorumilta löytyisi ihan faktaa joltain, joka on näitä suuremmin seurannut? Voisihan tuota vähän pakkasien tullessa logata ja katsoa kuinka se käyttäytyy. :think

                            Nyt esimerkiksi syksyllä auton akku on ollut näissä lukemissa jarruenergian talteenotto käytössä:

                            nyt 74%
                            päivä sitten 82%
                            kaksi päivää sitten 72%
                            kolme päivää sitten 71%
                            neljä päivää sitten 75%
                            viisi päivää sitten 76%
                            Onko miten vanha akku? Yllättävän alhaisia lukuja jos toisessa tilanteessa voisi olla 9x %.

                            Löytyykö nuo arvot Istan valikoista helposti? Voisin katsoa pari vuotta vanhan akun lukemia ilman jarrauenergian talteenottoa.

                            Comment

                            • Lenkka
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2019
                              • 183
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Jorma1 View Post
                              Onko miten vanha akku? Yllättävän alhaisia lukuja jos toisessa tilanteessa voisi olla 9x %.

                              Löytyykö nuo arvot Istan valikoista helposti? Voisin katsoa pari vuotta vanhan akun lukemia ilman jarrauenergian talteenottoa.
                              Onhan tuo alkuperäinen akku 06/14 autosta.

                              Yhdistä autoon, service function, body ja battery. Siellä on akun käyttöön liittyviä kohtia. En muista mikä se oli ulkoa, mutta ei ole kuin muutama vaihtoehto.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎