Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 dX nykii / nypyttää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • P.T.
    Bimmer Rookie
    • May 2019
    • 67
    • Oulu

    530 dX nykii / nypyttää

    Tuli tuollaiseen 2011 530dx GT:hen nyt oireeksi tuollainen välillä aika voimakaskin nypyttäminen erityisesti kiihdyttäessä. Lisäksi nypyttäminen tuntuu välillä myös tasaisella nopeudella ajaessa, erityisesti kun kytkee vakkarin päälle. Kun vakkarin ottaa pois, nypytys (tasaisella nopeudella) lakkaa. Lämpötila tuntuu myös vaikuttavan, aamulla kylmän yön jälkeen nypytystä ei tuntunut edes kiihdyttäessä, mutta kun auton ajoi lämpimäksi nypytys alkoi. Moottori käy hyvin ja nykiminen ei tule sieltä, vaan voimansiirrosta.

    Oireet alkoi pikkuhiljaa pari viikkoa sitten ja ennen oireita oli sellainen tapahtuma, että toiseen eturenkaaseen oli eksynyt ruuvi ja kävin sen paikkauttamassa rengasliikkeessä juuri ennen pidempää reissua. Tuolla samalla reissulla tuota npyttämistä oli jo havaitavissa, mutta ei vielä kovin voimakkaana.

    Vasta kun oireet paheni , niin tuli mieleen, että millaiset paineethan oli rengasliikkeessä renkaaseen laitettu ja siellähän oli melkein 1 bar (3.4 bar lämpimässä renkaassa) enemmän painetta kuin toisessa etusessa. Rengaspainevalvonta ei paikkauksen jälkeen herjannut mitään, eli oisko se resetoitu liikeessä vai herjaako tuo vain paineen laskusta?
    Voiko tuollainen liikapaine aiheuttaa renkaan kehämitassa niin suuren heiton, että sotke esim. jakolaatikossa tai vaihdelaatikossa jotain? Eikös noille molemmille menee kaikkien renkaiden pyörintänopeudet?

    Vai missähän vika mahtaisi olla? Tuo vian ilmeneminen tuon rengashomman jälkeen voi tietysti olla ihan sattumaakin. Tutkittavaksi tuo on menossa, mutta jotain ideoita mielellään kuulisi, kun täällä on varsin asiantuntevaa porukkaa.
    --
    F07 530D GT xDrive
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Jakolaatikon öljyt vaihtoon, ja pitää tehdä niin monta kertaa kun tulee mustaa, välillä autolla ajetaan nosturilla jotta öljyt pyörähtää laatikossa...
    Kerta tai kaksi ei siis riitä.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • P.T.
      Bimmer Rookie
      • May 2019
      • 67
      • Oulu

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Jakolaatikon öljyt vaihtoon, ja pitää tehdä niin monta kertaa kun tulee mustaa, välillä autolla ajetaan nosturilla jotta öljyt pyörähtää laatikossa...
      Kerta tai kaksi ei siis riitä.
      Unohtui tuosta, että autoon on vaihdettu sekä vaihdelaatikon että jakolaatikon öljyt kesällä -19, jonka jälkeen ajettu n. 30 tkm.

      Vaihdelaatikon öljyt vaihdettiin silloin tuplavaihtona, jakolaatikosta en ole varma.

      Ennen tuota vaihtoa, eikä sen jälkeen ollut mitään oireita ennen tätä nyt alkanutta oireilua.

      Voisiko öljyt olla näin pian huonot ja voisiko vika alkaa näin yhtä äkkiä? Toki jakolaatikon öljynvaihto on suht edullista, eli voisi kokeilla.
      --
      F07 530D GT xDrive

      Comment

      • P.T.
        Bimmer Rookie
        • May 2019
        • 67
        • Oulu

        #4
        Semmoista täydennystä taudiinkuvaan, että nypytys tuntuu kihdyttäessä kaikilla vaihteilla ja myös manuaalimoodissa ajaessa. Hienoinen nypytys tuntuu myös moottorijarrulle tiputtaessa ja jos siinä kohtaa laittaa vapaalle, niin nypytys lakkaa heti.
        --
        F07 530D GT xDrive

        Comment

        • mige95
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 1173
          • lahti

          #5
          Originally posted by P.T. View Post
          Semmoista täydennystä taudiinkuvaan, että nypytys tuntuu kihdyttäessä kaikilla vaihteilla ja myös manuaalimoodissa ajaessa. Hienoinen nypytys tuntuu myös moottorijarrulle tiputtaessa ja jos siinä kohtaa laittaa vapaalle, niin nypytys lakkaa heti.
          jakolaatikko öljyt vaan vaihtoon tai koko jakolaatikko jossei rupee auttaa, oireet on täysin sieltä.
          -g20 330e
          -e31 840ci sc
          -e46 316i (m52tub25)

          EX- f11 530d lci
          Ex- f01 730d
          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
          Ex: -06 e61 535d m-sport
          Ex:-02 e39 530d manual
          Ex -93 e34 520i

          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

          M62tu ajoitustyökalut.
          N47/n57 ajoitustyökalut.

          Comment

          • P.T.
            Bimmer Rookie
            • May 2019
            • 67
            • Oulu

            #6
            Originally posted by mige95 View Post
            jakolaatikko öljyt vaan vaihtoon tai koko jakolaatikko jossei rupee auttaa, oireet on täysin sieltä.
            Juu, tarkoitus on kyllä nuo öljyt vaihtaa. Niiden vaihto kun ei kovin kallista lystiä ole, niin voisi kait vaihtaa tiheämminkin, varsinkin kun niitä ei ennen tuota vuoden takaista vaihtoa tietääkseni ollut vaihdettu kertaakaan... Toivottavasti ei tarvi vielä koko laatikkoa alkaa vaihtamaan...
            --
            F07 530D GT xDrive

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2225
              • Vantaa

              #7
              Paljonko kilometrejä? Tehtaan goodwilliä kannattaa kysellä myös.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • P.T.
                Bimmer Rookie
                • May 2019
                • 67
                • Oulu

                #8
                Originally posted by VilleP View Post
                Paljonko kilometrejä? Tehtaan goodwilliä kannattaa kysellä myös.
                Onhan noita jo yli 220 tkm, ja onko näin vanhoissa (2011) sitten vielä yleensä tultu vastaan? Toivottavasti ei nyt tosiaan tarvitse vielä itse jakolootaa vaihtamaan alkaa, vaan öljynvaihdolla selviää. Vaikka onhan noita laatikoita tainnut aika paljon näissä mennä.

                Eka bemari itsellä ja saattaapi jäädä myös viimeiseksi, sikäli paljon tuntuu pientä vaivaa koko ajan jossain nurkalla olevan. Vähän kuin nainen, parhaimmillaan loistava ajettava, mutta koskaan et tiedä millä tuulella sattuu olemaan ja millainen lasku pöydällä odottaa
                --
                F07 530D GT xDrive

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1571

                  #9
                  Kysyppäs kissvesala nimimerkiltä tuosta jakolaatikosta. Siinä limingassa vaikuttaa ja on rempannut noita menestyksellä.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2225
                    • Vantaa

                    #10
                    En osaa sanoa millä metreillä ovat tulleet vielä vastaan. Alkupään jakolaatikoissa tyyppivika, joten kannattaa käydä marmorilla kyselemässä. Vaatii toki että tekevät ensin diaknoosin heillä.

                    Toki muitakin vaihoehtoja on, jos tehdas ei osallistu. Remppa, kuten yllä mainittu, tai tehdaskunnostettu.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • mige95
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 1173
                      • lahti

                      #11
                      Originally posted by P.T. View Post
                      Eka bemari itsellä ja saattaapi jäädä myös viimeiseksi, sikäli paljon tuntuu pientä vaivaa koko ajan jossain nurkalla olevan. Vähän kuin nainen, parhaimmillaan loistava ajettava, mutta koskaan et tiedä millä tuulella sattuu olemaan ja millainen lasku pöydällä odottaa
                      Nää on niin case by case juttuja kun ostaa ~10v ja +200tkm ajetun auton että mikä siinä on tilanne rupeeko jo joka paikka kaipaa huoltoa vai ei, toisia huollettu ja korjattu jo paljon enemmän kun toisia yksilöitä ja näyttävästi ainaki näitten ekojen f korien tekniikoiden kohdalla 200tkm jo tuntuu kun vanhemmissahan se ei ollut juuri mitään. Sähkö ja korroosio ongelmat on paljon vähemmällä f-koreissa
                      -g20 330e
                      -e31 840ci sc
                      -e46 316i (m52tub25)

                      EX- f11 530d lci
                      Ex- f01 730d
                      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                      Ex: -06 e61 535d m-sport
                      Ex:-02 e39 530d manual
                      Ex -93 e34 520i

                      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                      M62tu ajoitustyökalut.
                      N47/n57 ajoitustyökalut.

                      Comment

                      • P.T.
                        Bimmer Rookie
                        • May 2019
                        • 67
                        • Oulu

                        #12
                        Kyllä tämä korjaantui jakolaatikon öljynvaihdolla, jotka oli likaiset, ei metallia seassa kuitenkaan, mutta kitkapintaa kyllä. Lisäksi oli vino pino renkaan pyörintätietoihin liittyviä vikakoodeja, eli ilmeisesti tuolla yhden renkaan vajaan barin ylipaineella renkaan kehämitta muuttuu kuitenkin sen verran, että sotkee jakolaatikonkin aivot. Tämä vikahan tuli pikkuhiljaa parin viikon aikana tuon rengaskorjauksen jälkeen, jossa tuo ylipaine yhteen renkaaseen siis laitettiin.

                        Nykiminen loppui uusilla öljyillä täysin ja kaikki pelaa kuten ennenkin. Tehtiin kertavaihto, ajelen tankillisen ja vielä uusi vaihto.

                        Kiitokset vinkeistä
                        --
                        F07 530D GT xDrive

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎