Tuli tuollaiseen 2011 530dx GT:hen nyt oireeksi tuollainen välillä aika voimakaskin nypyttäminen erityisesti kiihdyttäessä. Lisäksi nypyttäminen tuntuu välillä myös tasaisella nopeudella ajaessa, erityisesti kun kytkee vakkarin päälle. Kun vakkarin ottaa pois, nypytys (tasaisella nopeudella) lakkaa. Lämpötila tuntuu myös vaikuttavan, aamulla kylmän yön jälkeen nypytystä ei tuntunut edes kiihdyttäessä, mutta kun auton ajoi lämpimäksi nypytys alkoi. Moottori käy hyvin ja nykiminen ei tule sieltä, vaan voimansiirrosta.
Oireet alkoi pikkuhiljaa pari viikkoa sitten ja ennen oireita oli sellainen tapahtuma, että toiseen eturenkaaseen oli eksynyt ruuvi ja kävin sen paikkauttamassa rengasliikkeessä juuri ennen pidempää reissua. Tuolla samalla reissulla tuota npyttämistä oli jo havaitavissa, mutta ei vielä kovin voimakkaana.
Vasta kun oireet paheni
, niin tuli mieleen, että millaiset paineethan oli rengasliikkeessä renkaaseen laitettu ja siellähän oli melkein 1 bar (3.4 bar lämpimässä renkaassa) enemmän painetta kuin toisessa etusessa. Rengaspainevalvonta ei paikkauksen jälkeen herjannut mitään, eli oisko se resetoitu liikeessä vai herjaako tuo vain paineen laskusta?
Voiko tuollainen liikapaine aiheuttaa renkaan kehämitassa niin suuren heiton, että sotke esim. jakolaatikossa tai vaihdelaatikossa jotain? Eikös noille molemmille menee kaikkien renkaiden pyörintänopeudet?
Vai missähän vika mahtaisi olla? Tuo vian ilmeneminen tuon rengashomman jälkeen voi tietysti olla ihan sattumaakin. Tutkittavaksi tuo on menossa, mutta jotain ideoita mielellään kuulisi, kun täällä on varsin asiantuntevaa porukkaa.
Oireet alkoi pikkuhiljaa pari viikkoa sitten ja ennen oireita oli sellainen tapahtuma, että toiseen eturenkaaseen oli eksynyt ruuvi ja kävin sen paikkauttamassa rengasliikkeessä juuri ennen pidempää reissua. Tuolla samalla reissulla tuota npyttämistä oli jo havaitavissa, mutta ei vielä kovin voimakkaana.
Vasta kun oireet paheni
![Redface](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_redface.gif)
Voiko tuollainen liikapaine aiheuttaa renkaan kehämitassa niin suuren heiton, että sotke esim. jakolaatikossa tai vaihdelaatikossa jotain? Eikös noille molemmille menee kaikkien renkaiden pyörintänopeudet?
Vai missähän vika mahtaisi olla? Tuo vian ilmeneminen tuon rengashomman jälkeen voi tietysti olla ihan sattumaakin. Tutkittavaksi tuo on menossa, mutta jotain ideoita mielellään kuulisi, kun täällä on varsin asiantuntevaa porukkaa.
Comment