Announcement

Collapse
No announcement yet.

EDC17CP45 N47/N57 dde:n softa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    EDC17CP45 N47/N57 dde:n softa

    Aloitan tähän uuden ketjun etten sotke tuota toista topicia. Jatketaan siitä mihin aikaisemmin tuo toinen ketju jäi kesken eli EGR:n tilaan regeneroinnissa.

    Jos joku haluaa pöyhiä itse tuota damosia niin esim demo winolsilla onnistuu ja netistä löytynyt linkki damokseen on tuossa. Softa on siis N47T1 koneesta.


    Tosiaan tuossa on monelle kartalle EOMx (extended operating mode) tiloja ja kyselin että mitä mitkäkin ovat. Löysin tuohon vastauksen.



    Partikkelisuodattimen regeneroinnille on kaksi eri tilaa, mitähän eroa niissä on?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #2
    Onkohan öljynpainevalo DDE:n ohjaama?

    Melko kummalista mutta ei kai tuo voi pitää paikkaansa?
    Kiihtyvyys vastaa ainoastaan noin 7s/100km/h kiiihtyvyyttä. Ts kuski polkee kaasua hymy korvissa mutta koneessa ei ole öljynpaineita?



    Lukuja noista kartoista.
    Valo pois jos
    Eteenpäin:
    Kiihtyvyys yli -4 m/s2
    ABS:n käytön jälkeen 15s
    Nopeus yli 100km/h

    Taaksepäin
    Kiihtyvyys yli -4 m/s2
    ABS:n käytön jälkeen 9s
    Nopeus yli 50km/h

    Mitä muuten tapahtuu jos koneesta häviää öljynpaineet, tekeekö moottorinohjaus asialle mitään?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Jos etumerkki on negatiivinen, niin tarkoittaako se kuitenkin hidastuvuutta?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Jos etumerkki on negatiivinen, niin tarkoittaako se kuitenkin hidastuvuutta?
        Olet muuten varmasti aivan oikeassa.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          #5
          Voiskohan dpf,n ratkaisu mennä jotenkin näin.
          Polttohan tulee kahta reittiä.
          Ensiksikin ohjelmassa on laskureita eri asioille, kylmäkäynnityksille, pa kulutukselle ajomatkalle, päivämäärille ...
          Pääasiallinen polttotapahtuman aloitus liittyy johonkin laskuriin, riippuen laskurin "tärkeydestä", määräytyy sen kesto ja teho.
          Siis kaikissa normitilanteissa poltto tehdään jonkin laskurin lauettua, huolimatta siitä, onko hiukkassuodatin sen tarpeessa, tahi ei.

          Toinen reitti on paineanturin antama informaatio siitä, että suodattimella on liikaa vastapainetta, se on siis tukkeentumassa. Jos poltto tehdään anturitiedon perusteella, niin se on jo hälyttävä merkki, jotain on jo mennyt rikki, tai menemässä.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            .
            Ohjelmassa on loppupelissä harvoja asioita, jotka ovat vain yhden kerran kerrottu ja käsitelty siellä.
            Luulempa, että öljyasiaa löytyy monnesta kohden.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • atcc
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2014
              • 373
              • Joensuu

              #7
              Onko fraatti etsinyt/löytänyt ohjelmasta kohtaa joka laukaisee vikakoodin moottorin esilämmityksessä euro6 moottoreissa?
              Pelkkä vikakoodi ei sinänsä haittaa, mutta huomasin äskettäin että kun vikalaskuriin on tullut 40 tapahtumaa sytyttää moottorinvikavalon. Nolaamalla vikakodit siitä aina pääsee, mutta olisi kiva löytää tähän jokin pysyvämpi ratkaisu.
              Mikähän mahtaa olla syy ylipäätään tuon polttoineen ja jäähdytinnesteen lämpötilaeron seuraamiselle :think Varmankin päästöihin liittyvä kun on tullut vasta euro6 moottoreihin.
              F15 X5 M50d -15
              Ex:
              F11 530dA xDrive -11
              E61 530xdA M-sport LCI -07

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #8
                Originally posted by atcc View Post
                Mikähän mahtaa olla syy ylipäätään tuon polttoineen ja jäähdytinnesteen lämpötilaeron seuraamiselle :think Varmankin päästöihin liittyvä kun on tullut vasta euro6 moottoreihin.
                Syynä tähän on menetelmä jolla lämpötilatunnistimien toimintakuntoa valvotaan.

                Aiemmin valvonta perustui vain piirin olemassaolon valvomiseen. Tunnistimen virtapiiri poikki vaiko ei poikki.

                Nyt valvotaan antureiden tilaa ja loogisuutta lisäksi ja loogisuus ei ole järkevä moottorin ohjaimen mielestä jos moottorin lämpötilatunnistin näytää reilusti plussaa vrt verrokki anturit. Ja autolla einole ajettu viimeiseen 8tuntiin = epälooginen tilanne --> lämpöanturin täytyy kertoa höpöjä --> vikakoodi tilanteesta.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by tuikku View Post
                  .
                  Ohjelmassa on loppupelissä harvoja asioita, jotka ovat vain yhden kerran kerrottu ja käsitelty siellä.
                  Luulempa, että öljyasiaa löytyy monnesta kohden.
                  En löytänyt tuosta öljyvalosta juttua muualta. Pitäisi ostaa venäläisilta tuo ohjelman kuvaus niin sitten asiassa ei olisi epäselvyyttä... Maksaa vaan 150 rahaa.

                  Se mitä tässä olen tätä tutkinut niin bemarin softa on hyvin paljon samankaltainen kun muidenkin EDC17Cxx ohjaimien.

                  Tuossa aikaisemmassa damoksessa näyttää olevan hiukan yli 60000 karttaa. Sen verran olen tuota tuumaillut että jotain tuosta alkaa jo ymmärtämään. Tosin hankalaa on.

                  Kaikilla kartoille on kuitenkin hyvin asiaa kuvaavat nimet.

                  Secure, fast and free cloud storage solution. Upload and share files instantly.

                  Secure, fast and free cloud storage solution. Upload and share files instantly.


                  Esim tässä on puhuttu regeneroinnista ja egr:n asennosta.
                  Take a look at attached dump, there are six EGR/Throttle related maps:
                  AirCtl_qHiCld_CUR (0x801BC5E8) /AirCtl_qLoCld_CUR (0x801BC6FA) - these are used only when current engine temperature is lower than AirCtl_tEngCld_C, which is set to -50C, so there maps will never be used

                  AirCtl_qHiEOM_CUR (0x801BC64E) / AirCtl_qLoEOM_CUR (0x801BC760) - there are used in regeneration mode (when the current working mask (partially) is equal to AirCtl_stCurrQntHiOEMMsk_C)

                  AirCtl_qHi_CUR (0x801BC694) / AirCtl_qLo_CUR (0x801BC7A6) - there are used if any of above are not in use - normal working mode (there are which should be disabled)
                  https://www.ecuconnections.com/forum...ic.php?t=41622


                  Ja tuossa ohjelman kuvauksesta sama asia.


                  Nuo regeneroinnin aikaiset egr:n ala- ja ylähystereesi kartat taitavat olla tässä. Kartan nimi on AirCtl_qLoEOM1_CUR. OEM0 taisi olla tuo normaalimoodin kartta joten varmaan nuo laskemalla nollaan saisi normaalitilassa egr:n hiljaiseksi. Eikö tuo ole kuitenkin vain syötönmäärä ja koska egr suljetaan? OEMx kartasta sitten riippuu mitä moottorin tilaa se koskee. Ala- ja ylärajalle siksi omat kartat että jos ollaan tuossa "rajamailla" niin sitten ei tule jatkuvasti käskyä kiinni-auki-kiinni jne...

                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #10
                    Tuosta myös löytyy kartta "AirCtl_rEGRDflValOvrRunEOM_MAP" eli olisiko tuo sitten EGR:n vakioasetus regeneroinnissa moottorijarrutuksessa eri ilmanpaineissa?



                    Kaasuläpän vakioasentoregeneroinnissa moottorijarrutuksessa?
                    AirCtl_rTVADflValOvrRunEOM_MAP
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by atcc View Post
                      Onko fraatti etsinyt/löytänyt ohjelmasta kohtaa joka laukaisee vikakoodin moottorin esilämmityksessä euro6 moottoreissa?
                      Pelkkä vikakoodi ei sinänsä haittaa, mutta huomasin äskettäin että kun vikalaskuriin on tullut 40 tapahtumaa sytyttää moottorinvikavalon. Nolaamalla vikakodit siitä aina pääsee, mutta olisi kiva löytää tähän jokin pysyvämpi ratkaisu.
                      Mikähän mahtaa olla syy ylipäätään tuon polttoineen ja jäähdytinnesteen lämpötilaeron seuraamiselle :think Varmankin päästöihin liittyvä kun on tullut vasta euro6 moottoreihin.
                      Mulla on myös euro6 mutta vikavalo ei oo syttynyt koskaan. :think
                      Muistaakseni kahta eri vikakoodia sieltä voi tulla. Ainakin. Toinen vaan taisi vaatia että moottori on lämmennyt oikein huolella kuumaksi webastolla.

                      Niin tai näin. Kyllä nuo tuolla kartoissa näyttää olevan.


                      Kartan Air_tiTMonEngOffMin_C arvo on 25200s -> 7h. Mahtaako tuo sitten olla aika kauanko moottorin pitää olla ollut pysähdyksissä ennenkuin antureiden lukemia verrataan toisiinsa. :think

                      Kartassa lienee eri antureiden lukemat ja paljonko ne saavat poiketa toisistaan. Nuo kaksi riviä mitkä tuossa ovat jotain todella suuria eli eivät ole käytössä. Samalla tavalla tuosta tietysti voisi deaktivoida muitakin tarkistuksia. Jonkun anturin arvo voi heittää 5 astetta, toisen 35astetta ja kolmannen 45 astetta. Ellen väärin muista niin jonkun i-levelin mukana taisi tulla joku päivitys että rajoja oli nostettu ylöspäin joka salli sen että mosassa voi käyttää lohkolämmitintä ilman vikakoodia.

                      Air_tDiffPlausMax_MAP


                      Taitaa tuossa myös olla joku bittimaski millä saa eri antureita pudotettua pois valvonnasta.


                      Joku taitaa olla puukottanut näitä myös niin että on poistanut kyseisen vikakoodin kokonaan.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #12
                        Tuossa ne koodit taitavatkin olla.

                        278700 P007B Charge-air temperature sensor, signal: Deviation to charge air temperature too high during engine start

                        Plausibility check, charge air temperature. The fault code is set if the temperature difference between the charge air temperature and a reference temperature exceeds a limit value dependent on the operating point.
                        If the exhaust-gas temperature sensor is fitted after the exhaust-gas recirculation cooler, this temperature is used as the reference temperature, otherwise the intake air temperature is used.
                        The limit value is calculated via the engine switch-off time and a characteristic curve.
                        https://bmwfault.codes/XMLDiagView?d...AANAA5ADAANAA=
                        Switch-off time näyttää olevan omassa autossa 9h tuon N47T1:n 7h sijaan. Referenssilämpötilana toimii egr-jäähdyttimen jälkinen lämpötila-anturi. Tässä raja taitaa olla tuo 45 astetta.


                        Toinen koodi näyttää olevan
                        274000 P008F Fuel pressure and temperature sensor, temperature, signal: deviation too high

                        Plausibility check of fuel temperature. If the difference between fuel temperature and coolant temperature exceeds a limit value, the fault code is detected.
                        The limit value (approx. 35 degrees C) is calculated via a characteristic curve dependent on an engine switch-off time.
                        Fault Code Conditions
                        General Conditions The monitoring takes place once per driving cycle when following preconditions are met:
                        - The engine switch-off time is greater than the following value: 32400 s.
                        ‐ No electrical fault is logged for the sensor.
                        - The intake air temperature is higher than the following value: -7,04°C.
                        Control unit voltage: 9.5 V to 16 V.
                        https://bmwfault.codes/XMLDiagView?d...cAOQA2ADAANAA=
                        Tämä raja taitaa olla 35 astetta

                        Mikähän anturi tuo mahtaa olla missä voi olla heittoa viisi astetta?
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #13
                          .
                          Joo, noinhan niitä damoksia käydään läpi.
                          Kyllä tavattoman monta kertaa käy niin, että ratkaisua ei löydykkän siihen palaan, kun olisi tarpeen, tulee vaan lisää kysymyksiä ja polkuja, jotka pitää tarkistaa.

                          Jos laitat mulle linkin siihen dokkariin ja damokseen, niin minä ostan.
                          Ja jos sen voi jakaa, niin saat sitten itsekkin..

                          Lähes kaikki kunnolliset ja toimivat damokset on lähtöisin sellaisen tyypin koneelta, kun bruno (B&C Consulting), olen ostanut niitä häneltä paljon, maksavat tyypillisesti 500€/kpl. Niihin menee äkkiä paljon rahaa, mutta se on melkein pakko ja onkin, jos meinaa olla jotain tietävinään aihesta ja varsinkin uusien autojen kyseessä ollessa, tehdä niille jotain järkevää.

                          Vähän aikaa kun vielä uppoudut aiheeseen, niin huomaatkin, ettei stä yöllä kerkiä enää oikein nukkumaan ollenkaan.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • atcc
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2014
                            • 373
                            • Joensuu

                            #14
                            Mulla juuri tuo 274000 koodi joka sytyttää vikavalon. Tämän vikakuvauksessa on juuri tuo 35 asteen ero joka aiheuttaa vikatilan.

                            Aika paljonhan tuo 35 astettakin on, mutta itsellä tapana lämmittää autoa niin paljon että sisällä on oikeasti lämmin ja moottori voi lämmetä jo turhankin paljon

                            Saakohan tuota moottorivalon syttymisen rajaa muutettua mistään vain tuolle anturille :think
                            Tietenkin nostamalla tuota lämpötilarajaa vielä suuremmaksi tuosta ongelmasta pääsee.

                            Tai sitten tulisi oikeat pakkaset kun valvontaa ei ilmeisesti tehdä yli 7 asteen pakkasilla.
                            Last edited by atcc; 03-01-2021, 19:52.
                            F15 X5 M50d -15
                            Ex:
                            F11 530dA xDrive -11
                            E61 530xdA M-sport LCI -07

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by tuikku View Post
                              .
                              Joo, noinhan niitä damoksia käydään läpi.
                              Kyllä tavattoman monta kertaa käy niin, että ratkaisua ei löydykkän siihen palaan, kun olisi tarpeen, tulee vaan lisää kysymyksiä ja polkuja, jotka pitää tarkistaa.

                              Jos laitat mulle linkin siihen dokkariin ja damokseen, niin minä ostan.
                              Ja jos sen voi jakaa, niin saat sitten itsekkin..

                              Lähes kaikki kunnolliset ja toimivat damokset on lähtöisin sellaisen tyypin koneelta, kun bruno (B&C Consulting), olen ostanut niitä häneltä paljon, maksavat tyypillisesti 500€/kpl. Niihin menee äkkiä paljon rahaa, mutta se on melkein pakko ja onkin, jos meinaa olla jotain tietävinään aihesta ja varsinkin uusien autojen kyseessä ollessa, tehdä niille jotain järkevää.

                              Vähän aikaa kun vielä uppoudut aiheeseen, niin huomaatkin, ettei stä yöllä kerkiä enää oikein nukkumaan ollenkaan.
                              Laitoin yyvee.

                              Joo, näin nollasta kun aloittaa niin onhan tuo melko hepreaa.Tuo dokkari tuosta softasta löytyisi nyt. Karvan vajaa 12000 sivua saksaa.

                              Ihan näin harjoitusmielessa kävin tuon öljyvaloasian läpi. Kirjoittelin tuohon ehdot mitkä täytyy täyttyä.


                              Se tosiaan kytketään pois päälle jos abs-jarrutus, vauhtia yli satku, kiihtyvyys -4/m^2, aika yli 50ms, renkaan keskimääräinen pyöriminopeus > 1. -> poiskytkentäaika valolle 15s. Arvot otin noista kartoista.

                              Tai kun moottorin kierrosluku ylittää 550rpm niin valo on pois päältä 10s. (kylläpäs nostikin nopeasti öljynpaineet suodattimen vaihdon jälkeen... )

                              Myös jos moottorin kierrosluku laskee alle 550rpm niin valo kytketään pois päältä.

                              Samoin käynnitykseen ja sammuttamiseen liittyy omat ehtonsa.

                              Functionality of the shut off logic
                              The oil pressure lamp is switched off under the following conditions:

                              ABS braking during forward travel: If for the time OilPLmp_ABSForDeb.tiLoHi_C (50ms), the driving speed VehV_v and the acceleration VehV_a falls below the limits OilPLmp_vMinFor_C (100km/h) and OilPLmp_aMinFor_C (-4m/s^2) and the average wheel speed Com_nWhl assumes a value greater than (1), the Bit OilPLmp_stInactive_mp.2 is set and the oil pressure lamp status becomes OilPLmp_st for the time OilPLmp_tiInactvFor_C (15000ms) set to FALSE. The timer is restarted each time when braking in the forward direction is recognized (OilPLmp_stABSForTrans_mp changes from 0 to 1).

                              If the engine speed Epm_nEng exceeds the starting speed threshold OilPLmp_nStrt_C (550rpm), the Bit OilPLmp_stInactive_mp.1 set and the oil pressure lamp status OilPLmp_st is set to FALSE for the time OilPLmp_tiInactvStrt_C (10000ms). The timer is every Restarted times when it is detected that the speed exceeds the threshold (OilPLmp_stnEngTrans_mp changes from 0 to 1).

                              If the engine speed Epm_nEng is less than or equal to the threshold OilPLmp_nZero_C (550rpm), the Bit OilPLmp_stInactive_mp.5 set and the oil pressure lamp status OilPLmp_st set to FALSE.

                              When the engine is in the following states:
                              - AFTERRUN (CoEng_st = COENG_STOPPING or COENG_FINISH) OR
                              - WAKEUP (CoEng_st = COENG_READY or COENG_STANDBY),
                              then the Bit OilPLmp_stInactive_mp.6 is set and the oil pressure lamp status OilPLmp_st is set to FALSE. If the oil pressure status is set to TRUE, then DFC_st.DFC_OilPLmp is set to indicate an error
                              Asiasta on tuollainen logiikkakaaviokin.



                              Kun kaivelin tuosta logiikasta kaaviota vastaan osui tälläinen boschin motorsportti dokkari. Siitä osui silmiin se että näissä missä ei ole erillistä määrän- ja paineensäädintä niin railipaineelle on mekaaninen venttiili joka ei toimi kun muutaman kerran. Onko tässä myös syy miksi rail-painetta ei nosteta vai koskeko tuo ainoastaan noita motosporttivehkeitä?


                              Dokkarissa oli muutenkin ihan hyvää yleistietoa jos jotain aihe kiinnostaa.

                              Boschissa käytetään tuollaista graafista kieltä. Siihenkin löytyy vaikka tuollainen "avain".

                              Ja tuolta lisää esimerkkejä.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎