Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i N53 useita vikakoodeja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 513
    • Rauma

    528i N53 useita vikakoodeja

    Kävi F10 luennolla, eli vikakoodien luvussa. Oireet tärisevä tyhjäkäynti ja moottorin vikavalon palaminen.
    Koodit oli pari päivää aikaisemmin luettu Boschin testerillä, jolloin ne oli nollattukin. En suositellut auton viemistä millekään täkäläiselle pajalle joten lukaisin koodit.
    Ja löytyihän niitä nippu.

    Mielipiteitä?
    - Huohotinvikaa?
    - NOx-sensorit kaput (meneekö oikosulkuun hajottuaan, johtosarja)?
    - DME koodit kertoo mitä ikävyyksiä?
    Attached Files
    Autokalusto: 320d f30
  • brainsurgery
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1355
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by enins View Post
    Kävi F10 luennolla, eli vikakoodien luvussa. Oireet tärisevä tyhjäkäynti ja moottorin vikavalon palaminen.
    Koodit oli pari päivää aikaisemmin luettu Boschin testerillä, jolloin ne oli nollattukin. En suositellut auton viemistä millekään täkäläiselle pajalle joten lukaisin koodit.
    Ja löytyihän niitä nippu.

    Mielipiteitä?
    - Huohotinvikaa?
    - NOx-sensorit kaput (meneekö oikosulkuun hajottuaan, johtosarja)?
    - DME koodit kertoo mitä ikävyyksiä?
    Käykö toisella käynnistyksellä paremmin?

    Veikkaan suutinongelmia tai vaihtoehtoisesti korkapainepumpun ongelmia.

    Eli normi etenemisjärjestys:
    1. Puolat ja tulpat vaihtoon
    2. Suuttimet vaihtoon (vikakoodien perusteella voisi aloittaa 4. 5. Ja 6. Pytyistä
    3. Korkeapainebensapumppu vaihtoon

    Niitä tulppia voi myös yrittää ajon jälkeen katsoa ovatko märkiä. Jos ovat, suutin siinä pytyssä todennäköisesti vuotaa. Helpommin toki näkee jos nykäisee itse suuttimen irti mutta sitten pitäisi periaatteessa vaihtaa tiivisteet ennen kuin laittaa takaisin.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5270
      • Pirkkala

      #3
      Suuttimet käyttäisin testattavana, en kyllä lähtisi säkki päässä niitä uusimaan.
      Testausta suorittaa ainakin finjector, muita en itse tiedä tällä hetkellä
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Suutin vika usein rikastuttaa seoksen.

        Keskittyisin alkuun tuon railpainetunnistimen uskottavuuden selvittelyyn ja vikapolun läpi käyntiin. Sieltä vastaus löytyy hyvin todennäköisesti seurannaisvaikutteisesti.

        Mikäli edellämainittu ei tuota ratkaisua niin kakkosbankin säätö happitunnistimen toiminnan varmistus seuraavaksi. Poissulkee vaihtoehtoja ja jättää jäljelle niitä vähemmän.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • brainsurgery
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2011
          • 1355
          • Helsinki

          #5
          Totta, 2 bankin lambda-anturi aiheuttaa kyllä koko bankin tiputtamista pois pelistä.

          Comment

          • enins
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 513
            • Rauma

            #6
            Kp-pumpun vikaan en usko, koska kestää hyvin reippaammankin kiihdytyksen. Normaalissa ajossa ei huomaa mitään erikoista moottorin käynnissä, ei nyi ja vetää mukavasti.

            Osien turhaan vaihtamisen eliminoimiseksi täkäläisiä korjaamoja vältelläänkin ja siksi myös heitin kyssärin tänne. Illalla lueskelin toiselta palstalta, kun merkkikorjaamossa oli "vähän" vaihdeltu N53:een osia huonon tyhjäkäynnin vuoksi (ECU, kaikki suuttimet, venttiilikopan kansi, tulpat... ja viimeiseksi puolat).

            Täytyy tutkailla kärryä vähän enempi, kun siihen tulee tilaisuus. Eilen tuli oikeastaan vain luettua koodit ja käyty täyttämässä tankki (sillä ei ollut mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin).
            Autokalusto: 320d f30

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #7
              Originally posted by enins View Post
              Täytyy tutkailla kärryä vähän enempi, kun siihen tulee tilaisuus. Eilen tuli oikeastaan vain luettua koodit ja käyty täyttämässä tankki (sillä ei ollut mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin).
              Suutinviat ilmenevät usein niin että kylmäkäynnityksessä yksi tai usempi pytty jää pelistä pois. Jos tälläinen tilanne käy niin sitten sammuttaa auton ja ottaa tulpan irti. Jos yksi tulppa on märkä niin viallinen suutin todennäköisesti majailee sitten tuossa pytyssä. Puolia ja suuttimia pystyy periaatteessa vaihtelemaan ristiin mutta tiiviste olisi varmaan hyvä samalla vaihtaa suuttimeen jos sen ottaa irti.


              Venttiilikoppa voi mennä halki tai sitten huohottimen kalvo mennä rikki. Rikkinäinen kalvo saattaa tehdä venttiilikoneistoon alipaineen jolloin venttiilikopan korkki on raskan nostaa ylös.

              Halkeama voi olla vaikka tuollainen.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • enins
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2009
                • 513
                • Rauma

                #8
                Tämä tapaus on hiukan edistynyt ja vikakoodit ovat pysyneet hetken poissa. Maalissa ei kuitenkaan olla, sillä auto ei halua mennä laihaseokselle.

                Puolat, etummaiset lambdat ja NOx-anturi tuli vaihdettua, mutta NOx-katti jäi elvyttämättä. ISTA ei siihen kykene ja INPAsta puuttuu jotain filuja, kun ei näytä tarvittavia valikkoja. Kukkarokaan ei kestä mennä maantielle ajelemaan 120 km/h 20 min.

                Bimmerprofsin ohjeen mukaan tarvitaan INPA loader 3.700, mutta mistä sellaisen saa?
                Autokalusto: 320d f30

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by enins View Post
                  Tämä tapaus on hiukan edistynyt ja vikakoodit ovat pysyneet hetken poissa. Maalissa ei kuitenkaan olla, sillä auto ei halua mennä laihaseokselle.

                  Puolat, etummaiset lambdat ja NOx-anturi tuli vaihdettua, mutta NOx-katti jäi elvyttämättä. ISTA ei siihen kykene ja INPAsta puuttuu jotain filuja, kun ei näytä tarvittavia valikkoja. Kukkarokaan ei kestä mennä maantielle ajelemaan 120 km/h 20 min.

                  Bimmerprofsin ohjeen mukaan tarvitaan INPA loader 3.700, mutta mistä sellaisen saa?
                  Miten niin ISTA ei siihen kykene? Ei se INPA mikään autuaaksi tekevä ole. ISTA:lla regen pyyntö päälle ja ajamaan. Kun poltto on päällä nousee pakolämmöt ~600c. Ajoa se vaatii ihan samoin oli käytössä sitten INPA tai ISTA.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • enins
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 513
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Miten niin ISTA ei siihen kykene? Ei se INPA mikään autuaaksi tekevä ole. ISTA:lla regen pyyntö päälle ja ajamaan. Kun poltto on päällä nousee pakolämmöt ~600c. Ajoa se vaatii ihan samoin oli käytössä sitten INPA tai ISTA.
                    Ilmeisesti kuitenkin tässä tapauksessa INPA on se autuaaksi tekevä: https://bimmerprofs.com/f-series-del...nox-converter/

                    Tuo versio 3.700 tuli jo asennettua, nyt odotellaan kärryn tuloa.
                    Kuten kirjoitin, niin ei viitsi lähteä hakemaan sakkolappua. Lähin moottoritie on 100 km päässä, joten ei viitsi sinnekään suunnistaa.
                    Autokalusto: 320d f30

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by enins View Post
                      Ilmeisesti kuitenkin tässä tapauksessa INPA on se autuaaksi tekevä: https://bimmerprofs.com/f-series-del...nox-converter/

                      Tuo versio 3.700 tuli jo asennettua, nyt odotellaan kärryn tuloa.
                      Kuten kirjoitin, niin ei viitsi lähteä hakemaan sakkolappua. Lähin moottoritie on 100 km päässä, joten ei viitsi sinnekään suunnistaa.
                      Onko siellä sitten NOXEM asennettuna? Ellei ole, niin ei tuo auta mitään. Tuolta lainattuna: "Attention! This procedure is intended to restore Stratified charge in cases if the NOx catalytic converter is contaminated, but there is no possibility to perform a real desulfation (cleaning) session and the car has NOXEM installed.
                      If the car has an OEM NOx sensor installed, this procedure is not desirable – positive results will be reached only with real desulfation sessions."
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • enins
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2009
                        • 513
                        • Rauma

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Onko siellä sitten NOXEM asennettuna? Ellei ole, niin ei tuo auta mitään. Tuolta lainattuna: "Attention! This procedure is intended to restore Stratified charge in cases if the NOx catalytic converter is contaminated, but there is no possibility to perform a real desulfation (cleaning) session and the car has NOXEM installed.
                        If the car has an OEM NOx sensor installed, this procedure is not desirable – positive results will be reached only with real desulfation sessions."
                        Kyllä sinne NOXEM törkättiin, josko pääsisi sitten ajelemaankin korjausten sijaan
                        Autokalusto: 320d f30

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎