Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 m550d huonontunut ajettavuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    F11 m550d huonontunut ajettavuus

    Otsikko kertoo jotain.
    Autolla ajettu nyt 220 tkm iskarit vaihdoin pari kk sitten taakse kun antoivat merkit siihen.
    Nyt pistänyt merkille että ojituksessa esim auto tuntuu vetelevän niinkuin renkaissa olisi 1,5 Bar ilmaa.
    Myös talviset urat auto haistaa ,ennen auto meni kuin juna nyt lähinnä
    Kuin veltto muna 😢
    Ideoita edessä varmaan jotain väljää vai ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by veku View Post
    Otsikko kertoo jotain.
    Autolla ajettu nyt 220 tkm iskarit vaihdoin pari kk sitten taakse kun antoivat merkit siihen.
    Nyt pistänyt merkille että ojituksessa esim auto tuntuu vetelevän niinkuin renkaissa olisi 1,5 Bar ilmaa.
    Myös talviset urat auto haistaa ,ennen auto meni kuin juna nyt lähinnä
    Kuin veltto muna ��
    Ideoita edessä varmaan jotain väljää vai ?
    -Onko renkaat kuluneet sisälaidasta ja renkaat ovat kartiot(yleensä enemmänkin kesärenkaiden ongelma)?
    -Pyöränkulmat kunnossa?
    -Samanlaiset renkaat sekä taka- että etuakselilla? Jos rungoissa on jäykkyyseroja niin ajettavuus voi mennä totaalisen pilalle ja tämä ilmenee mm ohituksissa niin että auto meinaa ampua urista minne sattuu.

    -Tuo ohjauksen nivel voi myös tehdä ohjaukseen löysää eli ratissa on "klappia". Tämä kaiken järjen mukaan voi myös vaikuttaa siihen että urasilla teillä ohjaus menee välillä vähän minne sattuu vaikka ratti on samassa asennossa.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2151
      • Vantaa

      #3
      Etupään tukivarret vaihtoon.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Originally posted by veku View Post
        Otsikko kertoo jotain.
        Autolla ajettu nyt 220 tkm iskarit vaihdoin pari kk sitten taakse kun antoivat merkit siihen.
        Nyt pistänyt merkille että ojituksessa esim auto tuntuu vetelevän niinkuin renkaissa olisi 1,5 Bar ilmaa.
        Myös talviset urat auto haistaa ,ennen auto meni kuin juna nyt lähinnä
        Kuin veltto muna 😢
        Ideoita edessä varmaan jotain väljää vai ?
        Ja pyöränsuuntaus tehtiin ?

        Comment

        • HV530XD
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 399
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by VilleP View Post
          Etupään tukivarret vaihtoon.
          Ääni tälle. Niiden etupään alatukivarsien isojen puslien repsahtaminen teki mulla just saman. Ei meinannu kaista riittää ajossa, ja korjautui tukivarsien vaihdolla. Puslien kumit oli ihan riekaleina ja ne näkee helposti. Hyvänlaatuisia tukivarsia puslineen saa nykyään edullisesti, ei kannata lähteä kikkailemaan pelkkien puslien vaihdolla. Vaihto ei oo iso homma, ja sitten ehdottomasti kulmien tarkastus/säätö operaation jälkeen.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #6
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Ja pyöränsuuntaus tehtiin ?
            Iskarien vaihto ei edellytä pyöränkulmien säätöjä. Ainut minkä tuossa voi ryssiä on iskarin alapään pultin kiristäminen niin että pyöränripustus ei ole "ajokorkeudessa".
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6324
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by VilleP View Post
              Etupään tukivarret vaihtoon.
              Tätä itsekin epäilin Ex f11 535d m-sportissa vaihdoin nuo just näillä kilsoilla.

              Autossa 255/35-20 talvirenkaat edessä 4 vuotta vanhat Nokian 8 ja takana muutama tuhat ajettu Nokian 9

              Kulmia ei säädetty takaiskarien vaihdon jälkeen

              Justiin tuo tunne että kaista ei riitä ��
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2151
                • Vantaa

                #8
                Varsinkin nuo reaktiotangon puslat alkaa 100tkm kohdilla olla aika veltot, mikä aiheuttaa vaeltelua. Uusiksi kaikki ja pyörän suuntaus lääke tähän.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • majgul
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 891
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Varsinkin nuo reaktiotangon puslat alkaa 100tkm kohdilla olla aika veltot, mikä aiheuttaa vaeltelua. Uusiksi kaikki ja pyörän suuntaus lääke tähän.
                  Itsellä just 97tkm mittarissa ja nehän on revennyt. Toistaiseksi ohjattavuus hyvä. Jarrutuksessa huomaa että on mennyt, antaa vähän "löysää". Menevät vaihtoon piakkoin.

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6324
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Mitä kaikkea tuonne kannattas laittaa kerralla ja säätää kulmat sen jälkeen.

                    Ei viitsisi montaa kertaa säätää kulmia jos jotain uusii.
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by veku View Post
                      Mitä kaikkea tuonne kannattas laittaa kerralla ja säätää kulmat sen jälkeen.

                      Ei viitsisi montaa kertaa säätää kulmia jos jotain uusii.
                      Jos epäilee syylliseksi etummaisia etutukivarsia niin ehkä sitten laittaa myös samalla ne taaemmat uusiksi?

                      Mulla tosiaan joskus auto ei meinannut pysyä tiellä ohituksissa kun vaihdoin taakse uudet renkaat ja edessä oli vielä vanhat. Tuo oli hengenvaarallinen. Tilanne korjaantui kun vaihdoin myös eturenkaat uusiin. En tiedä voiko vastaavaa tapahtua myös talvirenkailla. Mulla oli tuolloin alla kesärenkaat.

                      Oletin syyksi tuolloin runkojen erilaista jäykkyyttä ja ongelma ilmeni kun löysempirunkoiset tuli taakse. Tosin sulla on talvigummit ja nuo lienevät varsin lähellä toisiaan ellei sitten kuluma vaikuta jotain.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #12
                        Renkaiden vaikutuksen tietysti voi poissulkea vaihtamalla edestä taa tai vaikka kokonaan kesärenkaat.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          #13
                          Renkaat on uraherkkyydessä selkeesti se isoin tekijä
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6324
                            • P-Pohjanmaa

                            #14
                            Muistelen kyllä että että näin huono auto ei ole koskaan ollut ajaa,jopa vaimo huomasi ohituksissa että auto on todella levoton.
                            Ennen oli sama missä oikaisi jalan niin auto meni kuin juna.

                            Ei viitsi kokeilla vaihtaa takaa eteen nyt kun takana leveämpi vanne.
                            No kohta kesätossut alle niin saa jatkaa tutkimuksia.

                            Nyt ei tule enään paljon ajoa talvitassuilla ,tuli vaan nyt viikonloppuna huomattua kun pitkää siivua ajoin että ohittaa ei edes huvittanut kun sai pelätäettä riittääkö kaista
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by veku View Post
                              Mitä kaikkea tuonne kannattas laittaa kerralla ja säätää kulmat sen jälkeen.

                              Ei viitsisi montaa kertaa säätää kulmia jos jotain uusii.
                              Vastaus on, kaikki puslat ja ohjauksen tangot joissa päässä nivel.
                              Nyt jos vaihdat vain ne väljät on siellä jo tulossa väljiä listaan lisää.
                              Minulla on e60 tulossa 400tkm mittariin, ei ole vaihdettu vielä ainottakaan puslaa eikä tukivartta, edes raidetangon päitä. Tämän katsastuksen jälkeen on tarkoitus tehdä iso huolto, kaikki etupään puslat ja tangot, sama taakse. Jos tarvikepuslat kestäisi 100tkm jonka jälkeen tuo auto on palvellut hyvin ja siirtyy harrastushajoitukseen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎