Originally posted by Mara84
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Eturenkaiden outo kuluminen
Collapse
X
-
Originally posted by naukkis View PostSuoraan ajettaessa siis ohjaus on kokoajan vähän kääntyneenä vasemmalle -> itse lähtisin etsimään vikaa kuskinpuolen takapyöräntuennasta, eli jokin ohjaa auton perää kohti tietä ja välys sen aiheuttaa helpoiten kuskinpuolen takapyörässä.
Comment
-
-
Originally posted by biimerrrrville View PostEikai tuo ole mahdollista ? Vaikka takapyörät tai ratti olis missä asennossa tahansa, niin kyllähän etupyörät kulkee pareina suoraan, tai suoraan ja suoraan, riippuu aurauksesta, hakeutuuvat kuitenkin siis ajosuuntaan. Kori voi kylläkin kulkea vaikka kylki edellä jos takapää heittää, mutta ei se etu renkaiden kulumista aiheuta. Pielessä olevat camberit sen sijaan voi olla syypää, eli toisin sanoen rikkinäiset iskarin yläpäät yms
Sen sijaan camberi ei kuluta renkaan reunoja - reiluhko camberi kuluttaa kyllä koko renkaan pinnan camberin mukaan viistoksi jos ajetaan vain suoraan - mutta sitä pitää olla todella reilusti ennenkuin se vaikuttaa renkaan käyttöikään. Reilu camberi pielessä olevan aurauksen kanssa kyllä kuluttaa sitten rengasta pelkkää pielessä olevaa aurausta enemmän koska renkaan laita kuormittuu ja kuumenee enemmän. Koko negatiivinen camberihan on tarpeellinen vähänkään urheilullisemmassa ajossa koska renkaan ulkosyrjä kuumenee muuten liikaa ja menettää pitonsa.
Ja siis se että toinen eturengas kuluttaa sisälaitaa ja toinen ulkolaitaa on ihan oppikirjaesimerkki kulkusuuntavirheestä, nämä löytyy ihan ajoneuvotekniikan peruskirjallisuudesta, englanniksi löytyy jos pistää hakusanoiksi vaikka tyre wear thrust angle. Oppikirjamateriaali on tosin useimmiten vuodelta puukko ja miekka ja koskee jäykkää taka-akselia, nykyaikainen monivarsituenta tekee asiasta monimutkaisempaa kun kumpikin takapyörä voidaan suunnata vapaasti erikseen - eivät taida enää nykyään edes yrittää opettaa asiaa perusasentajille.Last edited by naukkis; 25-06-2021, 14:19.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostKylläpä vaan, juuri sen takia auton renkaat nelipyöräsuunnataan, eli taka-akselin pyörien kulkusuunnan nollakohta säädetään etupyörien aurauksen keskelle. Auraus muuttuu riippuen pyörien asennosta, eli ns Ackermann-geometria lisää haritusta renkaisiin ohjauksen nollakohdan ulkopuolella, tarkoitus siis että kaarrettaessa kumpikin pyörä kulkee oman kääntösäteensä mukaan samaa linjaa haraamatta toisiaan vasten.
Sen sijaan camberi ei kuluta renkaan reunoja - reiluhko camberi kuluttaa kyllä koko renkaan pinnan camberin mukaan viistoksi jos ajetaan vain suoraan - mutta sitä pitää olla todella reilusti ennenkuin se vaikuttaa renkaan käyttöikään. Reilu camberi pielessä olevan aurauksen kanssa kyllä kuluttaa sitten rengasta pelkkää pielessä olevaa aurausta enemmän koska renkaan laita kuormittuu ja kuumenee enemmän. Koko negatiivinen camberihan on tarpeellinen vähänkään urheilullisemmassa ajossa koska renkaan ulkosyrjä kuumenee muuten liikaa ja menettää pitonsa.
Ja siis se että toinen eturengas kuluttaa sisälaitaa ja toinen ulkolaitaa on ihan oppikirjaesimerkki kulkusuuntavirheestä, nämä löytyy ihan ajoneuvotekniikan peruskirjallisuudesta, englanniksi löytyy jos pistää hakusanoiksi vaikka tyre wear thrust angle. Oppikirjamateriaali on tosin useimmiten vuodelta puukko ja miekka ja koskee jäykkää taka-akselia, nykyaikainen monivarsituenta tekee asiasta monimutkaisempaa kun kumpikin takapyörä voidaan suunnata vapaasti erikseen - eivät taida enää nykyään edes yrittää opettaa asiaa perusasentajille.Last edited by biimerrrrville; 27-06-2021, 15:40.
Comment
-
Comment