Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eturenkaiden outo kuluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Mara84 View Post
    530 F10 vm-10
    Katastettu tammikuussa ok:sti

    Kuskinpuolen eturengas kulunut sisäreunasta ja vänkäripuolen eturengas kulunut ulkoreunasta.
    Renkaat on 245/40R19 vuosimallia-16 ja vielä tämänkesän menisivät.

    Onkohan joku pusla antautunut vai pitäskö viedä nelipyöräsuuntaukseen?
    Suoraan ajettaessa siis ohjaus on kokoajan vähän kääntyneenä vasemmalle -> itse lähtisin etsimään vikaa kuskinpuolen takapyöräntuennasta, eli jokin ohjaa auton perää kohti tietä ja välys sen aiheuttaa helpoiten kuskinpuolen takapyörässä.

    Comment

    • biimerrrrville
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 296
      • Suomi

      #17
      Originally posted by naukkis View Post
      Suoraan ajettaessa siis ohjaus on kokoajan vähän kääntyneenä vasemmalle -> itse lähtisin etsimään vikaa kuskinpuolen takapyöräntuennasta, eli jokin ohjaa auton perää kohti tietä ja välys sen aiheuttaa helpoiten kuskinpuolen takapyörässä.
      Eikai tuo ole mahdollista ? Vaikka takapyörät tai ratti olis missä asennossa tahansa, niin kyllähän etupyörät kulkee pareina suoraan, tai suoraan ja suoraan, riippuu aurauksesta, hakeutuuvat kuitenkin siis ajosuuntaan. Kori voi kylläkin kulkea vaikka kylki edellä jos takapää heittää, mutta ei se etu renkaiden kulumista aiheuta. Pielessä olevat camberit sen sijaan voi olla syypää, eli toisin sanoen rikkinäiset iskarin yläpäät yms

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by biimerrrrville View Post
        Eikai tuo ole mahdollista ? Vaikka takapyörät tai ratti olis missä asennossa tahansa, niin kyllähän etupyörät kulkee pareina suoraan, tai suoraan ja suoraan, riippuu aurauksesta, hakeutuuvat kuitenkin siis ajosuuntaan. Kori voi kylläkin kulkea vaikka kylki edellä jos takapää heittää, mutta ei se etu renkaiden kulumista aiheuta. Pielessä olevat camberit sen sijaan voi olla syypää, eli toisin sanoen rikkinäiset iskarin yläpäät yms
        Kylläpä vaan, juuri sen takia auton renkaat nelipyöräsuunnataan, eli taka-akselin pyörien kulkusuunnan nollakohta säädetään etupyörien aurauksen keskelle. Auraus muuttuu riippuen pyörien asennosta, eli ns Ackermann-geometria lisää haritusta renkaisiin ohjauksen nollakohdan ulkopuolella, tarkoitus siis että kaarrettaessa kumpikin pyörä kulkee oman kääntösäteensä mukaan samaa linjaa haraamatta toisiaan vasten.

        Sen sijaan camberi ei kuluta renkaan reunoja - reiluhko camberi kuluttaa kyllä koko renkaan pinnan camberin mukaan viistoksi jos ajetaan vain suoraan - mutta sitä pitää olla todella reilusti ennenkuin se vaikuttaa renkaan käyttöikään. Reilu camberi pielessä olevan aurauksen kanssa kyllä kuluttaa sitten rengasta pelkkää pielessä olevaa aurausta enemmän koska renkaan laita kuormittuu ja kuumenee enemmän. Koko negatiivinen camberihan on tarpeellinen vähänkään urheilullisemmassa ajossa koska renkaan ulkosyrjä kuumenee muuten liikaa ja menettää pitonsa.

        Ja siis se että toinen eturengas kuluttaa sisälaitaa ja toinen ulkolaitaa on ihan oppikirjaesimerkki kulkusuuntavirheestä, nämä löytyy ihan ajoneuvotekniikan peruskirjallisuudesta, englanniksi löytyy jos pistää hakusanoiksi vaikka tyre wear thrust angle. Oppikirjamateriaali on tosin useimmiten vuodelta puukko ja miekka ja koskee jäykkää taka-akselia, nykyaikainen monivarsituenta tekee asiasta monimutkaisempaa kun kumpikin takapyörä voidaan suunnata vapaasti erikseen - eivät taida enää nykyään edes yrittää opettaa asiaa perusasentajille.
        Last edited by naukkis; 25-06-2021, 14:19.

        Comment

        • biimerrrrville
          BTCF Member
          • Apr 2011
          • 296
          • Suomi

          #19
          Originally posted by naukkis View Post
          Kylläpä vaan, juuri sen takia auton renkaat nelipyöräsuunnataan, eli taka-akselin pyörien kulkusuunnan nollakohta säädetään etupyörien aurauksen keskelle. Auraus muuttuu riippuen pyörien asennosta, eli ns Ackermann-geometria lisää haritusta renkaisiin ohjauksen nollakohdan ulkopuolella, tarkoitus siis että kaarrettaessa kumpikin pyörä kulkee oman kääntösäteensä mukaan samaa linjaa haraamatta toisiaan vasten.

          Sen sijaan camberi ei kuluta renkaan reunoja - reiluhko camberi kuluttaa kyllä koko renkaan pinnan camberin mukaan viistoksi jos ajetaan vain suoraan - mutta sitä pitää olla todella reilusti ennenkuin se vaikuttaa renkaan käyttöikään. Reilu camberi pielessä olevan aurauksen kanssa kyllä kuluttaa sitten rengasta pelkkää pielessä olevaa aurausta enemmän koska renkaan laita kuormittuu ja kuumenee enemmän. Koko negatiivinen camberihan on tarpeellinen vähänkään urheilullisemmassa ajossa koska renkaan ulkosyrjä kuumenee muuten liikaa ja menettää pitonsa.

          Ja siis se että toinen eturengas kuluttaa sisälaitaa ja toinen ulkolaitaa on ihan oppikirjaesimerkki kulkusuuntavirheestä, nämä löytyy ihan ajoneuvotekniikan peruskirjallisuudesta, englanniksi löytyy jos pistää hakusanoiksi vaikka tyre wear thrust angle. Oppikirjamateriaali on tosin useimmiten vuodelta puukko ja miekka ja koskee jäykkää taka-akselia, nykyaikainen monivarsituenta tekee asiasta monimutkaisempaa kun kumpikin takapyörä voidaan suunnata vapaasti erikseen - eivät taida enää nykyään edes yrittää opettaa asiaa perusasentajille.
          Kyllä ymmärrän miksi nelipyörä suuntaus tehdään ja miten rengas kuluu pielessä olevilla cambereilla, moni voi nyt vaan nähdä tuon, koko renkaan viiston kulumisen, äkkiseltään vain reunan kulumisena. En vieläkään vaan ymmärrä miten tuo väärä thrust angle voi kuluttaa eturenkaita, kokeilin kyllä googletella tuossa puolisen tuntia, mutta minkään linkin takaa ei kerrottu sen aiheuttavan eturenkaiden kulumista (takarenkaiden kulumisesta kyllä oli juttua), etenkään niin, että reunat kuluisi ristiin. Ymmärtäisin vielä sen, jos molemmista etu renkaista olisi sisä reunat kadonneet, tämän liiallisen harituksen johdosta nollakulman ulkopuolella, mistä puhuit tuossa, mutta tällöinkin tuo thrust angle pitäsi mielestäni olla jo niin perseellään että kuski kyllä huomaisi auton korin kulkevan sivuttain, ja ennenkaikkea tuo kuluminen näkyisi takarenkaissa, ellei nyt molemmat takapyörät osottaisi juurikin yhtälailla vikaan, eli auraus olisi toisiinsa nähden kunnossa.
          Last edited by biimerrrrville; 27-06-2021, 15:40.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎