Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyöränkulmien suuntauksesta, tukivarsista ja muita vinkkejä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1239
    • Kainuu

    Pyöränkulmien suuntauksesta, tukivarsista ja muita vinkkejä

    04/21, 2 vkoa sitten ja tänään 27.07 suunnattu ja aina sama vika että oikea takasen camber valuu pois säädöistään (- isonee) ja siinä samalla tietenkin muut kulmat.
    Camberin pulttia ei pysty enempää kiristämään. Oisko tähän mitään patentti ratkaisua olemassa?
    Last edited by makebm5; 22-08-2021, 09:51.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • juha_s
    Alueaktiivi
    • May 2008
    • 447
    • Lappeenranta

    #2
    Originally posted by makebm5 View Post
    04/21, 2 vkoa sitten ja tänään 27.07 suunnattu ja aina sama vika että oikea takasen camber valuu pois säädöistään (- isonee) ja siinä samalla tietenkin muut kulmat.
    Camberin pulttia ei pysty enempää kiristämään. Oisko tähän mitään patentti ratkaisua olemassa?
    Onhan siellä kaikki puslat yms ok? Jos vika on pultissa niin marmorilta ostamaan vaan uus pultti sinne.
    F11 535d xDrive M-Sport -13

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1239
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by juha_s View Post
      Onhan siellä kaikki puslat yms ok? Jos vika on pultissa niin marmorilta ostamaan vaan uus pultti sinne.
      kyllä ne silmämääräisesti ja rengasraudalla on ok. 142 thkm ajettu.

      Eilen tilasin ne pultit kun ovat erään tiedon mukaan venyviä.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #4
        Originally posted by makebm5 View Post
        kyllä ne silmämääräisesti ja rengasraudalla on ok. 142 thkm ajettu.

        Eilen tilasin ne pultit kun ovat erään tiedon mukaan venyviä.
        Ohjeen mukaan toisessa vaihdetaan pultti ja mutteri ja toisessa pelkkä mutteri. Molemmissa on sama kiristysmomentti. Swingarm vaikuttaa enemmän camberiin ja siinä uusitaan vain mutteri tuon mukaan. Mutteri lienee sellainen litistetty ja lukittuva.
        -> https://www.ebay.co.uk/p/1309544681

        Last edited by fraatti; 29-07-2021, 01:25.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1239
          • Kainuu

          #5
          Kiitos Fraatti tästä.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1239
            • Kainuu

            #6
            Eli tuohon ongelmaan oli ratkaisu pulttien ja muttereiden vaihto. Mutterit ainakin kannattaa vaihtaa melkein joka kerta kun kulmia säädetään.
            Oireina tässä omassa oli että auto vaihtoi suuntaa vasemmalle tai oikealla ilman että rattia käänsi pienestäkin tien epätasaisuudesta.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1239
              • Kainuu

              #7
              Mitkä tukivarret näistä yleensä menee keulasta vaikka varsinaisesti välystä ei tuntuisikään? Ne reaktiotankojen etupuslathan on vakio kamaa ja ne olen tähänkin vaihtanut.
              Ongelmana epämääräinen ohjaus eli taajama ajossa voi olla että joudut kääntämään ohjausta oikealle että menee suoraan ja maantiellä vasemmalle 2-3min tai jos tiessä kallistusta jopa 5 min verran. Ohjaus on myös raskaan puoleinen.
              Eilen testimielessä käänsin raidetangon päästä 1/4 kierroksen haritusta lisää kun säädöt olleet lähellä maksimiaurausta. Tuntuma parani maantiellä selkeästi.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎