Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmajousiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaQu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 58
    • Hamina

    F11 ilmajousiongelma

    Tervehdys!

    En löytänyt mistään millään haulla vastaavaa ongelmaa joten:

    Ilmajouset on alkaneet temppuilemaan jokin aika sitten, oireyhtymään vahvasti liittynyt nimenomaan oikea puoli. Lähdin selvittämään ongelmaa pussien vaihdolla. Samalla tein perushuollon kompuraan. Lopputuloksena edelleen oikea puoli nyykällään. Hermo meni. Seuraavana aamuna ihmeparantumisen seurauksena auto toimii kuten kuuluukin. Tätä aiemmin herjasi "driving comfort restricted" mutta sehän katosi samalla.

    Muutamaa päivää myöhemmin sama ongelma tuli takaisin. Vianetsintä alkoi niin että vaihdoin kompuran ilmalinjat ristiin - sama ongelma, samalla puolella eli venttiili toimii. Tilasin romikselta 140tkm ajetun korkeudensäätöanturin oikealle puolelle ja herkistelin säätötangon viimeisen päälle hyväksi. Ei auta.

    Eli, pitääkö tuo uusi nikale nyt koodata tolle autolle, eikö se kenties ymmärrä että anturi on vaihdettu? Missä muualla vielä voi olla vika? Ei viittis heitellä satasia enää kauheasti turhaan ja ostaa "umpimähkään" lisää osia ennenkuin pystyy paikallistamaan viallisen osan / saa selvyyden että mitä hemmettiä tälle pitää tehdä?!?!
    F11 520D -11
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7520
    • Jyväshyvä

    #2
    Pussit vuotaa liittimestä... Tarkista onko o-renkaat ehjät ja sipaise tiivisteliimaan kierteeseen ja sormustimen päälle, ei kuitenkaan liikaa ettei pussin reikä mene umpeen...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5258
      • Pirkkala

      #3
      Saippuavedellä ja suihkepullolla etsit mistä vuotaa
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • JaQu
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 58
        • Hamina

        #4
        En nyt lähtis enää vuotoa etsimään tässä kohtaa, koska toi oikea puoli ei nouse kuin aavistuksen, eli ei nosta ajoasentoon sitä ollenkaan. Jossain muuallahan sen vian on pakko olla 🤔
        F11 520D -11

        Comment

        • MeisterW
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2017
          • 306
          • Uusimaa

          #5
          Kyllä vaihdettu korkeusanturi pitäisi aina kalibroida

          Eli ISTA:lla ride height adjustment, se kyllä neuvoo prosessin läpi mittauksineen.
          Last edited by MeisterW; 28-09-2021, 18:11.
          E39 M5 2002
          E70 X5 3.0sd 2008
          E83 X3 3.0i 2005
          G21 330e

          Comment

          • Shatter
            BTCF Member
            • Mar 2013
            • 892
            • Oulu

            #6
            E61 kanssa oli tapaus jossa uusilla pusseilla laski satunnaisesti perää alas joko toiselta puolen, molemmilta tai saattoi pitää normaalisti ylhäällä. Viaksi paljastui liitoksistaan vuotava säätöventtiili joka on kompuran kyljessä.
            F-korisessa taitaa olla vielä samanlainen järjestelmä.
            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

            E91 330dA xDrive M-Sport '09
            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
            MB W108 250S '67 x2

            Comment

            • JaQu
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 58
              • Hamina

              #7
              Syyllinen tais nyt kuitenkin olla tuo pumppu. Otin pussit irti, tuplatsekkasin että kaikki on ok. Tän jälkeen ei mennyt enää ollenkaan ilmaa oikealle puolelle. Linjojen ristiin vaihto vaihtoi vian toiselle puolelle, joten en itse näe mitään muuta vaihtoehtoa tässä enää.

              Hyllyssä näitä tuskin on missään?
              F11 520D -11

              Comment

              • Lenkka
                Bimmer Rookie
                • Jul 2019
                • 183
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by JaQu View Post
                Syyllinen tais nyt kuitenkin olla tuo pumppu. Otin pussit irti, tuplatsekkasin että kaikki on ok. Tän jälkeen ei mennyt enää ollenkaan ilmaa oikealle puolelle. Linjojen ristiin vaihto vaihtoi vian toiselle puolelle, joten en itse näe mitään muuta vaihtoehtoa tässä enää.

                Hyllyssä näitä tuskin on missään?
                Merkkiliike

                Comment

                • JaQu
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 58
                  • Hamina

                  #9
                  Originally posted by Lenkka View Post
                  Merkkiliike
                  Viimeinen vaihtoehto. Merkkiliike myy pelkkää kompuraa. Ei oo järkeä maksaa tonnia satasen osasta 😂
                  Tuolla noita on intterneetissä tilattavissa vaikka kuinka ja paljon. Ainut vaan että oli autolle tarvetta vielä illalla mutta se kiire tais loppua äsken.
                  F11 520D -11

                  Comment

                  • JaQu
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 58
                    • Hamina

                    #10
                    Originally posted by JaQu View Post
                    Tervehdys!

                    En löytänyt mistään millään haulla vastaavaa ongelmaa joten:

                    Ilmajouset on alkaneet temppuilemaan jokin aika sitten, oireyhtymään vahvasti liittynyt nimenomaan oikea puoli. Lähdin selvittämään ongelmaa pussien vaihdolla. Samalla tein perushuollon kompuraan. Lopputuloksena edelleen oikea puoli nyykällään. Hermo meni. Seuraavana aamuna ihmeparantumisen seurauksena auto toimii kuten kuuluukin. Tätä aiemmin herjasi "driving comfort restricted" mutta sehän katosi samalla.

                    Muutamaa päivää myöhemmin sama ongelma tuli takaisin. Vianetsintä alkoi niin että vaihdoin kompuran ilmalinjat ristiin - sama ongelma, samalla puolella eli venttiili toimii. Tilasin romikselta 140tkm ajetun korkeudensäätöanturin oikealle puolelle ja herkistelin säätötangon viimeisen päälle hyväksi. Ei auta.

                    Eli, pitääkö tuo uusi nikale nyt koodata tolle autolle, eikö se kenties ymmärrä että anturi on vaihdettu? Missä muualla vielä voi olla vika? Ei viittis heitellä satasia enää kauheasti turhaan ja ostaa "umpimähkään" lisää osia ennenkuin pystyy paikallistamaan viallisen osan / saa selvyyden että mitä hemmettiä tälle pitää tehdä?!?!
                    Ongelma ratkennut. Pumpun vaihdolla tokeni vihdoin.
                    F11 520D -11

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎