Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vapina eco pro rullaus moodissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2151
    • Vantaa

    Vapina eco pro rullaus moodissa

    Mitä tuolla voimansiirrossa tapahtuu kun eco moodissa mennään ns vapaalla? Tuo omani nimittäin vapisee voimakkaasti nopeudesta riippumatta. Jotain tuntuu olevan pahasti epätasapainossa, mutta veto päällä, moottorijarrulla tai vaihde n asennossa ei ole ongelmaa.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by VilleP View Post
    Mitä tuolla voimansiirrossa tapahtuu kun eco moodissa mennään ns vapaalla? Tuo omani nimittäin vapisee voimakkaasti nopeudesta riippumatta. Jotain tuntuu olevan pahasti epätasapainossa, mutta veto päällä, moottorijarrulla tai vaihde n asennossa ei ole ongelmaa.
    Puhut varmaan LCI:stä. Siinä laatikko menee vapaalle ja kone tyhjäkäynnille.

    Mulla se tekee aivan samalla tavalla ja taisi tehdä kaverin vastaavalla autolla aivan samalla tavalla(tärinä tuntuu läpi). Olisi mielenkiintoista tietää moottorin tukikumien asento.

    Itse vaihdoin moottorin tukikumit mutta ei ne ainakaan kokonaan poistaneet ko. ominaisuutta.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2151
      • Vantaa

      #3
      Jotain muutakin kytkeytyy irti, koska jos laitan vauhdista vapaalle ja kone tyhjäkäynnillä, ei vapise yhtään.

      Mutta jos lie ominaisuus kun muutkin tekee samaa.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • Tehari
        Bimmer Rookie
        • Mar 2018
        • 121
        • TKU Area

        #4
        Itse en ole moista huomannut, testaillaan huomenna!

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Originally posted by VilleP View Post
          Jotain muutakin kytkeytyy irti, koska jos laitan vauhdista vapaalle ja kone tyhjäkäynnillä, ei vapise yhtään.

          Mutta jos lie ominaisuus kun muutkin tekee samaa.
          Tälläin asiasta on kerrottu bemarin dokkareissa. Itse epäilen että moottorintukikumien asennolla on jotain merkitystä asiaan. Jotenkin tuolloin tuntuu että tiestäkin tulee kaikki epätasaisuudet paremmin läpi.



          Ja tarkemmin.



          Alemmat dokkarit löytyy mm täältä:
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2151
            • Vantaa

            #6
            Tuntuu hieman oudolta tuo. Tärinä tuntuisi tulevan voimansiirrosta(taajuus pyörimisnopeuden mukaan), ei niinkään moottorista.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • Tehari
              Bimmer Rookie
              • Mar 2018
              • 121
              • TKU Area

              #7
              En ainakaa huomannut mitään tärinöitä rullailussa..

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by VilleP View Post
                Tuntuu hieman oudolta tuo. Tärinä tuntuisi tulevan voimansiirrosta(taajuus pyörimisnopeuden mukaan), ei niinkään moottorista.
                Koitan lähestyä asiaa maallikon silmin. Jos rullataan vapaalla ei voimansiirrosta pitäisi olla kytkettynä/lukittuna kuten vedossa, mitään. Jos kerran edes N ei aiheuta vapinoita mutta ecopromode aiheuttaa, jää silloin jokin kytkentä osin ”takomaan” kiinni-auki tilanteeseen, eli toisinpäin vastaavasti kiihdyttäessä vapisee jakolaatikko vastaavasti, kytkee-ei kytke.


                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2151
                  • Vantaa

                  #9
                  Tuolla dokkareissa puhutaan että moottori irrotetaan vaihdelaatikosta coasting modessa. Ymmärtäisin tämän niin että kyseessä ei ole vaihteiston kytkentä neutraalille. En kyllä löydä mistään tarkkaa kuvausta tuosta "irroituksesta".
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by VilleP View Post
                    Tuolla dokkareissa puhutaan että moottori irrotetaan vaihdelaatikosta coasting modessa. Ymmärtäisin tämän niin että kyseessä ei ole vaihteiston kytkentä neutraalille. En kyllä löydä mistään tarkkaa kuvausta tuosta "irroituksesta".
                    Pakat vedetään levälleen riittävästi?

                    2014 mallista tuli käyttöön 2nd generation tuosta 8hp askista.

                    Improvements in the shift element clutch pack design have led to more effective separation when the packs are open, reducing drag and energy loss by more than two thirds. Losses are further reduced by a clutch which opens during deceleration and when the vehicle is stationary. This not only means the vehicle does not have to be braked against the driveline, but also enables coasting with the engine stopped if the OEM desires, at speeds of up to 99 mph (160 km/h). A new axial vane pump, which also appeared in the 9HP, has enabled internal hydraulic operating pressure to be reduced from 5 to 3.5 bar, reducing energy consumption.
                    This year, ZF’s ubiquitous 8HP automatic transmission family, which has received worldwide acclaim for its refined performance and high efficiency, moves into a second generation with further improvements said to reduce fuel consumption by a further 3 per cent compared to the first generation eight-speed transmission. The 8HP has become a favourite of premium car


                    German gearbox specialist ZF has announced the start of production of its second-generation eight-speed automatic transmission.




                    The second generation eight-speed automatic transmissions

                    The second generation ZF 8HP automatic was first used in the BMW 520d and, at FCA, by Alfa Romeo. "Comprehensive" changes have lower drag torque, a higher gear spread (distance between first and eighth), and lower vibration.

                    The changes, which increase efficiency "by up to 3%," were partly made to deal with small, turbocharged engines, and to work better with engines that reach peak torque early on (such as diesels). The latter required a higher gear range, so that the eight-speed will move from 7.0 to 7.8 - incidentally beating the eight-speed currently used by General Motors.

                    Internal losses were cut, partly by adding sprints into the multidisk packages of the shift elements, to almost fully open friction shift elements and thereby cause less drag torque. Power losses were cut by over two thirds, according to ZF.
                    Creep torque has been cut by fully opening a clutch during deceleration and when the vehicle is stopped, so that drivers don't have to brake to keep the car from moving. The oil pump pressure has been cut in pressure by around 30%.
                    New torsional vibration dampers eliminate vibrations from the engine, stopping them from moving along the driveline and into the driveline and the body.
                    The torque converter allows faster power transmission and lets lock-up occur much earlier.
                    Coasting with the transmission uncoupled can now occur at speeds up to around 100 mph, and stop-start systems can work immediately instead of after 1.5 seconds.
                    The transmission improves downshifts, providing nested multiple downshifts for even quicker response times
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2151
                      • Vantaa

                      #11
                      Tein lisää testailua. Tutina tulee myös vaihteen ollessa N:llä, ja kierrosten nosto auttaa asiaan. Eli voisi tosiaan olla moottorin kumityynyistä. Outoa tosin on että vauhdin pudotessa lähelle nollaa, alkaa tutinakin häviämään. Voisiko olla softa juttuja.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by VilleP View Post
                        Tein lisää testailua. Tutina tulee myös vaihteen ollessa N:llä, ja kierrosten nosto auttaa asiaan. Eli voisi tosiaan olla moottorin kumityynyistä. Outoa tosin on että vauhdin pudotessa lähelle nollaa, alkaa tutinakin häviämään. Voisiko olla softa juttuja.
                        Koitin myös itse eilen tuota ännää. Kyllä se tutina mullakin ilmeni myös kun aski oli vapaalla.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • riparipa
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 92
                          • Jyväskylä

                          #13
                          mulla oli oman kulkineen kanssa jyrinäongelma. auto vapisi myös aikalailla käyttäessäni tuota rullausmoodia. ongelmat poistui perän vaihdon jälkeen.

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2151
                            • Vantaa

                            #14
                            Muita jyrinöitä tai tärinöitä ei ilmene. Eli oletettavasti ongelma ei perän suunnalla kun vapaalla rullatessa kaasun painallus lopettaa tärinän.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎