Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530 f11 ratti ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lepis89
    Newbiemmer
    • Aug 2022
    • 6
    • Rauma

    BMW 530 f11 ratti ongelma

    Elikkäs ongelmana on pienen kolarin jälkeen ratti on noin 90 astetta vinossa kun renkaat on suorassa. Pyörän kulmat katsottu kolarin jälkeen ja ne olivat kohdallaan. Nyt palaa mittaristossa ratin kuva ja luiston esto valo. Antaa vikakoodeja d3543a, d354ee, d355aa. Osaiskohan joku auttaa mistä lähtis vikaa etsimään?

    Ja auto on siis BMW 530 f11 2011 m-sport
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2221
    • Vantaa

    #2
    Jos auto korjattu vakuutusyhtiön piikkiin niin vie takaisin pajalle. Jos itse sorvattu kasaaan, niin ohjausvaihteen/akselin suunnalta ongelmaa etsimään. Jotain on antanut periksi(vääntynyt raidetanko esim.), ei tarvitse olla iso heitto niin 90 asettta ratti vinossa.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Lepis89
      Newbiemmer
      • Aug 2022
      • 6
      • Rauma

      #3
      Joo itse korjattu. Mitään vääntyneitä osia ei ole tuolta suunnalta havaittu. Auto käytetty pyörien suuntauksessa mutta mitään ei tarvinnut säätää kun kaikki oli kohdallaan. Auton keula vaurioitui kolarissa melkein keskeltä
      Last edited by Lepis89; 24-08-2022, 12:52.

      Comment

      • [Snowboarder]
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 2187
        • Karstula

        #4
        Originally posted by Lepis89 View Post
        Joo itse korjattu. Mitään vääntyneitä osia ei ole tuolta suunnalta havaittu. Auto käytetty pyörien suuntauksessa mutta mitään ei tarvinnut säätää kun kaikki oli kohdallaan. Auton keula vaurioitui kolarissa melkein keskeltä
        Kyllähän jos nelipyöräsuuntaus tehdään nii tarkistetaan että ratti jää suoraan. Joskus jonkun minuutin voinee jäädä vinoon,jos ei ole tarkka mutta ei nyt kuitenkaan 90 astetta tai säätäjä on kyllä sitten väärällä alalla jos antaa asiakkaalle auton missä ratti vinossa 90astetta ja sanoo että kulmat kunnossa
        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
        Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14440
          • Oulu

          #5
          Olettaen että ratti on laitettu merkin mukaan rattiakseliin paikalleen ja jos hammastanko on jostain syystä käynyt irti että sekin laitettu ratiakseliin nähden keskelle homma olisi pitänyt tulla kuntoon suuntauksella.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Lepis89
            Newbiemmer
            • Aug 2022
            • 6
            • Rauma

            #6
            Originally posted by [Snowboarder] View Post
            Kyllähän jos nelipyöräsuuntaus tehdään nii tarkistetaan että ratti jää suoraan. Joskus jonkun minuutin voinee jäädä vinoon,jos ei ole tarkka mutta ei nyt kuitenkaan 90 astetta tai säätäjä on kyllä sitten väärällä alalla jos antaa asiakkaalle auton missä ratti vinossa 90astetta ja sanoo että kulmat kunnossa


            Sanottiin että ei pysty raidetangosta säätämään noin paljoa että sais ratin suoraan. Ja ite koitin ottaa ratin irti ja laittaa suoraan mutta sitä ei saa kun yhdessä asennossa paikalleen

            Comment

            • Lepis89
              Newbiemmer
              • Aug 2022
              • 6
              • Rauma

              #7
              Originally posted by zener View Post
              Olettaen että ratti on laitettu merkin mukaan rattiakseliin paikalleen ja jos hammastanko on jostain syystä käynyt irti että sekin laitettu ratiakseliin nähden keskelle homma olisi pitänyt tulla kuntoon suuntauksella.


              Ei oo irrotettu mitään ohjauksen osia eikä alustan muutenkaan. Joku syy siihen tarttis löytyä miksi ratti on mennyt vinoon. Olettaen että jos olis vääntynyt joku osa ohjauksesta olisi tämä näkynyt suuntauksessa. Ja auto on kolarin jälkeen kulkenut täysin suoraan
              Last edited by Lepis89; 24-08-2022, 16:51.

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2221
                • Vantaa

                #8
                Vastasit itsellesi. Jos kerran säätövara ei riitä, niin osuman saanut raidetanko vääntynyt tms. Ei sen paljoa tarvitse olla ottanut osumaa kun ruori on vinossa. Etupää tarkempaan syyniin, ei täällä kristalli palloa ole.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5266
                  • Pirkkala

                  #9
                  Onko autossa aktiiviohjaus? Sehän voi jättää hajotessaan ratin vinoon, koska ohjauksen välityssuhde on portaattomasti sähkömoottorilla määritelty.

                  Onko kuitenkin niin että kun pyörät on suorassa, molempiin laitoihin on sama määrä kierroksia?

                  Jos näin on, se tarkoittaa että hammastanko on keskellä silloin kun pyörätkin, ja myös raidepäät on säädetty symmetrisesti. Tällöin vika on ratin ja hammastangon (ohjausvaihteen) välissä
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Lepis89
                    Newbiemmer
                    • Aug 2022
                    • 6
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Onko autossa aktiiviohjaus? Sehän voi jättää hajotessaan ratin vinoon, koska ohjauksen välityssuhde on portaattomasti sähkömoottorilla määritelty.

                    Onko kuitenkin niin että kun pyörät on suorassa, molempiin laitoihin on sama määrä kierroksia?

                    Jos näin on, se tarkoittaa että hammastanko on keskellä silloin kun pyörätkin, ja myös raidepäät on säädetty symmetrisesti. Tällöin vika on ratin ja hammastangon (ohjausvaihteen) välissä
                    Joo on aktiiviohjaus. Koitin ja saman verran on kierroksia molempiin suuntiin

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5266
                      • Pirkkala

                      #11
                      Sulla on se aktiiviohjaus sekaisin/rikki
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎