Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 lci 520d xdrive, vaihteisto ongelmako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soininen
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 1296
    • Kajaani

    F11 lci 520d xdrive, vaihteisto ongelmako?

    Mielenkiintoinen vika vaivaa autoa. Ostin siis kyseisen auton juhannuksen tietämillä (vm2016 520d xdrive). Autolla ajettu noin 180tkm. Heinäkuussa alkoi tulemaan ilmi että vaihteisto luistaa liikkeelle lähtiessä, ei tosin aina mutta joskus. Autossa on Fragus turva jonka kanssa asiaa alettiin hoitamaan. Meni lokakuulle asti vääntäessä ja kääntäessä tätä asiaa. Oireet pahenivat pikkuhiljaa ja autolla oli lupa ajaa. Lopussaan vika esiintyi kaikista yleisimmin pienestä vauhdista kiihdyttämään lähtiessä (esim hidastetöyssyn jälkeen, tms). Myös vian sai esille manuaalipuolella käyttäen kakkosvaihdetta. Muuten vaihteisto toimi erittäin hyvin, mitään muuta oiretta tai ongelmaa ei ollut. Välillä luistaminen oli pienempää ja välillä taas niin että kun vaihde otti kiinni niin se oikein jysähti silmään... Loppujen lopuksi auto Wetterille BMW huoltoon tutkimuksiin ja lopulta sieltäkin tuli ilmoitus että vaihteisto luistaa ja se täytyy vaihtaa.

    Noh Fragus toimitti Wetterille vaihteiston (7000km ajetun??) joka autoon vaihdettiin ja kaikki piti nyt olla ok. Kävin auton tänään aamupäivällä noutamassa ja koska autossa oli vielä kesärenkaat alla ja täällä tiet aivan jäässä ajelin sen erittäin varovasti hallille jossa vaihdoin talvirenkaat että pääsen auto oikein toenteolla testaamaan. Alkuun näyttikin että kaikki olisi ok ja vika oli tiessään (JES!!). Ajelin parikymmentä kilometriä että auto lämpenee oikein kunnolla, sitten pysähdys liikennevaloihin ja siitä sellainen puolikaasu kiihdytys. Jo liikkeelle lähtiessä vaihteisto luisti oikein todenteolla ja kovan jysähdyksen kera tarttui sitten vaihde silmään... (mitähän vittua nyt!!) Ajelin sitten ja testailin autoa ja melkein jokainen liikkelle lähtö on samanlainen, luistaa ja nappaa kiinni... Myös tämä sama oire on käytettäessä manuaalipuolta. Voisi jopa sanoa että uudella vaihteistolla vika on pahempi!?

    Vikakoodeja ei ollut ennenremonttia minkäänlaisia, wetterin mukaan autoa ei ole ohjelmoitu ja siitä ei itselläkään siis ole mitään tietoa. Ainakin se on niin laiska verraten 530d että en uskokkaan että sitä koskaan olisi ohjelmoitu.

    Mikä ihme autoa vaivaa??? Wetterille olisi aika taas 14 päivä mutta jos oire on nuinkin paha kun nyt niin entiedä uskaltaako tuolla edes ajaa...
    E28 "525i" M52 -84
    F11 520d xDrive -16
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2781
    • Tampere

    #2
    Vaihdelaatikosta johtuva syy epätodennäköinen, jos kerran toisellakin laatikolla meno jatkuu samanlaisena.

    Onko jakolaatikon suunnalta tarkastettu, ettei luisto tulisi sieltä päin? Toisaalta jos on jo ollut merkkarilla tutkittavana, niin lienevät tarkastaneet sitäkin?
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Soininen
      BTCF Member
      • Nov 2006
      • 1296
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Vaihdelaatikosta johtuva syy epätodennäköinen, jos kerran toisellakin laatikolla meno jatkuu samanlaisena.

      Onko jakolaatikon suunnalta tarkastettu, ettei luisto tulisi sieltä päin? Toisaalta jos on jo ollut merkkarilla tutkittavana, niin lienevät tarkastaneet sitäkin?
      Ei ainakaan missään raporteissa ole ollut että oilisivat sitä tutkineet senkummemmin. Mutta kun muita minkäänlaisia jakovaihteistoon liittyviä ongelmia ei ole :think
      E28 "525i" M52 -84
      F11 520d xDrive -16

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2312
        • Vantaa

        #4
        Ei kait etuakselin luisto(joka jakolaatikon tarkoituskin on) taka-akseliakin saa luistamaan. Tulikohan uuden laatikon mukana momentinmuunnin, eikä vanhaa laitettu?
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • Soininen
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 1296
          • Kajaani

          #5
          Mitenkäs jos jakovaihteisto luistaa niin onnistuuko jakolaatikon posipelistä kytkentä ilmaisemaan tämän? :think Esim sulakkeet irrottamalla tms?
          E28 "525i" M52 -84
          F11 520d xDrive -16

          Comment

          • juha_s
            Alueaktiivi
            • May 2008
            • 446
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by Soininen View Post
            Mitenkäs jos jakovaihteisto luistaa niin onnistuuko jakolaatikon posipelistä kytkentä ilmaisemaan tämän? :think Esim sulakkeet irrottamalla tms?
            Töpseli irti jakolaatikon kyljestä
            F11 535d xDrive M-Sport -13

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2312
              • Vantaa

              #7
              Sulake on takakontin oikeassa kotelossa. Tarkkaa paikkaa en muista, mutta 30ah ja siellä olevasta lapusta löytyy. Mutta edelleen sillä ei voi olla mitään tekemistä luiston kanssa.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2781
                • Tampere

                #8
                Originally posted by VilleP View Post
                Ei kait etuakselin luisto(joka jakolaatikon tarkoituskin on) taka-akseliakin saa luistamaan. Tulikohan uuden laatikon mukana momentinmuunnin, eikä vanhaa laitettu?
                Näin se periaatteessa on, mutta ainakin jakolaatikon osuuden ilmiöön voisi selvittää hetkellisellä poiskytkennällä. Turbiinin luulisi vaihdetun muiden osien mukana jo oireidenkin perusteella. Tämän voisi toki varmistaa huoltoliikkeestä, että mitä osia vaihdettiin. Mekatroniikkakin lienee vaihdetun?
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Soininen
                  BTCF Member
                  • Nov 2006
                  • 1296
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Ei kait etuakselin luisto(joka jakolaatikon tarkoituskin on) taka-akseliakin saa luistamaan. Tulikohan uuden laatikon mukana momentinmuunnin, eikä vanhaa laitettu?
                  Ainakin näin ne sanoi että oli.

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Näin se periaatteessa on, mutta ainakin jakolaatikon osuuden ilmiöön voisi selvittää hetkellisellä poiskytkennällä. Turbiinin luulisi vaihdetun muiden osien mukana jo oireidenkin perusteella. Tämän voisi toki varmistaa huoltoliikkeestä, että mitä osia vaihdettiin. Mekatroniikkakin lienee vaihdetun?
                  Eiköhän sekin ole ollu laatikon mukana. Kuulemma laatikon ohjain on vaihdettu vanhasta laatikosta uuteen.
                  E28 "525i" M52 -84
                  F11 520d xDrive -16

                  Comment

                  • Soininen
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 1296
                    • Kajaani

                    #10
                    Noniin, katiska lähti valohoitoon takaisin Wetterille Alkoi luisto olla jo niin pahaa joka liikkellelähdössä ettei sillä uskaltanut ajaa. Tosiaan jokaisella lähdöllä luisti ja vaihde kiinni kovan nykäisyn saattelemana, saasnähdä mitä tästä tulee. Edelleen kaipaan vinkkejä jos jollain on antaa?!
                    E28 "525i" M52 -84
                    F11 520d xDrive -16

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3867
                      • Nokia

                      #11
                      Ei ole kyllä tyypillinen oire asialle tuo mainittu, mutta jakolaatikon/takakardaanin boorithan näistä joskus hajoilee. Yleensä sitten ei oikein liiku enää. Varmaan hyvä tsekata tuosta huolimatta, kun on jo vähän eurojakin heitetty kehiin.
                      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 54*BMW

                      Comment

                      • Soininen
                        BTCF Member
                        • Nov 2006
                        • 1296
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by Tomi T View Post
                        Ei ole kyllä tyypillinen oire asialle tuo mainittu, mutta jakolaatikon/takakardaanin boorithan näistä joskus hajoilee. Yleensä sitten ei oikein liiku enää. Varmaan hyvä tsekata tuosta huolimatta, kun on jo vähän eurojakin heitetty kehiin.
                        Joo siis nämä on Fraguksen määräyksestä jo Wetterillä tarkistettu. Ja tosiaan jos nuo boorit menee niin ei se tuo auto kyllä enää liikkuisi.
                        E28 "525i" M52 -84
                        F11 520d xDrive -16

                        Comment

                        • janilind
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2017
                          • 168
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Kuulemma laatikon ohjain on vaihdettu vanhasta laatikosta uuteen.

                          Eikö tuota uuden lootan omaa muka pystynyt uudelleen koodaamaan tuolle autolle? En sano, että tossa on se vika, mutta vaikuttas et on menty mistä aita matalin.

                          Vähän mietityttää et käviköhän näin aikanaan itellenikin kun mekatroniikan vaihdatin paikallisella merkkarilla ja mikään ei muuttunut. Onkos ohjausyksikössä ja loppumekassa mätsäävät sarjanumerot??
                          Last edited by janilind; 06-11-2022, 08:41.
                          2011 530d x-drive
                          2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                          Comment

                          • alpine3
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2010
                            • 1275
                            • Kajjjaani

                            #14
                            Siinä ohjainboksissa on ajoneston koodi jota eivät varmaan merkkarilla pysty nollaamaan, siksi varmaan käyttävät vanhan laatikon boksia.
                            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                            Comment

                            • Soininen
                              BTCF Member
                              • Nov 2006
                              • 1296
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by alpine3 View Post
                              Siinä ohjainboksissa on ajoneston koodi jota eivät varmaan merkkarilla pysty nollaamaan, siksi varmaan käyttävät vanhan laatikon boksia.
                              Juurikin tästä oli puhetta kun tiedustelin sitä että miksi ei voida käyttää uudenlaatikon boxia. Eli eivät saa koodattua toimimaan minun autoon tuota.

                              Tässä itse pähkäillyt asian tiimoilta ja tullut tulokseen että kuhan nyt ei olisi niin että laatikon mukana ei olekkaan tullut uutta turbiinia ja kasattu vanhalla (vaikka siis näin työnjohto väittää). Nyt kun uusi laatikko on tikissään ja turbiini kulunut paskaksi oire onkin pahempi kun laatikko ei anna periksi? :think Jotenkin en jaksa usko siihen että toisessa laatikossa olisi sama vika...

                              Epäluottamus työnjohtoa kohti johtuu siis siitä että ennen kun auton korjaukseen vein oli puhetta että tarkistaavat sen vaihteiston että on varmasti oikea 8hp50z eikä esim 8hp45z. Kun Fragus hommasi tämän vaihteiston Wetterille. Noh kävin muuta asiaa hoitamassa siellä ja samalla tuli työnjohdon kanssa puheeksi että ovatko tarkastaneet vaihteiston, "asentajan kanssa emme huomanneet mitään poikkeavaa vaihteistossa". Tuo vastaus sinänsä oli jo hiukan outo että asia jäi vielä vaivaamaan. Kun auton korjaukseen vienti koitti oli autoa vastaanottamassa eri tyyppi kun joka asiaa muuten hoiti. Pyysin häneltä että käydään vielä se laatikko katsomassa ettei tule sitten asentaessa mitään ongelmia. Menin vaihteiston luo ja todettiin ettei sitä todellakaan ollut tarkistettu. Vaihteisto oli vielä puulaatikossa kaikissa muoveissa ja lavassa kiinni... no kuitenkin osoittautui oikeaksi. Joten ei kovin suurta luottoa herättänyt... Sillon en itse hoksannut katsoa oliko vaihteistossa myös turbiini paikallaan
                              E28 "525i" M52 -84
                              F11 520d xDrive -16

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎