Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 B47 turbo viheltää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahval09
    Newbiemmer
    • Oct 2022
    • 9
    • Lappi

    F10 B47 turbo viheltää

    Terve,

    2016 vuosimallin B47:lla varustetun kulkineen turbo alkoi viheltämään. Jonkin verran aiheesta lukeneena ei yllättänyt . Jotta ongelma ei uusisi turbon vaihdon jälkeen, olisi ilmeisesti parempi vaihtaa turbon ja ilmansuodatinkotelon välinen ilmaputki N47 -moottorissa käytettyyn putkeen? Meneekö kaikki tähän operaatioon tarvittavat N47 romppeet "heittämällä" paikalleen? Mitä kaikkea tarvitsee, osanumeroista oisin kiitollinen. Mites tuo lämmitettävä huohotinputki ja sen virtaliitin? Auto on cold climate versio.

    Kiitoksia mahdollisista vastauksista.
  • 316bemi
    BTCF Member
    • Oct 2010
    • 216
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by Rahval09 View Post
    Terve,

    2016 vuosimallin B47:lla varustetun kulkineen turbo alkoi viheltämään. Jonkin verran aiheesta lukeneena ei yllättänyt . Jotta ongelma ei uusisi turbon vaihdon jälkeen, olisi ilmeisesti parempi vaihtaa turbon ja ilmansuodatinkotelon välinen ilmaputki N47 -moottorissa käytettyyn putkeen? Meneekö kaikki tähän operaatioon tarvittavat N47 romppeet "heittämällä" paikalleen? Mitä kaikkea tarvitsee, osanumeroista oisin kiitollinen. Mites tuo lämmitettävä huohotinputki ja sen virtaliitin? Auto on cold climate versio.

    Kiitoksia mahdollisista vastauksista.
    Ei taida 5srj b47 koneista bemua sama jääropleema vaivata. Kuin paljon ajettu pirssi ja onko keulalla kaihtimet muute kuosissa?

    Lämmitettävä huohotinputkikaan ei ehoton. Ite korvasin normaalilla kun hinta jtn 15€ vrt 100€. Mulla tosin n47 koneinen kyseessä mut liekkö kovin eroaa
    Last edited by 316bemi; 23-12-2022, 14:38.

    Comment

    • Rahval09
      Newbiemmer
      • Oct 2022
      • 9
      • Lappi

      #3
      159tkm ajettu ja tässä pirssissä kaihtimet tuntuu olevan aina auki, kun moottori käy. :think Olen koittanut nappuloida ilmastointia yms. mutta kiinni ne ei mene muuten kuin auton sammuttaessa. Mitään niihin viittaavaa vikakoodia en ole ikinä löytänyt Carlyllä ja motonetin T47 koodinlukijalla. Vihellystä ei kevyellä kaasunpainalluksella kuulu ( peittyy kaiketi kaiken muun äänen alle? ), mutta vähänkään reippaammin kiihdyttäessä vislaa kuuluvasti.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Rahval09 View Post
        159tkm ajettu ja tässä pirssissä kaihtimet tuntuu olevan aina auki, kun moottori käy. :think Olen koittanut nappuloida ilmastointia yms. mutta kiinni ne ei mene muuten kuin auton sammuttaessa. Mitään niihin viittaavaa vikakoodia en ole ikinä löytänyt Carlyllä ja motonetin T47 koodinlukijalla. Vihellystä ei kevyellä kaasunpainalluksella kuulu ( peittyy kaiketi kaiken muun äänen alle? ), mutta vähänkään reippaammin kiihdyttäessä vislaa kuuluvasti.
        Onko auto ohjelmoitu?

        Täälläkin on tainnut tulla vastaan muutama auto joissa kaihtimet on syystä tai toisesta auki. Softaus voisi mahdollisesti jättää nuo väärään asentoon.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5271
          • Pirkkala

          #5
          Vihellykseen on ainakin muutama yleinen syy:

          Pakosarjassa/ pakoputkessa vuoto
          Turbon siipi epätasapainossa (yleensä pakosiivessä likaa)
          Tai sitten jos kolpurasiipi on vääntynyt tai paloja puuttuu

          Ahtopainevuoto ei vihellä, se suhisee.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Rahval09
            Newbiemmer
            • Oct 2022
            • 9
            • Lappi

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Onko auto ohjelmoitu?

            Täälläkin on tainnut tulla vastaan muutama auto joissa kaihtimet on syystä tai toisesta auki. Softaus voisi mahdollisesti jättää nuo väärään asentoon.
            Ei ole ohjelmoitu. Käytin auton viime kuussa EGR kampanjassa, jossa päivitettiin softat uusimpiin.

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Rahval09 View Post
              Ei ole ohjelmoitu. Käytin auton viime kuussa EGR kampanjassa, jossa päivitettiin softat uusimpiin.
              Onko autossa vetokoukkua?

              Joissain tapauksissa kuin auto ajattelee että perässä on kärry niin kaihtimet aukeaa. Tämä on kyllä melkoinen mysteeri että miksi nuo toimivat noin. :think
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Rahval09
                Newbiemmer
                • Oct 2022
                • 9
                • Lappi

                #8
                Originally posted by fraatti View Post
                Onko autossa vetokoukkua?

                Joissain tapauksissa kuin auto ajattelee että perässä on kärry niin kaihtimet aukeaa. Tämä on kyllä melkoinen mysteeri että miksi nuo toimivat noin. :think
                Taittuva koukku löytyy. Jaa siinäkö vois olla syy

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Rahval09 View Post
                  Taittuva koukku löytyy. Jaa siinäkö vois olla syy
                  Kumman montaa tuntuu yhdistävän se asia että autossa on vetokoukku asennettuna. Ja moottorina B47.
                  Last edited by fraatti; 25-12-2022, 23:20.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • sönkkö
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2013
                    • 65
                    • Etelä

                    #10
                    Poistuuko vihellys kun kone lämpiää tai viittaako äänen poistuminen lämmetessä johonkin tiettyyn tunnettuun "vikaan"? Vähän nyt aihettasi lainaten havahduin nimittäin itsekin aamulla töihin lähtiessä että vihlailee juurikin kiihdyttäessä ja kierrosten mennessä jossain +2000. 15km ajon aikana tuntui kuitenkin hiljenevän.

                    Liekö tässä heti syytä huolestua?
                    2016 F10 520d

                    Comment

                    • Rahval09
                      Newbiemmer
                      • Oct 2022
                      • 9
                      • Lappi

                      #11
                      Originally posted by sönkkö View Post
                      Poistuuko vihellys kun kone lämpiää tai viittaako äänen poistuminen lämmetessä johonkin tiettyyn tunnettuun "vikaan"? Vähän nyt aihettasi lainaten havahduin nimittäin itsekin aamulla töihin lähtiessä että vihlailee juurikin kiihdyttäessä ja kierrosten mennessä jossain +2000. 15km ajon aikana tuntui kuitenkin hiljenevän.

                      Liekö tässä heti syytä huolestua?
                      Mulla vislaa tässä tapauksessa samaanlaihin kylmänä sekä lämpösenä. Vielä en oo viittinyt kurkata onko siivet solmussa. (ulkona on ollut liian kylmä touhuta )

                      Comment

                      • janilind
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2017
                        • 166
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by 316bemi View Post
                        Ei taida 5srj b47 koneista bemua sama jääropleema vaivata.
                        Kaverin entiseen liisari femmaan vaihettiin ahdin tyyliin @30kkm ja kuulemma jääkökkö oli runnonut siivet, josta vihellys. Äkkiä laskien tais olla -16 vuosimallia.
                        2011 530d x-drive
                        2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                        Comment

                        • Rahval09
                          Newbiemmer
                          • Oct 2022
                          • 9
                          • Lappi

                          #13
                          Noniin, pakkasten lauhduttua tuli kurkattua tarkistuskameralla miltä se näyttää. Ainakin yks siipi vääntynyt kunnolla. Pari talvea se kesti Suomen olosuhteita. Auto on tuotu etelä-ruotsista aikoinaan. Onko ehdotuksia jatkoa ajatellen? Kuva liitteenä.
                          Attached Files

                          Comment

                          • Vilkutin
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2019
                            • 79
                            • Padasjoki

                            #14
                            Kerrohan kustannuksista kun saat asiaa selviteltyä, yleinen käsitys tuntuu olevan että tätä jää ongelmaa esiintyy 1sarjassa ja laakkosen mukaan varsinkin 3sarja herkkä tälle, 5ssa erilainen imukärsä joka ei kai niin arka tälle.

                            Laakkosella kustannus luokkaa 3500-4000€ koska samasta paketista paljastuu myös uusi pakosarja
                            Kyselin katselemaani 518d, vm.16, aj.145tkm goodwill tilannetta jos tämä osuu omalle kohalle, ja semmosta on kuulemma turha enään odottaa.

                            Kuulin myös että egr jäähdytin kamppanja tulossa, vaihtuu kokonaan erilaiseen, uusi on borgwarneri, tää ottaa hieman aikaa koska 100.000autoa jonossa.


                            Onko tuon siiven tutkinta mimmonen homma? Purattaako paljon?


                            Kyseisessä autossa on kuulemma turbo vaihdettu 80tkm takia gw laakkosella koska huollon yhteydessä asentaja sano että viheltää rajusti.
                            Turbo vaihdettiin, vihellys säilyi

                            Onko joku seurannut noita 5en kaihtimia miten toimii, kyseisessä autossa kuulemma aukeavat aina kun moottorin käynnistää ja menevät kiinni kun sammuttaa, täähän ei talvella kuulosta kovinkaan tehokkaalta systeemiltä, luulis et ne on ekan 15min kiinni ennenkö kone lämpenee.

                            Comment

                            • Rahval09
                              Newbiemmer
                              • Oct 2022
                              • 9
                              • Lappi

                              #15
                              Originally posted by Vilkutin View Post
                              Kerrohan kustannuksista kun saat asiaa selviteltyä, yleinen käsitys tuntuu olevan että tätä jää ongelmaa esiintyy 1sarjassa ja laakkosen mukaan varsinkin 3sarja herkkä tälle, 5ssa erilainen imukärsä joka ei kai niin arka tälle.

                              Laakkosella kustannus luokkaa 3500-4000€ koska samasta paketista paljastuu myös uusi pakosarja
                              Kyselin katselemaani 518d, vm.16, aj.145tkm goodwill tilannetta jos tämä osuu omalle kohalle, ja semmosta on kuulemma turha enään odottaa.

                              Kuulin myös että egr jäähdytin kamppanja tulossa, vaihtuu kokonaan erilaiseen, uusi on borgwarneri, tää ottaa hieman aikaa koska 100.000autoa jonossa.


                              Onko tuon siiven tutkinta mimmonen homma? Purattaako paljon?


                              Kyseisessä autossa on kuulemma turbo vaihdettu 80tkm takia gw laakkosella koska huollon yhteydessä asentaja sano että viheltää rajusti.
                              Turbo vaihdettiin, vihellys säilyi

                              Onko joku seurannut noita 5en kaihtimia miten toimii, kyseisessä autossa kuulemma aukeavat aina kun moottorin käynnistää ja menevät kiinni kun sammuttaa, täähän ei talvella kuulosta kovinkaan tehokkaalta systeemiltä, luulis et ne on ekan 15min kiinni ennenkö kone lämpenee.
                              Jos haluaa päästä hipelöimään siipiä omin käsin, niin ilmansuodatinkotelo pitää purkaa pois edestä. Sitten irroittaa huohotinputki ja löysätä turbon päästä tuo tuloilmaputki. Se ei kai hirveän iso homma ole, mutta itse valitsin kameran, koska pitää autokatoksessa ja pakkasessa touhuta, niin mahdollisimman vähän purkamista tuntu parhaimmalta vaihtoehdolta. Kameraoperaatioon riittää, kun nappaa ilmansuodatinkotelon kannen pois paikoiltaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎