Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adblue virheellinen täyttö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • raatis
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 47
    • Lappeenranta

    Adblue virheellinen täyttö

    Otsikon mukainen ilmoitus kajahti F11, 2016 mallisen auton ruutuun. Sammutin ja käynnistin auton uudestaan. Kyseistä ilmoitusta ei enää löydy virhelistalta, mutta keltainen moottorivalo paloo mittaristossa. Onko tietoa, että onko vika kallis vai halpa?


    Vasta joulukuussa auto jätti tielle, jolloin viaksi selvisi Egr-venttiili. Vaihdatin sen ns. Nyrkkipajalla, mutta tänään vasta selvisi foorumilta, että olisi ollut jonkinlainen kampanja voimassa.
    Last edited by raatis; 19-01-2023, 23:30.
  • Kraftwerk
    Bimmer Rookie
    • Mar 2022
    • 133
    • Joensuu area

    #2
    Koodit kannattaisi ehdottomasti bemarispesifisellä lukijalla lukea eli esim ISTA:lla.

    Adblue voi olla huonolaatuista, josta herja. Toisaalta minulla on vaikutelma, että tuo voi tulla mittaristoon sekundäärisenä esimerkiksi NOX-anturin viasta tai viallisesta urean siirtoletkusta. Jos vika ei ole vakava, eikä häiriö toistu, niin keltainen häiriövalo sammunneen mittaristosta itsenäisesti. Mutta koodit kyllä luetuttaisin ihan oikealla bemarilukijalla.
    F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

    Comment

    • raatis
      Bimmer Rookie
      • Oct 2014
      • 47
      • Lappeenranta

      #3
      Tosiaan kummastutti itseänikin, kun tuli herja virheellisestä täytöstä ja nimenomaan huonolaatuisesta nesteestä. Täytynee tänään selvitellä ongelmaa.
      Äsken kävin katsomassa ja edelleen tarjoaa keltaista moottorivaloa.

      Comment

      • raatis
        Bimmer Rookie
        • Oct 2014
        • 47
        • Lappeenranta

        #4
        Originally posted by raatis View Post
        Tosiaan kummastutti itseänikin, kun tuli herja virheellisestä täytöstä ja nimenomaan huonolaatuisesta nesteestä. Täytynee tänään selvitellä ongelmaa.
        Äsken kävin katsomassa ja edelleen tarjoaa keltaista moottorivaloa.

        Laakkoselta / Hediniltä vai mikä lie nykyisin onkaan en saanut ketään kiinni useammasta soittoyrityksestä huolimatta. Soittelin sit paikalliselle Bemareihin erikoistuneeseen huoltolafkaan. Sanoi, että ekana tulisi mieleen tosiaan se , että adblue olisi päässyt vanhentumaan säiliöön ja tästä ilmoitus huonosta nesteestä. Tämä yleensä ongelma vähän ajavilla, mitä sinällään pidän kohdallani hassuna. Kaikki on tietysti mahdollista.

        Maanantaina koodien lukemista ja tarvittaessa vaihdetaan adbluet.

        Comment

        • bemanderi
          Bimmer Rookie
          • Dec 2006
          • 191
          • Capital West

          #5
          Toi ilmoitus voi tulla useammastakin syystä ja vikakoodit ei välttämättä suoraan kerro tässä(kään) tapauksessa mitä pitää vaihtaa.

          Jos keltainen moottorivalo jäi palamaan ja vika ei ole päällä niin todennäköisesti se sammuu jonkin ajan kuluttua tai sitten vikakoodit nollaamalla.

          Itsellä oli m50d:ssä pissasysteemin kanssa ongelma joka antoi randomilla kaikista komponenteista vikakoodeja (ml. tuo pissan huono laatu, suihku huono, nox-sensorit, jne.) ja jätti sitten keltaisen moottorivalon palamaan joka sitten välillä aina sammui. Hässäkkä loppui kun vaihdoin Nesteen adbluen johonkin halpikseen mitä myydään Prismassa.. En tiedä oliko sattumaa vai ei. Satunnainen vikakoodi siellä taitaa edelleen olla taaimmaisesta nox:ista mutta kaikki toimii kuten pitää.


          Mä en tekisi tuolle mitään ainakaan heti jos adblueta kuluu edelleen vaan seuraisin tilannetta. Muuten vaihdat aika randomilla kolmella tonnilla (turhaan)osia.
          BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
          Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

          .. plus sitten kaikkea muuta romua.

          Comment

          • raatis
            Bimmer Rookie
            • Oct 2014
            • 47
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by bemanderi View Post
            Toi ilmoitus voi tulla useammastakin syystä ja vikakoodit ei välttämättä suoraan kerro tässä(kään) tapauksessa mitä pitää vaihtaa.

            Jos keltainen moottorivalo jäi palamaan ja vika ei ole päällä niin todennäköisesti se sammuu jonkin ajan kuluttua tai sitten vikakoodit nollaamalla.

            Itsellä oli m50d:ssä pissasysteemin kanssa ongelma joka antoi randomilla kaikista komponenteista vikakoodeja (ml. tuo pissan huono laatu, suihku huono, nox-sensorit, jne.) ja jätti sitten keltaisen moottorivalon palamaan joka sitten välillä aina sammui. Hässäkkä loppui kun vaihdoin Nesteen adbluen johonkin halpikseen mitä myydään Prismassa.. En tiedä oliko sattumaa vai ei. Satunnainen vikakoodi siellä taitaa edelleen olla taaimmaisesta nox:ista mutta kaikki toimii kuten pitää.


            Mä en tekisi tuolle mitään ainakaan heti jos adblueta kuluu edelleen vaan seuraisin tilannetta. Muuten vaihdat aika randomilla kolmella tonnilla (turhaan)osia.

            Nojoo. Maanantaina luetaan koodit ja vaihdellaan vaikka adbluet varmuuden vuoksi ja seurataan sitten tilannetta. Ei ole tullut niin tarkkaan seurattua tilannetta, mutta viime heinäkuussa tuli ostettua Motonetin adblueta. Itseasiassa ennen Motonetin tavaraa olin käyttänyt Nesteen ainetta. Näköjään noin kolme litraa kanisteris jäljellä ja eilen pyys 3,5l.
            Last edited by raatis; 20-01-2023, 14:53.

            Comment

            • raatis
              Bimmer Rookie
              • Oct 2014
              • 47
              • Lappeenranta

              #7
              Nesteet oli aivan jäässä ja vikakoodeja oli enemmänkin asiaan liittyen. Sulatettu, tyhjennetty ja koeajettu -> ei vikakoodeja ja adblue-järjestelmä lähti normaalisti päälle.

              Aikamielenkiintoinen juttu. Nyt normaalia ajoa ja seurataan tilannetta. Teoreettisesti on mahdollista, että säiliössä ollut hieman laimeaa / huonoa tavaraa.

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2225
                • Vantaa

                #8
                Adbluen jäätymispiste pitäisi olla -11c. Oli siis jäätynyt lämpimämmässä?
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • raatis
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2014
                  • 47
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Adbluen jäätymispiste pitäisi olla -11c. Oli siis jäätynyt lämpimämmässä?
                  Siis ulkosäilytyksessähän auto on ja viime viikolla oli lauhempaa eli joo. Kun auto ilmoitti huonosta nesteestä ensimmäisen kerran, niin keltainen moottorivalo paloi siintä asti. Onkohan järjestelmä kytkeytynyt siinä vaiheessa pois ja jäätänyt nesteet säiliöön?

                  Kyllähän tässä kannattanee touhutonniin varautua ��
                  Last edited by raatis; 23-01-2023, 18:57.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5270
                    • Pirkkala

                    #10
                    Nää adblueviat ja niihin poltettu raha on kyllä turhinta paskaa ikinä. Eihän pohjolan olosuhteissa voi miinus kympissä jäätyvä litku toimia ei sitten mitenkään.
                    Se järjestelmä on kuin rakennettu menemään rikki kaikessa monimutkaisuudessaan.

                    En IKINÄ osta itselleni adblue järjestelmällä olevaa autoa, enkä suosittele muillekaan jolla on rahalle muutakin käyttöä.

                    Btw. Urealla rajoitetaan typpioksidipäästöjä. Kun urearuiskutus ei toimi, on kyseisen auton Nox päästöt varmaan 10- kertaiset lähtötilanteeseen verrattuna, ja moninkertaiset vielä ureattomaan vastaavaan moottoriin verrattuna.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2225
                      • Vantaa

                      #11
                      No toivottavasti oli vaan paska laatuinen erä adblueta. Ties mistä joutuvat satsinsa ostamaan kun ei venäjältä tule.

                      Kaikki auton korjaamiseen poltettu raha on turhinta paskaa. Vaan eipä ole vaihtoehtoja jos autolla mielii ajaa.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Btw. Urealla rajoitetaan typpioksidipäästöjä. Kun urearuiskutus ei toimi, on kyseisen auton Nox päästöt varmaan 10- kertaiset lähtötilanteeseen verrattuna, ja moninkertaiset vielä ureattomaan vastaavaan moottoriin verrattuna.
                        Mistäs tämä johtuu?

                        Näiden järjestelmien vika on että niitä ei ole edes suunniteltu korjattavaksi(esim tietyissä automalleissa ei edes voi vaihtaa pumppua vaan samassa tulee koko ureatankki) ja että osat on hinnoiteltu aivan taivaisiin. Ja lisäksi vaikka korjaat niin sama suunnitteluvika jää vieläkin jäljellä.

                        F1x jäätyy syöttöputket ja seuraajassa rikki menee tankki/pumppu.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5270
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Mistäs tämä johtuu?

                          Näiden järjestelmien vika on että niitä ei ole edes suunniteltu korjattavaksi(esim tietyissä automalleissa ei edes voi vaihtaa pumppua vaan samassa tulee koko ureatankki) ja että osat on hinnoiteltu aivan taivaisiin. Ja lisäksi vaikka korjaat niin sama suunnitteluvika jää vieläkin jäljellä.

                          F1x jäätyy syöttöputket ja seuraajassa rikki menee tankki/pumppu.

                          Kaveri, joka kehittänyt ja testannut työkonemoottoreita ja niiden softia vuosikausia tämän kuulin.
                          Samat lainalaisuudet autoakin koskee

                          Nox päästöhän lisääntyy, kun ruiskutuspaineita nostetaan. Nox päästö on tavallaan seuraus tehokkaasta palamisesta. Näin hän asiaa selitti.

                          Tehokkaalla egr:llä kuulemma saa ihan hyvän tuloksen aikaan, mutta jos järjestelmä on suunniteltu käyttämään ureaa, se on sitten sen varaan rakennettu isolta osin
                          Last edited by Urpo_rotta; 24-01-2023, 08:18.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • raatis
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2014
                            • 47
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by VilleP View Post
                            No toivottavasti oli vaan paska laatuinen erä adblueta. Ties mistä joutuvat satsinsa ostamaan kun ei venäjältä tule.

                            Kaikki auton korjaamiseen poltettu raha on turhinta paskaa. Vaan eipä ole vaihtoehtoja jos autolla mielii ajaa.
                            No toivotaan, mutta vikadiagnoosien ja oireiden perusteella ei voi oikein muutakaan tässä vaiheessa. Palataan aiheeseen, mutta sitten pitääkin kaivella euroja hieman enemmän taskun pohjalta.

                            Tosiaan, kun ilman autoa elämä olisi hieman hankalaa.

                            Comment

                            • Juspa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1236
                              • Pori

                              #15
                              Mitäs hittoa.. täysin ot, mutta olen olettanut, ettei bemarilla ole edes adblue -malleja lainkaan On kyllä niin kuraa se systeemi kuin olla voi.
                              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                              Ex.
                              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                              E90 320d -05 Schwartz 2
                              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                              E36 352i -91 Diamantschwartz

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎