Announcement

Collapse
No announcement yet.

24CF00: Air mass meter: ratio of measured to calculated air mass too small

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiitoksinen Setämies
    Bimmer Rookie
    • Jan 2021
    • 35
    • Varsinais-Suomi

    24CF00: Air mass meter: ratio of measured to calculated air mass too small

    Kärry on 535D vm. 2013. On ollut itselläni viitisen vuotta. Kilsoja nyt 225tkm. Koko tämän ajan aina silloin tällöin tulee virheilmoitus "24CF00: Air mass meter: ratio of measured to calculated air mass too small" ja vikavalo syttyy. Yleensä valo sammuu noin viikon sisään.

    Autossa on vakio-EGR ja se on uusittukin tehtaan takaisinkutsun yhteydessä, mutta sillä ei ollut vaikutusta asiaan. Mekaanisesti auto siis vakio. Tällä hetkellä on softattu kone ja vaihteisto (Celtic ja Xhp), mutta silläkään ei ole ollut vaikutusta, auto on ollut välillä pitkiä aikoja vakiona, yli vuodenkin putkeen.

    Sellainen tuli huomattua jossain vaiheessa, että jos käyttää halpaa ilmansuodatinta, valo syttyy herkästi. Kun vaihtaa uuteen OEM-osaan, valo saattaa sammua. Tulee kuitenkin aina lopulta uudestaan.

    Mistähän tätä kannattaisi ryhtyä selvittämään? Ilmeisesti tuon sensori ei ole kovin kallis, kannattaisiko se vaihtaa ensi alkuun?

    Kiitoksia etukäteen vinkeistä.
    535d xDrive -2013
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5258
    • Pirkkala

    #2
    Ahtoputkisto kannattais koeponnistaa ettei oo vuotoja.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Helppo olisi katsoa live-datasta ahtopaine pyynti/toteutunut. Samalla katsoo, että kaikki anturit näyttää järkeviä lukemia. Esim. sekoileva lämpötila-anturi voi aiheuttaa kaikenlaista.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Kiitoksinen Setämies
        Bimmer Rookie
        • Jan 2021
        • 35
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Kiitos...Pajalla alle 3000rpm näyttää kuulemma alle 50% ilmamäärää ja yli 3000rpm normaalia...
        535d xDrive -2013

        Comment

        • Shatter
          BTCF Member
          • Mar 2013
          • 892
          • Oulu

          #5
          Pieni etiäinen tuli tuosta kun oma f11 35d kävi aikonaan egr kamppiksessa ja heti sen jälkeen alkoi satunnaisesti sytytteleen vikavaloa silloin tällöin, tehot oli kuitenkin tallella. kävi monta kertaa asian hoitaneessa korjaamossa korjattavana eikä mitään muka löytynyt, taisi olla kolmas kerta autoa noudettaessa ja parkkipaikalla kyytiin hypätessä lävähti startissa vikavalo heti tauluun.. korjaamopäällikkö oli huuli pyöreänä että kyllä sillä on juuri koeajot tehty ja hyvin toimi, tuossa vikakoodissa oli sitten joku sellainen hauskuus että vaati ilmaantuakseen useamman startin ja kun huollon kaverit kävi lenkin vikamuistin nollauksen jälkeen niin toimihan se..

          Lopulta viaksi paljastui remontissa huonosti asennettu imuputki joka menee putsarilta isolle ahtimelle, siinä on päässä metallinen pikaklipsi joka lukittuu ahtimen kaulalle niin tässä tapauksessa oli imuputki pukattu vain huulille niin että osittain tiivistyi mutta lukko oli auki.

          E: tuo että ilmamäärät heittää alle 3k rpm viittaisi että pieni ahdin ei toimi oikein, onko alipaineletkut ja ohjausventtiilit tarkistettu?
          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

          E91 330dA xDrive M-Sport '09
          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
          MB W108 250S '67 x2

          Comment

          • Kiitoksinen Setämies
            Bimmer Rookie
            • Jan 2021
            • 35
            • Varsinais-Suomi

            #6
            En tiedä...täytyy kysyä kun menee pajalle taas ensi viikolla muissa asioissa. En kyllä mitään liiallista nuhaisuutta ole havainnut, jos tuo sillä tavalla oireilisi.
            535d xDrive -2013

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 520
              • Uusimaa

              #7
              Ehkä se ilmamassaa mittaava anturi on rikki.

              Comment

              • Jorma1
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 73

                #8
                En tunne 535d konstruktiota mutta 520d ilmaputki siinä moottorin yläpuolella vasemmalla juuri ennen suodatinta - liitos jää helposti vuotamaan. Itse vedin sen pitkillä nippusiteillä pakettiin ja ongelma poistui. Eli ilmaa pääsi suodattimelle/moottoriin anturin jälkeen.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎