Announcement

Collapse
No announcement yet.

525D N47 tuplaturbo - matala exhaust gas before turbo charger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • macman_lahti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2017
    • 290
    • Lahti

    525D N47 tuplaturbo - matala exhaust gas before turbo charger

    Mikähän ton voisi aiheuttaa ? Autosta on veto pois ja ainetta menee pari litraa enemmän kuin normaalisti satasella.
    ISTAn mukaan muuten arvot näyttää ihan normaalilta kun vertaa vastaavaan autoon, mutta pakokaasun paine ennen turboa on tosi matala.
    Täysin toimivassa autossa kun kiihdyttää niin arvo on n. 4000-4300 HPA ja tässä mikä ei vedä kunnolla arvo on vain reilu 1000 HPA:ta.
    DPF ei pitäisi olla tukossa ainakaan ISTAn mukaan.
    -08 E60 LCI
    -13 F10 3.0 xDrive
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2217
    • Vantaa

    #2
    Mikä on vikakoodi? Jos.ahdot hukassa, niin vuodot ja ahtimet/niiden ohjaus tarkistukseen.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • macman_lahti
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2017
      • 290
      • Lahti

      #3
      Originally posted by VilleP View Post
      Mikä on vikakoodi? Jos.ahdot hukassa, niin vuodot ja ahtimet/niiden ohjaus tarkistukseen.
      Sehän tässä hankala onkin kun ei anna mitään koodia ​​​​​​
      ISTAn turbotesti antaa kyllä ihan ok tuloksen. Ja alipaineletkut sekä solenoidit on jo vaihdettu. Voisikohan ne pressure convertorit olla rikki vaikka ei tule koodia? Maksaa yli 200,- / kpl niin ei viitsisi huvikseen vaihtaa.
      -08 E60 LCI
      -13 F10 3.0 xDrive

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5266
        • Pirkkala

        #4
        Hukkaportti tai se ahtopuolen virtausta ohjaava läppä jumissa. Tutki tarkkaan ne.

        Olen useita korjannut ja ei tee välttämättä mitään koodia. Vian kuvaus käytännössä juuri laiskuus muuten paitsi kovilla kierroksilla ja kaasulla

        Siis selvennyksenä vielä että mekaanisesti jumissa ne kahden turbon yhteistoimintaan vaikuttavat pakokaasu/ahtopuolen systeemit
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • macman_lahti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2017
          • 290
          • Lahti

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Hukkaportti tai se ahtopuolen virtausta ohjaava läppä jumissa. Tutki tarkkaan ne.

          Olen useita korjannut ja ei tee välttämättä mitään koodia. Vian kuvaus käytännössä juuri laiskuus muuten paitsi kovilla kierroksilla ja kaasulla

          Siis selvennyksenä vielä että mekaanisesti jumissa ne kahden turbon yhteistoimintaan vaikuttavat pakokaasu/ahtopuolen systeemit
          Kiitti! Täytyypä tutkailla noi seuraavaksi.
          -08 E60 LCI
          -13 F10 3.0 xDrive

          Comment

          • macman_lahti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2017
            • 290
            • Lahti

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Hukkaportti tai se ahtopuolen virtausta ohjaava läppä jumissa. Tutki tarkkaan ne.

            Olen useita korjannut ja ei tee välttämättä mitään koodia. Vian kuvaus käytännössä juuri laiskuus muuten paitsi kovilla kierroksilla ja kaasulla

            Siis selvennyksenä vielä että mekaanisesti jumissa ne kahden turbon yhteistoimintaan vaikuttavat pakokaasu/ahtopuolen systeemit
            Kuin jumissa ne yleensä on, ei liiku alipaineella vai ei liiku enää kunnolla käsinkään ?
            -08 E60 LCI
            -13 F10 3.0 xDrive

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5266
              • Pirkkala

              #7
              Joskus on ollu niinki jumissa että on aivan yhtä puuta. Alipainepumpulla voit lähtee liikkeelle.

              Sen ahtoputkessa olevan läpän/venttiilin voi purkaa ja se oli yhdessä aivan tönkköjumissa.

              Sit sielä on muistaakseni se pakokaasun vaihtoläppä ja olikohan vielä jommassa kummassa turbossa ihan tavallinen hukkaportti, nekin voi olla jumissa.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • macman_lahti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2017
                • 290
                • Lahti

                #8
                Jännästi tekee niin, että kun ajaa vähän pidempään moottoritiellä ja sitten pysähtyy tyhjäkäynnille niin kone alkaa käymään epätasaisesti. Onko tossa nyt kumminkin suuttimissa se ongelma ?
                -08 E60 LCI
                -13 F10 3.0 xDrive

                Comment

                • macman_lahti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2017
                  • 290
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Joskus on ollu niinki jumissa että on aivan yhtä puuta. Alipainepumpulla voit lähtee liikkeelle.

                  Sen ahtoputkessa olevan läpän/venttiilin voi purkaa ja se oli yhdessä aivan tönkköjumissa.

                  Sit sielä on muistaakseni se pakokaasun vaihtoläppä ja olikohan vielä jommassa kummassa turbossa ihan tavallinen hukkaportti, nekin voi olla jumissa.
                  No nyt on kaikki läpät tutkittu ISTAn avulla.
                  Muuten kaikki toimi mun mielestä ihan jouhevasti, mutta turbine control flap eli se mikä ohjaa ilmeisesti noiden kahden turbon välillä menee melko hitaasti toiseen suuntaan. ISTA sanoo, että homma pitäisi tapahtua nopeasti, noin sekunnissa. Tämä ajaa kyllä toiseen suuntaan sitä lähes 3 sek. Voikohan toi vaikuttaa niin paljon kulutukseen ja tehoihin ? Pitäisiköhän sen mennä molempiin suuntiin tyhtä jouhevasti ?
                  Ja jos vaatii huoltoa niin onko turbot napattava pöydälle vai onnistuuko tota jotenkin elvyttää muuten ?

                  Tässä vielä video miten se liikkuu.
                  Last edited by macman_lahti; 16-10-2024, 19:57.
                  -08 E60 LCI
                  -13 F10 3.0 xDrive

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    #10
                    Äkkiseltään vaikuttas olevan kunnossa
                    Tuo tangon ja vivun välinen nivel on yleensä se joka jumii.

                    Siellä ahtopuolella on se läppä niin siinä on pitkä läpivienti alumiinin läpi, se taas menee jumiin siitä.
                    laiskuuden voi aiheuttaa pelkästään se, ettei hukkaportti, vaihtoläppä tai se ahtopuolen läppä sulkeudu tiiviisti eli liikematka on rajoittunut.

                    Itse olen niin skeptinen että olen uskonut kaiken olevan kunnossa vasta kun voin itse käsin testata että osa liikkuu päästä päähän ilman takeltelua.

                    Itse ottaisin tuon videossa olevan alipainekellon tangon irti tuosta vivusta ja kädellä liikuttelisin läppää niin on varmaa että se ei takkua. Tuossa isossa alipainekellossa on paljon voimaa joten läppä voi liikkua vaikka takkuaa pahastikin.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • macman_lahti
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2017
                      • 290
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Äkkiseltään vaikuttas olevan kunnossa
                      Tuo tangon ja vivun välinen nivel on yleensä se joka jumii.

                      Siellä ahtopuolella on se läppä niin siinä on pitkä läpivienti alumiinin läpi, se taas menee jumiin siitä.
                      laiskuuden voi aiheuttaa pelkästään se, ettei hukkaportti, vaihtoläppä tai se ahtopuolen läppä sulkeudu tiiviisti eli liikematka on rajoittunut.

                      Itse olen niin skeptinen että olen uskonut kaiken olevan kunnossa vasta kun voin itse käsin testata että osa liikkuu päästä päähän ilman takeltelua.

                      Itse ottaisin tuon videossa olevan alipainekellon tangon irti tuosta vivusta ja kädellä liikuttelisin läppää niin on varmaa että se ei takkua. Tuossa isossa alipainekellossa on paljon voimaa joten läppä voi liikkua vaikka takkuaa pahastikin.
                      Otin se ison alipainekellon kokonaan irti kun oli helpompaa niin. Tosi herkästi se tuntui liikkuvan molempiin suuntiin. Liikeradoista nyt sitten on vaikea sanoa tällä osaamisella. Mutta ne mitat mitä ISTA antoi aikalailla kyllä näytti menevän.
                      Hukkaportissa se painuu toiseen suuntaan vähän pidemmälle kuin kello vetää sitä. Kts. video. Mutta tosi herkästi sekin liikuu.
                      Testasin vielä noita painemuuntimia niin toinen laskee kyllä vähän painetta ulos. Toinen on täysin tiivis. Taidanpa hakea vielä uuden ton converterin ja kokeilla vielä sillä.






                      -08 E60 LCI
                      -13 F10 3.0 xDrive

                      Comment

                      • macman_lahti
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2017
                        • 290
                        • Lahti

                        #12
                        No nyt on turbo irrotettu ja pääsi paremmin tutkailemaan sitä turbojen välistä läppää. Mutta ei siinäkään kyllä mitään ihmeellistä vaikuttanut olevan. Hyvin liikkuu ja ihan ehjältä näyttää. Turbo vähän puskee jostain öljyä ulos, mutta ei mitään isoja määriä. Sen verran että vähän sotkee. Kai se on pakko seuraavaksi siirtyä suuttimen pariin ja käytettävä ne testissä onko ne ok.

                        -08 E60 LCI
                        -13 F10 3.0 xDrive

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎