Eli otsikon mukainen ongelma, F10 kuljettajan ovi temppuilee pakkasella. En ole automekaanikko ja kaikki netistä ammentamani tieto on englanniksi, joten en tiedä osien oikeita nimiä, pahoittelut jo etukäteen.
Kun ulkona on plussakeli, auton ovi toimii täysin normaalisti ilman mitään ongelmia. Kun tulee pakkanen, ovi aukeaa ovenkahvasta vetämällä, mutta tuntuu että ovea pitää vetää normaalia kovemmin jotta se aukeaisi. Kun oven on saanut pakkasella ensimmäisen kerran auki, se ei enää pysy kiinni. Lukko ei siis ota kiinni siitä rungon puolella olevasta metalli "kahvasta". Työntämällä ovea kiinni ja painamalla samaan aikaan keskuslukituksesta auton ovet lukkoon oven saa kuitenkin pysymään kiinni, mutta sen jälkeen se ei aukea kummastakaan kahvasta ennen kuin on tullut plussakelit taas.
Ensimmäisellä kerralla kun tämä tapahtui, kokeilin sormella työntää ovessa olevan osan joka ottaa kiinni rungosta kiinni asti, mutta se palautui jousella aina takaisin "avoin" asentoon riippumatta siitä kuinka pitkälle kiinni asentoon sitä sormella väänsi. Tämän innoittamana laitoin sitten jokaisen lukkoon jotenkin liittyvän reiän täyteen WD40, mutta se ei auttanut tilannetta.
Tässä vaiheessa ajattelin, että nyt on omat taidot käytetty ja aika viedä auto ammattilaisen käsittelyyn. Huollossa ensimmäisellä kerralla sanottiin, että siellä on varmaan vain vettä ja että he yrittävät kuivata lukkolaitetta ja katsovat että kaikki näyttää hyvältä. Kun hain autoa, minulle kerrottiin että ovessa on sisällä paljon vettä jumissa ja että he yrittivät kuivata lukkoa ja ruiskia sinne vettä hylkivää ainetta ja että kokeillaan ja seurataan, vaihdetaan lukko jos ei ala pelittämään.
Kun menin hakemaan autoa pihalta tyytyväisenä mahdolliseen korjaukseen, koin karvaan pettymyksen kun ovi ei pysynytkään kiinni. Huollossa sanottiin, että uusi lukko olisi mahdollista saada sinne jo seuraavaksi päiväksi ja heillä olisi kalenterissa tarpeeksi tilaa sen vaihtamiseen seuraavana päivänä. Vein auton iloisena heille lukon vaihtamista varten.
Nyt kun lukko oli vaihdettu, olin varma että ovi toimii kuin kauniina kesäpäivänä, mutta kun nousin autoon niin plonk, ovi aukesi itsestään. Kävelin takaisin huoltoon, ja mekaanikko siellä epäili että oven sisällä oleva vesi varmaan haihtuu ja jäätyy sitten lukkoon jumittaen sen. Sovimme, että vien auton heille ensi viikolla ja he ottavat ovipahvin irti ja antavat kaiken nesteen haihtua oven sisältä sisätiloissa.
Olen kuitenkin ilmeisesti perinyt "kuinka vaikeaa se voi olla" geenin, joten käytin itsenäisyyspäivän auton oven avaamiseen sen sijaan että olisin lukenut ensi viikon tentteihin (toivottavasti se ei ollut virhe, sormet ristissä kyynärpäitä myöten). Sain ovipahvin irti ja totesin, että oven alareunassa olevat tyhjennysaukot eivät ole tukossa ja oven sisällä ei ole vettä (paitsi se minkä itse kaadoin juuri sinne varmistaakseni ettei tyhjennysaukot ole tukossa -.-).
Tässä vaiheessa minulta loppuu ideat kesken, itse lukko on siis vaihdettu uuteen, oven sisällä ei ole vettä ja kaikki näytti muutenkin normaalilta. Autossa on ollut hirveä määrä sähkövikoja, mutta en keksi miten sähkövika voisi aiheuttaa sen ettei ovi aukea kahvasta vetämällä (lukossa olemisen näyttävä "nänni" nousee kyllä ylös ensimmäisellä vetäisyllä aivan normaalisti). Auto on tällä hetkellä minun vanhempien autotallissa ja ovipahvi irti, ajattelin että siitä ei ainakaan ole haittaa jos antaa kaiken kosteuden haihtua pois oven sisältä. Jos joku keksii hyviä ideoita niin ajelen laina-autolla nopeasti bemarin luo ottamaan kuvia tai selvittelemään lisää. Kiitos vastauksista jo etukäteen![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Kun ulkona on plussakeli, auton ovi toimii täysin normaalisti ilman mitään ongelmia. Kun tulee pakkanen, ovi aukeaa ovenkahvasta vetämällä, mutta tuntuu että ovea pitää vetää normaalia kovemmin jotta se aukeaisi. Kun oven on saanut pakkasella ensimmäisen kerran auki, se ei enää pysy kiinni. Lukko ei siis ota kiinni siitä rungon puolella olevasta metalli "kahvasta". Työntämällä ovea kiinni ja painamalla samaan aikaan keskuslukituksesta auton ovet lukkoon oven saa kuitenkin pysymään kiinni, mutta sen jälkeen se ei aukea kummastakaan kahvasta ennen kuin on tullut plussakelit taas.
Ensimmäisellä kerralla kun tämä tapahtui, kokeilin sormella työntää ovessa olevan osan joka ottaa kiinni rungosta kiinni asti, mutta se palautui jousella aina takaisin "avoin" asentoon riippumatta siitä kuinka pitkälle kiinni asentoon sitä sormella väänsi. Tämän innoittamana laitoin sitten jokaisen lukkoon jotenkin liittyvän reiän täyteen WD40, mutta se ei auttanut tilannetta.
Tässä vaiheessa ajattelin, että nyt on omat taidot käytetty ja aika viedä auto ammattilaisen käsittelyyn. Huollossa ensimmäisellä kerralla sanottiin, että siellä on varmaan vain vettä ja että he yrittävät kuivata lukkolaitetta ja katsovat että kaikki näyttää hyvältä. Kun hain autoa, minulle kerrottiin että ovessa on sisällä paljon vettä jumissa ja että he yrittivät kuivata lukkoa ja ruiskia sinne vettä hylkivää ainetta ja että kokeillaan ja seurataan, vaihdetaan lukko jos ei ala pelittämään.
Kun menin hakemaan autoa pihalta tyytyväisenä mahdolliseen korjaukseen, koin karvaan pettymyksen kun ovi ei pysynytkään kiinni. Huollossa sanottiin, että uusi lukko olisi mahdollista saada sinne jo seuraavaksi päiväksi ja heillä olisi kalenterissa tarpeeksi tilaa sen vaihtamiseen seuraavana päivänä. Vein auton iloisena heille lukon vaihtamista varten.
Nyt kun lukko oli vaihdettu, olin varma että ovi toimii kuin kauniina kesäpäivänä, mutta kun nousin autoon niin plonk, ovi aukesi itsestään. Kävelin takaisin huoltoon, ja mekaanikko siellä epäili että oven sisällä oleva vesi varmaan haihtuu ja jäätyy sitten lukkoon jumittaen sen. Sovimme, että vien auton heille ensi viikolla ja he ottavat ovipahvin irti ja antavat kaiken nesteen haihtua oven sisältä sisätiloissa.
Olen kuitenkin ilmeisesti perinyt "kuinka vaikeaa se voi olla" geenin, joten käytin itsenäisyyspäivän auton oven avaamiseen sen sijaan että olisin lukenut ensi viikon tentteihin (toivottavasti se ei ollut virhe, sormet ristissä kyynärpäitä myöten). Sain ovipahvin irti ja totesin, että oven alareunassa olevat tyhjennysaukot eivät ole tukossa ja oven sisällä ei ole vettä (paitsi se minkä itse kaadoin juuri sinne varmistaakseni ettei tyhjennysaukot ole tukossa -.-).
Tässä vaiheessa minulta loppuu ideat kesken, itse lukko on siis vaihdettu uuteen, oven sisällä ei ole vettä ja kaikki näytti muutenkin normaalilta. Autossa on ollut hirveä määrä sähkövikoja, mutta en keksi miten sähkövika voisi aiheuttaa sen ettei ovi aukea kahvasta vetämällä (lukossa olemisen näyttävä "nänni" nousee kyllä ylös ensimmäisellä vetäisyllä aivan normaalisti). Auto on tällä hetkellä minun vanhempien autotallissa ja ovipahvi irti, ajattelin että siitä ei ainakaan ole haittaa jos antaa kaiken kosteuden haihtua pois oven sisältä. Jos joku keksii hyviä ideoita niin ajelen laina-autolla nopeasti bemarin luo ottamaan kuvia tai selvittelemään lisää. Kiitos vastauksista jo etukäteen
![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Comment