Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 - ilmastointi ei toimi (viilennys)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • f10f
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 6
    • Suomi

    F10 - ilmastointi ei toimi (viilennys)

    Tässäpä mielenkiintoinen juttu. Eli auto on f10, vuosimallia 2010.

    Kun ilmastointi on automaatilla, jumppaa auto tuuletuksen ohjausläppien kanssa koko ajan. Läpät ovat vähän aikaa auki ja menevät pitkäksi aikaa kiinni. Mikäli ilmastointi ei ole päällä ja ohjaus on manuaalilla tätä jumppaa ei tapahdu. Kun laitan maksimiviilennyksen autoon, niin läpät ovat noin 3 sek auki ja menevät sitten kiinni puoleksi minuutiksi. Kompura toimii täysin ja kova humina kuuluu edelleen ilmastoinnista, mutta läpät ovat kiinni. Kylmää tulee vain ajoittain purskeina, mutta sitä pääsee toki tihkukaan läppien välistä pikkuisen. Jonnekin se kylmä ilma menee edelleen...

    Kun puhallin laitetaan manuaaliselle ja sen annetaan puhaltaa jonkun aikaa, niin voin laittaa ilmastoinnin päälle ja kylmää tulee niin pitkään kuin puhaltimen annetaan olla päällä puhalluksen voimakkuudesta riippumatta. Jos sitten laitan automaatille, tai maksimiviilennykselle tästä tilasta, niin luukut kiinni asap. Mikäli tästä haluan sitten saada kylmää tulemaan normaalisti joudun painelemaan lotolla automaatin ja manuaalin välillä ja toivoa, että ylläoleva tapa alkaa taas toimimaan.

    Autossa on hemmetin kuuma matkustaa, joten ei mene kyllä saavutetun lämpötilan piikkiinkään tuo jumppa. Tutullani toimii moitteetta ilmastointi vastaavassa autossa, joten ei ole vain yhden vainoharhaisen ihmisen pään temppuilua tämä. Ilmastoinnin kävin huollattamassa ja se toimii täysin, kuten ylläolevasta tekstistä voi lukea. Ensiviikolla auto on menossa merkkihuoltoon sähkömiehen käsittelyyn, mutta pahoin pelkään, että ongelmaa ei löydy helpolla. Epäilivät ensiksi vanhaa softaa autossa, mutta senkin olen päivittänyt viime vuoden marraskuussa.
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Onko F10:ssä sama kuin E60:sissä, että pitää idrivesta laittaa kylmälle asetukset kesäksi?
    Voisiko tässä olla ongelman ydin?
    Sekoilee kun on ristiriitaiset käskyt
    "Pikkuveljessä" max viilennys puhaltaakin enemmän jalkoihin ja keskituulettimista joten läpäthän kääntyilee aikalailla kun max nappia painetaan.
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • Kesäromu
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2011
      • 228
      • Espoo

      #3
      E60:ssä säädetään vain keskisuulakkeiden lämpöä i-driven kautta, ohjekirjan mukaan.
      F10 -11
      E21 315 -83

      Comment

      • f10f
        Newbiemmer
        • May 2013
        • 6
        • Suomi

        #4
        Originally posted by Nettipepe View Post
        Onko F10:ssä sama kuin E60:sissä, että pitää idrivesta laittaa kylmälle asetukset kesäksi?
        Voisiko tässä olla ongelman ydin?
        Sekoilee kun on ristiriitaiset käskyt
        "Pikkuveljessä" max viilennys puhaltaakin enemmän jalkoihin ja keskituulettimista joten läpäthän kääntyilee aikalailla kun max nappia painetaan.
        Ei tuossa f10:ssä ole lainkaan tuollaista säätöä iDrivessa enää.

        "Kun puhallin laitetaan manuaaliselle ja sen annetaan puhaltaa jonkun aikaa, niin voin laittaa ilmastoinnin päälle ja kylmää tulee niin pitkään kuin puhaltimen annetaan olla päällä puhalluksen voimakkuudesta riippumatta. " Tämäkin toimii näköjään hyvin satunnaisesti, eilen en saanut lainkaan kylmää tulemaan kuin pätkissä...

        Comment

        • Grapes
          BTCF Member
          • Jul 2008
          • 601
          • Hämeenlinna

          #5
          Tollaseen törmäsin Googlessa:

          "Check your thumb wheel, which is for "fine tuning" it might be in towards the red mark and your A/C is fighting it. See manual page 126."

          Eli onko siinä lämmönsäädin namiskassa joku hienosäätö erikseen joka on säädetty kuumalle?
          F11 M550d -13

          ex:
          E60 535d -08 405/800
          E39 M5 -99
          E60 530dA -03 302/660
          E39 523iA -98
          Lada 1600 -91
          Ford Escort Sport -72

          Comment

          • f10f
            Newbiemmer
            • May 2013
            • 6
            • Suomi

            #6
            Originally posted by Grapes View Post
            Tollaseen törmäsin Googlessa:

            "Check your thumb wheel, which is for "fine tuning" it might be in towards the red mark and your A/C is fighting it. See manual page 126."

            Eli onko siinä lämmönsäädin namiskassa joku hienosäätö erikseen joka on säädetty kuumalle?
            Keskisuuttimissa on tuo fine tuning, eli voi laittaa puhaltamaan kiekosta kylmempää, tai kuumempaa. Ihan sama missä asennus on:(

            Comment

            • f10f
              Newbiemmer
              • May 2013
              • 6
              • Suomi

              #7
              Tuommoisen huomasin, että myöskään Max A/C -nappi ei aina toimi. Eli ei tapahdu mitään, vaikka sitä painaa. Lienekkö jokin lämpäanturi rikki, joka sitten syöttää väärää tietoa. Tämä selviää toivottavasti tällä viikolla huollossa.

              Comment

              • f10f
                Newbiemmer
                • May 2013
                • 6
                • Suomi

                #8
                Ratkaisu:

                Kun ostin autoni, niin siihen asennettiin moottorin lämmitin ja sisähaara lämmityslaitteelle. Sisähaaran johto oli vedetty niin, että se oli ositttain ilmastoinnin kanavasssa (apukuskin puolella jalkatilan/hansikaslokeron takana) tukkimassa sitä! Eli, kun laitoin ilmastoinnin päälle, yritti tietokone ohjata läppää kiinni siellä, mutta ei tietenkään voinut onnistua siinä ja yritti aina uudelleen.

                Ongelma alkoi ratketa heti, kun ajotietokoneen luvussa kehoitettiin "kalibroimaan ilmastoinnin kanavan suljin moottori", joka ei tietenkään onnistunut, kun johto oli siellä välissä. Asentaja alkoi purkamaan tietä kanavaan ja siellähän se johto oli edessä. Ammattilaiselta onneksi tuo diagnoosi ja korjaus sujui nopeasti.

                Se, että max a/c ei toiminut, johtunee siitä, että yritin painaa sitä liian alhaisessa lämpötilassa noin 0-5 celsiusta.

                Comment

                • Joni_R
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2015
                  • 134
                  • Ylivieska

                  #9
                  Lainataan tätä vanhaa topicia. Miten tuo läppien kalibrointi tehdään? Itselläni toimii ilmastointi muuten hienosti, mutta vaikka lämpötila olisi säädetty 22c ja ulkona on 15c niin puhaltaa koko ajan silti kylmää. Vain puhalluksen voimakkuus tuntuisi säätyvän, lämpötila ei juuri muutu. Keskikonsolin ruuvia punaiselle kääntämällä ilma toki lämpenee.
                  F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
                  ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8258
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by Joni_R View Post
                    Lainataan tätä vanhaa topicia. Miten tuo läppien kalibrointi tehdään? Itselläni toimii ilmastointi muuten hienosti, mutta vaikka lämpötila olisi säädetty 22c ja ulkona on 15c niin puhaltaa koko ajan silti kylmää. Vain puhalluksen voimakkuus tuntuisi säätyvän, lämpötila ei juuri muutu. Keskikonsolin ruuvia punaiselle kääntämällä ilma toki lämpenee.
                    Kuulostaisi toimivan ihan normaalisti. Ainakin vanhoissa tuo keskikonsolin rulla muuttaa vain keskisuuttimien ilmankiertoa. Sininen = ilma kiertää lämmppärin kennon ohi. punainen = ilma kiertää lämppärin kennon läpi.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Joni_R
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2015
                      • 134
                      • Ylivieska

                      #11
                      Originally posted by peto2 View Post
                      Kuulostaisi toimivan ihan normaalisti. Ainakin vanhoissa tuo keskikonsolin rulla muuttaa vain keskisuuttimien ilmankiertoa. Sininen = ilma kiertää lämmppärin kennon ohi. punainen = ilma kiertää lämppärin kennon läpi.
                      Edellisessä (e91) auto osasi säätää sitä sisään tulevan ilman lämpötilaa niin, ettei mihinkään tarvinnut koskea käytännössä koskaan kun halutun lämpötilan oli asettanut

                      .Tässä nykyisessä tuntuu tulevan liiankin kylmää koko ajan, ellei säädä sitä punaiselle. Varsinkin näin viileämmällä ilmalla. Eli eikö suuttumista tule ollenkaan lämmintä jos ilmastoinnin kompura on päällä? Vain puhalluksen voimakkuus vaihtelee?

                      Olisin olettanut että automatiikka osaisi huolehtia sisäilman haluttuun lämpöön käyttäen käytössä olevia lämmön/kylmän lähteitä. Ja vielä lisäyksenä, että edellisessä oli myös tuo säätörulla keskisuuttimille. Ja lisäksi vielä iDrive valikossa eri intensiteetti asetukset. Nykyisessä ei iDrive valikoissa ole kuin ajastimet climate kohdassa. Ja pitäisi kuitenkin olla laajennettu ilmastointiautomatiikka. Mitä sitten tarkoittaakaan. Tai ainakin olen antanut itseni ymmärtää että tällainen on, mikäli edessä suuttimissa on krominväliset ylä- ja alareunat.
                      Last edited by Joni_R; 15-07-2017, 12:41.
                      F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
                      ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

                      Comment

                      • N54
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2012
                        • 526
                        • Satakunta

                        #12
                        Laajennetun ilmastoinnin tunnistaa myös siitä että molemmille puolille on ilmansuuntauksen ja puhallinnopeuden säädöt erikseen. Intensiteettiä pystyy säätämään painamalla auto asennossa puhallinta pienemmälle tai suuremmalle, siinä on muistaakseni neljä tai viisi palkkia sitä varten.

                        Comment

                        • Joni_R
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2015
                          • 134
                          • Ylivieska

                          #13
                          Originally posted by N54 View Post
                          Laajennetun ilmastoinnin tunnistaa myös siitä että molemmille puolille on ilmansuuntauksen ja puhallinnopeuden säädöt erikseen. Intensiteettiä pystyy säätämään painamalla auto asennossa puhallinta pienemmälle tai suuremmalle, siinä on muistaakseni neljä tai viisi palkkia sitä varten.
                          Okei. Näinhän se meni E9x:ssäkin. Tämä vasn ei anna idrive näytölle näkyviin sitä intensiteettitasoa niinkuin kolmonen teki. Se pisti ihmettelemään. Mutta nyt kun tuon vsin sisäisti, niin toimii jo heti paljon paremmin.
                          F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
                          ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎