Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30 rengasmelun vaimennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2278
    • Vantaa

    #16
    Eipä se tuuma autuaaksi tee jos alusta on kova. Ehkä pienemmät kivet ja männynkävyt suodattaa paremmin, mutta ei se mukavaksi muutu. Adaptiivinen alusta olisi ollut ratkaisu, mutta nyt toki myöhäistä.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2561
      • Kirkkonummi

      #17
      Originally posted by Tweed View Post
      Vaihdoin kanssa vastikään G11:n G31:hen ja aika sulattelu on ollut tuossa ajomelussa kyllä. Samaa mieltä siitä, että melun laatu on ehken miellyttävämpi kolmeykkösessä. Sellaista matalaa kuminaa, toki suhisee noi raamitkin kyllä.

      Suurin takapakki tuli kyllä jousitusmukavuudessa ehdottomasti, josko G11 on aika tönkkö ilmajousineenkin niin onhan tää G31 ihan kivireki. Mistä päästään nohin renkaisiin...

      Auto on siis Business Sportline -18 ja tällä hetkellä alla Nokian 18" kitkat. Olen yrittänyt pelata rengaspaineilla jos saisi edes jonkinlaista mukavuutta esiin mutta ei tunnu vaikuttavan. Hirvittää jo etukäteen iskeä alle ne 19" eripari 245/275 Misukat kesäksi, millaisen pomppulauta siitä sitten tulee

      Varsinainen kysymys tähän keskusteluun onkin siis, onko kokemuksia 17" vanteista paksuilla kumeilla? Ulkonäkö on sivuseikka, ajomukavuus ensisijainen.
      Oma on DDC:llä varustettu, ei siis välttämättä perusalustaan vertailukelpoinen. Alla oli 1. kesän 18-tuumaiset 245:t, jotka näyttivät hyvältä, mutta ajomelussa oli ero, samoin tuntuman herkkyydessä. Täksi kesäksi alle vaihtui talvirengaskoko 225/55 R 17. Valitettavasti renkaat olivat 4-vuotiaat mutta lähes ajamattomat Continental jokuContact 5:et, jotka eivät uutenakaan olleet kuin ehkä kolmen tähden tapaukset.

      Huomioita 245/45-18 -> 225/55-17:

      + Ajomelu pieneni loogisesti suuremman ilmatilan jne vuoksi.
      + G30 on ylitehostettu mutta kääntely helpottui edelleen.
      + Pienempi vierintävastus -> parempi kiihtyvyys
      + Talvella leikkaa paremmin eteläsuomalaisen loskan, jota riittää (kitkat).
      + Ajomukavuus parani vähän (suoraan), ei siis nypi kaikkia yksittäisiä kiviä ja koloja kuljettajan istuinkalustoon, vaan imee niitä epätasaisuuksia.
      + Hieman pienempi uraherkkyys, joka paranisi varmasti laadukkailla renkailla, mutta näissä on liikaa pintaa jäljellä..
      + Hidastetöyssyt, varsinkin ne terävät tulevat toki läpi, mutta enemmän läpilyöntivaraa näidenkin suhteen. Talvikeleillä on myös paljon teräväreunaisia kuoppia, jotka voivat tehdä selvempää jälkeä isommilla vanteilla, ei näillä ehkä aivan samaa määrää.


      - Ulkonäkö on 18-tuumaisilla parempi, 17-tuumaiset pullarenkaat löytyvät takseista mutta minkäs teet.
      - G30 530e painaa 1.9t ilman kuljettajaa ja se on paljon. 17-tuumaiset taipuvat alle renkaista riippuen, enää ei mutkissa urheilla. Tämä on ehkä selkein häviö, vaikuttaa myös ohjaukseen tavallaan; on hyviä ja huonoja puolia.
      - Suuremmissa moottoritienopeuksissa auton paino tulee myös vähän läpi, kyllä sen huomaa, että alla on enemmän kumia ja vähemmän vannetta vaikka pitäisi lähes 3.0bar paineita.

      Kaiken kaikkiaan, G30 on kankea ja 18-tuumaisilla kankeampi kuin tuumaa pienempi. Riippuu täysin mitä ominaisuuksia painottaa, kompromissihan rengaskoko on ilman muuta. Itse en kyllä ajatellut vaihtaa 18-tuumaisiin ja 19-tuumaiset innostavat ajatuksenakin vielä vähemmän.

      Ajomäärä n. 31tkm/v, 98%:sti maanteillä ja suurin osa cruise päällä pudottelua.

      EDIT: Jos alla on M Sport -alusta, niin sen kanssa rengasharjoitukset ovat pääsääntöisesti turhaa. Itse ajoin ex-F30 320iAlla -17 n. 150tkm 17-tuumaisilla kesärenkailla ja 16-tuumaisilla talvirenkailla, ja kyllä ne olivat pintakovia aina. Talviajelu jäätyneellä sohjatiellä oli epämukavaa. Ainiin, 50tkm toisella F30 M-sportilla. Ja 47tkm E90 M-Sportilla, jossa oli 18-tuumaiset talvirenkaat. Ei nyt ihan heti enää M Sporttia..
      Last edited by Petteri75; 10-02-2023, 14:31.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • Tweed
        Newbiemmer
        • Jan 2023
        • 7
        • Pirkanmaa

        #18
        Juu vaikeahan näitä on verrata keskenään mut jotenkin muistikuva vitosesta (F10) 225/55/R17 renkailla oli varsin miellyttävä. Progressiivinen isommissa heitoissa ja esim. asfaltin saumat nieli lähes huomaamattomasti. Plus ohjauksesta hävisi se vietävä vetely suuntaan jos toiseen.

        Tämä G31 sen sijaan on ihan ok isommissa heitoissa mutta noi saumat ja muut terävät epätasaisuudet. Voi kiesus mitä nyppimistä ja hyppimistä. Ehkä tämä on se mun eka BMW joka tarjoaa sitä kuuluisaa "ajotuntumaa"

        Ja kyllä, ei olis pitänyt ostaa mutta kun... On niin nätti ja tilanne vaati vaihtamaan. Edellinen G11 oli niin pommi etten uskaltanut jatkaa sillä. Eli kompromissin hankin ja koeajelin tietty tuolla suuressa maailmassa jossa tiet on silkkiä. Tänne kotio maalle kun valtateitä pitkin täryttelee jokapäivä niin vähän meinaa mennä mieli matalaksi

        Mut meinaan testata kyllä rohkeasti tähänkin noita pullarenkaita (taksirenkaita = kuskin pitää jaksaa ajaa?). Saattaa pian tulla myyntiin hyväkuntoista settiä 18" ja 19" orggisvanteilla ja hyväkuntoisilla merkkirenkailla.
        Last edited by Tweed; 09-02-2023, 20:29. Reason: Ääkköset, ääkköset...
        G31 520d xDrive -18 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing Interstate 1986

        Comment

        • TuomoA
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 538
          • Krs

          #19
          Mulla ei kyllä kumpikaan F10 tai G30 vedellyt/vetele mitenkään vaan menee kuin juna. F10 oli ympäriinsä 245/40-19 ja G30 245/40:275/35-19. G30 on talvirenkailla 225/255-18 kyllä sivutuuli herkkä, johtuneeko misukan nortti4 renkaista, ehkä. Seuraavat on contit. Kesärenkaat muutoin hyvät, mutta ei hyvällä tahdollakaan hiljaiset. Ajattelin kokeilla seuraavaksi niitä vaimennettuja jos löytyy kokoja. G30 on kyllä tosin hiljaisempi kuin F10, mutta vetotavassakin on eroa. F10 oli xdrive ja G30 takatuuppari
          G26 420iA Msport SanremoGreen
          F22 220iA Msport EstorilBlau
          F20 118i MsportValenciaOrange
          E82 118dA TitanSilber

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1262
            • Kainuu

            #20
            Originally posted by TuomoA View Post
            Mulla ei kyllä kumpikaan F10 tai G30 vedellyt/vetele mitenkään vaan menee kuin juna. F10 oli ympäriinsä 245/40-19 ja G30 245/40:275/35-19. G30 on talvirenkailla 225/255-18 kyllä sivutuuli herkkä, johtuneeko misukan nortti4 renkaista, ehkä. Seuraavat on contit. Kesärenkaat muutoin hyvät, mutta ei hyvällä tahdollakaan hiljaiset. Ajattelin kokeilla seuraavaksi niitä vaimennettuja jos löytyy kokoja. G30 on kyllä tosin hiljaisempi kuin F10, mutta vetotavassakin on eroa. F10 oli xdrive ja G30 takatuuppari
            Auton nelipyöräsuuntaus painojen kera tuo aika ison muutoksen tuohon suuntavakavuuteen ja muutenkin tuntumaan. Itselläkin Michelinin kitkat alla.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4630
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Petteri75 View Post
              + Pienempi vierintävastus -> parempi kiihtyvyys
              Rengas/vanne yhdistelmän massa voi vaikuttaa kiihtyvyyteen. Vierintävastus näkyy sitten lähinnä kulutuksessa.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2278
                • Vantaa

                #22
                Ja tarkalleen ottaen hitausmomentti.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Kiding
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 192
                  • Tamperkele

                  #23
                  Onko kukaan lisäeristänyt kurakaaria? Lähteekö sieltä suojamuovit helposti, että pääsee eristemattoa liimailemaan?
                  BMW E61 530D 2008

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎