Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e ohjelmointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6730
    • PK-seutu

    #16
    Originally posted by Samu81 View Post
    Tässä ollaan asian ytimessä, jota moni (jos kukaan) ei-hybridikuski ymmärrä. Itsekään en ennen kuin moista ajoin. Sähkömoottoriapustin paikkaa polttomoottorin väännön & tehonvajetta juuri siellä, missä sitä ei useimmiten ole, eli alakierroksilla / ennen kuin ahdot tapissa. Nelivetoinen hybridi lähtee valoista käytännössä kuin sähköauto ja polttomoottorin tehosta & auton painosta riippuen pysyy "hinnat alkaen" Teslan (ym.) rinnallakin. Kaasupolkimen vaste hybridissä on jotain, mitä ainakaan itsellä ei ole tullut vastaan yhdessäkään polttomoottoriautossa, vaparit ja ahdetut.

    Jokainen "kisalähtö" nelivetoisella hybridillä on vähintään kuin LC-lähtö polttomoottoriautolla, ihan mistä vain milloin vain.

    Ainoa negatiivinen näissä on se, että jos on ajellut pitempään sähköllä, polttomoottori on jääkylmä eikä ainakaan itsellä "mekaaninen sympatia" anna periksi polkaista kikotinta. Itsellä onkin G12:sta näytössä useimmiten moottorin lämpötilapalkki
    Juuri näin. Siihen on syynsä, että mallimerkintä on juurikin "30e". Se on ajoltaan ja käytännön suorituskyvyltään hyvin vastaava kuin "30d". Ei identtinen, mutta vastaava.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2323
      • Uusimaa

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Itse muistan aina miten hankala oli 3kk työkomennuksella ajossa olleella (silloin ihan uudella) 2009 Ford Mondeo 2.0TDCi:llä päästä liikenneympärästä jonon väliin. Ongelmallinen nopeusalue siis oli jotakuinkin 0-30 km/h. Auto ei vain halunnut lähteä liikkeelle kuin miettimisen jälkeen ja automaattina asialle ei voinut mitään.
      Pahin tapaus itselläni oli 2018-mallinen Audin A4 V6Tdi, 272hp dieselkoneella. Jossa on siis muista Audeista poiketen sama ZF:n 8-vaihteinen kuin bemareissa. Siinä autossa valmistaja on onnistunut sössimään lähtökohtaisesti todella hienon voimalinjan täysin perusteellisesti jättämällä autoon käsittämättömän "dead spotin" liikkellelähdössä. Tämä puolen sekunnin delay lisättynä ison automaattidieselin luontaisella "alkukankeudella". Se oli tottumattomalle niin vaarallisen tuntuinen, että meillä vaimo ei halunnut lopulta edes ajaa koko autolla kaupungissa. Se auto myytiin pois puhtaasti tuosta syystä puolen vuoden jälkeen. Tuon asian tiimoilta on kuulemma yritetty jopa perua uusien vastaavien Audien kauppoja kyseisen mallin tapauksessa.

      Tätä samaa lagia olen huomaavinani aavistuksen myös tässä 530e:ssä. Tarkoitan tällä sitä kun valoissa siirrytään jarrulta kaasulle, niin siinä on heräämisessä ikäänkuin "pitkät piuhat" joka tekee sellaisen 0,3s mittaisen hetken kun ei tapahdu mitään. Tästä ilmiöstä tuntuu kärsivän enemmän ja vähemmän kaikki nykyautot, joissa menetelmänä drive by wire. VW-konsernin autoissa se on pahinta laatua. Ideealiresponse olisi sellainen, jonka voi kokea laadukkaalla RC-autolla, joka vastaa salamannopeasti kaasuun. Jostain syystä autovalmistajat ei halua tehdä tuollaista suoraa reagointia, vaikka sen luulisi olen mahdollinen sähkömoottoriautoissa.
      Last edited by JKK; 14-10-2022, 13:36.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2323
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by pyroz View Post
        Juuri näin. Siihen on syynsä, että mallimerkintä on juurikin "30e". Se on ajoltaan ja käytännön suorituskyvyltään hyvin vastaava kuin "30d". Ei identtinen, mutta vastaava.
        Suorituskyvyn osalta ainakin erot selittyy ehkä enemmän kuskien eroilla kuin autojen:
        https://www.youtube.com/watch?v=_RLUeqLM8eI&ab_channel=SpeedEvolutionClub

        Hybridin loppukarkaaminen selittynee sillä +30 piilohevosella, joka niissä taitaa todellisessa elämässä olla dynomittauksissa.
        Last edited by JKK; 14-10-2022, 13:49.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2218
          • Vantaa

          #19
          VAG-konsernin vehkeissä tuota dead-spottia on selitetty ainakin alan lehdissä päästöjen pienentämisellä. Pienellä kuormalla ahdetuissa ei saada painetta nostettua niin nopeasti kun se olisi mahdollista, koska se vaatii rikkaampaa seosta tarvittavaan pakokaasun muodostukseen. En kyllä ymmärrä miksi muut ovat tässä onnistuneet paremmin. Mutta tosiaan softalla siitä lagista pääsee eroon. Mutta eipä se uuden auton ostajia lämmitä.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2323
            • Uusimaa

            #20
            Originally posted by VilleP View Post
            En kyllä ymmärrä miksi muut ovat tässä onnistuneet paremmin. Mutta tosiaan softalla siitä lagista pääsee eroon. Mutta eipä se uuden auton ostajia lämmitä.
            Ei päässyt edes softalla siitä dead spotista eroon. Autoon laitettiin porkkiksen tekemä softa (joka on Audi-softien kiistaton supermies), laatikkoon DTUK-performancen laatikkoparametrit ja pedal box. Terävyyttä saatiin kyllä roppakaupalla lisää siitä hetkestä eteenpäin kun auto nytkähti liikkeelle, mutta tuohon kaasupolkimen reagointi viiveeseen ei mistään löytynyt apuja. Kaikki kivet tuli käännettyä. Ongelma ilmaisesti oli lopulta Audin itsensä väsäämä eco-henkinen laatikkosofta siihen ZF-vaihteistoon, jonka uudelleenohjelmointiin ei silloin ainakaan löytynyt mistään päin maailmaa osaajaa.

            Mutta liikkeelle pääsyn jälkeen tuossa Audissa oli kyllä vetoja niin reippaasti että iso peräkärry perässäkin suurin osa kanssa-autoilijoista jäi ns. jalkoihin.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2218
              • Vantaa

              #21
              Joo voipi olla että kaikkiin vehkeisiin se ei auta. 2.0tfsi ja s-tronic yhdistelmään auttaa ainakin. Ja nimenomaan porkkiksen softa ainakin Ero varsin huomattava.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2323
                • Uusimaa

                #22
                Originally posted by VilleP View Post
                Joo voipi olla että kaikkiin vehkeisiin se ei auta. 2.0tfsi ja s-tronic yhdistelmään auttaa ainakin. Ja nimenomaan porkkiksen softa ainakin Ero varsin huomattava.
                Jeps, tuossa se onnistuu, koska laatikko on DSG, ja niitä osaavat ropeloida monessakin paikassa. Mutta tuo tehokkaimpien Audien "BMW-ZF-laatikko" on hankala tapaus. Mutta nyt vähän lähti rönsyilemään... Back to the line

                Mikä mahtaa muuten olla selittävä tekijä kun näistä 530e 12kwh non-LCI malleista saavat softalla n.350hp ja vastaavalla tekniikalla olevista G20 330e-malleista taas 400+hp? Saman kokoinen akku, yhtä tehokas sähkömoottori ja eikö moottorikin ole sama?
                Last edited by JKK; 15-10-2022, 01:54.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #23
                  Eikö tämä viive suurelta osin liity tähän samaan päästöhelvettiin. Eli edes siinä liikkeellelähtövaiheessa ei saisi tuottaa ilkeitä sanoja pakoputkesta. Ihan sama ero aikanaan, kun vertasi vanhan liiton E39 530d uutukaiseen E60 530d. Pakotettu lambdaohjaus vaatii riittävästi ilmaa puhtaaseen palamiseen, kun ennen vain tuupattiin ensin polttoainetta pesään ja vasta sitten mietittiin niitä päästöasioita.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • torx
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 383
                    • Tuusula

                    #24
                    Originally posted by JKK View Post
                    Jeps, tuossa se onnistuu, koska laatikko on DSG, ja niitä osaavat ropeloida monessakin paikassa. Mutta tuo tehokkaimpien Audien "BMW-ZF-laatikko" on hankala tapaus. Mutta nyt vähän lähti rönsyilemään... Back to the line

                    Mikä mahtaa muuten olla selittävä tekijä kun näistä 530e 12kwh non-LCI malleista saavat softalla n.350hp ja vastaavalla tekniikalla olevista G20 330e-malleista taas 400+hp? Saman kokoinen akku, yhtä tehokas sähkömoottori ja eikö moottorikin ole sama?

                    Youtubessa on ulkomaisia sivuja missä on 530e otettu kanssa aika isoja tehoja. Itse en ehkä uskaltaisi niihin maksimeihin lähteä, koska varmasti pienentää motin elinikää. Itse ajattelin ensi keväänä ottaa custom softan penkissä ajettuna kuten edelliseen F11 530D. Saastelaitteet paikoillaan ja turvarajojen sisällä. Näissäkin vaikuttaa kuulemma se, että onko sitä polttista mitenkä käytetty, liittynee imusarjan karstoittumiseen, yms. Itse tulee satunnaisesti ajettua työmatka 31km pelkällä polttiksella mennen tullen. Mulla on lataus mahdollisuus kotona ja töissä ja tuon matkan pääsee pelkällä sähkölläkin jos pakkasta ei ole ihan kauheasti. Talvisin isommilla pakkasilla ajelen alkumatkan aina polttiksella, että saa motin lämpöiseksi heti alussa, ettei pamahda sitten -20 pakkasella siellä lopussa tulille niin, että motin lämmöt ei kerkeä nousta juurikaan.
                    Last edited by torx; 15-10-2022, 13:33.
                    G30 530e m-sport -19.
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                    -
                    Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1252
                      • Kainuu

                      #25
                      Imusarjan karstoittumista voi vähentää säännöllisellä GDI cleaner käsittelyllä ja tietenkin low saps öljyillä.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • torx
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 383
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by makebm5 View Post
                        Imusarjan karstoittumista voi vähentää säännöllisellä GDI cleaner käsittelyllä ja tietenkin low saps öljyillä.

                        Varmasti voi. Aineita on eri merkeillä. Mutta tuon polttiksen saaminen sen kannalta optimaalliseen lämpötilaan ei varmasti sitä haittaa? Pääsee kosteus pois öljystä ja näin. Jos itse sähköllä ajanut niin, että akku loppuu niin ajelen sen yleensä siihen asti, että on siinä normi lämmössä jos on mahdollista. En tiedä onko merkitystä vai ei, miten tuo lienee sitten suunniteltu. Jossain merkeissä ollut ainakin nokkien kanssa ongelmia.
                        G30 530e m-sport -19.
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                        -
                        Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                        Comment

                        • rattimies
                          Newbiemmer
                          • Jan 2019
                          • 7
                          • @sawo

                          #27
                          530e:n mittarissa on eBoost kiekkamittarin yläpäässä, tuleekos tuo automaattisesti vai pitääkö jotain namikoita säädellä? Olikos tässä joku LC systeemi kanssa? Manuaalista en bongannut mitään näihin liittyvää.

                          Comment

                          • siffonen
                            Newbiemmer
                            • Apr 2023
                            • 4
                            • liperi

                            #28
                            Originally posted by rattimies View Post
                            530e:n mittarissa on eBoost kiekkamittarin yläpäässä, tuleekos tuo automaattisesti vai pitääkö jotain namikoita säädellä? Olikos tässä joku LC systeemi kanssa? Manuaalista en bongannut mitään näihin liittyvää.
                            Automaattisesti tulee kun polkaset pedaalin pohjaan

                            Comment

                            • siffonen
                              Newbiemmer
                              • Apr 2023
                              • 4
                              • liperi

                              #29
                              Originally posted by JKK View Post
                              Jeps, tuossa se onnistuu, koska laatikko on DSG, ja niitä osaavat ropeloida monessakin paikassa. Mutta tuo tehokkaimpien Audien "BMW-ZF-laatikko" on hankala tapaus. Mutta nyt vähän lähti rönsyilemään... Back to the line

                              Mikä mahtaa muuten olla selittävä tekijä kun näistä 530e 12kwh non-LCI malleista saavat softalla n.350hp ja vastaavalla tekniikalla olevista G20 330e-malleista taas 400+hp? Saman kokoinen akku, yhtä tehokas sähkömoottori ja eikö moottorikin ole sama?
                              Moottorissa ero

                              Comment

                              • makebm5
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2009
                                • 1252
                                • Kainuu

                                #30
                                Tänään tuli Optimoiautosi softa autoon. Vaikuttaa toistaiseksi siltä mitä hain eli ohitus kiihtyyvyyttä lisää. Paikalta lähtiesssä veto sähkömoottorimaisen tasaista 0-100 km/h mitä ehti tuossa kokeilla.
                                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎