Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e ohjelmointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1249
    • Kainuu

    530e ohjelmointi

    Harkinnassa ollut ohjelmointi niin onko näihin kokemusta kellään?
    Toinen vaihtoehto mitä mietin on JB4+ jonka saisi pois jälkiä jättämättä ja voisi helposti vaihtaa tehotasojen välillä. JB:ssä mikä myös kiinnostaa olisi mahdollista ajaa etanoliseoksella.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6721
    • PK-seutu

    #2
    Originally posted by makebm5 View Post
    Harkinnassa ollut ohjelmointi niin onko näihin kokemusta kellään?
    Toinen vaihtoehto mitä mietin on JB4+ jonka saisi pois jälkiä jättämättä ja voisi helposti vaihtaa tehotasojen välillä. JB:ssä mikä myös kiinnostaa olisi mahdollista ajaa etanoliseoksella.
    Monet näitäkin softaa, monet karttaa kuin ruttoa. Itse en koskisi hybrideihin softavirityksillä.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1249
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by pyroz View Post
      Monet näitäkin softaa, monet karttaa kuin ruttoa. Itse en koskisi hybrideihin softavirityksillä.
      Niin ehkä hybridi vaatii viritettynä huomiota enemmän kuskilta ettei esim kovalla pakkasella koneen ensi käynnistyminen ole motarin rampista täydelle laukalle.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6721
        • PK-seutu

        #4
        Originally posted by makebm5 View Post
        Niin ehkä hybridi vaatii viritettynä huomiota enemmän kuskilta ettei esim kovalla pakkasella koneen ensi käynnistyminen ole motarin rampista täydelle laukalle.
        Ovat myös olleet herkempiä sulattamaan mäntiä viritettynä.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1249
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by pyroz View Post
          Ovat myös olleet herkempiä sulattamaan mäntiä viritettynä.
          Tämä koskee käytännössä kaikkia b46 ja b48 koneita ja alkujaan erityisesti celticin ohjelmia. Myöskin tähän liittyy moottoriöljyn tyyppi.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6721
            • PK-seutu

            #6
            Originally posted by makebm5 View Post
            Tämä koskee käytännössä kaikkia b46 ja b48 koneita ja alkujaan erityisesti celticin ohjelmia. Myöskin tähän liittyy moottoriöljyn tyyppi.
            Aivan. Itse en lähtisi virittelemään. Koko mallin idea on säästää bensaa ja ajaa sähköllä. Jos haluaa viritellä bensakonetta niin kannattanee siirtää katseet 540i malliin
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1249
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by pyroz View Post
              Aivan. Itse en lähtisi virittelemään. Koko mallin idea on säästää bensaa ja ajaa sähköllä. Jos haluaa viritellä bensakonetta niin kannattanee siirtää katseet 540i malliin
              Eipä tuo virittäminen sinällään kulutukseen vaikuta. Ja eikös autoja viritellä vain sen takia että ohituksista tulee entistä turvallisempia.
              No kyllä 550i on parempi jos noin miettii.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2321
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by pyroz View Post
                Aivan. Itse en lähtisi virittelemään. Koko mallin idea on säästää bensaa ja ajaa sähköllä. Jos haluaa viritellä bensakonetta niin kannattanee siirtää katseet 540i malliin
                Eihän se hybridiauto ole lopulta mikään sen kummempi virityskohde. Samanlainen bensakone siellä pellin alla on kuin tavallisessakin, jonka jatkeena on vain sähköinen orjamoottori.

                Mielestäni tuollainen 2,0-litrainen turbokoneellinen hybridi on erittäinkin kiitollinen viritettävä, koska sähkömoottorin nopea response täydentää polttista täsmälleen sillä alueella, jossa se on luontaisesti huonoimmillaan - eli välittömässä nopeassa kaasunvasteessa ja liikkeellelähdöissä, jolloin polttiksen vääntöalue on kaukana omalta optimialueeltaan. Tuommoisen miedohkon 110hp sähkömoottorin tarjoamaa "apu-responsea" ja kiihdytyksen alkuvääntöä ei kyllä kukaan softanikkari pysty taikomaan juuri mihinkään tavalliseen ahdin-polttikseen.

                Ainakin itseäni on varmaan parissakymmenessä softatussa polttisautossa (välillä 20d-35d) haitannut aina kaasun painalluksen ensimmäisen puolen sekunnin aikainen reagoinnin hitaus, jonka jälkeen mennään pienen odottelun jälkeen muulin potkulla kun päästään ahtimen toiminta-alueelle. Asian huomaa helposti jopa vakion 530e:n tapauksessa, että sillä on huomattavasti helpompi tuikata nopea kaistanvaihto (sähkön ansiosta) tiukkaan väliin kuin softatulla vastaavalla polttiksella. Tämä sähkön response-asia on ainakin itselleni sellainen, joka saa kehittyneetkin polttisautot tuntumaan museoautoilta.
                Last edited by JKK; 06-10-2022, 15:14.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Jacques
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 573
                  • pk

                  #9
                  Minusta kysymyksen keskiössä on sen bensamoottorin jatkeena olevan sähkömoottorin asemointi ja kesto jos polttomoottorista tulee suunniteltua enemmän tehoa?
                  Eikö se voimansiirrollisesti korvannut momentinmuuntimen, vai miten tämä meni??
                  G30 540i
                  F32 435d

                  Comment

                  • ekkoo1
                    BTCF Member
                    • Jun 2019
                    • 1368
                    • Pohjanmaa

                    #10
                    Tällaisessa 530e ilmeisesti 135kW/181hp B48B20M0, olisi mielenkiintoista tietää onko sisuskalut samat kuin esim. 190kW B48B20O1 mallissa. Onhan tuossa varmaan jokin syy noille kohtuu vaatimattomille vakiotehoille. Mitkäköhän öljyt näissä on vakiona, 0w-20?
                    E39 540i -96 Ajamisen iloa
                    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1365
                      • Lempäälä

                      #11


                      Tuollainen oli kokeilussa hetken, todella helppo tapa saada lisää kisua.

                      Nykyään taitaa celtic ja muutkin toimijat saaneet maksettua (=maksatettua asiakkailla..) jo devausveronsa. Ts softat taitaa näihin b48 koneisiin olla saavuttaneet nyt hyvän maturiteetin tason. En pelkää itse siis tuollaisen puolesta.
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • Zeta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7526
                        • Kotona

                        #12
                        Originally posted by repsa View Post
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407665

                        Tuollainen oli kokeilussa hetken, todella helppo tapa saada lisää kisua.
                        Miksi luovut tuosta, jos kerran on helppo ja halpa tapa lisää potkua :think
                        -
                        Käyttöautona: F20
                        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                        Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                        Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                        -

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1365
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by Zeta View Post
                          Miksi luovut tuosta, jos kerran on helppo ja halpa tapa lisää potkua :think
                          Nälkä kasvaa joskus syödessä. Nyt mennään 5sek satkuun, ei tuolla purkilla sellaisiin ihan pääse, vaikka todella mukavan eron vakioon tekikin.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • Samu81
                            Bimmer Rookie
                            • May 2009
                            • 146
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by JKK View Post

                            ... sähkömoottorin nopea response täydentää polttista täsmälleen sillä alueella, jossa se on luontaisesti huonoimmillaan - eli välittömässä nopeassa kaasunvasteessa ja liikkeellelähdöissä, jolloin polttiksen vääntöalue on kaukana omalta optimialueeltaan. Tuommoisen miedohkon 110hp sähkömoottorin tarjoamaa "apu-responsea" ja kiihdytyksen alkuvääntöä ei kyllä kukaan softanikkari pysty taikomaan juuri mihinkään tavalliseen ahdin-polttikseen.

                            Ainakin itseäni on varmaan parissakymmenessä softatussa polttisautossa (välillä 20d-35d) haitannut aina kaasun painalluksen ensimmäisen puolen sekunnin aikainen reagoinnin hitaus, jonka jälkeen mennään pienen odottelun jälkeen muulin potkulla kun päästään ahtimen toiminta-alueelle. Asian huomaa helposti jopa vakion 530e:n tapauksessa, että sillä on huomattavasti helpompi tuikata nopea kaistanvaihto (sähkön ansiosta) tiukkaan väliin kuin softatulla vastaavalla polttiksella. Tämä sähkön response-asia on ainakin itselleni sellainen, joka saa kehittyneetkin polttisautot tuntumaan museoautoilta.
                            Tässä ollaan asian ytimessä, jota moni (jos kukaan) ei-hybridikuski ymmärrä. Itsekään en ennen kuin moista ajoin. Sähkömoottoriapustin paikkaa polttomoottorin väännön & tehonvajetta juuri siellä, missä sitä ei useimmiten ole, eli alakierroksilla / ennen kuin ahdot tapissa. Nelivetoinen hybridi lähtee valoista käytännössä kuin sähköauto ja polttomoottorin tehosta & auton painosta riippuen pysyy "hinnat alkaen" Teslan (ym.) rinnallakin. Kaasupolkimen vaste hybridissä on jotain, mitä ainakaan itsellä ei ole tullut vastaan yhdessäkään polttomoottoriautossa, vaparit ja ahdetut.

                            Jokainen "kisalähtö" nelivetoisella hybridillä on vähintään kuin LC-lähtö polttomoottoriautolla, ihan mistä vain milloin vain.

                            Ainoa negatiivinen näissä on se, että jos on ajellut pitempään sähköllä, polttomoottori on jääkylmä eikä ainakaan itsellä "mekaaninen sympatia" anna periksi polkaista kikotinta. Itsellä onkin G12:sta näytössä useimmiten moottorin lämpötilapalkki
                            i8 '14

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7418
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by JKK View Post
                              Ainakin itseäni on varmaan parissakymmenessä softatussa polttisautossa (välillä 20d-35d) haitannut aina kaasun painalluksen ensimmäisen puolen sekunnin aikainen reagoinnin hitaus, jonka jälkeen mennään pienen odottelun jälkeen muulin potkulla kun päästään ahtimen toiminta-alueelle.
                              En ole koskaan tajunnu miksi näinkin yksikertaista asiaa ei ole tietääkseni missään varsinaisesti mitattu. Siis tarkoitan tällä nyt varsinkin perinteistä automediaa tyyliin TM/Tuulilasi. Autojen suorituskykyä kyllä mitataan monella tavalla, mutta tämmöistä tavallisessa liikkumisessa tärkeää reagointia arvioidaan vain sanallisesti jos edes sitenkään kun taas useimmiten melko tarpeeton 0-100 km/h kiihtyvyys saa valtavasti näkyvyyttä. Nykyään kun lähes kaikki autot ovat automaattivaihteisia niin reagointia olisi helppo mitata toistettavasti myös paikaltaan lähdön osalta.

                              Itse muistan aina miten hankala oli 3kk työkomennuksella ajossa olleella (silloin ihan uudella) 2009 Ford Mondeo 2.0TDCi:llä päästä liikenneympärästä jonon väliin. Ongelmallinen nopeusalue siis oli jotakuinkin 0-30 km/h. Auto ei vain halunnut lähteä liikkeelle kuin miettimisen jälkeen ja automaattina asialle ei voinut mitään.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎