Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30 LCI takavalo -retrofit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kale67
    Bimmer Rookie
    • Oct 2022
    • 62
    • Pirkanmaa

    G30 LCI takavalo -retrofit

    Tarkoitus olisi päivittää uudet LCI takavalot vanhempaan G30 malliin, näitähän on moni tehnyt maailmalla ja jotkut myös suomessakin. Tämä vaatii pari ylimääräistä vetoa BDC:lle sekä pienen koodauksen, jotta valot toimivat oikein. Tämän ohjeen mukaan (https://www.youtube.com/watch?v=OUozXTFfAwk kohta 20:00->) BDC:n pitää olla vähintään 3/2021 jotta saa toimimaan oikein. Ongelma on, että omassa autossa se on 11/2019 versio eli se pitäisi päivittää. Kuinka tuo päivitys onnistuu eSysillä? En löytänyt mistään ohjetta tuohon, mutta sen pitäisi olla mahdollista? Ennekuin lähden tilaamaan osia olisi hyvä saada varmuus, että onnistuu kotikonstein.

    Noita takavalojahan löytyy myös (ilmeisesti tarvikemallina) jotka ei vaadi koodausta, mutta haluaisin laittaa orginaalit ja aidot.


    Lisäksi originaalit saa halvemmalla saksasta kuin mitä nuo linkin mukaiset maksaa.
    BMW G30 530e xDrive
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2554
    • Tampere

    #2
    Moduulin ohjelmistoversion päivitys tuoreempaan onnistuu ja mahdollista E-Sys:illä.
    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1355
      • Lempäälä

      #3
      Itsellä niin iso kynnys tuohon esys käyttöön, vaikka ois softakin ja emmeet olemassa, sekä käyttökokemusta ncs-expertistä. Silti, kynnys on korkealla.

      Tästä syystä olen myös katsellut vaihtoehtona noita ei-orig valoja, mutta niissä on enemmän mietityttänyt se laatu ja kelien kestävyys kuin hinta. Siihen elinkaareen kun saisi jostain arvausta niin voisin sellaiseen kääntyä.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2554
        • Tampere

        #4
        Päivityksen voi tehdä myös ISTA:lla, eikä kaikkea tarvitse itse osata.
        N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Kale67
          Bimmer Rookie
          • Oct 2022
          • 62
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by repsa View Post
          Itsellä niin iso kynnys tuohon esys käyttöön, vaikka ois softakin ja emmeet olemassa, sekä käyttökokemusta ncs-expertistä. Silti, kynnys on korkealla.

          Tästä syystä olen myös katsellut vaihtoehtona noita ei-orig valoja, mutta niissä on enemmän mietityttänyt se laatu ja kelien kestävyys kuin hinta. Siihen elinkaareen kun saisi jostain arvausta niin voisin sellaiseen kääntyä.
          Se laatu noissa ei-orig valoissa itseänikin mietityttää jos ledit alkaa parin vuoden päästä hiipumaan/pimenemään. Ei varmaan noista paljoa ole ihmisillä kokemuksia?

          E-sysiä en itsekään vielä ole käytännössä kokeillut vaikka vermeet jo löytyvätkin. Tuo virolainen BimmerDoc on tehnyt kyllä jo muutaman hyvän käyttövideon "for dummies" ja on kyllä luvannut jossain vaiheessa tehdä videonkin kuinka tuo BDC koodataan. Lähinnä sitä kyselinkin josko jostain löytyisi jo ohje kuinka se tehdään. Tottakai rahaa vastaan sen joku tekee, mutta ois kiva oppia itsekin...
          BMW G30 530e xDrive

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2856
            • Tampere

            #6
            Pieni varoituksen sana, näiden G-sarjalaisten ohjelmointi ei ole kaikilta osin samanlaista ”helppoa” puuhaa kuten F-sarjassa.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2287
              • Uusimaa

              #7
              Mulla on 2020-mallinen G30 ja olen retrofitannut orggis LCI-takavalot. Oli aika simppeli homma. Sain sopivasti autoon takuuseen juuri ennen retrofittausta uudet softat kun valittelin spotifyn ajoittaista takkuilua ja paria muutakin ominaisuutta. Tämän jälkeen asensin setin ja kaikki meni kerrankin kuten strömssöössä.

              Täältä tilasin takavalosetin:
              SalesAfter

              Muistakaa tilatessa varmistaa että ovat EU-versiot (osanumero: 63135A2AEC0). Jenkeissä on erilaiset umpiot.

              Tässä setissä piti ostaa jotkut korin ja umpion väliset lisämuovisuikaleet erikseen, joita osasivat tarjota ihan kysymättäkin pakettiin mukaan.

              Reunimmaiset umpiot on ihan plug&play. Ei tarvitse mitään kaapelimuutoksia. Sisemmissä kontin umpioissa pinnijärjestys on erilainen. Itse liitin on sama. Tarvitsee vaan purkaa piuhat pois liittimestä ja järjestellä uudelleen. Ja molemmista kontin umpiosta pitää vetää pin4:stä BCM:lle piuhat, koska LCI-umpioissa vilkkusignaali tulee pin4:n kautta. Pre-LCI:ssä kyseiseen pinniin tulee parkkivalo.

              Täältä löytyy mun "muistiinpanot". Ja muutama kuva lopputuloksesta.

              Koodaukset tein tämän linkin mukaisesti.
              Last edited by JKK; 11-04-2023, 22:24.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1355
                • Lempäälä

                #8
                Ok, kiitos jkk tuohan selventi hommaa!

                Eli tuota kun tavasin enemmän, niin sen sijaan että vetää keulaan yhden jarruvalon johtimen ohjainlaitteelle, ja sit koodailee, niin mun ajatuksen mukaan riittäisi että vie kontin valolta johdon sille kiinteän posken valolle ja laittaa siellä samaan johtimeen kuin sen jarruvalo-ohjaus menee.

                Edit : niijuu siis lci tarviaa koodausta ettei tule virheilmoja valoilta yms. Eli jotain joutuu siis kuitenkin tekemään.

                Reduntanttisuutta tuolla ei saa, kuten retro-ohje pyytää tekemään, mutta toiminta lie täsmälleen sama.

                Aliexpress tarjoilee noita lci valoja alkaen 400e, mutta jos tuohon n 600e saa oe osat, niin erotus jää jotenkin niin pieneksi riskeihin nähden, että eipä taida kannattaa.
                Last edited by repsa; 12-04-2023, 06:49.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2287
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by repsa View Post
                  Eli tuota kun tavasin enemmän, niin sen sijaan että vetää keulaan yhden jarruvalon johtimen ohjainlaitteelle, ja sit koodailee, niin mun ajatuksen mukaan riittäisi että vie kontin valolta johdon sille kiinteän posken valolle ja laittaa siellä samaan johtimeen kuin sen jarruvalo-ohjaus menee.

                  Edit : niijuu siis lci tarviaa koodausta ettei tule virheilmoja valoilta yms. Eli jotain joutuu siis kuitenkin tekemään.
                  Ne kaksi lisäpiuhaa eivät siis ole jarruvaloja varten vaan LCI-valojen vilkkuja varten. Eli molemmilta kontin umpioilta pitää vetää oma piuha eteen BCM:lle, koska LCI-valoissa vilkkusignaali syötetään BCM:ltä omasta pinnistänsä, päätyen kontin umpiossa pin4:seen. Ja koodauksen merkitys on myös se, että se muuttaa myös itse BCM:n toimintalogiikkaa, sekä BCM:n omien pinnien takana olevaa toiminnallisuutta. LCI-valojen vilkkusignaali ei toimi kontin umpiossa jos pin4 ei ole vedetty BCM:lle ja koodausta tehty oikein.

                  Myöskään valojen diagnostiikka ei toimi oikealla tavalla, jos sinne tekee omia virtelmiä, kuten esim. konttiumpion pin4:sen ryöstäminen ulommaisen umpion vilkkusignaalista. Noiden kahden lisäpiuhan veto on lopulta sen verran pieni vaiva että kannattaa tehdä se täsmälleen kuten tehdas on sen suunnitellut....

                  Originally posted by repsa View Post
                  Reduntanttisuutta tuolla ei saa, kuten retro-ohje pyytää tekemään, mutta toiminta lie täsmälleen sama.
                  Sehän se niiden "lisäpiuhojen" tarkoitus on, jos sieltä kyykähtää BCM:n vilkun lähtö uloimmille umpioille (tai umpion led-yksikkö pimenee), niin sen jälkeen on pimeänä molempien rinnakkaisten umpioiden vilkut. Monessa nykyautossahan valomoduuli katkaisee turvasyistä virransyötön, jos led-moduuliin tulee vika. Jolloin myöskään se sisäumpio ei saa sähköä.

                  Kehoitan todella välttämään noita omia viritelmiä vaikka ne saattaakin toimia hetken aikaa. On paljon kivempi myydä auto joskus eteenpäinkin kun tietää että on tehnyt asiat ns. "by the book".

                  Kiinanvaloista pysyisin kaukana.
                  Last edited by JKK; 12-04-2023, 11:40.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • Kale67
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2022
                    • 62
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Nuo JKK:n ohjeet on selkeät ja hyvät, kiitos siitä! Minulla tuo homma tyssää vielä tuohon ekaan vaiheeseen eli "Update software to 03-2021". Kunhan saan tuon selvitettyä, niin sitten tilailemaan valot ja tosiaankaan ei mitään kiinan ihmeitä. Piuhat takakontista repsikan jalkatilaan on vedetty peräkokun asennuksen yhteydessä sekä tarvittavat liittimet on hommattu, joten itse asennus on aika nopea ja simppeli. Kesällä olisi auton huolto, pitää vähän kysellä josko sais sen softa -päivityksen samalla (mieluiten ilmaiseksi) kun mullakin tuo spotify välillä pätkii
                    BMW G30 530e xDrive

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎