Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e ajoneuvon sähköenergian saannissa on häiriö. Pysähdy varovasti.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1242
    • Kainuu

    530e ajoneuvon sähköenergian saannissa on häiriö. Pysähdy varovasti.

    Otsikon mukainen häiriöilmoitus tuli ja pyyti ottamaan yhteyttä liikkuvuuspalveluun. Olin kuitenkin lähellä määränpäätä ja liikkuvuus palvelussa oli ruuhkaa niin hinausta en saanut.
    Auto oli n 2h parkissa ja lähdin uudelleen liikkeelle ja mitään ilmoituksia ei tullut. 30 km jälkeen herja tuli uudelleen mutta muutaman sadan metrin jälkeen ilmoitus että ajoa voi jatkaa mutta varaa aika voimansiirron tarkistukseen. Tästä sitten 20 km ja kaupassa käynnin jälkeen herjat pois ja toiminut normaalisti tuon jälkeen. Häiriön ollessa päällä sähköajo ei onnistu eikä regenerointi ja lämmityksen laite tuntui menevän pienemmälle teholle. Pakkasta oli tuohon aikaan 25 asteen luokkaa mutta auto oli ollut -10 lämpöisessä tallissa yön.
    Vikakoodeja oli aika paljon mutta nämä pisti itsellä silmään
    0316C3 Emergency run manager information inverter deactivate (temperature fault)
    03143D Electrical machine inverter temperature sensor phase U signal implausible
    Tähän liittyen DC/DC muuntimella koodi ja toiminta ohjetta seuraavasti.
    -Softa version tarkistus ( varmaan uusin kun syksyllä kävi ohjelmistoversioiden yleistarkistuksessa merkkihuollossa).
    -Jäähdytyspiirin tarkistus. Nestettä oli vähän alle min merkin ja lisäsin sitä 0,5L
    -Jäähdytys pumpun tarkistus (sama piiri hoitaa välijäähdyttimen nesteen kierron)
    2232AD EME, DC/DC converter internal temperature, signal not plausible
    218219 Starter unit charging controller for auxiliary battery aged. Tämä oli tullut toisen herjan yhteydessä ja aiemmin ollut reilun 10 000km sitten.
    Informatiivisena koodeina
    030E0A Power management alternator or DC/DC converter failure
    030EC6 High voltage power management Fault in the DC/DC converter

    Tämän jälkeen ajettu sellaiset 100km ilman häiriö ilmoituksia.
    Itse mietin seuraavia vaihtoehtoja
    -Autossa oli jäänyt yöksi peränkontti auki ja valo paloi aamulla siellä niin olisiko tyhjentänyt akkua sitten mutta häiriöilmoitus tuli vasta 50 km ajon jälkeen.
    -Nestettä systeemissä liian vähän mutta aiheuttaako jo 0,5L vajaus tuon.
    -12 v finaalissa ( 7/2019 autovalmistettu ja ajettu 80 000km)

    Merkkihuollossa eivät vielä tässä vaiheessa alkaneet tekemään toimenpiteitä vaan odotellaan tuleeko uudelleen vielä tilanne päälle.

    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1363
    • Lempäälä

    #2
    Ei ilmeisesti ollut siis akustoon liittyviä vikoja suoriltaan ?

    Tuo EME on se varsinainen taajuusmuuttaja, ja sen antamat vikakoodit näyttäisi vialta anturijännitteiden jakelussa, mikä lie, millä mitataan lämpötilaa levyltä hakkurin luota, ellei integroitu igbt:n.
    Nestevajaushan voi tehdä ilmalukon sinne missä se on haitallinen, erityiesti jos rakenne on tuollainen kuin noissa allaolevan kuvan laitteissa, niin tuo sijainti aika korkealla suhteessa paisuntasäiliöön voi tuottaa ongelmia.

    http://www.remmington.info/bmw%20i3%20i8%20EME.html tuolla vähä räpsyjä ja hinta-arvioita jos joutuu lähtee korjauttaan. Toivottavasti se jäähdytysnesteen lisäys riittäisi tähän ja että selviäisit säikähdyksellä.

    123617388410 saattas olla osanro, ebayssä 400-2000e välissä. Tarkista itse osanro ennenkuin kaivat kättä taskuun..
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 540
      • Uusimaa

      #3
      Minusta näyttäisi että dc dc muuntimen lämpöanturi on rikki. Tai sitten joku Bemarilla on sitä mieltä että alle -20c pakkasia ei voi olla. Tai ehkä dc dc muuntimessa on joku isompi vika.
      Last edited by Rattiukko; 22-01-2024, 00:45.

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1242
        • Kainuu

        #4
        Originally posted by repsa View Post
        Ei ilmeisesti ollut siis akustoon liittyviä vikoja suoriltaan ?

        Tuo EME on se varsinainen taajuusmuuttaja, ja sen antamat vikakoodit näyttäisi vialta anturijännitteiden jakelussa, mikä lie, millä mitataan lämpötilaa levyltä hakkurin luota, ellei integroitu igbt:n.
        Nestevajaushan voi tehdä ilmalukon sinne missä se on haitallinen, erityiesti jos rakenne on tuollainen kuin noissa allaolevan kuvan laitteissa, niin tuo sijainti aika korkealla suhteessa paisuntasäiliöön voi tuottaa ongelmia.

        http://www.remmington.info/bmw%20i3%20i8%20EME.html tuolla vähä räpsyjä ja hinta-arvioita jos joutuu lähtee korjauttaan. Toivottavasti se jäähdytysnesteen lisäys riittäisi tähän ja että selviäisit säikähdyksellä.

        123617388410 saattas olla osanro, ebayssä 400-2000e välissä. Tarkista itse osanro ennenkuin kaivat kättä taskuun..
        Ei ollut muutakuin tupo aux akun ikääntymisen koodi. Olikohna ollut 68 astetta koodin tulo hetkellä lämmöt ja raja oli hiukan alempi. Ilmeisesti koodi oli kuittenkin sellainen että lämpötila tieto oli huojunut reippaasti.
        Onneksi on liikkeen lisäturva vielä 09/24 asti voimassa. Toki ei kata 12v akkuja.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1242
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by Rattiukko View Post
          Minusta näyttäisi että dc dc muuntimen lämpöanturi on rikki. Tai sitten joku Bemarilla on sitä mieltä että alle -20c pakkasia ei voi olla. Tai ehkä dc dc muuntimessa on joku isompi vika.
          Joku häiriö siinä ainakin hetkellisesti ollut. Toisaalta sitten ajo sähköllä onnistu -34c kelissä.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1363
            • Lempäälä

            #6
            forumi ilmoitti että ei pysty postaan ja näemmä laukoikin kuitenkin sit nää tänne.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1363
              • Lempäälä

              #7
              sama kuin yllä. Toistettava lopputulos.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1363
                • Lempäälä

                #8
                Ok. tuo EME DC/DC converter internal temperature, luultavasti, jos näissä taajuusmuuttajissa on analogiaa vastaaviin taajuusmuuttajiin teollisuudessa, on sitä DC-linkistä (400V tms) esim 24V sisäisen käyttiksen hakkaavaa osaa tarkoittava koodi.

                Jos pysyy poissa ny niin luultavasti no paniik. Tuli raja vastaan ja järjestelmä huomasi sen sitten asiallisesti.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1242
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by repsa View Post
                  Ok. tuo EME DC/DC converter internal temperature, luultavasti, jos näissä taajuusmuuttajissa on analogiaa vastaaviin taajuusmuuttajiin teollisuudessa, on sitä DC-linkistä (400V tms) esim 24V sisäisen käyttiksen hakkaavaa osaa tarkoittava koodi.

                  Jos pysyy poissa ny niin luultavasti no paniik. Tuli raja vastaan ja järjestelmä huomasi sen sitten asiallisesti.
                  Varmasti järkeen käyvä selitys tuo ja kun miettii mitä kaikkea liittyi tuohon tilanteeseen.
                  -Kontti auki yön niin on voinut käydä ettei ole mennyt lepotilaan auto tms
                  -Pitkään jatkunut kova pakkanen heikentänyt akun kapasiteettiä
                  -Mahdollinen nestevajauksen aiheuttama jäähdytyksen puute

                  Eilen tutkin koodejaja nyt oli jälleen tullut koodi aux akun vanhentumisesta ( ennen 10 000km välein nyt alle 50km). Pääakun kunto oli 94,2% mutta aux akulle ei saanut vastaavaa arvoa näkyville.
                  Ei taida auttaa kuin aux akku laittaa vaihtoon.
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1242
                    • Kainuu

                    #10
                    Tämä tuli jälleen uudelleen. Näköjään -25 ja enemmän on liikaa pakkasta ja aux akun vaihto ei vaikuttanut tilanteeseen.
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1242
                      • Kainuu

                      #11
                      EME dc /dc konvertteria merkkiliike epäilee vialliseksi mutta tutkivat vielä muita vaihtoehtoja. Kustannus n 8 000e ja nyt hiukan vääntöä myyjäliikkeen kanssa kustannusten jaosta.
                      Heidän lisäturva korvaa 4000e asti ja lupasivat työ maksaa alustavasti mutta silti jäisi itselle arviolta tuhansia maksettavaksi. Mietin että jos auto on vian sattumishetkellä 80 000km ajettu ja alle 4 vuotias niin mikä lienee kuluttajan osuus kun tuon yksikön vaihdolla auton arvo ei kyllä nouse ollenkaan (vrt esim ajoakku).
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1363
                        • Lempäälä

                        #12
                        Autohan on ajokunnoton sähköllä ja ei pääse siihen co2 päästötasoon mihin valmistaja sen on määritellyt jos sähköllä ajo ei onnistu.

                        Kyllä melko kauan jaksaisin tuosta vääntää vastaan - ei myyjä kyllä tietysti helpolla varmaan noilla summilla vastaan tule.

                        Se mitä he laittaa omaan vakuutukseensa, missä lie tuo 4k katto per case, on eri asia kuin mitä heidän pitäisi ehkä hoitaa.

                        Kuluttajasuojalautakuntaan soittamalla, tai hyödyntämällä yrityksen, ammattiliiton, vakuutuksen tms lakipalvelua saanee hyvän selkärangan myös omien vaatimusten esittämiseen.

                        Aihe kiinnosti korjaajaa sen verran, että katoin noita eme juttuja lisää.

                        Hybrids and Electrics offers full EME regeneration services for all hybrid BMW models - Electrical Machine Electronics Regeneration.


                        Tää oli mielenkiintoinen palvelu.
                        Täältä suomesta katsoen tietysti ehkä vähän hidasta postin yms takia.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1242
                          • Kainuu

                          #13
                          Originally posted by repsa View Post
                          Autohan on ajokunnoton sähköllä ja ei pääse siihen co2 päästötasoon mihin valmistaja sen on määritellyt jos sähköllä ajo ei onnistu.

                          Kyllä melko kauan jaksaisin tuosta vääntää vastaan - ei myyjä kyllä tietysti helpolla varmaan noilla summilla vastaan tule.

                          Se mitä he laittaa omaan vakuutukseensa, missä lie tuo 4k katto per case, on eri asia kuin mitä heidän pitäisi ehkä hoitaa.

                          Kuluttajasuojalautakuntaan soittamalla, tai hyödyntämällä yrityksen, ammattiliiton, vakuutuksen tms lakipalvelua saanee hyvän selkärangan myös omien vaatimusten esittämiseen.

                          Aihe kiinnosti korjaajaa sen verran, että katoin noita eme juttuja lisää.

                          Hybrids and Electrics offers full EME regeneration services for all hybrid BMW models - Electrical Machine Electronics Regeneration.


                          Tää oli mielenkiintoinen palvelu.
                          Täältä suomesta katsoen tietysti ehkä vähän hidasta postin yms takia.
                          Sähköllä ajo ei tuolloin onnistu ja ICE ajo toimiin niin kauan kuin 12v akussa virtaa. Muutaman minuutin odottelu parkissa poistaa ongelman mutta tulee heti kohta uudelleen jos pakkasta riittävästi.
                          Ei tässä ole tarkoitus luovuttaa ja totta kait yrittävät mahdollisimman pientä omaa osuutta neuvotella. Itse näkisin että omaosuus on enintään satasia ei tuhansia jos sitäkään ikä /km huomioon ottaen.
                          Kiinnostava linkki mutta ei varmaan heitäkään kiinnosta etänä neuvoa.
                          Eilen tein sellaisen testin että kaikki mahdolliset 12v laitteet* päällä ajoa 60 min ja mitään ongelmia ei ilmaantunut niin tuskin EMEn yli kuumenemisesta kysymys.
                          *Istuin,takalasin ja ratin lämmitys, puhallus täysillä ym
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1242
                            • Kainuu

                            #14
                            Vaikuttaa tämä liikkeen myöntämä lisäturva autoon varsinaiselta kuplalta kun kokonaiskustannus 8 000e menisi heidän mukaan niin että myyjä maksaa 6000e ja lisäturvasta huolimatta minä 2000e.
                            KKV neuvojan mukaan taas niin että Myyjälle tutkimus kulut 100% 800e ja minulle EME yksikön sekä sen asennustyön osalta 27% eli minuun osuus olisi 1 944e ja loput ostamastani lisäturvasta. Tästä jäisi minun lopulliseksi maksuosuudeksi silloin vain lisäturvan omavastuu 100e.
                            Liikkeen mielestä he katsovat kuitenkin että kun he itse myöntävät lisäturvan voidaan virhevastuun ja lisäturvan korvaus yhteensä sovittaa. Lyhyesti kun maksan lisäturvasta 1 899e ja en saa sillä mitään etua virhevastuuseen verrattuna vaan päinvastoin maksan päälle vielä 100e omavastuun.
                            Last edited by makebm5; 10-03-2024, 14:52.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1242
                              • Kainuu

                              #15
                              Näyttäisi että tuo purkki on päivittynyt montaa kertaa matkanvarrella. BMW 12369485004
                              BMW sähköpuoleen erikoistuneeseen huoltoliikkeeseen tuli soitettua niin heillä oli samanlaisella vian kuvauksella olevan G30 työn alla.
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎