Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e hankinnassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2550
    • Kirkkonummi

    #31
    Itselläkin on autonvaihto edessä, 1. vaihtoehtona on samanlainen G30 530e mutta haluttu varustelutaso (kaikkea pitäisi saada ratinlämmittimestä Comfort-penkkeihin ja sähköalustaan..) pitää listan tiukkana. Mutta on tässä hiukan tullut pohdittua, että vaihtoehtojakin olisi. Mutta kun joutuu tekemään pitkää matkaa aina kerran kuussa, niin käyttösäteen pitäisi olla joku 800km umpipakkasessakin, että pääsisi pisteiden välillä perille. Joten, hybridillä taidetaan jatkaa?
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1252
      • Kainuu

      #32
      Originally posted by Petteri75 View Post
      Itselläkin on autonvaihto edessä, 1. vaihtoehtona on samanlainen G30 530e mutta haluttu varustelutaso (kaikkea pitäisi saada ratinlämmittimestä Comfort-penkkeihin ja sähköalustaan..) pitää listan tiukkana. Mutta on tässä hiukan tullut pohdittua, että vaihtoehtojakin olisi. Mutta kun joutuu tekemään pitkää matkaa aina kerran kuussa, niin käyttösäteen pitäisi olla joku 800km umpipakkasessakin, että pääsisi pisteiden välillä perille. Joten, hybridillä taidetaan jatkaa?
      Riippuu tietenkin miten matkan varrelle latauspaikkoja sijoittuu ja millaisella taajuudella haluaa taukoja pitää. Esimerkiksi -25 pakkasella i4 M50:n kuluttaa sen 30 kWh /100km niin tuosta voi suurin piirtein lataus tarpeen laskea kun akku 80 kWh.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17522
        • Turku

        #33
        Millä hybridillä range riittää 800km umpipakkasessa? Mikä on 530e:n range tällaisissa olosuhteissa, matka-ajosta varmaan puhutaan kuitenkin?
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 496
          • Pohjois-Savo

          #34
          Originally posted by Laku View Post
          Millä hybridillä range riittää 800km umpipakkasessa? Mikä on 530e:n range tällaisissa olosuhteissa, matka-ajosta varmaan puhutaan kuitenkin?
          Ajoin X5 45e:llä keskiviikkona pohjoisessa yli 580 km ennen välitankkausta ja auto ilmoitti siinä vaiheessa rangeksi noin 300 km. Pakkasta oli enimmillään 26.5 astetta. Keskikulutus 1000 kilometrin matkalla oli 7.82 l/100 km (laskettu tankkauksista) eli 69 litran tankilla pääsisi 880 km. 50e:llä pitäisi päästä vielä pitemmälle. 530e:stä ei mitään hajua.. tankki on varmaan pienempi, mutta niin kai kulutuskin?
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • nupaha
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2008
            • 275
            • Pohojanmaa

            #35
            Originally posted by Laku View Post
            Millä hybridillä range riittää 800km umpipakkasessa? Mikä on 530e:n range tällaisissa olosuhteissa, matka-ajosta varmaan puhutaan kuitenkin?
            Niin pointti kai tässä oli se, että kuka haluaa istua lataamassa autoa 800km matkalla 2-3 tunnin välein puolituntia… kenenkään perse kestä 800km yhtenäistä ajoa. Itse ajanut 1060km saman päivän aikana ja oli aika raskas reissu.
            työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
            kauppakassina Audi A3 sedan
            kesäkissana Jaguar XKR

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2550
              • Kirkkonummi

              #36
              Originally posted by nupaha View Post

              Niin pointti kai tässä oli se, että kuka haluaa istua lataamassa autoa 800km matkalla 2-3 tunnin välein puolituntia… kenenkään perse kestä 800km yhtenäistä ajoa. Itse ajanut 1060km saman päivän aikana ja oli aika raskas reissu.
              Nimenomaan. 800km käyttösäde, pakkasellakin pitäisi olla siis se ~500km. Jos on riski siitä, että joskus joutuu keskiyöllä etsimään latausasemaa joka toimii, ja sitten istumaaan siinä se 30-45min, niin ei kiitos. Auto on kompromissi käyttötarpeen suhteen, ja ainakin tällä hetkellä hybridi toimii hyvin. Sitten kun akullisen saa ladattua samassa ajassa kuin tankattua saman verran käyttösädettä lisää, on ehkä aika vaihtaa täyssähköiseen. Jos on varaa, autojen hinnat ovat aika kovia nykyään.

              Oman 530e:n kulutus on ollut 5.4-6.1l/100km. Nämä ovat siis auton itsensä ilmoittamia, mutta kieltämättä on kyllä hyvin vähällä päästy auton painoon ja kokoon nähden, vaikka ovatkin olleet pitkän siivun taittamista. Kylmyys lisää kulutusta kyllä hyvin jyrkästi.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 496
                • Pohjois-Savo

                #37
                Originally posted by nupaha View Post
                Niin pointti kai tässä oli se, että kuka haluaa istua lataamassa autoa 800km matkalla 2-3 tunnin välein puolituntia… kenenkään perse kestä 800km yhtenäistä ajoa. Itse ajanut 1060km saman päivän aikana ja oli aika raskas reissu.
                Itse en haluaisi tuollaista reissua pakkopidentää tuntien lataamisella. Kai siinä voisi itse huilata hetken, mutta matka-aika venyisi ja illalla tulee kuitenkin väsy..
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • jj5
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1340
                  • pks

                  #38
                  Originally posted by Laku View Post
                  Millä hybridillä range riittää 800km umpipakkasessa? Mikä on 530e:n range tällaisissa olosuhteissa, matka-ajosta varmaan puhutaan kuitenkin?
                  Helposti on jotain 550km+ luokkaa ihan kunnon pakkasellakin. Kunnon talviolosuhteissa bensaa tuntuu kyllä ihan hyvää kyytiä menevän.
                  sigpic

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3570
                    • Raisio

                    #39
                    Eli Kokkolaan pääsee kusematta perille ja Onnibussilla takaisin
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • mige95
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 1173
                      • lahti

                      #40
                      Originally posted by JKK View Post

                      Varmasti hänen jutuissaan ja ulostuloissaan on jonkinlainen pointti. Varsinkin tapauksissa joissa sähköajot maksimoidaan 70-90% tasolle. Mutta todella, todella harva näin tekee, ja vielä harvempi työsuhdeautoilija. Aika monet kalliit hybridibemarit taitaa kuitenkin ensimmäiset kolme vuotta olla liisariautoja, joiden latausprosentit on palautuksen hetkellä 20-30% luokkaa - jos sitäkään. Nykyinen autoni on tanskassa ollut entinen yritysliisari ja mittarissa nyt 79.000km. Sähköllä on iDriven mukaan menty 20.000km ja akku ottaa sähköä tyhjästä täyteen likimain uuden auton veroisesti. Lähinnä sitä vaan haen, että ehkä jonkun oikeasti luotettavan tutkimuksen kannattaisi tuoda esille isomman hybridikannan kokonaiskuvaa ennemmin kuin yksittäisen korjaamon tarkoitushakuisia tubetuksia. Edellisen autoni (530e) akku oli 140tkm kohdalla n.4000 lataussyklin lukemassa. Range oli 85% alkuperäisestä ja kennojen deviaatiot oli minimaaliset. Kaikki toimi ainakin luovutushetkellä edelleen hienosti eikä mitään vikakoodeja koskaan akkusysteemistä tullut.

                      Näkisin että yhtälailla pointtia olisi alkaa tekemään samanlaisia propagandavideoita esim. diesel-autoista ja siitä miten jokaisen dieselin arvokkaat SCR-laitteet, EGR-systeemit hajoaa 100tkm kohdalla. Ainakin omakohtaiset kokemukset kymmenestä diesel-autosta tukee sitä että enemmän niiden kanssa sai olla koko ajan varpaillaan että mikä sieltä hajoaa seuraavaksi. Ehkä ne korjaukset ei niin kalliita olleet mutta stressiä niiden kanssa oli enemmän.
                      Mulla on kans vanha 3-vuoden yritysleasari 530e lci 100tkm taulussa josta edriveä 19tkm. Alkaen 2021 valmistetuista hybrideistä katotaa sit leimalla paljonko ajeltu sähköllä ja paljonko bensalla, sitä en tiedä mitä varten sitä dataa keräävät.
                      Last edited by mige95; 28-01-2025, 18:48.
                      -g20 330e
                      -e31 840ci sc
                      -e46 316i (m52tub25)

                      EX- f11 530d lci
                      Ex- f01 730d
                      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                      Ex: -06 e61 535d m-sport
                      Ex:-02 e39 530d manual
                      Ex -93 e34 520i

                      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                      M62tu ajoitustyökalut.
                      N47/n57 ajoitustyökalut.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎