Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30 530e - Ilmastointilaitteen kylmä-aineet kadonneet? Solved: Evaporaattori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2302
    • Uusimaa

    G30 530e - Ilmastointilaitteen kylmä-aineet kadonneet? Solved: Evaporaattori

    Johan myrkyn lykkäsi! Eilen kummastelin kun autossa oli aika hikiset olot eikä auttanut vaikka väänsi hanikat kylmimpään asentoon.

    Noh tänään kattelin istalla koodit ja siellähän oli vikakodina IHKA:ssa että paineet kadoksissa systeemistä. Ja "A/C pressure sensor" -data-arvokin näytti ISTA:lla pyöreätä nollaa baaria. Eikä ole anturiviasta nyt kysymys. Täyttöliittimestä (molemmista) kun painaa venttiilin neulaa alaspäin niin edes sihahdusta ei kuulu. Eli täysin tyhjä on.

    Jossain on siis massiivinen vuoto eikä hajuakaan missä?

    Haluaako joku jo samantien pelotella höyrystimen vaihdolla? Vai onko näissä muitakin tunnettuja paikkoja joista paineet on voineet karata? Hyviä arvauksia kuunnellaan ennenkuin saan auton johonkin kylmälaiteasiantuntijalle....
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3825
    • Nokia

    #2
    Akulle menevät kylmäaineputket näissä vuotelee joskus sieltä läheltä akkua. Ja joskus ei oikein irtoile se takimmainen tuplaputki, niin voi joutua uusimaan eteen menevät putketkin.

    Varmasti kannattaa viedä tutkittavaksi, arvailu on täysin turhaa. Mutta jos vie jollekin ei-aihetta-tuntevalle tutkittavaksi, niin kannattaa vinkata tämä.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • kaitsu66
      Bimmer Rookie
      • May 2012
      • 52
      • Janakkala

      #3
      Mulla oli viimekesänä sama homma ja todennäkösin vuotopaikka on toi muovikiinnike millä putket on tuettu , Toinen on kumin sisällä ja toinen suoraan muovia vasten jonka alta oli hapettunu ja hinkkaantunu puhki löytyy akkupaketin vierestä muovisuojan alta . Tossa kuvassa uudet putket "eristetty" ettei niin helposti hapetu puhki, Marmorilla tuplaputki 185€ tulee tiivisteet mukana helppo vaihtaa ..

      Click image for larger version

Name:	IMG_3109.jpg
Views:	415
Size:	190.1 KB
ID:	5505158
      G30 530e -17
      https://www.facebook.com/roadsportA
      https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2302
        • Uusimaa

        #4
        Nämä oli hyvät vinkit, kiitos. Nyt vaan pitäisi löytää jostain motivoitunut korjaamo, jossa jaksavat tehdä muutakin kuin työntää vuodonilmaisimet sisään ja hämmästellä pintapuolisesti.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1209
          • Kainuu

          #5
          Hyvä vinkki Kaitsulta. Kävin eilen kurkkaamassa tilannetta omastakin ja vaikutti että kuminen eriste olisi joka kohdassa. Liekkö sitten jotain päivitystä vuosimallien välissä tullut.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2302
            • Uusimaa

            #6
            Pitkät on jonot joka paikkaan. Autokeskukseen sain ajan 27.6. Toivottavasti on joku sellainen paikka poksahtanut josta voi toivoa goodwillin apua. Pitänee käydä juhannuksen pyhinä vielä nosturilla tarkistamassa tuo kyseinen kohta... Tässä on vähän sellaista ilmaa nyt aistittavissa että marmorikeikasta tulee artistille hyvin kallis.... tai hyvällä tuurilla sitten ilmainen. Jos vika ei ole tuossa letkussa.

            Jatkotakuun päätin juuri vuoden vaihteessa 4v jälkeen kun viides vuosi olisi ollut 1500€....
            Last edited by JKK; 14-06-2024, 10:25.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2302
              • Uusimaa

              #7
              Nyt voi laittaa tähän päivitystä kun auto on vihdoinkin saatu takaisin ajoon puolentoista kuukauden jälkeen. Eli kyseessä ei siis ollut ajoakulle menevät putket. Ne oli ihan kunnossa.

              Vika selvitettiin kesäkuussa Autokeskus Airportissa ja syyksi paljastui korjattavuudeltaan ehkäpä ikävin mahdollinen skenaario mitä voi kuvitella: eli ilmastointilaitteen höyrystinkenno hajalla (=evaporaattori), joka sijaitsee kojetaulun sisällä lämmityslaitteen sisällä. Tähän liittyen kuulin hauskan kommentin, että "tehtaalla auton suunnittelu aloitetaan höyrystimestä, jonka ympärille rakennetaan itse auto"

              Alla yhdeksän jakson mittainen video, josta innokkaimmat voi käydä kauhistelemassa projektin suuruutta. Oikeastaan viimeinen 9. jakso, kohdasta 7:30 eteenpäin kertoo kaiken. Ja voitte päätellä millaisesta hintalapusta puhuttiin Ja että miksi en halunnut tehdä hommaa itse. Noh, kokonaiskustannus vianhakuineen oli n.3700€.



              Heinäkuun alkupuolisko meni etsiessä "yhteisvastuullisia maksajia", joita lopulta löytyi sen verran että niillä katettiin yli 70% kustannuksista. Minulle jäi maksettavaa 1000€ verran.

              Tiedoksi että näitä höyrystimiä on paukkunut maailmalla jo aika paljonkin G30:eistä. Ilmeisesti pitkälti hybridi-malleissa. Itselläni on sellainen tunne että AC:n käyttötapa liittyy jollain tavalla näihin tapauksiin. Hybrideissä monilla on tapana ajaa pitkiäkin aikoja AC off -asennossa, jotta saadaan muutama lisäkilometri sähköajoon. Se ei tee kennolle varmastikaan hyvää. Tämä on vain minun maalllikkoarvaus jolle en ole vielä keksinyt pitäviä teknisiä perusteita Googlaamalla "G30 evaporator" löytyy tietoa ongelmasta. Mahtaako jopa saada tyyppivian statuksen tämä vika ajanmittaan?

              Ilmeisesti muutama näitä höyrystimiä on jo suomessakin vaihdettu....
              Last edited by JKK; 02-08-2024, 01:25.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1209
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by JKK View Post

                Tiedoksi että näitä höyrystimiä on paukkunut maailmalla jo aika paljonkin G30:eistä. Ilmeisesti pitkälti hybridi-malleissa. Itselläni on sellainen tunne että AC:n käyttötapa liittyy jollain tavalla näihin tapauksiin. Hybrideissä monilla on tapana ajaa pitkiäkin aikoja AC off -asennossa, jotta saadaan muutama lisäkilometri sähköajoon. Se ei tee kennolle varmastikaan hyvää. Tämä on vain minun maalllikkoarvaus jolle en ole vielä keksinyt pitäviä teknisiä perusteita Googlaamalla "G30 evaporator" löytyy tietoa ongelmasta. Mahtaako jopa saada tyyppivian statuksen tämä vika ajanmittaan?

                Ilmeisesti muutama näitä höyrystimiä on jo suomessakin vaihdettu....
                Syyllinen siis että lauhduttimenkennoon syöpyy reikiä mutta lähteekö syöpyminen liikkeelle sisä vai ulkopuolelta? Näyttäisi sama kenno olevan myös 7 srj.
                Toinen maallikko arvaus että lyhyet ilmastoinninkäytöissä kenno ei ehdi kuivua ja pintaan kertynyt kosteus kerää likaa
                ja syövyttää kennon puhki. Toki voi olla ihan materiaali virhekin.

                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5374
                  • S:t Karins

                  #9
                  Kennot on tyypillisesti alumiinia tai vastaavaa seosta. Sitä ei kyllä vesi syövytä. Onko näissä sitten tingitty laadusta, todennäköisesti.
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2302
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Tommix View Post
                    Kennot on tyypillisesti alumiinia tai vastaavaa seosta. Sitä ei kyllä vesi syövytä. Onko näissä sitten tingitty laadusta, todennäköisesti.
                    Tästä varmaan on lopulta kyse. Maailma on täynnä kymmeniä vuosia vanhoja jenkkiautoja joiden höyrystimet toimii edelleen. Eikä noita tietääkseni vanhoihin bemareihinkaan usein jouduta uusimaan. Varmasti kyse on siitä että tehdas on kilpailuttanut kennon valmistuksen ja määritellyt sille massan minkä verran se saa painaa. Tässä tapauksessa valmistaja taitaa olla Mahle-Behr, jonka sinällään pitäisi olla A-luokan osavalmistaja. Alkuperäinen kenno BMW-pakkauksesta maksaa n.1000 euroa. Saman kennon saa Mahlen boksissa toimitettuna edullisimmillaan 250€ hintaan ulkomailta tilattuna.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1209
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by Tommix View Post
                      Kennot on tyypillisesti alumiinia tai vastaavaa seosta. Sitä ei kyllä vesi syövytä. Onko näissä sitten tingitty laadusta, todennäköisesti.
                      Juu ei vesi mutta kostea pinta kerää kaiken näköistä likaa. Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää onko syöpyminen/hapettuminen sisältä vai ulkopäin alkanut.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • azlakki
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2015
                        • 70
                        • Tampere

                        #12
                        Älytön työmaa, eikö kennoa voi laittaa inhimillisempään paikkaan, joku luukun tapainen?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎