Tervehdys kanssaharrastajille!
Minulla olisi pari kysymystä, mutta sitä ennen kiitokset tämän palstan harrastajille pakoputki-aiheisesta keskustelusta.
Sen perusteella minäkin tilasin ajoneuvooni Simonsin putkiston 035-H5:n, joka asennetaan ensi viikolla. Samalla
koetetaan vaihtaa laatikollinen öljypohjan-, jakopään- ja venttikopan tiivisteitä sekä vesipumppu tiivisteineen.
Kokonaan eri asia sitten on, että mitä muuta tulee vastaan tuossa remontissa, mutta murehditaan niitä sitten kun sen
aika on.
Ja sitten ne pari kysymystä….. Internet tietää (lähes) kaiken, ja niinpä sieltä löytyi taannoin erittäin hyvä huoltomanuaalisivusto
(https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/631en/index.htm), mutta eipä löydy enää.
Lisäsurffailu löysi sitten toki lisääkin sivuja, mutta lähes kaikki olivat alhaalla tai maksullisia kuten tämä
(https://www.bmwtechinfo.com/#/login)
Onko kenelläkään käyttökelpoista linkkiä tai materiaalia sähköisessä muodossa. Ilmaiseksi en ole materiaalia
kerjäämässä, vaan maksan toki käyvän hinnan muutenkin maksullisesta materiaalista ja linkkivinkistä vähintää
ISO PEUKKU!
Wanha auto vaatii kuitenkin aina jotakin pientä ja vähän isompaa rassaamista, ja mielummin tällainen peukalo_keskellä_otsaa – tyyppinen
merkonomi lukisi ensin ainakin vähän ohjeita, ennen kuin suinpäin säntään särkeämään paikkoja.
Toinen juttu….Onko kenelläkään tiedossa missään päin Suomea harrasteautoystävällistä maalaamoa? En etsi halvinta, vaan sellaista,
jota huvittaisi ryhtyä puuhaamaan (jossain vaiheessa) tuollaista 33 vuotta vanhaa ajoneuvoa.
Ja jotta tuon auton saisi maalarille asti, niin sitä pitäisi tietysti ensin purkaa ja varmaan vähän korjatakin, ja siihen hommaan se manuaali
(mikä tahansa) olisi korvaamaton apu.
Ja vielä kolmas ajatelma…..Minkälaisella rengastuksella itsekukin teistä ajelee. Minulla on nyt ollut alla 17” BBS RC:t (alun perin E39) siten,
että edessä on muistaakseni 8,5” ja takana 9”, ET22, ja edessä +10 mm ja takana +20 mm spacer. Renkaat vastaavasti 235/45 ja 265/40 x 17”.
Noh, gummit pitäisi uusia, ja sehän on helppoa kuin heinänteko, paitsi että ei olekaan. Tai on. 235/45x17” on tarjolla vaikka ja kuinka, mutta
265/40x17” tarjolla vain Hankookina. Taaksehan voisi toki laittaa 255/40x17”, mutta onhan se 8 mm matalampi kuin tuo 265/40. Ei kai sitä kukaan
muu näe kuin minä – enkä minäkään sitä näe mutta tiedän…. Eipä tuossa nyt hinnassa iso ero ole koko sarjassa, mutta jurppii tuo valikoiman
vähyys.
Kaikki vinkit, linkit, neuvot ja ohjeet ovat enemmän kuin tervetulleita!
Kiitos jo etukäteen ja reipasta kesää!
-Mika-
Seinäjoki
Minulla olisi pari kysymystä, mutta sitä ennen kiitokset tämän palstan harrastajille pakoputki-aiheisesta keskustelusta.
Sen perusteella minäkin tilasin ajoneuvooni Simonsin putkiston 035-H5:n, joka asennetaan ensi viikolla. Samalla
koetetaan vaihtaa laatikollinen öljypohjan-, jakopään- ja venttikopan tiivisteitä sekä vesipumppu tiivisteineen.
Kokonaan eri asia sitten on, että mitä muuta tulee vastaan tuossa remontissa, mutta murehditaan niitä sitten kun sen
aika on.
Ja sitten ne pari kysymystä….. Internet tietää (lähes) kaiken, ja niinpä sieltä löytyi taannoin erittäin hyvä huoltomanuaalisivusto
(https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/631en/index.htm), mutta eipä löydy enää.
Lisäsurffailu löysi sitten toki lisääkin sivuja, mutta lähes kaikki olivat alhaalla tai maksullisia kuten tämä
(https://www.bmwtechinfo.com/#/login)
Onko kenelläkään käyttökelpoista linkkiä tai materiaalia sähköisessä muodossa. Ilmaiseksi en ole materiaalia
kerjäämässä, vaan maksan toki käyvän hinnan muutenkin maksullisesta materiaalista ja linkkivinkistä vähintää
ISO PEUKKU!
Wanha auto vaatii kuitenkin aina jotakin pientä ja vähän isompaa rassaamista, ja mielummin tällainen peukalo_keskellä_otsaa – tyyppinen
merkonomi lukisi ensin ainakin vähän ohjeita, ennen kuin suinpäin säntään särkeämään paikkoja.
Toinen juttu….Onko kenelläkään tiedossa missään päin Suomea harrasteautoystävällistä maalaamoa? En etsi halvinta, vaan sellaista,
jota huvittaisi ryhtyä puuhaamaan (jossain vaiheessa) tuollaista 33 vuotta vanhaa ajoneuvoa.
Ja jotta tuon auton saisi maalarille asti, niin sitä pitäisi tietysti ensin purkaa ja varmaan vähän korjatakin, ja siihen hommaan se manuaali
(mikä tahansa) olisi korvaamaton apu.
Ja vielä kolmas ajatelma…..Minkälaisella rengastuksella itsekukin teistä ajelee. Minulla on nyt ollut alla 17” BBS RC:t (alun perin E39) siten,
että edessä on muistaakseni 8,5” ja takana 9”, ET22, ja edessä +10 mm ja takana +20 mm spacer. Renkaat vastaavasti 235/45 ja 265/40 x 17”.
Noh, gummit pitäisi uusia, ja sehän on helppoa kuin heinänteko, paitsi että ei olekaan. Tai on. 235/45x17” on tarjolla vaikka ja kuinka, mutta
265/40x17” tarjolla vain Hankookina. Taaksehan voisi toki laittaa 255/40x17”, mutta onhan se 8 mm matalampi kuin tuo 265/40. Ei kai sitä kukaan
muu näe kuin minä – enkä minäkään sitä näe mutta tiedän…. Eipä tuossa nyt hinnassa iso ero ole koko sarjassa, mutta jurppii tuo valikoiman
vähyys.
Kaikki vinkit, linkit, neuvot ja ohjeet ovat enemmän kuin tervetulleita!
Kiitos jo etukäteen ja reipasta kesää!
-Mika-
Seinäjoki
Comment