Announcement

Collapse
No announcement yet.

E24 puhalinmoottrit puhkuu vain täysillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e24
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 628

    E24 puhalinmoottrit puhkuu vain täysillä

    eli ongelmana on 635:n puhallinmoottorit, kun nykyään, tai oikeestaan ennen auton purkamista se/ne puhaltaa heti täysillä kun virrat pistää päälle.

    historiaa.
    ensin oli ongelma, et konehuoneen puoleinen puhallin löi jumiin.
    purin puhaltimen ja sain sen taas suht köykäseen pyörimään, mut kai se pitäis kokonaan vaihtaa. --> sain homman toimimaan niin että sisäpuolen puhallin säätyi portaattomasti (ilmastointi päällä) konehuoneenpuoleinen puhallin heräs vasta kun napin käänsi kaakoon.

    --> transistori palanut. vaihdoin yhdet (ranskalaisen) paloi heti uusiks. --> sain sopivamman --> toimi muutaman hetken, mutta ulkopuhallin heräs vähän myöhemmin kuin sisäpuhallin ---> joko vieläkin vääränlainen trankku tai moottori jumittaa vielä niin paljon et ei heti herää(uskoisin jälkimmäisen pitävän paikkaansa). --->pari kertaa vaihdoin puhallusta ilmastoinnille ja raittiille ilmalle ja kuinkas ollakkaan kävi sit niin et puhallus jäi täysille. huolimatta kumpi puhallin päällä ja missä asenossa puhallusteho.


    eli jostopäätös. konehuoneen puhallinmoottori vaihtoon (saa tarjota) ja ilmeisesti säädinyksikkö rikki, mutta pitkän jutun jälkeen itse asiaan. kaipaisin tiedon missä ko murikka on ja minkä näköinen kapistus.
    osako joku auttaa?
    käyttis Honda CR-v
    .... MR2
    ----------------------------
    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
  • ¤kkk¤
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 78
    • Oulu

    #2
    E24 sisäpuhallin toimii vain täysillä?

    Jatketaanpa tähän vanhaan topiciin juttua, kun aiheessa ollaan.

    Autossa on ilmastointi ja portaaton tuulettimen nopeussäädin. Ongelman on, että tuuletin puhaltaa vain säätimen ollessa täysillä (puhaltaa voimakkaasti, kuten pitää).

    Mistä vian etsintä kannattaa aloittaa? Etuvastuksesta on ollut mainintaa > missä se sijaitsee? Voiko ongelma olla tuulettimen säätimessä?
    Skyline R33
    A6 4F Avant S-Line

    Ex. f06 640d GC M Sport -12
    Ex. e24 635CSiA -88
    Ex. e39 525d -02
    Ex. e39 520d -01

    Comment

    • Haatainen
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 1451
      • Tampere

      #3
      Originally posted by ¤kkk¤ View Post
      Jatketaanpa tähän vanhaan topiciin juttua, kun aiheessa ollaan.

      Autossa on ilmastointi ja portaaton tuulettimen nopeussäädin. Ongelman on, että tuuletin puhaltaa vain säätimen ollessa täysillä (puhaltaa voimakkaasti, kuten pitää).

      Mistä vian etsintä kannattaa aloittaa? Etuvastuksesta on ollut mainintaa > missä se sijaitsee? Voiko ongelma olla tuulettimen säätimessä?
      Kas. kohtalotovereita.

      Itselläni (ilmastointi on ja portaaton säätö) puhallin on joskus satunnaisesti heittänyt täydelle nopeudelle sykäyksen omaisesti, kunnes tänä kesänä e30 -miitin lenkkiä ajaessa yhtäkkiä juuttui täysille. Ei vaikutusta, onko ilmastointi päällä vai pois.

      En ole kovin paljon ehtinyt selkäongelmien takia asiaan paneutua, mutta netistä löysin kuitenkin sellaista vihjettä, että mikäli puhaltimen nopeudensäätö oikuttelee, kannattaa kokeilla säätöä sekä ilmastointi päällä, että pois.

      Mikäli oireet pysyvät muuttumattomina, vikaa kannattaa hakea nupin takana olevasta säätimestä. Mikäli vika poistuu jommankumman puhaltimen kohdalla, on syy todennäköisesti väärin toimivan moottorin yhteydessä olevassa elektroniikassa.

      Googlettamista pidemmälle en ole vielä päässyt, mutta raportoin jahka selkää antaa myöten tutkia asiaa syvällisemmin.
      Alla:
      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
      E24 635Csi -84 Polaris metallic

      Ennenkin on ollut autoja

      Comment

      • ¤kkk¤
        BTCF Member
        • Sep 2011
        • 78
        • Oulu

        #4
        Avasin tuulettimen kotelon ja sieltä löytyi transistori. Pitää tuulettimen säätimeltä tuleva johto vielä mittailla, että toimiiko ohjauspanelin säädin. Itse transistori (BMW part# 64111381784) näyttää olevan melko suolaisen hintainen > ~100€. Löysin joltain foorumilta juttua, että olisivat korjanneet "etuvastuksia" vaihtamalla pelkän transistorin motukan?

        http://www.serie6.com/forum/viewtopi...=2481&start=60

        Tuolla ei sitten pahemmin hintaa olisi... 4-8€/kpl

        Vanha 2N3055 ?
        Korvattu 2N3773G ?

        En tiedä olenko tästä yhtään jyvällä...
        Skyline R33
        A6 4F Avant S-Line

        Ex. f06 640d GC M Sport -12
        Ex. e24 635CSiA -88
        Ex. e39 525d -02
        Ex. e39 520d -01

        Comment

        • kama
          BTCF Member
          • Dec 2002
          • 1264
          • Savonmua

          #5
          Tuolta voi tiirailla kytkentöjä (e24 ETM):
          E24 - M88/3 N/A
          E85 - M54 Supercharged
          G26 - M50 Supercharged
          IG:kamamikko

          Comment

          • ¤kkk¤
            BTCF Member
            • Sep 2011
            • 78
            • Oulu

            #6
            Selvitykset jatkuu...

            Molemmat puhaltimet toimivat täydellä teholla, mutta ne ei säädy portaattomasti. Päätin vielä käyttää auki nopeudensäätimen ja siellä oli BD543A‏ transistori ottanut lämpöä ja pullistunut. Näillä näkymin korvaava osa BD911?
            Skyline R33
            A6 4F Avant S-Line

            Ex. f06 640d GC M Sport -12
            Ex. e24 635CSiA -88
            Ex. e39 525d -02
            Ex. e39 520d -01

            Comment

            • ¤kkk¤
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 78
              • Oulu

              #7
              Transistori vaihdettu säätimeen > tältä osin toimii, mutta nopeuden säädin tökkii.

              Jätin mikrokytkimen johdot irti ja testailin säätöpotikkaa > toimii vain yhdessä kohdassa ja siinäkin hiukan aaltoilevasti. Näyttää olevan hiilitrimmeri myös paskana. Olen kysellyt neljästä paikasta kuvien kanssa ko. osaa, mutta jokainen nostaa kädet ilmaan.
              Skyline R33
              A6 4F Avant S-Line

              Ex. f06 640d GC M Sport -12
              Ex. e24 635CSiA -88
              Ex. e39 525d -02
              Ex. e39 520d -01

              Comment

              • poteroa
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 311
                • Tuusula

                #8
                Luin tätä topiccia mielenkiinnosta ja aika suolainen hinta on tuolle säätimelle vaikka vain parin euron osa on rikki.

                Tuo potikka on RUWIDOn valmistama, mutta ei saa enää mistään. 100K löytyy saksasta täysin samalla rungolla tosin.



                Ainoa vaihtoehto on yrittää elvyttää se vanha potikka (koettaa siirtää sitä potikan liukupinnalla olevaa uran paikkaa liukukärkeen nähden) niin pitäisi toimia.

                Tuolla tavalla saa esim. e34 AFM:n pätkimisen korjattua (airflowmeter) jossa siis aivan sama idea, eli potentiometri joka säätyy ilmavirtauksella avautuvan läpän kautta. Oman korjasin ja toimii nyt kuin uusi.

                Dr. Michael Shell audio controls fixing potentiometers resistors repair scratchy service variable volume


                Toivottavasti saat kuntoon.
                E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                Ex: E34 520i "winter wagen"
                Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  #9
                  Originally posted by poteroa View Post
                  Luin tätä topiccia mielenkiinnosta ja aika suolainen hinta on tuolle säätimelle vaikka vain parin euron osa on rikki.

                  Tuo potikka on RUWIDOn valmistama, mutta ei saa enää mistään. 100K löytyy saksasta täysin samalla rungolla tosin.



                  Ainoa vaihtoehto on yrittää elvyttää se vanha potikka (koettaa siirtää sitä potikan liukupinnalla olevaa uran paikkaa liukukärkeen nähden) niin pitäisi toimia.

                  Mites

                  http://www.tme.eu/fi/katalog/#id_cat...31%3A352161%3B

                  Tuolta löytyy myös tumpilla olevia malleja, rasteri sama kuin alkuperäisellä.

                  Ja jos ei muuten niin vaihtaa tuollaisesta vastusradan alkuperäiseen koteloon. Jos siis sopiva vastusarvo löytyy.

                  Edit:

                  Toinen hankintapaikka:

                  Last edited by kalevik; 17-08-2015, 04:51. Reason: Lisätty linkki
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • ¤kkk¤
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 78
                    • Oulu

                    #10
                    Hei,

                    Laitoin piirilevystä kuvia, jos joku löytäisi oikea trimmerin (2.5kohm, 4-jalkainen). Mietin, että kävisikö tähän tosiaan normaali trimmeri? Mielestäni tuolle 0-asennolla ei niin ole väli, kun harvoin puhallusta pitää kokonaan pois kykeä.

                    http://aijaa.com/a/49wbak

                    Pitää kokeilla aukaista trimmeri jos sen sais ehjänä osiin... vois kokeilla liukupinnan muutosta.
                    Skyline R33
                    A6 4F Avant S-Line

                    Ex. f06 640d GC M Sport -12
                    Ex. e24 635CSiA -88
                    Ex. e39 525d -02
                    Ex. e39 520d -01

                    Comment

                    • poteroa
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 311
                      • Tuusula

                      #11
                      Älä sitten hio sitä kosketuspintaa millään muulla kuin normaalilla paperin palalla tai setelillä. Pinta voi olla tosi ohut ja hauras.

                      Se kärki kannattaa putsata esim asetonilla tms. lopuks WD-40 siihen kärkeen vaikka pumpulipuikolla, älä uita sitä potikkaa =D

                      Tuo potikka on juurikin RUWIDOn malli..

                      Kun saat sen auki niin otappas pari kuvaa ennen kuin teet mitään. =)
                      E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                      E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                      Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                      Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                      Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                      Ex: E34 520i "winter wagen"
                      Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                      Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                      Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                      Comment

                      • ¤kkk¤
                        BTCF Member
                        • Sep 2011
                        • 78
                        • Oulu

                        #12
                        Otin trimmerin irti ja aukaisin sen > siellä oli palanut pinta ja luultavasti hiilikehä poikki samaisesta kohdasta. Kuvat löytyvät edellisestä linkistä.

                        Skyline R33
                        A6 4F Avant S-Line

                        Ex. f06 640d GC M Sport -12
                        Ex. e24 635CSiA -88
                        Ex. e39 525d -02
                        Ex. e39 520d -01

                        Comment

                        • poteroa
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2010
                          • 311
                          • Tuusula

                          #13
                          Jep, poikkihan se on.. nyt vaihtoehdot on vähissä, joko löytää tosiaan samankokoinen vastaava kehä/kokonaan toinen trimmeri minkä modaa tuohon levylle kiinni.. Näyttäs kyllä että tuo kärkikin on palanut aika pahasti.

                          Noitahan on jotku korjannu hopeamassalla (siis vähän samaa kamaa kuin millä voi korjata takalasin lämmityksen), mutta noin iso pala tietty vaikuttaa niin että se tuuletin hyppää korkeammille kierroksille tuossa kohtaa.

                          Helpompi koettaa löytää vastaavan kokoinen ja modata se tilalle.
                          E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                          E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                          Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                          Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                          Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                          Ex: E34 520i "winter wagen"
                          Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                          Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                          Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                          Comment

                          • ¤kkk¤
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 78
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by poteroa View Post
                            Jep, poikkihan se on.. nyt vaihtoehdot on vähissä, joko löytää tosiaan samankokoinen vastaava kehä/kokonaan toinen trimmeri minkä modaa tuohon levylle kiinni.. Näyttäs kyllä että tuo kärkikin on palanut aika pahasti.

                            Noitahan on jotku korjannu hopeamassalla (siis vähän samaa kamaa kuin millä voi korjata takalasin lämmityksen), mutta noin iso pala tietty vaikuttaa niin että se tuuletin hyppää korkeammille kierroksille tuossa kohtaa.

                            Helpompi koettaa löytää vastaavan kokoinen ja modata se tilalle.
                            Juuri samalla ajatuksella olen liikkeellä. Kävin hakeen 10k trimmerin ja modasin sen vanhan rungon päälle. Uusi trimmeri toimii koko alueella ja vanha toimi vai 90 asteen alueella. Puhaltimen pyörimisnopeuden voi säätää kohtuu alueella normi käyttöön toimivaksi. Max. luonnollisesti toimii mikrokytkimen turvin, mutta 0-asentoa ei tuolla ratkaisulla saa käyttöön.

                            Pitää vielä välitys patentoida ja sitten testiä... tässä tilanteessa tuo ratkaisu välttää.
                            Skyline R33
                            A6 4F Avant S-Line

                            Ex. f06 640d GC M Sport -12
                            Ex. e24 635CSiA -88
                            Ex. e39 525d -02
                            Ex. e39 520d -01

                            Comment

                            • ¤kkk¤
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 78
                              • Oulu

                              #15
                              ...ja sehän toimii!
                              Skyline R33
                              A6 4F Avant S-Line

                              Ex. f06 640d GC M Sport -12
                              Ex. e24 635CSiA -88
                              Ex. e39 525d -02
                              Ex. e39 520d -01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎