Announcement

Collapse
No announcement yet.

E24 painetta jäähdytysjärjestelmässä -> korjattu -> edelleen sama vika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ccc
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 503
    • RHMK

    E24 painetta jäähdytysjärjestelmässä -> korjattu -> edelleen sama vika

    Tämä "surkeiden sattumusten sarja" sai alkunsa siitä kun huomasin visco-kytkimen sanoneen sopimuksensa irti. Eli lämmöt nousivat helposti ruuhkassa/seisottaessa jne. Siitä sitten Motonettiin uutta hakemaan.
    Kuinka ollakkaan sieltä lähtiessäni (ja uusi visco takapenkillä) niin puolessa välissä tuusulan väylää helsingin suuntaan niin syttyi "Kühlwasesser" checkpanelissa eli jäähdytin-neste olisi muka vähissä. Seur. huoltsikalle pysähdyin ja paisarin korkki auki --> vettä oli aivan tarpeeksi. Lisäsin kuitenkin pari desiä ja jatkoin matkaa. Valo vielä hetken paloi muttei sen jälkeen enään ollenkaan.
    Samana iltana sitten uusi visco nokille ja avot, johan hyrrää ja lämmöt pysyy kurissa. Lähdin kuitenkin pienelle lenkille vain huomatakseni että n. 5km ajon jälkeen lämmöt taas, hitaasti mutta varmasti, nousussa. Uusi visco toimii kyllä.
    Sitten kosla parkkiin ja pellin alle ihmettelemään.
    Ylävesiletku kovana, painetta niin maan perkeleesti.
    Korkkia avatessani vedet pihalle. Lämmöt ei kuitenkaan _missään vaiheessa_ käynyt lähelläkään punaista aluetta. Max. 3/5.

    Tämän jälkeen autoon on vaihdettu termostaatti ja vesipumppu. Myöskin uusi paisarin korkki on vaihdettu.
    Sama vika edelleen. Painetta ja paljon. Ja joo, olen ilmannut koko roskan useampaan kertaan.

    Mikä sinä on kun esim. tyhjäkäynnillä ja paisarin korkki auki pysyy lämmöt jotenkuten kurissa. Mutta sitten heti kun nakkaa korkin kiinni ja vaikka vaan muutaman minuutin ajelee niin...


    Tutultani kuulin että ois kansipahvi ja/tai kansi mennyt? Voiko tosiaan olla näin? vai onko vielä jotain kikkaa? Voisko olla että ois niinkin huono tuuri ollut että "uusi" paisarin korkki olisi paskana?
    Last edited by ccc; 18-08-2006, 10:25. Reason: päivitystä
    F25 X3 setämies-edition
    E36 325 iA Cabriolet
    __________________
    Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)
  • GANTZU 535i
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 815
    • 00720 Helsinki

    #2
    Tarkistappa on syyläriltä lähtevä ylivuotoletku auki, se mikä menee paisuntasäiliöön. Tyyppiongelma 3.5 myllyssä.
    -Official member of BTCF-Sauna team-
    -KUOPION PUTKIMIEHET - team

    Comment

    • ccc
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 503
      • RHMK

      #3
      Originally posted by GANTZU 535i
      Tarkistappa on syyläriltä lähtevä ylivuotoletku auki, se mikä menee paisuntasäiliöön. Tyyppiongelma 3.5 myllyssä.
      Mielestäni se on. Ainakin sieltä vettä paisarille tulee, siitä en tosin oo varma että kuinka hyvin/paljon sitä tulee. Pitäis ottaa vielä irti ja rassata se.
      F25 X3 setämies-edition
      E36 325 iA Cabriolet
      __________________
      Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

      Comment

      • ZoMbiE
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2583
        • Lohja, Virkkala

        #4
        EDIT: Ei mitään, se lukikin jo tuol
        Last edited by ZoMbiE; 20-06-2006, 11:58.

        Comment

        • GANTZU 535i
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 815
          • 00720 Helsinki

          #5
          Oletkos kokeillut pyörittää konetta ilman paisuntasäiliönkorkkia. Annat kierroksia, tulviiko nesteet yli? Jos näin käy, veikkaanpa kansipahvia tai halkeama kannessa.

          Mä vuos sitten taistelin samojen ongelmien kanssa. Pahvi oli paskana kolmesta kohtaa....työnsi pakokaasut jäähdytysjärjestelmään.
          -Official member of BTCF-Sauna team-
          -KUOPION PUTKIMIEHET - team

          Comment

          • ccc
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 503
            • RHMK

            #6
            Originally posted by GANTZU 535i
            Oletkos kokeillut pyörittää konetta ilman paisuntasäiliönkorkkia. Annat kierroksia, tulviiko nesteet yli? Jos näin käy, veikkaanpa kansipahvia tai halkeama kannessa.

            Mä vuos sitten taistelin samojen ongelmien kanssa. Pahvi oli paskana kolmesta kohtaa....työnsi pakokaasut jäähdytysjärjestelmään.

            Oon kokeillut joo, itseasiass ilmauksen yhteydessä. Ei tuu nesteet yli.
            Öljyissä ei ole jäähdytinnesteitä eikä jäähdytinnesteiden seassa öljyä.
            F25 X3 setämies-edition
            E36 325 iA Cabriolet
            __________________
            Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              Eihän jäähdytin voisi olla tukossa? Ei olisi aivan mahdotontakaan.

              Comment

              • ccc
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 503
                • RHMK

                #8
                Originally posted by Lanttu
                Eihän jäähdytin voisi olla tukossa? Ei olisi aivan mahdotontakaan.
                Tuota en tullut ajatelleeksikaan. Miten voin sen tsekata?
                F25 X3 setämies-edition
                E36 325 iA Cabriolet
                __________________
                Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Damn it. Olisiko jollain tuohon jotain jippoa? Näkisiköhän tukoksen, jos jäähdytin olisi irrallaan ja yrittäisi laittaa vettä ylävesiletkun liitoskohdasta sisään ja jollei sitä tulisi kunnolla alavesiletkun liitoksesta, tukostaisi (?). Tämä oli villi veikkaus. Näyttääkö se jäähdytin vuotaneelta? Jos joku olisi joskus laittanut reippaasti ns. jäähdytinsementtiä...

                  Comment

                  • djanni
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 883
                    • 03

                    #10
                    Itse juuri tappelin tänään viimeksi M30B35-koneen jäähdytyksen kanssa. Oli samankaltaisia ongelmia. Tuntui olevan
                    jäähdytin kokonaan pois pelistä. Sen, mitä tuossa kokeilin (moottoritiellä ja ruuhkassa - ruuhkassa tosin lämmöt meinasivat vähän kivuta), niin nyt tuntuisi toimivan. Ainoat osat mille tein mitään, oli paisuntasäiliön liimaus ja korkin nappasin viereisestä kesälevolla olevasta E34:sta

                    Eli:
                    Otin irti kaikki letkut, jotka kohtuullisen helposti sai, ja laskin vettä letkulla sisälle - en tosin millään kovalla paineella vaan sillain, että sai huljuteltua mömmöt liikkeelle, vaihdellen aina sitä, mistä sitä vettä letkuttelin. Kokeilin sitten välillä ilmata ja koekäyttää, ja jos ei vaikuttanut toimivalta, niin sitten uusin operaation. Oli työlästä, ja alkoi V*tuttamaan, mutta kyllä sieltä joka kerralla jotain paskaa tuli ulos. Varsinkin jäähdyttäjän tyhjennyspropusta.

                    Comment

                    • full
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1214
                      • Tampere

                      #11
                      itsellä myös huomattava määrä painetta järjestelmässä mutta nesteet on ihan puhtaat eikä öljyissäkään mitään vikaa ole. eilen anppasin koko syylärin pois ja huomasin siinä pienen vuotokohdan.. saas nähdä miten sementti auttaa. samalla uudet letkut yläosaan ja ylivuotoletku samaten.
                      BMW M535iA -86
                      Volvo V90 -18

                      Comment

                      • ccc
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 503
                        • RHMK

                        #12
                        Kiitokisia paljon vastanneille, näillä neuvoilla ja vinkeillä pääsen enemmän kuin paremmin alkuun. Taidanpa ihan letku kerrallaan huuhdella ja ihmetellä mitä se on syönyt.


                        EDIT: Yksi juttu tuli vielä mieleen;
                        Voiko paisuntasäiliöön vaihtaa ns. tavallisen korkin? Eli sellaisen jossa ei ole sitä systeemiä joka avautuu tietyssä paineessa vai mitenkälie?
                        Aikoinaan vanhassa e28sissani oli juurikin sellainen ihan limupullon korkin näköinen perus-korkki kiinni ja ihan hyvin toimi. Eli jos sellaisen laittaisi niin pääsisi paineet pihalle itsestään sen "poistoletkun" kautta, mutta pakkohan siinä jokin haitta on oltava?
                        Last edited by ccc; 20-06-2006, 17:44.
                        F25 X3 setämies-edition
                        E36 325 iA Cabriolet
                        __________________
                        Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

                        Comment

                        • ccc
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 503
                          • RHMK

                          #13
                          Tutun kanssa pitkään keskustelin ja hän edelleenkin väittää kansipahvin tai kannen nyt menneen. Kansipahvi ois mennyt ja jostain pääsee puristukset jäähdytysjärjestelmään. Alan itsekin enemmän ja enemmän uskoa että näin olisi.

                          Pitäisi kuulemma viedä "ohivuotomittaukseen".
                          Ilmeisesti m30 on niin herkkä lämmölle ettei paljoo vaadi käydäkseen niin että pahvi palaa.

                          En usko että siellä mitään tukoksia pahemmin on, olen lisäillyt vettä ja ilmannut ja tyhjennellyt sen verran monta kertaa.
                          F25 X3 setämies-edition
                          E36 325 iA Cabriolet
                          __________________
                          Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

                          Comment

                          • full
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 1214
                            • Tampere

                            #14
                            itsellä myös nousi tänään karvat pystyyn kun heitin syylärintukkimisaineet koneeseen ja kierrätin joku 3000rpm paikallaan paisarin korkki auki ja kun päästin kaasun niin kohta tuli paisarista vettä vähän pihalle.. voiko tämä johtua kansipahvista vaiko vaan siitä että termostaatti päästi lämpöset nesteet ja ne tuli hieman paineella pihalle? vettä ei siis tullut hirveitä määriä vaan silleen että vähän nousi paisarista ylös.

                            sitten laitoin kannet kiinni ja kävin ajamassa 20km lenkin ja lopuksi motarille jossa kiihdytin täydet kiertäen reiluun sataseen niin check valo rupesi vilkkumaan ja huuteli kuhlwasseria.. lämmöt kuitenkin pysyi ihan normaalissa vaikka loppumatkallakin ajoin ihan reippaasti kisaa moottoripyörän kanssa

                            eli onko minulla ongelma vai ei? halpahan tuo kansipahvi olisi nyt vaihtaa ja kantta koneistaa mutta jos se paukkuu niin sitten on itku markkinoilla.. eli mitä teen vai katselenko ja odottelen?
                            BMW M535iA -86
                            Volvo V90 -18

                            Comment

                            • energy
                              BTCF Member
                              • May 2003
                              • 1694
                              • Haukipudas, Oulu

                              #15
                              Itse tappelin samaisen ongelman kanssa viime kesänä, nuo kuvailemasi oireet ovat kaikki täysin samoja kuin mitä mulla. Itsekin luulin ja pitkään että varmasti kansi halki jne. Tuli käytettyä kansi irti, tarkistettua ja kansipahvi vaihdettua mutta vika ei sillä korjaantunut. Edelleen tuli nesteet pihalle ja samalla tavalla teki painetta. Sitten kun vaikutti toimivan niin ajamaan -> lämmöt yhtäkkiä tappiin ja nesteet pihalle.

                              Ongelma ratkeaa niinkin helposti, että ilmaat koko järjestelmän kunnolla niin ei tule enää nesteet pihalle! Kone vaan käyntiin, lämppärin säätö kuumimmalle mitä on, tuuletin puhaltamaan ja armotonta ilmaamista vaikka ei tulisikaan enää kuin pelkkää vettä ilmausruuvista. Antaa käydä sen jälkeen vähän aikaa ja uudestaan ilmailemaan. Kannattaa tietenkin muistaa tarkkailla sitä lämpömittaria kabiinissa. Tällä menetelmällä ongelma katosi ja on nyt toiminut siitä lähtien. Kyse oli siis vain siitä että tuolla koneessa on joku paikka minne näköjään jää ilmaa...

                              Toivottavasti auttaa ja pääset sinäkin vain säikähdyksellä
                              :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                              :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                              :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎