Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 740IAL jäähdyttimen vaihto/korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Grey
    Newbiemmer
    • Oct 2012
    • 11
    • Oulu

    E32 740IAL jäähdyttimen vaihto/korjaus?

    Tere,

    Näyttäisi jäähdytin valskaavan aavistuksen verran kuskin puolen yläpäästä, ylävesiletkun liitoksesta. Kyseessä ilmeisesti vaurio jäähdyttimen lähdössä/tulossa, eli ei esim. ylävesiletkussa. Ei onneksi holvaa älyttömästi, vaan ennemminkin tihkuu hissukseen.

    Autona on otsikonmukainen 1993 740 IAL automaatilla ja automaatti-ilmastoinnilla. Tuossa lienee jäähdyttimen yhteydessä myös vaihteisto- ja moottoriöljyn jäähdytys? Onko nuo jotain sellaista mitä pitää huomioida jäähdytintä vaihtaessa, eli onko ns. koko paketti vaihdettava?

    Tuossa vielä kuvaa, josta en itse asiaa osannut tulkita:
    http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d...50&hg=17&fg=05

    Ensihommana tietty olisi ylävesiletkun irroitus jotta näkee vaurion paremmin. Mitähän materiaalia tuo syylärin lähtö/tulo on, eli voiko jollakin fiksillä järkevästi korjata?
  • waudeville
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 2089
    • Nokia

    #2
    Se halkeaa siitä muoviosasta syylärissä yleensä. Katseles ensin nyt tän foorumin myydään osat ja tarvikkeet osiosta löytyisikö uuttavanhaa syyläriä.

    Searchilla löyty tällasta eli sieltä katseleen

    Last edited by waudeville; 18-02-2014, 00:25.
    e34 540ia -94 Batmobile
    candy-king

    ex: e32 735i -89
    e34 525i -89

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 528
      • Finland Rovaniemi

      #3
      Uutta vanhaa tai

      Uusi ehjä olisi tietysti paras vaihtoehto. Mutta voi toki kokeilla epoksilla korjailla, jos vaurio on selvästi näkyvissä ja puhdistettavissa.
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Tuon kohdan vaurio johtuu yleensä rikkoutuneesta kuskin puolen moottorin tukikumista. Eli tarkista konepelti auki jarrua vasten vaihde päällä kaasuttelemalla onko kumi ehjä. Jos kumi rikki, niin uusikin syyläri hajoaa nopeasti.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • Grey
          Newbiemmer
          • Oct 2012
          • 11
          • Oulu

          #5
          Missähän kohtaa syylärissä olisi osanumero? Tai voiko sen varmistaa jostain muualta näppärästi? Tarjolla tuntuu olevan melko montaa eri jäähdytintä tuohon. Näytti olevan jo kertaalleen korjailtu/liimailtu tuota, joten laitan suosiolla uuden/käytetyn.

          Comment

          • Raputurkki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 545
            • Suomi

            #6
            Tuolta löytyy kaikki tarvittavat alkuperäiset osanumerot:



            Laitat vaan auton VIN-numeron tonne, ni voit tarkastella juuri oman autosi osanumeroita ym.

            Comment

            • Grey
              Newbiemmer
              • Oct 2012
              • 11
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Raputurkki View Post
              Tuolta löytyy kaikki tarvittavat alkuperäiset osanumerot:



              Laitat vaan auton VIN-numeron tonne, ni voit tarkastella juuri oman autosi osanumeroita ym.

              Jos automaatti-ilmastointi, niin onko oikea koodi 17112242138? Automaattilootaa tuossa ei erikseen mainita.

              http://www.realoem.com/bmw/showparts...67&hg=17&fg=05

              Ja jos on niin ei tuo nyt vararikko tule jos uuden ostaa:

              http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdyt...021819418.html
              Last edited by Grey; 11-03-2014, 20:04.

              Comment

              • Joht1s
                Bimmer Rookie
                • Sep 2009
                • 69
                • Turku

                #8
                Itse vaihdoin juurikin automaatti-ilmastointi+autolaatikkoisesta 730i e32 laitteesta kokonaan uuden syylärin kun oli laatikon öljynlauhduttimen sisäänmenoputken kiinnityskohta (muovia) rikkoontunut syyläristä. Myös tuo surullisen kuuluisa ylävesilähtö oli syyläristä säpäleinä. Raision Jäähdytin Ky -> 235e ja oli hyllyssäkin vielä. Todella mukava heppu, ei voi kuin suositella.
                Nykyinen: e36 328i touring M-Sport -97
                Entiset: e34 535i, e30 318i touring, e28 528i -86, e32 730iaL -92

                Comment

                • holmes
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 351
                  • Porvoo Connection

                  #9
                  2e korjausvinkki.

                  Hain putkilliikkeestä noin 7 cm galvanoidun putken jotain sopi täydellisesti yläpään lähtöön.Molemmissta päissä kierteet.
                  Sahasin toisen pään kierteet pois putkesta.
                  Vähän joutuu hiomaan yläpään lähtöä että ylävesiletku menee tarpeeksi syvälle.
                  Kierteisiin kuumuutta kestävää massaa ja liitoksen ympärille vulkanoivaa teippiä.
                  Ja hyvin on toiminut, jokainen testaa omalla vastuulla tosin.
                  En viitsinyt uutta syyläriä ostaa kerran vanha on täysin ehjä.

                  Vaihdetaan sitten uuteen kun hajoaa.
                  Sir! I have a plan.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎