Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 kansipahviko meni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vellu77
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 152
    • Hellsinki

    M60 kansipahviko meni?

    E32 740iA, koneena ilmeisetikkin M60B40 vm-92. Kilsoja kertynyt 275tkm
    Auto seissyt noin 2v nyt ajettu 500km.

    Oireet:
    -Jäähdytin nestettä saa lisätä n. 1l/100km, vuotoja ei näy konehuoneessa eikä tee lammikkoa
    -Talla pohjassa harmaata usvaa putkesta, normikaasulla ei juurikaan.
    -Pakoputkien päissä vettä/ hieman öljyistä nestettä.
    -Öljyt norm väriset (ei maitokahvin).
    -Lämmöt pysyvät normaaleina (ei tiedossa että olisi keittänyt).
    -Jäähdytinnesteet "puhtaat", eikä kuplintaa paisarissa kylmänä/lämpöisenä koneen käydessä.
    -Tehot tallella.
    -Ei ylimääräisiä ääniä koneesta.

    Oma veikkaukseni on Kansipahvi/kansi halki?
    Voiko joku muu syy aiheuttaa moista ja onko mahd selvittää kumman puolen kansi syypää ilman molempien aukaisua?

    Kiitos jo etukäteen!
    Ps. olen lukenut foorumilta kaikki aiheeseen liittyvät jutut mitkä olen auki saanut:think
  • H4ck
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 659
    • Helsinki/Eesti

    #2
    Ilmasitko kunnolla? Nämähän pitää ilmata kunnolla mielestäni. Joskus möin moottorin jollekkin ja hän luuli, että kansi/kannet on rikki, ku alko keittään.

    Harvemmin näissä M60 koneissa kannet menee...
    Varaosat, huolto ja maalaus.

    -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

    Comment

    • pope
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 687
      • Harjavalta

      #3
      käyppä korjaamolla mittauttamassa paisarista pakokaasupäästöt. Jos tekee vähänkin painetta jäähdytysjärjestelmään niin se selviää tolla mittauksella. Harvemmin näistä on kansipahveja mennyt.
      e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

      Comment

      • vellu77
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 152
        • Hellsinki

        #4
        No joo mähän oon kaadellu vaan lisää nestettä sisään ja ajanut

        Enemmän mua huolestuttaa se usva putkesta kun antaa kaasua kunnolla..
        jostain se neste sinne pakopuolelle pääsee mutta mistä jos ei kannen välistä?
        Toi paisarimittaus tsydeemi vois olla ihan hyvä.

        Ihmetyttää, ettei auto nikottele mitenkään muuten. vissiin pahin on vasta edessä

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by vellu77 View Post
          Enemmän mua huolestuttaa se usva putkesta kun antaa kaasua kunnolla..
          jostain se neste sinne pakopuolelle pääsee mutta mistä jos ei kannen välistä?
          Toi paisarimittaus tsydeemi vois olla ihan hyvä.
          Haiseeko pakokaasut makealle? Pitäis haista jos höyryt tulee nesteestä. Ettei ole palavaa öljyä, jos vaikka huohotin valuttaa öljyt palotilaan.

          Nestevuoto taas voi olla sellaisessa paikassa, ettei se näy, tai se haihtuu saman tien, jolloin merkkejä ei näe ellei just satu käyvästä kuumasta koneesta silmillä sitä hokaamaan.

          Tosiaan ennen sitä kannen aukaisua kannattaa varmistaa ja tuplavarmistaa kaikki muu mahdollinen syy.
          Last edited by Havis; 08-09-2014, 10:23.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • vellu77
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 152
            • Hellsinki

            #6
            Täytyy pistää pää sinne pilveen ja haistella kun ehtii. Ihmetyttää vaan että mihin sitä nestettä litra tolkulla katoaa, kun ei vuodon merkkejä ole konehuoneessa, eikä auton alla. Olisi jo varmaan kannet revitty auki, jos olisi vielä tallipaikka, eikä aika menisi muksun kanssa hiekkalaatikolla taputellessa

            Oliko tohon kansiremonttiin jollain kotiohjeita/Bentleyn manuaalia ladattavana? Kutoskoneisiin tehty kansiremonttia mut 8-koneet uusi tuttavuus.

            Siinä ois nyt sopuhintaan nätti orkkiskuntoinen E32 tuoreella leimalla ylimääräisenä. Autohan on vielä ajokunnossa, en vaan hirveästi enään uskalla ajaa, ennen kuin vika selvitetty/korjattu. Mulle toi on täysin ylimääräisenä, ostin työkaverilta (yli 50v herra). Ei ollut saanut leimaa kun oli kolarirele rikki ja vilkutteli koko ajan hätävaloja.

            Comment

            • Sakkeri
              BTCF Member
              • May 2013
              • 307
              • Oulu

              #7
              Ainakin M70 pukkaa pirusti höyryä vähänkään kosteammalla kelillä. Tuleeko höyryä vain kun moottori on kylmä vai höyryääkö myös pitkään käyneenä/kuumana?


              Ootko vaihtanu paisarin korkin?

              Äläkä sitten ylitäytä sitä paisuntasäiliötä vaikka se fiksulta tuntuukin kun luulet että jossain on vuoto.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1836
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by Sakkeri View Post
                Äläkä sitten ylitäytä sitä paisuntasäiliötä vaikka se fiksulta tuntuukin kun luulet että jossain on vuoto.
                Mitäs tuossa, korkin kautta ne ylimääräiset tulee yli jos on tullakseen. Jos korkin ylipaineventtiili toimii ni eikai tuossa kuinkaan käy.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • vellu77
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 152
                  • Hellsinki

                  #9
                  Originally posted by Sakkeri View Post
                  Ainakin M70 pukkaa pirusti höyryä vähänkään kosteammalla kelillä. Tuleeko höyryä vain kun moottori on kylmä vai höyryääkö myös pitkään käyneenä/kuumana?


                  Ootko vaihtanu paisarin korkin?

                  Äläkä sitten ylitäytä sitä paisuntasäiliötä vaikka se fiksulta tuntuukin kun luulet että jossain on vuoto.
                  En oo vaihtanu korkkia.

                  Ainakin lämpösenä pukkaa usvaa kun antaa kunnolla kenkää.

                  Comment

                  • Sakkeri
                    BTCF Member
                    • May 2013
                    • 307
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    Mitäs tuossa, korkin kautta ne ylimääräiset tulee yli jos on tullakseen. Jos korkin ylipaineventtiili toimii ni eikai tuossa kuinkaan käy.
                    En tiedä aloittajan kokemuksen ja tietotaidon määrää, niin kunhan nyt varmistin.

                    Ajattelematonhan laittaa säiliön piripintaan ja ajossa korkki sitten laskee ylimääräiset. Seuraavan kerran kylmällä koneella kun katsoo paisariin ja tuumaa: "taas tämä on vajonnut, nostampa kannet irti".
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by H4ck View Post
                      Ilmasitko kunnolla? Nämähän pitää ilmata kunnolla mielestäni. Joskus möin moottorin jollekkin ja hän luuli, että kansi/kannet on rikki, ku alko keittään.

                      Harvemmin näissä M60 koneissa kannet menee...
                      Näissä kyllä tuo ilmaus on lähes automaattinen.

                      Korkki pitää kyllä olla paikoillaan kun ilman keittää tyhjäkäynnilläkin.

                      Comment

                      • vellu77
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 152
                        • Hellsinki

                        #12
                        Ei keittänyt ainakaan silloin kun tein kuplimistestin.

                        Mut joo eihän se järkevää ole turhan paljoa täytellä. epäilen vaan että olisi sylkenyt nesteitä ainakaan korkista, kun ei ole minkäänlaisia merkkejä kosteasta.

                        Nyt sitten akkukin ottanut ajamattomuudesta ja sen lyhykäisyydestä itseensä, eikä auto suostunut enään käynnistymään. Siis ei jaksanut pyörittää, kuuluu vaan se naksutus startista...

                        Pessimistinä olen aika saletti kansi-/pahvi-viasta, liian hyvä sattuma toi usva ja veden katoaminen. Taitaa tulla tästä helmestä ikuisuusprojekti odottamaan eläkepäiviä (28v. enään)....

                        Comment

                        • Sakkeri
                          BTCF Member
                          • May 2013
                          • 307
                          • Oulu

                          #13
                          Huomaathan, jos korkki päästää paineita pois niin se laskee ne letkua pitkin oikealle puolelle konehuonetta.

                          Letku nro 11. http://www.realoem.com/bmw/showparts...66&hg=17&fg=05

                          Yksi vaihtoehto on vielä testata onko jäähdytysjärjestelmässä pakokaasuja kuten joku jo aiemmin mainitsikin. Itse tein sen tällaisella: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...isarja-191299/
                          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                          Comment

                          • vellu77
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 152
                            • Hellsinki

                            #14
                            Noniin vähän päivitystä tähänkin. Auto tosiaan kaapeleilla käyntiin ja auton taakse haistelemaan. Normi pakokaasua tuli ja hais jopa vähän öljylle.

                            No sitten vähän kaasua ja vaalea pilvi pöllähti. Nopeasti pää putkien viereen, ei makean/glygolin tuoksua. Ehkä semmoinen vesihöyryn tuoksu enemmänkin.

                            Siitä sitten akun lataus lenkille, auto lämpöiseksi ja taas parkkiin katselemaan. Kaasua kun paino niin savua hiukan mutta ilta-auringossa näytti enemmänkin sinertävältä. Tästä rohkaistuneena sitten motarille päästämään höyryjä oikein kunnolla mutta taustapeiliin kun katsoi, niin ei kickdownillakaan näkynyt enään usvaa???

                            Auto pelitti muutenkin kuin unelma ja liikkui kuin pieni eläin. Kotipihaan tultua vielä vähän kaasuttelin ja kävin takana katsomassa, tulos: ei mitään savuja, vain normaalia pakokaasua. Konehuone kuiva kuin sahara, huomenna täytyy tarkistella kylmänä jäähdytinnesteen taso.

                            Että tällaista. Täytyy vissiin vetää vähän käsijarrua vielä sen kansiremontin kanssa..

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Sakkeri View Post
                              Äläkä sitten ylitäytä sitä paisuntasäiliötä vaikka se fiksulta tuntuukin kun luulet että jossain on vuoto.
                              No nesteitä sisään laittaessa/ilmatessa paisari tulee nimenomaan täyttää piripintaa, ei sinne moottoriin vielä mene nestettä ollenkaan jos sen täyttää vain cold-rajaan asti, jonka jälkeen jos moottorissa on niin paljon nestettä että termari aukeaa moottori voi imaista vähän nestettä sisään syyläristä termarin auetessa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎