Announcement

Collapse
No announcement yet.

M70 HC 1400 tyhjäkäynnillä. Missä vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    M70 HC 1400 tyhjäkäynnillä. Missä vika?

    Kyseessä siis M70 moottori jossa HC 1400 tyhjäkäynnillä, mutta HC putoaa normaaliksi n.2000 kierroksen jälkeen. Selvästi ei käy kaikilla pytyillä, tai palotapahtuma on huono tyhjäkäynnillä.

    Muut päästöarvot normaalit.

    Tässä lista uusista osista ja tarkastetuista asioista:

    -Ei imuvuotoja (tarkastettu perusteellisesti)
    -uudet originaali tulpanjohdot, virranjakajankannet, pyörijät, tulpat ja puolat
    -moottorinohjausyksiköt toimii
    -ei katteja (alkuperäinen cat-delete versio)
    -ei vikakoodeja
    -ilmamassamittaritkin toimii

    Itse epäilen syyksi joko vuotavaa suutinta/jotain suutinongelmaa, tai rikkoontunutta koneen vedenlämmönanturia, joka sotkee sytytyksen.

    Tuleeko kenellekään mieleen mistä muusta voisi olla kysymys? Ehdotuksia otetaan vastaan vika- ja tarkistuskohteista.

    Laitoin tän saman viestin muuten tonne 8-sarjan palstalle, kun sielläkin varmaan on m70 koneen tietäjiä.
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Joku suutin kusee?
    Pystyykös tuosta katsomaan livedataa niin selviäis mitä lämpöanturit näyttää?
    Tai ees yleismittarilla mittais?
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • bigmasa
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 130
      • Espoo

      #3
      Samaa häikkää on ollut mulla kattiversion kanssa, mittautin kaikki suuttimetkin ja bensatukin paineen säätimen, mutta niistä ei vikaa löytynyt, samoin kokeilin toista veden lämmön anturia eikä sekään auttanut, selvästi kone "hukkasi jotain iskuja " tyhjäkäynnillä mutta korkeammilla kierroksilla meni päästöt sitten kuitenkin läpi.

      Tohon mun koneeseen ei ole Inpalla tai DIS:llä päästy kiinni ollenkaan useiden harrastajienkin yrityksistä huolimatta, joihinkin yksiköihin kylläkin, laatikko ym.

      Ideat seuraavista tarkistuskohteista kiinnostais muakin :think

      Comment

      • Raputurkki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 545
        • Suomi

        #4
        Pitkästä aikaa jaksoin yrittää selvitellä ton HC-ongelman ratkaisua. Mittailin pakosarjojen lämpöjä ja irrottelin yks kerrallaan tulppienjohtoja selvittääkseni, mitkä sylinterit ei sytytä joutokäynnillä. Lisäksi irrottelin taas kerran ilmamassamittarien johdot ja seurailin muutoksia koneen käynnissä.

        Tulokset:

        -Tulppia irrottelemalla yks kerrallaan en huomannu lähes minkäänlaista muutosta tyhjäkäynnissä missään vaiheessa. Ei kai toi M70-kone juuri huomattavasti reagoi jos yks pytty on pois pelistä?

        -Pakosarjoista en saanut tyhjäkäynnillä lähes mitään lämpötilaeroja infrapunamittarilla. Noin 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen suurin piirtein 230 astetta joka puolella. Eli turhalta tuntui toikin homma.

        -Kuskinpuoleisen massamittarin johdon irrotamalla koneen käynti notkahti selvästi ja meinasi sammua. Pelkääjänpuolen massamittarin johdon irrotus ei aiheuttanut lähes minkäänlaista reaktiota koneessa, ehkä ihan pieni notkahdus käynnissä oli havaittavissa.

        Mitähän tosta nyt vois taas päätellä? Onko vika kuitenkin loppujen lopuksi jomman kumman puolen ilmamassamittarissa? Joku syyhän tohon ilmamassamittarin johdon irrotuksen erilaisiin reaktioihin pitää olla.

        Ehdotuksia?

        Comment

        • bigmasa
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 130
          • Espoo

          #5
          Vielä varmuudeksi; onko oikeanlaiset tulpat ? Mulla oli päästöt viturallaan väärillä tulpilla ja käyntikin tasoittui.

          Esim. NGK BKR6EK on oikeanlainen, 1 kOHM tulppa pitää olla, monet kaupat tarjoaa vääränlaisia tähän koneeseen.

          ks http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=277240&page=8
          Last edited by bigmasa; 03-08-2016, 00:10. Reason: Tarkennus

          Comment

          • Raputurkki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 545
            • Suomi

            #6
            Originally posted by bigmasa View Post
            Vielä varmuudeksi; onko oikeanlaiset tulpat ? Mulla oli päästöt viturallaan väärillä tulpilla ja käyntikin tasoittui.

            Esim. NGK BKR6EK on oikeanlainen, 1 kOHM tulppa pitää olla, monet kaupat tarjoaa vääränlaisia tähän koneeseen.

            ks http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=277240&page=8
            No nyt on bkr6ek:t tilattu. Ihme juttu, että NGK ite tarjoaa noita zfr5f:iä oikeena tulppana. Täytyy kattoa miten käy kun vaihtaa noi toiset tilalle. Kiitoksia avusta.

            Comment

            • bigmasa
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 130
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Raputurkki View Post
              No nyt on bkr6ek:t tilattu. Ihme juttu, että NGK ite tarjoaa noita zfr5f:iä oikeena tulppana. Täytyy kattoa miten käy kun vaihtaa noi toiset tilalle. Kiitoksia avusta.
              Niin on, mäkin tuskailin "vääränohmisten" kanssa pitkään. Todensin sitten vinkin saatuani ohmi-mittarilla että noin ne ohmit tosiaan on.

              Toivottavasti tilanne paranee, varmaahan näitten laitosten kanssa ei ole

              Comment

              • jaskap
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 528
                • Finland Rovaniemi

                #8
                Polkee kuin tulpatonta mopoa

                Terve !

                Kannattaa katsoa kasipuolelta topic: M70 sytytysjärjestelmä pintaa syvemmältä

                Se on niin hyvä, että kirjoittaja ansaitsisi kyllä kunnon tunnustuksen työstä.Väärillä tulpilla tuo kone käy kyllä tosi huonosti ja vaikuttaa varmasti päästöihin.Sitten jos on vielä muuta vikaa taustalla, niin vaikeaa on elämä tusinamoottorin kanssa.

                Jos yksi pytty on poissa pelistä, niin sen kyllä kuulee (kokemusta on, yksi suutin sanoi sopimuksen irti)

                Mutta kun kaikki on pelissä, niin hauskaa on niin että ihan naurattaa
                Last edited by jaskap; 08-08-2016, 14:59.
                e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                e32 750 iA -88 DoubleSex.
                Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                e32 735 1/18
                e34 M5 1/18
                e24 635 Csi 1/18
                e9 3.0 CSi 1/18
                e31 850 Csi

                Comment

                • Raputurkki
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 545
                  • Suomi

                  #9
                  No niin. Kaikki tulpat vaihdettu NGK BKR6EK-tulpiksi. Ainoa havaittava muutos koneen käynnissä oli se, että ilmamassamittarinjohdon irrottamalla pelkääjän puolelta, kone sammuu kokonaan. Kuskin puolelta massamittarinjohdon irrottamalla koneen käynti notkahtaa voimakkaasti, mutta kone jatkaa sen jälkeen käymistään normaalisti. Mistähän moinen ero nyt johtuu operaatiota tehdessä? Miten ton koneen pitäis reagoida kun massamittarinpiuhan irrottaa? Kuuluuko sen käynnin notkahtaa, vai sammua kokonaan. Jotain omituista toisessa massamittarissa varmaan on.

                  Comment

                  • jaskap
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 528
                    • Finland Rovaniemi

                    #10
                    tutkintaa

                    Käy siis vain toisella puoliskolla hyvin.

                    Kokeilepa vaihtaa massamittarit keskenään, muuttuuko vika.
                    Onko ongelma siis toisessa ilmamassamittarissa vai muualla

                    Virrajakajan kansi ja lähetyssaarnaaja hyvät kuskin puolella? Tuleeko tukkiin bensaa?
                    Last edited by jaskap; 16-08-2016, 11:49.
                    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                    e32 750 iA -88 DoubleSex.
                    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                    e32 735 1/18
                    e34 M5 1/18
                    e24 635 Csi 1/18
                    e9 3.0 CSi 1/18
                    e31 850 Csi

                    Comment

                    • Raputurkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 545
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by jaskap View Post
                      Käy siis vain toisella puoliskolla hyvin.

                      Kokeilepa vaihtaa massamittarit keskenään, muuttuuko vika.
                      Onko ongelma siis toisessa ilmamassamittarissa vai muualla

                      Virrajakajan kansi ja lähetyssaarnaaja hyvät kuskin puolella? Tuleeko tukkiin bensaa?
                      Kokeilen massamittarien vaihtoa päittäin tänään. Virranjakajankannet ja pyörijät on käytännössä uusia, ehkä 2 vuotta vanhoja orkkis-bmw kamaa. Bensaakin tuntuis tukkiin tulevan. Bensanpaineensäätimet tukin päissä on uudet.

                      Puristuspaineiden mittaus on vissiin edessä jos ei muuten vika selviä. Yks mitä vielä voisin ongelmaksi veikata on kampiakselinasentosensori. Niiden vaihtaminen on vaan huhun mukaan vittumainen homma.
                      Last edited by Raputurkki; 16-08-2016, 13:47.

                      Comment

                      • jaskap
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 528
                        • Finland Rovaniemi

                        #12
                        Kokeile myös puolat vaihtaa päittäin, muuttuuko vika,jos massamittarit ovatkin kunnossa. Vikahan voi tosiaan olla missä vain. Kampiakselin sensorit voi mitata paikallaan ollessa,Olikohan 540 ohmia oikea arvo. Mr Bentley olisi sulle suuri apu.

                        Tyhmä kyssäri, tulihan tulpanjohdot varmasti oikeaan järjestykseen kuskin puolelle, helposti menee sekaisin

                        Sylinteri/mäntä/ venttiilivikaan en usko, toki mahdollinenhan sekin on.
                        Last edited by jaskap; 16-08-2016, 20:27.
                        e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                        e32 750 iA -88 DoubleSex.
                        Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                        Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                        e32 735 1/18
                        e34 M5 1/18
                        e24 635 Csi 1/18
                        e9 3.0 CSi 1/18
                        e31 850 Csi

                        Comment

                        • Raputurkki
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 545
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by jaskap View Post
                          Kokeile myös puolat vaihtaa päittäin, muuttuuko vika,jos massamittarit ovatkin kunnossa. Vikahan voi tosiaan olla missä vain. Kampiakselin sensorit voi mitata paikallaan ollessa,Olikohan 540 ohmia oikea arvo. Mr Bentley olisi sulle suuri apu.

                          Tyhmä kyssäri, tulihan tulpanjohdot varmasti oikeaan järjestykseen kuskin puolelle, helposti menee sekaisin

                          Sylinteri/mäntä/ venttiilivikaan en usko, toki mahdollinenhan sekin on.
                          On mulla toi Bentleyn manuaali. Tulpanjohdot on varmasti oikein. Yks kerrallaan irrotettu ja laitettu kiinni. Puolavikaan en oikein usko, kun nekin on melkein uudet, mutta voihan noita helposti vaihdella ja kokeilla.

                          Comment

                          • Raputurkki
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 545
                            • Suomi

                            #14
                            Massamittarien puolten vaihdosta tuli ristiriitaisia tuloksia.

                            Vaihdettuani puolet, massamittarin johdon irrottamalla kone pysyi päällä, vaikka käynti notkahtikin. Kummankaan puolen johdon irrotus ei siis aiheuttanut tämän jälkeen käynnin seisahtumista. Vaihdettuani mittarit takaisin, ottamalla pelkääjän puolen johdon irti, kone seisahtui.

                            Mitä tosta nyt vois päätellä sitten? Jos massamittarissa ois vikaa, niin eikö koneen sammuminen johdon irrottamalla olisi siirtynyt toiselle puolelle kun mittarit vaihto puolta? Näinhän ei siis käynyt. Kuitenkin mittarien puolta vaihtamalla pelkääjän puolen johdon irrotus ei enää sammuttanut konetta? Jokin vaikutus massamittarien puolen vaihdolla siis on, mutta ei ilmeisesti niin merkittävää, että koneen sammuminen siirtyisi toiselle puolelle. En mä tosta pysty mitään päättelemään.

                            Pitää varmaan alkaa mittailemaan kampiakselin antureita. Jos niistä sais jotain järkeviä lukuja.

                            Comment

                            • jaskap
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 528
                              • Finland Rovaniemi

                              #15
                              Hmmm. Onpas kinkkinen. Mullakin tosin Maffit avattu ja jotain sieltä korjattu. Joku varmaan tietää paremmin sen sisuskaluista? Jos olisi liikuttelu saanut sen toisen pelittämään hetken paremmin.

                              Jos nuo OK, niin sitten mittaamaan kaikki anturit jne...
                              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                              e32 750 iA -88 DoubleSex.
                              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                              e32 735 1/18
                              e34 M5 1/18
                              e24 635 Csi 1/18
                              e9 3.0 CSi 1/18
                              e31 850 Csi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎