Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 -90 automaatista ja syylärin tuulettimesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arthur
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 74
    • Sipoo

    e32 -90 automaatista ja syylärin tuulettimesta

    e32 vm90 ja sitä koskien edelleen pari kysymystä.

    Huomasin, että syylärin etuosassa on jokin "tuuletin", mikä siis näkyy maskin reiistä. Mikä merkitys sillä on ja milloin sen pitäisi pyöriä. Nyt näyttää, ettei se pyöri koskaan. Näyttäisi, että sitä ohjataan sähköisesti. Tämä tuli siitä mieleen, kun moottorin lämpötilat ihan ok, puoli välissä tai vähän alle ajossa, mutta jos auto paikallaan vähän pidempään ja käynnissä, niin lämpötila nousee, ehkä millin yli puolivälin...onkohan ihan ok? Tämä pelko edellisen e30 kansi ongelmista johtuen.

    Toinen kysymys; automaattilaatikko toimii hienosti, mutta onko normaalia, että D-asennossa paikallaan jarrulla ollessa ja kun vapautan jarrun, lähtee aika nopeasti liikkeelle ilman kaasua, eli tyhjäkäynnillä vetää aika lujaa? Joku american car harrastaja meinasi, että vetäisi liian lujaa. Mistä muuten näen, minkä tyypin laatikko minulla on ja miten pääsen tarkistamaan öljyn määrän?

    Kiitokset!
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Moikka,

    Kyseessä lienee ilmastoinnin lauhduttimen puhallin, mutta sitä käytetään myös moottorin "viilentämiseen". Puhallinta "ohjaa" kaksi termostaattikytkintä (lämpötila-anturia), jotka löytyy siitä syyläristä. Itselläni (E23) ne ovat oikeassa päädyssä, vaihteiston öljynlauhduttimen kohdalla. Toinen ohjaa puhaltimen päälle (puolinopeus) kun lämpötila ylittää 88C, toinen nopeus (täysnopeus) tulee päälle kunlämpötila nousee yli 94C.

    Puhaltimen virta tulee releen kautta, "puolinopeus" saadaan aikaan kun virta ohjataan etuvastuksen läpi, täysinopeus kun virta menee puhaltimelle suoraan.

    Tyypillinen vikapaikka on toi etuvastus, se "palaa" poikki. Etuvastus on itselläni asennettu siihen puhaltimen yhteyteen, vähän ennen puhaltimen virtaliitintä.

    Kun olet paikallistanut ne lämpöanturit, voit testata puhaltimen toiminnan. Kytke oikosulkuun ekan anturin pinnit, kun virta on päällä. Pyöriikö puhallin? Kytke yhteen toisen anturin pinnit. Pyöriikö puhallin?

    Jos vastaus on EI molemmille tapauksille, joko puhallin on sökö tai sitten puhaltimen rele (sulakerasiassa?) on sökö. Jos toisessa tapauksessa toimii, mutta toisessa ei, tod.näk. etuvastus on sökö. Jos molemmissa tapauksissa toimii, sydeemin on OK.

    Automaattivaihteistosi on ZF4HP22. Jos siinä on Sport/Economy kytkin, tyyppi on ZF4HP22EH (EH = Electro-Hydraulic). Tuo kuvaamasi oire viittaa tyypilliseen ZF4HP22 vikaan, eli kytkinpakka A:n akselin tiivisteet vuotaa ja kytkinpakka paineistuu liikaa tai liian aikaisin. Ihan noin äkäisesti sen ei mielestäni pitäisi toimia. Jos tyhjäkäynti on säädetty oikeaksi (n. 700 rpm - 800 rpm), auton ei pitäisi liikkua edes vaihde D asennossa.

    Jos vaihde on N:llä (tasaisella ja käsijarru ei ole päällä) ja käytät tyhjäkäynnillä, pyrkiikö se "ryömimään"? Jos nostat samassa tilanteessa kierroksia n. 2500rpm, pyrkiikö "ryömimään"? Jos vastaus on KYLLÄ, diagnoosi on edellämainittu.

    Homma johtuu siitä, että kytkinpakka A:n akselin tiivisteet (2 kpl metallista O -rengasta) vuotaa ja paineistaa kytkinpakan => kytkinpakka A paineistuu => kitkapinnat ottavat yhteen (ja hioutuvat vastakkain) => auto "ryömii". Tuo "hioutuminen" on ongelma, kun pakka ei ole tarpeeksi paineistunut (kuten ajon aikana), kitkapinnat yksinkertaisesti hioutuvat huit hittoihin. Sen havaitsee MUSTASTA öljystä, joka lisäksi haisee "palaneelle".

    Mitenkään suositeltavaa EI OLE tyhjäkäyttää autoa jossa ko. vaihteisto, ainakaan kovin pitkiä aikoja. Myöskään moottorin "revittäminen" paikallaan (eli vaihde N asennossa, auto paikallaan ja kierroksia +4000rpm), maailmalla on ko. vaihteistoja hajonnut pakokaasumittauksissa.

    Ainakin E23:ssa on vaihteistoöljylle oma mittatikkunsa, tulipellissä oikealla puolella (kuskinpuolella). Siitä tason voi tarkistaa helposti. Öljynpinta tarkistetaan ZF:n automaatissa aina tyhjäkäynnillä, kun auto on tasaisella alustalla.

    Timo

    Comment

    • Arthur
      Bimmer Rookie
      • Apr 2004
      • 74
      • Sipoo

      #3
      ..edelliseen

      ..Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Niin paha ei tilanne vielä ole, että N:llä pyrkisi ryömimään ja voi huoletta kyllä lisätä kieroksia, niin auto tuntuu olevan oikeasti vapaalla. Joskus olen kyllä huomannut jotakin, kuin kumin käryä...saattaa siis olla siitä. Onkohan iso remontti korjauttaa tuollainen ongelma, jos se on siinä.
      Tuuletus juttu täytyy tutkia.

      t.jukkis

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Jos ja kun ZF4HP22 yleensä laukeaa, yleisin syy on kytkinpakka A:n, kytkkin- ja kitkalevyt sökönä. Ainakin ko. kytkinpakka pitää uusia + nippu tiivisteitä + öljyt + suodatin. Mutta kyllä yleensä kannattaa rempata koko laatikko, kaikki pakat uusiksi. Kustantaa n. 1000€ kun ammattimies sen tekee (esim. Autotransmission Pekka Nätkin/Pori). Sitä halvempi hinta, mitä enemmän itse kykenee tekemään.

        Eli jos osaa/pystyy itse irroittamaan laatikon itse, se laskee kustannuksia jonkin verran ja mahdollistaa remontin teettämisen muuallakin kuin omalla paikkakunnalla (kunhan resun kamppeen toimittaa pajalle).

        Toinen vaihtoehto on käytetty laatikko, mutta kyllä niistäkin saatetaan pyytää 500€:a. Ja kunnosta ei ole havaintoa, kilometrin kun ei paljoa kerro vaan se miten on käytetty ja huollettu.

        Timo

        Comment

        • Arthur
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 74
          • Sipoo

          #5
          ..tutkitaan

          ..Tarkistan nuo tyhjäkäyntikierrokset ja öljyn kunnon ja täytyy sitten alkaa kysellä mahd. huoltoa.

          Kiitokset!

          Comment

          • penurmo
            Newbiemmer
            • Apr 2004
            • 14

            #6
            Zf5hp18

            Meikäläisen autossa BMW 520iA-91 M50B20 on 5-portainen vaihteisto ZF5Hp18 mallia. Ero HP22 on että meikäläisen lootassa ei ole öljytikkua moottoritilassa. Toinen ero on vaihteiden porrastuksessa (2,3,4,D,N,P) kun tietääkseni HP22 mallissa se on (1,2,3,D,N,P).

            Ainakin minulla loota vetää D asennossa kevyesti eteenpäin tyhjäkäynnillä. Noin 10km/h eli ryömintävauhtia. Nykäisemällä homma ei mene päälle vaan mielestäni kohtalaisen tasaisesti lähtee vetämään.

            Öljyn vaihto on tarkkaa touhua lämpötilan ja lisäämisen suhteen ja kerralla ei pysty vaihtamaan kuin puolet ellei ota koko laatikkoa irti autosta ja tyhjennä sitä kokonaan. Ensimmäinen vaihto on suositeltu 200t km kohdalle ja siitä sitten joka 2 vuosi. Mielummin vaihtaa kunnon öljyt kuin koko laatikko.

            http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenance/Transmission/Data/E34%20Autotrans.pdf

            Tuolta löytyy lisätietoa BMW laatikoista ja tuolta ohjeet HP22 öljynvaihtoon

            http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenance/Transmission/Automatic_flush.htm
            Pentu

            Comment

            • Arthur
              Bimmer Rookie
              • Apr 2004
              • 74
              • Sipoo

              #7
              ..testailtu

              ...Tänään testasin vähän tarkemmin vaihteiston käyttäytymistä. N-asennossa ei kyllä meinaakkaan mennä mihinkään vaikka kierrokset nostan yli 2500. D-asennossa käyttäytyy niin kuin edellisellä, eli ehkä n. 10kmh/h vauhtia ja lähtee liikkeelle tasaisesti. Öljyjä en vielä tarkastanut.

              Comment

              • G_Voima
                Bimmer Rookie
                • Oct 2002
                • 178
                • Pori

                #8
                Originally posted by tihuovin
                Moikka,

                Automaattivaihteistosi on ZF4HP22. Jos siinä on Sport/Economy kytkin, tyyppi on ZF4HP22EH (EH = Electro-Hydraulic). Tuo kuvaamasi oire viittaa tyypilliseen ZF4HP22 vikaan, eli kytkinpakka A:n akselin tiivisteet vuotaa ja kytkinpakka paineistuu liikaa tai liian aikaisin. Ihan noin äkäisesti sen ei mielestäni pitäisi toimia. Jos tyhjäkäynti on säädetty oikeaksi (n. 700 rpm - 800 rpm), auton ei pitäisi liikkua edes vaihde D asennossa.

                Timo
                Sen verran nyt haluaisin korjata tota "auton ei pitäisi liikkua edes vaihde D asennossa" että ryömiminen on täysin normaalia, ja sen kuuluukin ryömiä ZF4HP22 lootalla D-asennossa jos ei jarruta. Ei tietenkään kauhean rivakkaasti.
                Kyseinen asia myös mainitaan manuaalissa (mikä ehdottomasti kannattaa lukea jos moinen löytyy, säästyy monelta pähkäilyltä!)
                "Software is like sex, it's better when it's free." ~Torvalds

                Comment

                • 730ia
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 1457
                  • pohjois-pohjanmaa, oulu

                  #9
                  juu,kyllä mullaki ryömi tuo seiska,ja se ihan kunnossa on. d:llä ei sitte tietenkää ryöminyt.
                  F20 118d Aut.
                  ________
                  Volvo S40
                  MB W204
                  e90 320d
                  e46 coupe
                  e32 730ia

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎