En haulla enkä oikein kunnolla Googlellakaan löytänyt tyydyttävää vastausta pulmaani, joka on siis seuraavanlainen:
Auto on siis 11/1989 valmistunut ja 10/1990 käyttöönotettu 750i.
Kaikki muut ovet ja takakontti toimivat enemmän tai vähemmän normaalisti, joskin keskuslukitus on välillä temppuillut, kontin lukko ei aina jaksa vetää kunnolla itseään auki ja ilmeisesti sen johdosta keskuslukko vetää ovet takaisin lukkoon. Tämän kanssa on kyllä pärjätty.
Tällä kertaa kuitenkin kuljettajan oven lukko on mennyt sellaiseen tilaan, että nuppi on pohjassa eikä sieltä nouse, aivan kuin sen aukaisua haittaisi jokin mekaaninen este.
Luin jostain, että tässä mallissa ovet olisi saatavissa ns. takalukkoon, jolloin niiltä ei saa sisältäkään päin auki, ja vähän epäilen saaneeni kuskin oven lukon sellaiseen tilaan.
Olen koettanut avaimella aukaisua kahvasta nostaen ym. erilaisia neuvoja noudattaen mitä on vastaan tullut, mutta tuloksetta. Kahvaa nostaessa ja avainta kääntäessä jossain kohtaa nuppi nytkähtää hivenen ylös, ja avaimesta tuntee, että jossain ikään kuin "kävi jotain", mutta ilmeisesti ei riittävän hyvin.
Oma epäilykseni on, että jos tuolla tavalla olisi tarkoitus saada tuo takalukkotila pois päältä, niin siellä ei vaan syystä tai toisesta (mekaaninen kuluma, välykset) asiat tapahdu sillä viisiin oikein, että tuo hiton takalukko aukeaisi ja sallisi lukon aukeamisen.
Jos tähän ei ole olemassa jotain erikoistoimintatapaa, josta en ole vielä tietoinen, niin sellaisesta kuulisin ilomielin. Pahoin kuitenkin pelkään, että joudun pääsemään käsiksi ovipahvin taakse, ja hurjistuttaa ajatus ovipahvin irrottamisesta ovi suljettuna, sillä minua epäilyttää, saako E32:n etuoven pahvin irti ehjänä oven ollessa suljettuna.
Myös sellaisen huomion olen ollut tekevinäni, että kuljettajan oven ikkuna ei laskeutuisi aivan yhtä alas kuin repsikan oven ikkuna. En tiedä, onko tällä mitään yhteyttä asiaan, mutta näin asiasta enempää tietämättömänä lienee hyvä mainita kaikki havaitut omituisuudet.
Kysymys siis kuuluu, että miten tästä eteenpäin? Onko oven lukkomekanismiin mahdollista päästä käsiksi tämän mekanismin vapauttamiseksi ovipahvia hajottamatta tai mahdollisesti irrottamatta?
Myös jos Tampereen seudulla joku nämä tämmöiset ongelmat tunteva on näppärä asian kanssa ja osaa esim. jonkun kikkakolmosen, niin apu olisi tervetullutta, ja auttajalle kyllä on asiaankuuluva korvaus luvassa!
Olisi vaan mukava saada tuo nyt pian kuntoon, että saisi haettua leiman ennen talviseisontaa, ja muistaakseni kuljettajan oven on auettava ainakin vanhan katsastajan käsikirjan perusteella.
Kaikki apu on tervetullutta, kiitos jo etukäteen!
P.S. Sama mekanismi tai ominaisuus taitaa olla E34:ssäkin, joten eiköhän samanlainen ongelma ole ollut jollain E34:n omistajallakin.
Auto on siis 11/1989 valmistunut ja 10/1990 käyttöönotettu 750i.
Kaikki muut ovet ja takakontti toimivat enemmän tai vähemmän normaalisti, joskin keskuslukitus on välillä temppuillut, kontin lukko ei aina jaksa vetää kunnolla itseään auki ja ilmeisesti sen johdosta keskuslukko vetää ovet takaisin lukkoon. Tämän kanssa on kyllä pärjätty.
Tällä kertaa kuitenkin kuljettajan oven lukko on mennyt sellaiseen tilaan, että nuppi on pohjassa eikä sieltä nouse, aivan kuin sen aukaisua haittaisi jokin mekaaninen este.
Luin jostain, että tässä mallissa ovet olisi saatavissa ns. takalukkoon, jolloin niiltä ei saa sisältäkään päin auki, ja vähän epäilen saaneeni kuskin oven lukon sellaiseen tilaan.
Olen koettanut avaimella aukaisua kahvasta nostaen ym. erilaisia neuvoja noudattaen mitä on vastaan tullut, mutta tuloksetta. Kahvaa nostaessa ja avainta kääntäessä jossain kohtaa nuppi nytkähtää hivenen ylös, ja avaimesta tuntee, että jossain ikään kuin "kävi jotain", mutta ilmeisesti ei riittävän hyvin.
Oma epäilykseni on, että jos tuolla tavalla olisi tarkoitus saada tuo takalukkotila pois päältä, niin siellä ei vaan syystä tai toisesta (mekaaninen kuluma, välykset) asiat tapahdu sillä viisiin oikein, että tuo hiton takalukko aukeaisi ja sallisi lukon aukeamisen.
Jos tähän ei ole olemassa jotain erikoistoimintatapaa, josta en ole vielä tietoinen, niin sellaisesta kuulisin ilomielin. Pahoin kuitenkin pelkään, että joudun pääsemään käsiksi ovipahvin taakse, ja hurjistuttaa ajatus ovipahvin irrottamisesta ovi suljettuna, sillä minua epäilyttää, saako E32:n etuoven pahvin irti ehjänä oven ollessa suljettuna.
Myös sellaisen huomion olen ollut tekevinäni, että kuljettajan oven ikkuna ei laskeutuisi aivan yhtä alas kuin repsikan oven ikkuna. En tiedä, onko tällä mitään yhteyttä asiaan, mutta näin asiasta enempää tietämättömänä lienee hyvä mainita kaikki havaitut omituisuudet.
Kysymys siis kuuluu, että miten tästä eteenpäin? Onko oven lukkomekanismiin mahdollista päästä käsiksi tämän mekanismin vapauttamiseksi ovipahvia hajottamatta tai mahdollisesti irrottamatta?
Myös jos Tampereen seudulla joku nämä tämmöiset ongelmat tunteva on näppärä asian kanssa ja osaa esim. jonkun kikkakolmosen, niin apu olisi tervetullutta, ja auttajalle kyllä on asiaankuuluva korvaus luvassa!
Olisi vaan mukava saada tuo nyt pian kuntoon, että saisi haettua leiman ennen talviseisontaa, ja muistaakseni kuljettajan oven on auettava ainakin vanhan katsastajan käsikirjan perusteella.
Kaikki apu on tervetullutta, kiitos jo etukäteen!
P.S. Sama mekanismi tai ominaisuus taitaa olla E34:ssäkin, joten eiköhän samanlainen ongelma ole ollut jollain E34:n omistajallakin.
Comment