Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 kuskin oven lukko ei aukea ("takalukossa?")

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bujaka
    Newbiemmer
    • May 2018
    • 4
    • Tammerfors

    E32 kuskin oven lukko ei aukea ("takalukossa?")

    En haulla enkä oikein kunnolla Googlellakaan löytänyt tyydyttävää vastausta pulmaani, joka on siis seuraavanlainen:

    Auto on siis 11/1989 valmistunut ja 10/1990 käyttöönotettu 750i.

    Kaikki muut ovet ja takakontti toimivat enemmän tai vähemmän normaalisti, joskin keskuslukitus on välillä temppuillut, kontin lukko ei aina jaksa vetää kunnolla itseään auki ja ilmeisesti sen johdosta keskuslukko vetää ovet takaisin lukkoon. Tämän kanssa on kyllä pärjätty.

    Tällä kertaa kuitenkin kuljettajan oven lukko on mennyt sellaiseen tilaan, että nuppi on pohjassa eikä sieltä nouse, aivan kuin sen aukaisua haittaisi jokin mekaaninen este.
    Luin jostain, että tässä mallissa ovet olisi saatavissa ns. takalukkoon, jolloin niiltä ei saa sisältäkään päin auki, ja vähän epäilen saaneeni kuskin oven lukon sellaiseen tilaan.

    Olen koettanut avaimella aukaisua kahvasta nostaen ym. erilaisia neuvoja noudattaen mitä on vastaan tullut, mutta tuloksetta. Kahvaa nostaessa ja avainta kääntäessä jossain kohtaa nuppi nytkähtää hivenen ylös, ja avaimesta tuntee, että jossain ikään kuin "kävi jotain", mutta ilmeisesti ei riittävän hyvin.

    Oma epäilykseni on, että jos tuolla tavalla olisi tarkoitus saada tuo takalukkotila pois päältä, niin siellä ei vaan syystä tai toisesta (mekaaninen kuluma, välykset) asiat tapahdu sillä viisiin oikein, että tuo hiton takalukko aukeaisi ja sallisi lukon aukeamisen.

    Jos tähän ei ole olemassa jotain erikoistoimintatapaa, josta en ole vielä tietoinen, niin sellaisesta kuulisin ilomielin. Pahoin kuitenkin pelkään, että joudun pääsemään käsiksi ovipahvin taakse, ja hurjistuttaa ajatus ovipahvin irrottamisesta ovi suljettuna, sillä minua epäilyttää, saako E32:n etuoven pahvin irti ehjänä oven ollessa suljettuna.

    Myös sellaisen huomion olen ollut tekevinäni, että kuljettajan oven ikkuna ei laskeutuisi aivan yhtä alas kuin repsikan oven ikkuna. En tiedä, onko tällä mitään yhteyttä asiaan, mutta näin asiasta enempää tietämättömänä lienee hyvä mainita kaikki havaitut omituisuudet.

    Kysymys siis kuuluu, että miten tästä eteenpäin? Onko oven lukkomekanismiin mahdollista päästä käsiksi tämän mekanismin vapauttamiseksi ovipahvia hajottamatta tai mahdollisesti irrottamatta?

    Myös jos Tampereen seudulla joku nämä tämmöiset ongelmat tunteva on näppärä asian kanssa ja osaa esim. jonkun kikkakolmosen, niin apu olisi tervetullutta, ja auttajalle kyllä on asiaankuuluva korvaus luvassa!

    Olisi vaan mukava saada tuo nyt pian kuntoon, että saisi haettua leiman ennen talviseisontaa, ja muistaakseni kuljettajan oven on auettava ainakin vanhan katsastajan käsikirjan perusteella.

    Kaikki apu on tervetullutta, kiitos jo etukäteen!

    P.S. Sama mekanismi tai ominaisuus taitaa olla E34:ssäkin, joten eiköhän samanlainen ongelma ole ollut jollain E34:n omistajallakin.
  • holmes
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 351
    • Porvoo Connection

    #2
    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.




    Deadbolted door.
    Sir! I have a plan.

    Comment

    • bujaka
      Newbiemmer
      • May 2018
      • 4
      • Tammerfors

      #3
      Kiitos informatiivisistä laatulinkeistä käytt. nimim. holmes!


      Tuo ovipahvin irrottelu kyllä vähän jännittää ovi suljettuna, että miten mahtaa ehjänä lähteä. Täytynee vähän askarrella sopivia työkaluja tuohon ja toivoa parasta.

      Comment

      • bujaka
        Newbiemmer
        • May 2018
        • 4
        • Tammerfors

        #4
        Vierähtihän siinä tunti poikineen, mutta nyt on taas sisäpuolelta aukeava kuljettajan ovi varustelistalla.
        Ilmeisesti onnekseni tuolla on käyty ennenkin, sillä ovipahvi oli katkaistu n. sisäkahvan kohdalta, joten luovalla voimankäytöllä ja kikkailemalla pahvin sai tosiaan ehjänä irti oven ollessa kiinni.
        Tuli tosiaan löysteltyä tuon lukkokäikäleen ruuvit ja tuupattua koko mötikkää taaksepäin ts. ääriasentoonsa niin lähelle lukkoa kuin meni, ja toimiihan tuo nyt ainakin jollain tapaa. Jotenkin otaksun, että tällä ei ihan loputtomiin pärjäillä, joten nähtäväksi jää tuleeko jotain vielä paranneltua. Ainakin noita grommet-nimikkeellä realoem.com:issa näkyviä lenkkejä tuli tilailtua läjä, kun näin tuossa yhdessä postatussa linkissä kehotettiin tehdä.

        Comment

        • -Sipe-
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 416
          • Tampere.

          #5
          Lainataas vähän tätä topicia. Potilas 730i - 90 ja ongelmana ovien lukot jotka ei aukea. Purin oven, runko oli poikki ja kaikki mutkalla, korjasin sen ja ei pelaa. Lukon käyttölaite on jumissa pohjassa ja ei suostu aukeamaan millään. Otin käyttölaitteen vallan irti niin ovi pelaa normaalisti. Onko tää lukon käyttölaite nyt hajalla vai vika jossain muualla:think luulis ton liikkuvan vapaasti auki-kiinni jos ottaa sähköt pois

          Jos on takalukossa niin millä saatanalla noi saa pois
          Last edited by -Sipe-; 19-09-2019, 20:16.
          M62B44 E32 740iM -macaoblau V8 + S3.64 =sigpic
          E36 PANDEM - M50B28+HX40

          +muut vartin hommat

          Ex. Läjäpäin e34&e32, e36 ja pari e39

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎