Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 pienen ajotietokoneen tilalle iso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cool10
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 239
    • Stadi

    e32 pienen ajotietokoneen tilalle iso

    Mulla on e32:ssa pieni ajotietokone (multifunktionsuhr) ja tarkotus oli laittaa OBC IV. Liittimet kojeiden takana ovat samanlaiset mutta kun laitan ison piuhaan kiinni niin näyttöön ei tule mitään, pieneen tulee heti. Koodiplugi pitäis kyllä olla mittaristossa.

    Netistä oon ohjeita katsellu mutta niissä puhutaan lähinnä ajotietokoneen asentamisesta kellon tilalle. Mitä tosta alemmasta Gunnarin pitkästä ohjeesta s.15 ymmärsin, niin pitäis olla ihan plug'n play homma. Polttimotkin on isossa tietsikassa ehjät. Onkos noissa nyt sitten pinnijärjestys eri? Gunnarin ohjeessa kun on noin sata miljoonaa kytkentäjärjestystä että ota siitäkin sitten selvää.

    Näistä katselin ohjeita:

    Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


    EX: 730i -89
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by cool10
    Mulla on e32:ssa pieni ajotietokone (multifunktionsuhr) ja tarkotus oli laittaa OBC IV. Liittimet kojeiden takana ovat samanlaiset mutta kun laitan ison piuhaan kiinni niin näyttöön ei tule mitään, pieneen tulee heti. Koodiplugi pitäis kyllä olla mittaristossa.
    Eli eli, jos nyt oikein käsitin, että OBC IV ei "inahdakaan" kun se tökkäät paikoilleen?
    Todennäköisesti yhdestä johtosarjan pinnistä puuttuu +12V (itse siis tein ko. upgraden E34:een keväällä), helpoiten virrat siihen saat kaivamalla takapenkin alta (tämä siis ainakin E34:ssa) kuskin penkin kohdalta "tyhjän" 4-pinnisen liittimen, ja siitä piti sitten kytkeä yhteen kaksi niistä (tähän hätään en muista mitkä perkeleet ne pinnit oli, koitan kaivaa myöhemmin kun nyt en kerkeä).

    Mut kaivelepa sitä takapenkin alustaa kuskin takaa, et löydätkö tuon 4-pinnisen liittimen, muistaakseni vielä ruskeita piuhoja tuli siihen nippu
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • cool10
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 239
      • Stadi

      #3
      Originally posted by mailman

      Mut kaivelepa sitä takapenkin alustaa kuskin takaa, et löydätkö tuon 4-pinnisen liittimen, muistaakseni vielä ruskeita piuhoja tuli siihen nippu
      Siis onko tuo 4-pinninen liitin paikka releelle jossa ei ollut sulla relettä?
      EX: 730i -89

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by cool10
        Siis onko tuo 4-pinninen liitin paikka releelle jossa ei ollut sulla relettä?
        Ei mitään hajua, et mikä palikka siihen pitäisi mennä... Mut nyt kun sanoit, niin muistelisin jonkun jossain jopa kertoneenkin et mikä siihen oikeasti menisi. Hmm.

        Niin ja siis mulla ei tosiaan ollut siinä mitään Löysitkö omasta autostasi sen liittimen? Voi olla vähän kaivamista et se sieltä löytyy...
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4328
          • Turku

          #5
          Tai näin.
          If the OBC doesn't come up the next step is to figure out why. The list of connections is given in the table below so start by checking that there is +12v at pins 6, 8, 9 & 17. The most likely culprit is pin 17 as there will be no power to this if your car doesn't have the auxiliary horn relay installed and without power at pin 17 the OBC will play completely dead. If there is no power at pin 17 an easy solution is to cut the red-grey-yellow wire that goes to pin 17, cut it as far from the connector as possible to make life easier, and join this to the red-yellow (red with a yellow stripe, there's also a yellow wire with a red stripe!) wire that provides power to pin 9. You could join these via a 5 or 10 amp fuse if you prefer and it may be no harm to tape off the end of the red-grey-yellow wire coming from the car so it can't cause any problems.
          Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

          Comment

          • cool10
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 239
            • Stadi

            #6
            The most likely culprit is pin 17 as there will be no power to this if your car doesn't have the auxiliary horn relay installed and without power at pin 17 the OBC will play completely dead

            Ok, taidan hommata tuon releen. Bentleystä katselin, että se olisi tossa konepellin alla olevassa boxissa, numero 8 Bentleyn mukaan (88-90). Mulla on siinä rele, voisiko tuo olla sitten erilainen rele jolla tuo OBC:kin toimii? Vai voisiko releen paikka olla numero 11 joka on mulla tyhjä, mutta kun sen pitäisi olla OBC releen paikka vasta 91-94 valmistetuissa ja mulla on 89
            EX: 730i -89

            Comment

            • Myge
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 117
              • Tampere

              #7
              http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/OBC.htm

              OT: Eli voiskohan joku englanninkielitaitoinen suomentaa tän??
              Exät: e90 320i, e36 cäbi, e46 328i, e34 520i, e34 535i, e30 316i, e30 316

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4328
                • Turku

                #8
                Originally posted by cool10
                Ok, taidan hommata tuon releen. Bentleystä katselin, että se olisi tossa konepellin alla olevassa boxissa, numero 8 Bentleyn mukaan (88-90). Mulla on siinä rele, voisiko tuo olla sitten erilainen rele jolla tuo OBC:kin toimii? Vai voisiko releen paikka olla numero 11 joka on mulla tyhjä, mutta kun sen pitäisi olla OBC releen paikka vasta 91-94 valmistetuissa ja mulla on 89
                Pääset melkein helpommalla kun teet tuon modauksen vaan.
                Saman tein omaanikin aiemmin.

                Comment

                • cool10
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 239
                  • Stadi

                  #9
                  Eli katkasen punaisen johdon jossa keltainen raita ja puna-harmaa-keltaisen johdon ja liitän ne vaikka sokeripalalla tuohon liittimen puoleiseen punaiseen johtoon jossa keltainen raita? Onko tosta sulakkeesta mitään iloa?


                  If there is no power at pin 17 an easy solution is to cut the red-grey-yellow wire that goes to pin 17, cut it as far from the connector as possible to make life easier, and join this to the red-yellow (red with a yellow stripe, there's also a yellow wire with a red stripe!) wire that provides power to pin 9.
                  EX: 730i -89

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4328
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by cool10
                    Eli katkasen punaisen johdon jossa keltainen raita ja puna-harmaa-keltaisen johdon ja liitän ne vaikka sokeripalalla tuohon liittimen puoleiseen punaiseen johtoon jossa keltainen raita? Onko tosta sulakkeesta mitään iloa?
                    Jos vaan mahdollista, niin juota ne johdot kolvilla. Tuo sulake on siltä varalta ettei mahdollisessa oikkaritilanteessa pääse syntymään vahinkoja.

                    Riittää kun katkaiset tuon puna-harmaa-keltaisen johdon ja liität obc:n liittimeltä tulevan pään puna-keltaiseen johtoon.
                    Puna-harmaa-keltaisen johdon auton puoleisen pään voit suojata teippaamalla.

                    Comment

                    • mailman
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 8003
                      • Vantaa

                      #11
                      Siis miksi tehdä tuo noin vaikeasti? Eli modata siitä OBC:n reiästä sen omaa johtosarjaa, jos kerran tuolla mun konstilla selviää n+1 kertaa helpommalla
                      Tuo Janin mainitsema temppu kyllä toimii, mut suuri mahdollisuus rikkoa koko johtosarjakin...
                      G01 ///M40i '19
                      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                      E39 ///M5 '00

                      Comment

                      • cool10
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 239
                        • Stadi

                        #12
                        Originally posted by mailman
                        Siis miksi tehdä tuo noin vaikeasti? Eli modata siitä OBC:n reiästä sen omaa johtosarjaa, jos kerran tuolla mun konstilla selviää n+1 kertaa helpommalla
                        Joo, kyl mäkin tohon relehommaan kallistun. Eli laitan tohon ihan orkkisreleen, on sitten ainakin ihan oikein kytketty. Toi obc:n johto kun on vielä niin pirun hankalasti kiinnitetty jonnekin kojelaudan taakse et ei oo mukava juotella. Bonuksena vielä ehkäpä palanu tietsikka ja jotain muutakin kun hyvä tuuri sattuu
                        EX: 730i -89

                        Comment

                        • mailman
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 8003
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by cool10
                          Joo, kyl mäkin tohon relehommaan kallistun. Eli laitan tohon ihan orkkisreleen, on sitten ainakin ihan oikein kytketty. Toi obc:n johto kun on vielä niin pirun hankalasti kiinnitetty jonnekin kojelaudan taakse et ei oo mukava juotella. Bonuksena vielä ehkäpä palanu tietsikka ja jotain muutakin kun hyvä tuuri sattuu
                          Näinpä
                          Mut tosiaan voin kaivaa omasta autosta tiedonkin, et mitkä kaks pinniä piti yhteen laittaa. On toiminut kuin se junan vessa tuo "kytkentä"...
                          G01 ///M40i '19
                          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                          E39 ///M5 '00

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4328
                            • Turku

                            #14
                            Kyseessä juuri se obc horn relay, jonka paikka löytyy takapenkin alta relepaikasta K91.
                            Tuosta kytkiksestä selviää sitten silloitettavat johdot, mailman?
                            Attached Files

                            Comment

                            • nut
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1613
                              • Vaasa/Kauhajoki

                              #15
                              http://users.tkk.fi/~jkonno/obcpower/ tuolla mulla näemmä kuvina ne sivut siitä pdffästä missä nuo kytkentäohjeet myös löytyy.
                              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎