Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 etupään madalluksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    E32 etupään madalluksesta

    Eli tuon seiskani etuiskarit tuovat mieleen lähinnä pomppulinnan, joten leimalle ei ole aihetta ennen kuin ne on vaihdettu. Keula on tällä hetkellä perää korkeammalla (tyypillinen horokki-ilmiö), joten mielessä on jonkinmoisen maltillisen madalluksen asentaminen eteen. Uudet iskarit ja jouset haussa siis.

    E34 etuiskarit ja jouset käyvät E32:een suoraan, ellen ole täysin väärin ymmärtänyt ja ETK:ta väärin lukenut. Bilsteinin Sprintit olisivat varmastikin yksi parhaimmista ratkaisuista H&R:n jousien kanssa, mutta pakkaavat nuo pirulaiset maksamaan suht järkyttävästi, eikä saksastakaan tunnu löytyvän hirveästi halvemmalla.

    Eli mitkä olisivat Bilsteinejä edullisemmat hyvät madallukseen sopivat iskarit (Sachsilta jotain?), sekä -40mm luokan madallusvieterit, ja mistä niitä kannattaisi koittaa kysellä. Olisi mielenkiintoista saada kommentteja erityisesti E32-omistajilta miten he ovat madalluksensa toteuttaneet.
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
  • janzamon
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 53
    • Puuhamaa

    #2
    Itselle tulossa kesäksi eibach pro-kit vieterit ja sachs advantage iskarit. Bilsteinit varmasti olisi paras vaihtoehto muttei meikäläisellä ainakaan ole niihin varaa. Nuo advantaget on ainakin sachsin mukaan orkkista hiukan jäykemmät, joten olettaisin että ne toimivat ainakin kohtuullisesti madallusjousien kanssa. Googlettamalla olen löytänyt ihan positiivisia kokemuksia tuosta advantage/madallusjouset setistä muilta autofoorumeilla. Varmaksi en osaa sanoa miten tuo yhdistelmä toimii ennenkun olen saanut ne auton alle. Kenties jollain muulla kokemuksia..?

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #3
      Iskarin jäykkyys ei ole itseisarvo sille, että sopii hyvin madalluksen kanssa. Pitäis iskun pituus lyhyempi vielä.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • jkpower
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 20
        • Ruovesi

        #4
        Joo eli ittelini tuli wogtlandin -35 jouset ja uudet iskarit joka nurkkaan merkkiä kyb ja olen tyytyväinen lopputulokseen! ja oliskohan koko paketti maksanu jonkun 550€ ei mielestäni kauheen paha! ja jos tykkäät käydä kattoon miltä auto nyt näyttää niin nettiauto ja id578409 ei tosin mikään matala, mut ei kyl liian korkeekaan.
        BMW is best!!!

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Originally posted by jkpower
          Joo eli ittelini tuli wogtlandin -35 jouset ja uudet iskarit joka nurkkaan merkkiä kyb ja olen tyytyväinen lopputulokseen! ja oliskohan koko paketti maksanu jonkun 550€ ei mielestäni kauheen paha! ja jos tykkäät käydä kattoon miltä auto nyt näyttää niin nettiauto ja id578409 ei tosin mikään matala, mut ei kyl liian korkeekaan.
          Kummaku ilmoituksessa setti makso yli 700!!!!!!!!!!!1 No ei pahalla

          10-20 mm edestä lisää, niin olis tosi hyvä
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Madfexx
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3646
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by jkpower
            Joo eli ittelini tuli wogtlandin -35 jouset ja uudet iskarit joka nurkkaan merkkiä kyb ja olen tyytyväinen lopputulokseen! ja oliskohan koko paketti maksanu jonkun 550€ ei mielestäni kauheen paha! ja jos tykkäät käydä kattoon miltä auto nyt näyttää niin nettiauto ja id578409 ei tosin mikään matala, mut ei kyl liian korkeekaan.
            Hmm... tuo vois kuulostaa ihan hyvälle. Mistä tilasit tuon setin? Olivatko neljän paketteina (eteen ja taakse), vai oliko saatavilla yksittäin? Tuo teikäläisen auto näyttää omiin silmiini juuri sopivalta, ja jos hinta etupäälle maksaisi maksimissaan 300e, voisivat nuo olla aika buenot.

            Originally posted by janzamon
            Itselle tulossa kesäksi eibach pro-kit vieterit ja sachs advantage iskarit. Bilsteinit varmasti olisi paras vaihtoehto muttei meikäläisellä ainakaan ole niihin varaa. Nuo advantaget on ainakin sachsin mukaan orkkista hiukan jäykemmät, joten olettaisin että ne toimivat ainakin kohtuullisesti madallusjousien kanssa. Googlettamalla olen löytänyt ihan positiivisia kokemuksia tuosta advantage/madallusjouset setistä muilta autofoorumeilla. Varmaksi en osaa sanoa miten tuo yhdistelmä toimii ennenkun olen saanut ne auton alle. Kenties jollain muulla kokemuksia..?
            Mistäs tilasit, ja minkälaisella hinnalla? Lueskelinkin jo muualta noista Sachsin Advantageista, mutta hieman epäselväksi jäi, onko kyseessä tavallista lyhemmät madallukseen sopivat iskarit?
            Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
            Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

            Comment

            • jkpower
              Bimmer Rookie
              • Dec 2003
              • 20
              • Ruovesi

              #7
              Originally posted by alspe
              Kummaku ilmoituksessa setti makso yli 700!!!!!!!!!!!1 No ei pahalla

              10-20 mm edestä lisää, niin olis tosi hyvä
              No 550 ei sisältäny viä pohjaus kumeja ja iskarin suojakumeja ja iskarin yläpäitä... Eli täydellisenä makso tosiaankin yli 700 mut pelkät jouset ja iskarit oli ton 550.... ei pahalla ja onhan toi mun ilmotus teksti muutenkin sekava.. Mut elämä on! Nii ja noita iskareiden hintoja tarkemmin taakse tais olla 180€ ja eteen pikkasen halvemmat koska tulee pelkät patruunat. Ja jousi setti oli 170 nurkilla.. Ja sit kannattaa otaa huomioon just toi et tarviiko vaihtaa noita iskarin yläpään kumi heloja.. itellä oli aivan entiset takana joten lähti vaihto listalle.. ja etupäässä kun on noi patruunat nii kannattaa ostaa uudet ne ruuvihelat jotka pitää iskarin siä putkessa.. ovat yleensä aika lujassa ja saatta vanhat hajota irrotus vaiheessa... ym kivaa.. Et eiku iskareita tilaileen! Tämmösen auton kruunaa se kun siinä on oikeen lainen alusta! Jokseenkin mukava ajaa! Tosin tosta mun kesäpyörä valinnasta en oo ihan varma.. on aika isot joten voi tulla uraherkkyyttä ym... Nii ja noi mun jouset tuli tutun kautta joka tuo niitä saksasta.. iskarit paikallisesta varaosa liikkeestä. hyvillä prosenteilla(tai näin myyjä sano) Toivottavasti tarpeeks sekavasti selostin!
              BMW is best!!!

              Comment

              • ankkuli
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 938
                • Hyvinkää

                #8
                ajankohtanen aihe

                nykysellään alla on m-sport iskarit ja melko iäkkäät fintec 35/35 jouset. lukuunottamatta väsähtänyttä takapäätä (pohjaa helposti), oon ollu tyytyväinen. tämän viikonlopun mittaan on tarkotus laittaa uudet H&R 50/30 jouset ja uudet Bogen vakioiskarit taakse. eteen jää vielä vanhat M-sportin iskarit.

                kulunkia tulee:
                pohjauskumit, jousien ylä+alakumit, iskarien suojaputket, pari uutta pulttia n. 150€
                jouset xxx€
                iskarit eBaysta 110€ pari

                H&R:ien listahinta on jossain vähä 200€ yläpuolella, bilsteinit saa saksasta n. 5-600€/4kpl. haku eBaysta on tässä. noiden hintojen kanssa voi mennä tinkimään paikallisesta putkasta, josko irtoais alennusta

                Yhdistelmä H&R:n jousia ja Bilsteinin B6:sia tai alkuperäsiä M-iskareita olis varmasti paras, mutta myös kallein vahtoehto. joskus oon listaillu tämmösiä ajatuksia. saman threadin ekassa postauksessa on jotain kuvia tosta vessasta vanhalla madalluksella.

                pitääpä laittaa tietoa, miten uusi alusta toimii, jahka saa alle. noi pohjauskumit ja muu pikkutilpehööri on yllättävän suuri menoerä
                Last edited by ankkuli; 11-02-2006, 11:22.
                Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                Comment

                • Madfexx
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3646
                  • Lempäälä

                  #9
                  Jees jees... Olen tässä selaillut Ebayn valikoimaa, ja hieman epäselväksi on jäänyt että minkä firman jousiin tässä kannattaisi luottaa? Tuon ankkulin antaman linkin takaa löytyy ainakin SKR:ää, G&M:ää, AP:ta sekä Vogtlandia. Noista neljästä tutulta kuulostaa vain tuo Vogtland.

                  Ja mitenkäs on niiden iskareiden laita? Uskaltaako tuollaisten 35-40mm madallusjousten kaveriksi ostaa tavalliset iskarit? ankkulin taka-Boget ovat perustavaraa, ja ilmeisesti myös jkpowerin KYBit ovat perusmallia? Eli onko jotain tiettyä merkkiä jonka vakiomallin iskareita voisi suositella tuollaiseen kevyeen madallukseen?
                  Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                  Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                  Comment

                  • Sturmovik
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 360
                    • häme

                    #10
                    Kyllä ne Sachsin Advantaget on lyhyemmällä ulosjoustolla, eli sopii nimenomaan madallusjousien kanssa käytettäviksi.
                    Omassa E34:ssa on Advantaget H&R jousien kanssa.

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Ankkuli: onko sulla camberit kuinka viturallaan vanhoilla jousilla/uusilla H&R:llä? Mulla ainakin on takana rengas kaaren korkeudella ja camber alkaa olemaan hävyttömissä rajoissa. Pakko vissiin korottaa perää muutamia senttejä.

                      kaaren sisässä ylhäältä ja alhaalta yli..
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • jkpower
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2003
                        • 20
                        • Ruovesi

                        #12
                        Nii mulle ainakin tämä jousien maahan tuoja sano et nuo -35 jouset ovat käypäiset vakio iskareiden kans, mut tietysti nuo lyhemmällä ulosjoustolla olevat iskarit vois pelata viä paremmin, mut kun kysyin vara osaputkasta et mitä vakio iskaria suosittelee, niin sano kyb:in! En tiedä sitten... Oli aika kuoleentuneen mun auton vanhat taka jouset kun madallus jousi oli irrallaan pitempi, kun vanha jousi.. Ja jäihän perä aluks aika korkeelle, mut pari päivää niin tasaantu hyvään korkeuteen. olis tossa ollu kuviakin jousien vaihto puuhista mut oli nii isoja tiedostoja ja en jaksanu ruveta nyt pienenteleen..
                        BMW is best!!!

                        Comment

                        • Madfexx
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3646
                          • Lempäälä

                          #13
                          Joopa joo... funtsailin tuossa että tilailen varmaankin tuolta saksasta nuo Vogtlandin jouset ja niiden kavereiksi sitten täältä suomesta madallukseen sopivat iskarit. Mahdollisesti kyseessä olisi siis nuo Sachsin Advantaget, jos vain tästä lähialueelta joku putiikki pystyy tarjoamaan niitä järkevään hintaan... Huomenna täytyy siis hieman soitella, niin josko sen jälkeen olisi hieman viisaampi asian suhteen

                          edit: Ainiin... mistäs muualta saksasta noita palikoita kannattaisi katsella ebayn ohella? Eli jotain hyvää nettikauppaa tiedossa?
                          Last edited by Madfexx; 12-02-2006, 18:27.
                          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                          Comment

                          • ankkuli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 938
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by Morkai
                            Ankkuli: onko sulla camberit kuinka viturallaan vanhoilla jousilla/uusilla H&R:llä? Mulla ainakin on takana rengas kaaren korkeudella ja camber alkaa olemaan hävyttömissä rajoissa. Pakko vissiin korottaa perää muutamia senttejä.
                            tämmöseltä näytti viime kesänä

                            melko häijyt "ratakulmat" on. kesärenkaat kuluu sisäreunoista melkosta vauhtia, 195 ( ) leveet talvigummit ei näytä olevan milläänkään.

                            tänään sain takajouset ja iskarit vaihdettua. perä nousi entiseen verrattuna yllättävän vähän, mutta tukevalta vaikuttaa muuten ja varmasti kestää kuormaa paremmin. katotaan jos huomisen mittaan sais etupäähänkin H&R:t paikalleen. olihan muuten ryytyny takaiskarin alaholkki lujaa kiinni takatukivarteen. sai lämmittää ja tarjota murtohaarukkaa ihan tosissaan. ei olis kyllä raaskinu, jos ei olis muutenki ollu vaihtamassa iskaria, vaikka jäiki lopulta ehjäksi.

                            toi lyhyempi iskari ei periaatteessa vaikuta ajettavuuteen. edelleen teoriassa pidempi ulosjousto on (melkeen) aina parempi. väliä on ainostaan sillä, onko jousi löysällä silloin, kun koko ulosjousto on käytössä. suurin osa kaupan olevista madallusjousista on tehty niin, että voi käyttää vakioskarin kanssa. yleinen suositus on, että yli 40mm madallukseen pitäs olla lyhyempi männän varsi, mutta ainaki H&R:n 50mm madaltavissa on mukana TÜV-lappu, jossa annetaan lupa käyttää vakiomittasta. ite ainakin luotan noihin valmistajien suosituksiin ja TÜV-hyväksyntöihin.

                            madfexx: AP:ta on parilla foorumilaisella, eikä ainakaan toistaseks ole marinaa kuulunu. valmistajan sivut on osoitteessa www.ap-sportfahrwerke.de SPK:n nimen oon joskus kuullu mut G&M:ää en.

                            mitä oon seurannu, niin käytännössä kaikki saksalaiset "vakavasti otettavat" nettikaupat löytyy myös eBaysta. ei eBayn kautta ole pakko ostaa. voi vaan kattella myyjien nimet ja hakea kotisivut esiin googlella, mutta eBayssa on sisäänrakennettu suoja ostajalle, eli jos myyjä yrittää tehdä oharit, niin kauppapaikka (eBay) voi puuttua asiaan.
                            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                            Comment

                            • nut
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1613
                              • Vaasa/Kauhajoki

                              #15
                              Originally posted by ankkuli
                              olihan muuten ryytyny takaiskarin alaholkki lujaa kiinni takatukivarteen. sai lämmittää ja tarjota murtohaarukkaa ihan tosissaan. ei olis kyllä raaskinu, jos ei olis muutenki ollu vaihtamassa iskaria, vaikka jäiki lopulta ehjäksi.
                              No eihän nuo ollu vielä edes tiukassa kun ei tarvinnu porailla/hajottaa vanhoja erikseen. Hyvä konsti on tosiaan jos vanhat iskarit menee roskiin porata siitä kumipuslasta esim.ruuvarin varren paksunen reikä läpi ja ruuvarilla jumittaa ulkokuoren ja sisäputken kiinni toisiinsa ja sitten vaan isoa moskavasaraa iskarin varteen. Lähtee irti yhtä plop kun K-kaupan plussapisteet

                              Originally posted by ankkuli
                              madfexx: AP:ta on parilla foorumilaisella, eikä ainakaan toistaseks ole marinaa kuulunu. valmistajan sivut on osoitteessa www.ap-sportfahrwerke.de
                              Ihan hyvät jouset mun mielestä APt, aika jäykät mutta tiputtaakin kyllä paljon ainakin E34ssa, esim tuo 60/40 satsi pudottaa edestä enemmänkin sellaiset 75 mm.

                              On todellakin hyvän hintaisia muuten nuo pohjauskumit yms hilppeet mutta kannattaa vaihtaa, omaan laitoin joka ikisen nippelin yläpäihin uutta osaa jousiremontin yhteydessä koska vanhat oli aika helvetin heikossa hapessa ja sitähän ei oo kiva huomata siinä vaiheessa kun auto on atomeina..
                              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎