Itse ostin Advantaget Kl-varaosista, makso jotain 120€ kappale E34:seen
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E32 etupään madalluksesta
Collapse
X
-
Mitäs eroa mahtaa muuten olla, kun tuossa ETK:ta tutkiskelin ja totesin että ennen ja jälkeen 3/88 löytyy eri iskarien varaosanumero. Eli mitä eroa noissa on? Lähinnä jos jotain E34 iskareita ostan niin tietäisi minkä vuosimallin iskareita niistä sitten osaisi kysellä...
Edit: Tarkalleen ottaen noita etuiskareita löytyy siis kolmea tyyppiä, eli:
-->2/88
3/88 - 7/90
8/90-->Last edited by Madfexx; 13-02-2006, 15:39.Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
itse asiassa E32:een on kolmea erilaista etuiskaria. tietääkseni esim. Motonetin jaottelu pitää paikkaansa, eli 87->2/88, 3/88->90, 91->.
E34:ssä on vain kahta jälkimmäistä ja luulen, että toi eka muutos on tehty siksi, että voitais käyttää kahdessa mallissa (E32 ja E34) samoja osia. noi käy kaikki ristiin, jos vaihtaa yläpään laakerin iskarin mukana. en osaa sanoa miten iso toi ero on ja kannattaako esim. vanhempaan osia uusittaessa siirtyä käyttämään uudempia. motonet myy iskareita samalla osanumerolla saman ikäsiin E32 ja E34:ään.
sakemannit on muuten kokeillu E34 jousia seiskassa, mutta tulokset ei ole kovin hyviä. takajousi on ilmeisesti halkasijaltaan ihan vähän erilainen, eikä istu ihan vimpan päälle. etujousi taas on liian löysä ja keula putoaa liikaa ja pohjaa herkästi.
hollannin pojilla on aika hyvät ohjeet ite työn tekemiseen:
etupää: http://bmwe32.masscom.net/johan/fron...nt_shocks.html
ja takapää: http://bmwe32.masscom.net/johan/rear...ing_strut.html
noihin lisäyksenä, että takaiskari tulee helpommin pois, jos löysää tai irroittaa takatuvarren sivuttaistuen (koiranluu, ei kuitenkaan vakaajan). käytännllistä varsinkin, jos joutuu käyttämään järjen sijasta voimaa niinkun minä tai Nut. muuten takapää on helppo nacki, vähän työläämpi kun taunuksessa, muttei vaikea, jos ei ole sähköstä takapenkkiä.
etupäässä ei periaatteessa tarvitse purkaa koko jarrusatulaa ja levyä pois, vaan riittää, kun ottaa satulasta sen kelluvan osan. on vaan vähän raskaampi kantaa tolppaa levyn kanssa. ylämutteri oli sekin jumalattoman lujaa kiinni, mutta antautui, kun piti iskarin varresta (siitä kohtaa joka jää pohjaanlyöntikumin alle) vastaan ja väänsi jatkovarrella. jousipuristimet on syytä olla kunnoliset. takapäässä laittaa madallusjousen vakioskarille ilman puristintakin, mutta edessä pitää ainakin lyhennetyllä tolpalla puristaa jousi aivan kasaan, ennen kuin osat saa paikalleen. oikea kohta kaksleukaselle puristimelle on 1,5 kierrosta jousen päästä, ja toinen puristin tietenki puoli kierrosta siitä.Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net
Comment
-
-
Originally posted by MadfexxMitäs eroa mahtaa muuten olla, kun tuossa ETK:ta tutkiskelin ja totesin että ennen ja jälkeen 3/88 löytyy eri iskarien varaosanumero. Eli mitä eroa noissa on? Lähinnä jos jotain E34 iskareita ostan niin tietäisi minkä vuosimallin iskareita niistä sitten osaisi kysellä...
Edit: Tarkalleen ottaen noita iskareita löytyy siis kolmea tyyppiä, eli:
-->2/88
3/88 - 7/90
8/90-->
ainakin etuiskareissa on se yläpään kapea osa (missä on se kierre) eri mittainen eri vuosimallien kesken. itellä 5/90 e34 ja piti olla pitemmällä sillä natsalla,että meni sen yläpään lautasen läpi. muistaakseni oli jotain 75mm kapean osan pituus ja ensiksi ostamissani iskareissa oli jotain 40mm ja lautasen paksuus on varmaan jotain 60mm, eli aika paha laittaa se yläpään mutteri paikalleen.
mutta ilmeisesti on mahollista sovittaa ristiinkin, jos vaihtaa sen yläpäänkin..?
Comment
-
-
Originally posted by ankkuliitse asiassa E32:een on kolmea erilaista etuiskaria. tietääkseni esim. Motonetin jaottelu pitää paikkaansa, eli 87->2/88, 3/88->90, 91->.
E34:ssä on vain kahta jälkimmäistä ja luulen, että toi eka muutos on tehty siksi, että voitais käyttää kahdessa mallissa (E32 ja E34) samoja osia. noi käy kaikki ristiin, jos vaihtaa yläpään laakerin iskarin mukana. en osaa sanoa miten iso toi ero on ja kannattaako esim. vanhempaan osia uusittaessa siirtyä käyttämään uudempia. motonet myy iskareita samalla osanumerolla saman ikäsiin E32 ja E34:ään.
sakemannit on muuten kokeillu E34 jousia seiskassa, mutta tulokset ei ole kovin hyviä. takajousi on ilmeisesti halkasijaltaan ihan vähän erilainen, eikä istu ihan vimpan päälle. etujousi taas on liian löysä ja keula putoaa liikaa ja pohjaa herkästi.
hollannin pojilla on aika hyvät ohjeet ite työn tekemiseen:
etupää: http://bmwe32.masscom.net/johan/fron...nt_shocks.html
ja takapää: http://bmwe32.masscom.net/johan/rear...ing_strut.html
noihin lisäyksenä, että takaiskari tulee helpommin pois, jos löysää tai irroittaa takatuvarren sivuttaistuen (koiranluu, ei kuitenkaan vakaajan). käytännllistä varsinkin, jos joutuu käyttämään järjen sijasta voimaa niinkun minä tai Nut. muuten takapää on helppo nacki, vähän työläämpi kun taunuksessa, muttei vaikea, jos ei ole sähköstä takapenkkiä.
etupäässä ei periaatteessa tarvitse purkaa koko jarrusatulaa ja levyä pois, vaan riittää, kun ottaa satulasta sen kelluvan osan. on vaan vähän raskaampi kantaa tolppaa levyn kanssa. ylämutteri oli sekin jumalattoman lujaa kiinni, mutta antautui, kun piti iskarin varresta (siitä kohtaa joka jää pohjaanlyöntikumin alle) vastaan ja väänsi jatkovarrella. jousipuristimet on syytä olla kunnoliset. takapäässä laittaa madallusjousen vakioskarille ilman puristintakin, mutta edessä pitää ainakin lyhennetyllä tolpalla puristaa jousi aivan kasaan, ennen kuin osat saa paikalleen. oikea kohta kaksleukaselle puristimelle on 1,5 kierrosta jousen päästä, ja toinen puristin tietenki puoli kierrosta siitä.
Mietin tässä juuri tuota mitä itsekin juuri sanoit, eli kannattaako osia uusiessa siirtyä käyttämään uudempia malleja. Itse ainakin tuossa ETK:ssa vertailin niin vaihtoon menisi omasta autostani (vanhin malli, 2/88):
-Guide Support 31331133659 --> 31331134086
-Stopper 31331131858 --> 31331134901
-Spring Pad Upper 31331128522 --> 31331135589
Mahtaako tarvita vielä jotain muuta?
Nuo Vogtlandin -35mm jouset olen melkeinpä päättänyt ostaa, mutta vielä en ole varma ostanko vakiot vaiko lyhyemmät iskarit. Valinnanvaraa on ainakin lyhyempien osalta huono, jos en vaihda tuota yläpäätä uudemmalle iskarityypille sopivaksi.Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
Originally posted by ankkulitoi lyhyempi iskari ei periaatteessa vaikuta ajettavuuteen. edelleen teoriassa pidempi ulosjousto on (melkeen) aina parempi. väliä on ainostaan sillä, onko jousi löysällä silloin, kun koko ulosjousto on käytössä. suurin osa kaupan olevista madallusjousista on tehty niin, että voi käyttää vakioskarin kanssa. yleinen suositus on, että yli 40mm madallukseen pitäs olla lyhyempi männän varsi, mutta ainaki H&R:n 50mm madaltavissa on mukana TÜV-lappu, jossa annetaan lupa käyttää vakiomittasta. ite ainakin luotan noihin valmistajien suosituksiin ja TÜV-hyväksyntöihin.
Esimerkki:
Itselläni on E34 535i:ssä K.A.W:n 80/20mm madaltava alusta. TÜV-paperissa lukee, että alustan madallus on 45mm. Mitä se periaatteessa onkin keskimäärin, kun toisesta päästä putoaa n.80mm ja toisesta n.20mm. Kyseisissä lapuissa lukee, että sopii joko vakioiskareilla tai lyhyemmillä. Mutta ei taatusti edessä olevia 80mm madaltavia jousia voi tai varsinkaan kannata laittaa vakioiskareilla. On nimittäin sen verran lyhyet jouset, että esijännitys puuttuu täysin vakioiskareilla ja nostettaessa keula ilmana jouset ei pysy paikoillaan.
Niin ja selvennykseksi itselläni on totta kai myös sarjaan kuuluvat (ainakin edessä selvästi lyhyemmät) iskunvaimentimet joka kulmassa!All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
H&R:issä ei ainakaan ollu pelkoa, että olis jääny löysälle. kuvasta näkyy minkä verran saa puristaa, että menee vittuilematta mutteri kiinni. tietty jollain -80mm jousella on juttu eri.
juhis: tuskin valmistajakaan suosittelee käyttämään vakioiskaria ton sarjan kanssa. hyväksyntälappuja ei osille irtoa, jos ne ei ole aiotussa yhdistelmässä turvalliset. tietty valmistaja voi kikkailla noiden kanssa ja käyttää samaa hyväksyntää useemmalle erilaiselle osalle.
kuvassa näkyvä iskari on ns. välimallia 6/89 autosta.Last edited by ankkuli; 18-10-2006, 09:37.Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net
Comment
-
-
Siihen E34 madallustopikkiin muistaakseni kirjoittelin joskus noista yläpäistä, eli E34ssa ainakin on ns vanhaa ja uutta mallia yläpäitä. Vanhat tahi 'isot' on semmonen yhtenäinen klimppi ja vaatii pitkän ohuen osan iskain varteen. Uudempi malli on semmonen 'niputa-se-itse' ratkasu jossa jousilautanen on irrallinen ja tähän menee se lyhyt varsi. Sitten tuota vanhaa laakeria ainakin on kahdella eri halkaisijalla. Uuteen laakeriin saa kyllä vanhanmallisen iskarin kiinni kunhan paksuus täsmää ja osaa leikata parit holkit väliin ja vähän säveltää.
Mulla ainakin aina lähteny yläpäänmutterit ilman suurempia kiroiluja auki kun on auto maassa ensin vähän löysäillyt. Edessä IMO helpointa kun ottaa vaan sen 'brake carrierin' satuloineen irti tolpasta ja laittaa sivuun, levyjä turha ottaa pois. Takanahan homma on 15 min/puoli kunhan ne prkleet tosiaan lähtee vaan ensiksi irtiJa ainakin E34ssa saa takaa yläpäät nätisti auki kun nappaa takapenkin pois ja samaten kaiuttimet, joiden aukoista saa takimmaisen helposti ilman että tarttee purkaa hattuhyllyä.
Ps. samoin tuo APn 60/40 sarja on paperilla 35mmJa samaten on sen verran lyhyet jouset nuo etuset että varmasti ei pysy vakioiskareilla paikoillaan.
BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
Joo-o... saas nyt nähdä milloin päästään tuohon asennusvaiheeseen asti. Iskarivalikoima on ainakin suht suppea jos tuota vanhaa mallia päädyn käyttämään. Vaihtoehtona on tietenkin tolpan yläpään vaihtaminen uudempaan, mutta mahtaako niitä palikoita saada muualta kuin merkkiliikkeestä? Näytti ainakin se yläpään laakeripalikka olevan aika suolaisen hintainen alkuperäisenä...
Saksasta ilmoittelivat Vogtlandien postikuluiksi 50e(!), joka on suht yläkanttiin verrattuna kuluihin joita vastaavankokoisista paketeista on joutunut maksamaan, joten täytyy vielä koittaa tingata noiden toimituskulujen kanssaHarraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
E32 madallus
Itse laitoin pari vuotta sitte -87 750 m-sarjan etuiskarit jotka löysin etk:sta. kl:n kautta maksoivat jotain 100€ /kpl. ja iskareiksi bogen vakioiskarit. laskua ei paljon tullut, oisko jotain 25 milliä...kumit jousen ylä ja alapäihin piti vaihtaa kans. hyvin ovat pelittäneet...takaiskareihin/jousiin ei ole tarvinnut onneksi koskea kun ovat hydraulisella korkeuden säädöllä..V12 rules
Comment
-
-
Originally posted by MadfexxJoopa joo... funtsailin tuossa että tilailen varmaankin tuolta saksasta nuo Vogtlandin jouset ja niiden kavereiksi sitten täältä suomesta madallukseen sopivat iskarit. Mahdollisesti kyseessä olisi siis nuo Sachsin Advantaget, jos vain tästä lähialueelta joku putiikki pystyy tarjoamaan niitä järkevään hintaan... Huomenna täytyy siis hieman soitella, niin josko sen jälkeen olisi hieman viisaampi asian suhteenHiukkasen tyyristä. Alkaa kyllä mietityttään jos pistäis eibachien kanssa orkkisiskarit. Motonetissä bogen alkuperäismalliset iskarit 320e koko setti.
Comment
-
-
Originally posted by janzamonOletkos vielä soitellut liikkeisiin noista advantageista? Kävin itse hämeenlinnassa kyselemässä pikaisesti motonetissa ja osasilla.. Motonetissä ei myydä kyseistä mallia. Osaset olis pyytänyt ~550e joka kulmaan sassin advanteget. Kysyin vielä huvikseni paljon ne ottais bilstein sprinteistä.. ~750e joka kulmaanHiukkasen tyyristä. Alkaa kyllä mietityttään jos pistäis eibachien kanssa orkkisiskarit. Motonetissä bogen alkuperäismalliset iskarit 320e koko setti.
Mistäs sinulta ne Eibachit on tulossa, ja minkämoiseen hintaan?Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
Eibacheja en vielä ole tilannut mutta kiiltovaunusta ajattelin pistää tulemaan. Muistaakseni sanoivat hinnaksi ~300e.. Hirveitä hintaeroja ei noissa taida olla eri liikkeiden välillä. Ne motonetin boget oli 'automatic' mallia. Sachsilla supertouring on vastaava malli. Eli ihan orkkis-iskarit. Perkule kun on nyt niin vaikeeta..
Comment
-
Comment