Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 735ia venttiilien säätö...oho?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 6power
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 254
    • Tampere

    E32 735ia venttiilien säätö...oho?

    Säädin sit tänään kyseisestä autosta venttiilit ulkoilman lämpötila 0... -2 auto seissyt yön yli ulkona. Venttiilit säädin 0.30mm siten et liuska liikkui nahkeesti. säädön jälkeen auto käymään kone kävi hienosti ei rapissut venttiilit. No kone käyntilämpöseks ja yllätys venttiilit rapisee. Kui siinä nyt noin käy eiks se välys pistetä sinne sen takia et ku venttiili lämmetessään pitenee niin välys pienenee mut äänestä päätellen siinä kävi nyt niin et välys kasvoi ku kone lämpes...kertokaas nyt joku viisaampi mitä siäl venttiili koneistossa tapahtuu ton välyksen suhteen? Ja onko tuo 0,30mm välys hyvä vai voisko se olla pienempikin esim 0,25 tai peräti 0,20mm loppuisko rapinat vai alkaisko kantaan -25 asteen pakkasilla? Onko kellään kokemuksia ko koneesta.
  • Cee.Koo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 354
    • Twilight zone

    #2
    On siellä venttiilikoneistossa muitakin äänilähteitä kuin venttiilinvälys, esim. kuluneet keinuvivut/keinuvipuakseli. Ja ihan venttiilikoneiston rakenteesta johtuen, ei siitä millään "äänetöntä" saa.
    Venttiilin välyksillä on turha kikkailla, pysy vaan tehtaan arvoissa. Ite en "isolohkokutosta" tarkemmin tunne, on tullu pelattu noitten "pikkulohkojen" kanssa enämpi. Omassa m20b25:ssa on uusi nokka, keinuvivut ja virheettömiksi mittaamalla todetut keinuvipuakselit ja välykset tehtaan arvoissa. Kyllä se silti raksuttaa, mutta se ei ole vika vaan ominaisuus.
    Tolle pikkukutoselle on annettu kahdet välysarvot:
    -Kuumana 0,30mm
    -Kylmänä 0,25mm

    Ja kyllähän se kylmä öljy vaimentaa ääniä eri tavalla kuin kuuma öljy
    With jap crap, life sucks and then you die

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Tiukka 0,30mm on oikea välys kylmänä ja imuvenat voi säätää muutaman satkun pienemmälle välykselle. Siellä on muutama vippa jonka säädössä ei saa kunnolla rakotulkkia väliin, joten veikkaanpa että syy on mitä todennäköisimmin siinä. Välyshän kasvaa kun lämpötila nousee... Siinä säädössä kanattaa sitten huomioida se ettei käännä sitä epäkeskoa liikaa, sattaa mennä välykset liian pienelle kun alkaa vena aukeamaan...
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Leka
        Välyshän kasvaa kun lämpötila nousee...
        Zori oon pikku pieruissa jne mutta.. En ole mikään specialisti mutta tällainen tieto tuli kuitenkin yllätyksenä. Jos jaksais joku vääntää rautalangasta. Olen ikäni ajatellut tähän asti että lämpimään koneeseen säädetään pienemmät välykset ja vice versa.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          .....
          Last edited by T3; 08-01-2007, 16:23.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • Juho_P
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 313
            • p-pohjanmaa

            #6
            Aika vilpoisessa säädin ite (+5C ehkä) ja tiukkaan .30neen.
            Hiljasta M30sta ei saa varmaan mitenkään mutta tuon kolinan/ rapinan ymmärrän tuosta kyseisestä moottorista koska oli keinut, nokka ja epäkeskot kulunut aika pahasti, eli meillä ainakin kansiremppa tai koneenvaihto edessä tässä joskus kun on muuta tärkeää saatu alta pois.
            pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              No joissain koneissa venttiilit säädetään lämpimänä... Mutta ei ihan varmasti pakkasella, vaan lähempänä huoneen lämpötilaa n.20-24c. Lämpö nousee välykset kasvaa, ainakin niissä moottoreissa mihin minä olen tutustunut, s14, gti-rollo yammun kannella, 12v sekä 16v rollo, m40, m50, ja jotain plösön ja hiivatin patoja...
              ...

              Comment

              • jmp2002
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 5727
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by reddewil
                No joissain koneissa venttiilit säädetään lämpimänä... Mutta ei ihan varmasti pakkasella, vaan lähempänä huoneen lämpötilaa n.20-24c. Lämpö nousee välykset kasvaa, ainakin niissä moottoreissa mihin minä olen tutustunut, s14, gti-rollo yammun kannella, 12v sekä 16v rollo, m40, m50, ja jotain plösön ja hiivatin patoja...
                eli säädetään sisätiloissa... Mutta T3 meenasi että kantta ei silloin säädetä, kun kone on ajettu kuumaksi, kun esim 6 koneen kansi on jo niin pitkä, että se ei tasaisesti lämpeä..
                E30 325i Touring -89
                E30 325i touring -88 m50tbo
                G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • 6power
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 254
                  • Tampere

                  #9
                  No ku minä niitä venttiilejä säädin niin kokeilin ensin missä se välys on ennen kuin aloin itse säätämään. Suurinpiirtein kaikki olivat ns. löysiä 0.3:sia paitsi yksi imuventtiili joka oli tiukka 0.3:nen. Ja sitä rakotulkkia jouduin vääntämään keskeltä et sai taipumaan joka väliin kunnolla ja sen olisi hyvä olla hiukan leveempää mallia. Kokeilin ensin kapeammalla mut tuntui et epäkesko hiukan nuljautteli sitä pois paikoiltaan.

                  Lainaus lekan sanomasta:( Siinä säädössä kanattaa sitten huomioida se ettei käännä sitä epäkeskoa liikaa, sattaa mennä välykset liian pienelle kun alkaa vena aukeamaan...)

                  Tätä en nyt ihan ymmärtänyt ..siis miten sitä epäkeskoa voi kääntää liikaa jos rakotulkki on välissä kun sitä säädetään..naheeksi.

                  Voi olla et välykset olis tarvinnut säätää lähempänä +20 astetta..mutta en satu omistaan lämmintä tallia...onko kukaan koskaan tarkistanut mikä se välys on kuumassa koneessa? Oletteko huomanneet onko öljylaadulla 0w,5w tai jopa 20W merkitystä venttiilikoneiston äänekkyyteen?

                  Tuskin 140 tkm ajetussa koneessa on vielä keinuvipuakselit/keinuvivut kuluneet ja jos olis luulis et ne pitäis ääntä kylmällä koneellakin. Nokka-akselin tarkistin siinä ei ollut pienintäkään kulumaa. Onko siis vaan hyväksyttävä tämä venttiili koneiston ääni vai olisko jotain tehtävissä?

                  Comment

                  • samivaan
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 176

                    #10
                    Usein sanotaan että ääni kuuluu näihin, sillä lohduttauduin itsekkin kun oma naputtaa vähän. (ei tosin m30 vaan m20b25) mutta kaverin m20b25 koneen käynti on kyllä ihan täysin virheetön, ei mitään rapsutusta. Vaikea sanoa että kuuluuko asiaan, mutta ainakin on yksilöitä joissa ääntä ei kuulu.

                    Comment

                    • reiska
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 85

                      #11
                      joo ittelläkin m30b34 ja kyllä se tuntuu vähä naputtavan venttiilisäädön jälkeenkin... keinut ja nokka oli ainakin ok! uskaltaakohan niitä venttiilejä säätä esim,0.25mm

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by reddewil
                        Lämpö nousee välykset kasvaa...
                        Niin siis juuri tätä ihmettelen. En siis todellakaan väitä että olisitte väärässä mutta kun jo ala-asteella opittua on se että metalli laajenee lämmetessään ja jos on kaks metallista palikkaa lähellä toisiaan, niin lämmetessään ne on vielä lähempänä eli välys pienenee. Eli miten tuo venttiilivälys kasvaa kun kone lämpenee?
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3449
                          • Janakkala

                          #13
                          Originally posted by Kentsu
                          Niin siis juuri tätä ihmettelen. En siis todellakaan väitä että olisitte väärässä mutta kun jo ala-asteella opittua on se että metalli laajenee lämmetessään ja jos on kaks metallista palikkaa lähellä toisiaan, niin lämmetessään ne on vielä lähempänä eli välys pienenee. Eli miten tuo venttiilivälys kasvaa kun kone lämpenee?

                          Juurikin tuota samaa ihmettelen...

                          -M30 välykset kuuluu olla imu 0.30 ja pako 0.35 viileänä!!! Aivan TOTTA sanoo muut mitä hyvänsä
                          -Jos pistää pienemmät välykset niin joutokäynti laskee ja saattaapi olla vaarana myös venttiilin palaminen, mikäli rupeaa kantamaan lämmetessään !!!
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3449
                            • Janakkala

                            #14
                            niin joo ja lisäykseksi:
                            M20 välykset imu 0.20 ja pako 0.25
                            Ja nämä kyseiset välykset siis tehtaan ilmoittamia arvoja vakio moottoriin
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • 316tic
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 244
                              • Nokia

                              #15
                              En mistään mitään tiedä mutta....
                              M30 koneen välykset säädetään Käyntilämpöisenä 0,2 milliin.
                              Vi..umainen homma kun kaikki paikat kuumia. Mutta niin ne säädetään ja sen jälkeen ei ropise eikä rapise. Eikä rautä veny ja pauku 0,1 milliä puoleen taikka toiseen, jos se sen tekis niin kone leikkais kiinni. Korkeintaan satasen jos kaks.
                              BaijerilainenMutteriWiritys

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎