Tälläisen ongelman kanssa tuli painittua viime viikko.
Auto 730i vm-90 m30b30 moottorilla
Ongelmana:tyhjäkäynti seilaa,röpöttöö,ei ota kierroksia,meinaa tukehtua kaasua painettaessa.eml valon sain syttymään kerran.
Tehdyt korjaukset: Putsattu brake cleanerilla,tyhjäkäyntimoottori,ilmamäärämittari,k aasuläpän ympäristö,imupuolen letkut tarkistettu>ei halkeamia.Kaikki releet ja sulakkeet läpikäyty,maadoitukset tarkistettu. Ei vaikutusta.
Lähes viikon ähräämisen jälkeen akku tarkempiin tutkimuksiin: yleismittarilla napojen välistä 12.2v laitoin akun kuitenkin varmuuden vuoksi lataukseen.Latauksen jälkeen mittasin uudelleen ja sain 13.4v napojen välistä.Akku kiinni JA VOLL ! Kaikki edellämainitsemani ongetmat poistuneet.Eli syynä käyntihäiriöön oli akun matala jännite.
Mielenkiinnosta tein muutamia testejä eri akuilla ja volttimäärillä. Käyntiongelmat palasivat valittömästi ,kun akun varaustila napojen välistä suoraan mitattuna laski alle 12.6 voltin.
Eli opiksi ja neuvoksi muille:kannattaa aloittaa käyntihäiriön selvittely akun varaustilasta.
Tänään mittasin järjestelmän lepovirrankulutuksen tulos oli 0,21 mA. Bentley antaa normaaliksi järjestelmän lepovirrankulutukseksi ohjearvon 0,5mA.Sen verran kuitenkin kaiveli tuo akun varaustilan tippuminen,että kävelin akku taloon testauttamaan akun kunnon.Akku oli täysin iskussa latauksen jälkeen ja rastustestistä meni läpi heittäen.Akkutalon erittäin asiallista myyjää haastatellessa,kerroin saamastani mittaus tuloksesta ja manuaalin antamasta ohje arvosta. Myyjä piti jo 0.21mA:n lepokulutusta valtavana.Myyjä sanoi ,että jo tuolla 0.21mA:n lepokulutuksella autolla pitäisi ajaa 4-5 tuntia päivässä,että akku pysyy 100% latingissa tai toinen vaihtoehto on ladata akku 2vko:n välein talviaikana ja kolmas vaihtoehto on asentaa päävirta kytkin,mikäli autoa seisotetaan pitkiä aikoja.Myyjä moitti bemareita ja mersuja juuri tuosta suuresta lepovirran kulutuksesta>niin paljon ylläpidettäviä sähkö härpäkkeitä ja ihmiset syyttää akkuja eikä auton valmistajia.
Auto 730i vm-90 m30b30 moottorilla
Ongelmana:tyhjäkäynti seilaa,röpöttöö,ei ota kierroksia,meinaa tukehtua kaasua painettaessa.eml valon sain syttymään kerran.
Tehdyt korjaukset: Putsattu brake cleanerilla,tyhjäkäyntimoottori,ilmamäärämittari,k aasuläpän ympäristö,imupuolen letkut tarkistettu>ei halkeamia.Kaikki releet ja sulakkeet läpikäyty,maadoitukset tarkistettu. Ei vaikutusta.
Lähes viikon ähräämisen jälkeen akku tarkempiin tutkimuksiin: yleismittarilla napojen välistä 12.2v laitoin akun kuitenkin varmuuden vuoksi lataukseen.Latauksen jälkeen mittasin uudelleen ja sain 13.4v napojen välistä.Akku kiinni JA VOLL ! Kaikki edellämainitsemani ongetmat poistuneet.Eli syynä käyntihäiriöön oli akun matala jännite.
Mielenkiinnosta tein muutamia testejä eri akuilla ja volttimäärillä. Käyntiongelmat palasivat valittömästi ,kun akun varaustila napojen välistä suoraan mitattuna laski alle 12.6 voltin.
Eli opiksi ja neuvoksi muille:kannattaa aloittaa käyntihäiriön selvittely akun varaustilasta.
Tänään mittasin järjestelmän lepovirrankulutuksen tulos oli 0,21 mA. Bentley antaa normaaliksi järjestelmän lepovirrankulutukseksi ohjearvon 0,5mA.Sen verran kuitenkin kaiveli tuo akun varaustilan tippuminen,että kävelin akku taloon testauttamaan akun kunnon.Akku oli täysin iskussa latauksen jälkeen ja rastustestistä meni läpi heittäen.Akkutalon erittäin asiallista myyjää haastatellessa,kerroin saamastani mittaus tuloksesta ja manuaalin antamasta ohje arvosta. Myyjä piti jo 0.21mA:n lepokulutusta valtavana.Myyjä sanoi ,että jo tuolla 0.21mA:n lepokulutuksella autolla pitäisi ajaa 4-5 tuntia päivässä,että akku pysyy 100% latingissa tai toinen vaihtoehto on ladata akku 2vko:n välein talviaikana ja kolmas vaihtoehto on asentaa päävirta kytkin,mikäli autoa seisotetaan pitkiä aikoja.Myyjä moitti bemareita ja mersuja juuri tuosta suuresta lepovirran kulutuksesta>niin paljon ylläpidettäviä sähkö härpäkkeitä ja ihmiset syyttää akkuja eikä auton valmistajia.
Comment