Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 cruise ei toimi. Edit: Nyt pelaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lapa735ia
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 303
    • Martinniemi

    e32 cruise ei toimi. Edit: Nyt pelaa!

    Morjensta.

    Sori vaan jos kyselen typeriä tässä, mutta en onnistu searchilla saamaan varmuutta ongelmaan.

    Eli tuli hankittua joku kuukausi takaperin eka bmw. Eli -88 vuoden 735ia. Ongelmana on ettei vakionopeuden säädin ole toiminut minun omistuksen aikana ollenkaan ja koitin tuossa viikonloppuna tutkia missä vika voisi olla.

    Kysymys kuuluukin, että pitäisikö tuolta konehuoneesta löytyä vakionopeudensäätimelle erillinen moottori, kun en sellaista onnistunut löytämään ja realoem kuvan mukaan siellä pitäisi sellainen olla?
    Autohan on sähköisellä kaasulla.

    Ja pitäisikö löytyä erillinen ohjainyksikkö jostain tuolta vänkärin puolelta? Mistä ja millainen laatikko?

    Jos nuo pitäisi löytyä, niin kiitettäköön edellistä omistajaa osien poistamisesta.
    Attached Files
    Last edited by Lapa735ia; 07-06-2008, 17:04.
    E39 525 TDSA touring
    Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735
  • tuze5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 44
    • Nurmo

    #2
    Itellä ainaki on vakkarin moottori kuskin puolella iskarikupissa kiinni. Ohjain yksikkö on apukuskin puolella mustan muoviboksin sisällä, alumiininen rasia missä on sininen liitin. Näin ainakin -89 730iA

    Tuossa se ohjain yksikkö näkyy.
    Last edited by tuze5; 29-01-2008, 15:44.

    Comment

    • Lapa735ia
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 303
      • Martinniemi

      #3
      Oonkin katsellut tuota korvakkoa kuskin puolen iskarin kiinnityksen vieressä, että mitä varten se siinä on.

      Käytin tuota rasiaa kanssa auki, mutta muistelen kyllä että mulla ei olis ollut tuollaista omassa rasiassa, ainakaan samanlaista.

      Tuossa paikalla, missä sulla on tuo sinisellä liittimellä oleva yksikkö, on mulla identtinen rasia tuon kuvan vasemman puoleisen rasian kanssa.:think

      Tuossa repair manualissakin mikä löytyy faqista, näkyy vianhaku kohdassa, että pitäisi tarkistaa vaijeri, mutta eipä sitä mulla missään näy.

      Oon kuvitellut että tuo cruise pelaisi jotenkin tietokoneen kautta, kun kaasukin on sähköllä, eikä mekaanisesti kuten ohjeet näyttää.
      E39 525 TDSA touring
      Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

      Comment

      • tuze5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 44
        • Nurmo

        #4
        Itellä ainaki on vakkari mekaanisesti. Eikä kyllä oo tietoo mitenkä tos omas on kaasu, mekaaninen vai sähköinen. Auto ollu vasta 4kk ja ollu melkeen koko ajan seisonnassa 100km päässä eikä sielä ole tilaa edes ruuvata sitä.

        Löytyykö sulta kuitenkin vakionopeuden säätimen viiksi?
        Voisko sit olla et olis edellinen omistaja ottanu moottorin ja ohjainyksikön pois sieltä.

        Comment

        • Lapa735ia
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 303
          • Martinniemi

          #5
          Juu viiksi löytyy kyllä, muuta ei ainakaan vielä. Tarkoituksena olikin alkaa mittaileen sillon viikonloppuna, että pelaako se viiksi/boksi, mutta jäi kesken kun ei löytynyt kuin pelkkä viiksi.
          Epäilen kanssa että joku entisistä omistajista on tarvinnu noita osia jossain muualla.
          E39 525 TDSA touring
          Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

          Comment

          • jakusa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 515
            • Lempäälä

            #6
            Bentleyn sähkökuvien perusteella sähköisellä kaasupolkimella varustetuissa autoissa ei ole sitä cruisen moottoria eikä cruisen omaa älyboksia. Tuo sähköinen kaasupoljin taitaa olla jos autosta löytyy ASC? (ainakin m30 koneet, m60 mekaaninen kaasu vaikka olis asc+t)

            Katso Bentleyn service manuaalista ELE-137.
            -after all is said and done more is said than done-


            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Originally posted by jakusa View Post
              Bentleyn sähkökuvien perusteella sähköisellä kaasupolkimella varustetuissa autoissa ei ole sitä cruisen moottoria eikä cruisen omaa älyboksia. Tuo sähköinen kaasupoljin taitaa olla jos autosta löytyy ASC? (ainakin m30 koneet, m60 mekaaninen kaasu vaikka olis asc+t)

              Katso Bentleyn service manuaalista ELE-137.
              Aivan oikein, jos on EML eli sähköinen kaasuläppä, vakkarin saa asentamalla pelkän viiksen.
              Topicin aloittajalla viiksi rikki tai liittimessä hapettumaa..

              ABS/ASC vikakoodit voi tarkistaa pitämällä jarrua ja asc-nappia pohjassa -> avain kakkosasentoon -> päästä nappi ja jarru irti. Sitten vain laskee vilkautusten määrää joko mittariston asc-merkkivalossa taikka itse asc-napissa (pimeällä)

              Comment

              • Lapa735ia
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 303
                • Martinniemi

                #8
                Kiitoksia vastauksista. Tuo jäikin mainitsematta, että on EML ja ASC löytyy. Nuo vikakoodit voisikin katsoa, paitsi ettei kyllä ole valo toiminut nappulassa, eikä kyllä ole mitään merkkiä mittaristossakaan näkynyt.
                Missä kohtaa tuo mittariston merkkivalo sijaitsee, jos tarkistaisi onko lamppu sökö?
                Miten tuon viiksen toimivuuden/toimimattomuuden voisi tarkistaa? Kaksi johtoa näytti viikseltä menevän kojelaudan alla olevaan liittimeen.

                Löytyykö tuota bentleytä mistään muualta internetistä "halvalla", kun tuo faqin linkki ei toimi?
                E39 525 TDSA touring
                Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                Comment

                • superb
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2827

                  #9
                  Itseasiassa tuon ikäisessä ei taida olla mittaristossa asc-merkkivaloa, sen pitäs olla tuossa M-merkin tilalla:


                  ASC-kytkimessä on kyllä valo, mutta se on varmaankin palanut.

                  Comment

                  • Lapa735ia
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 303
                    • Martinniemi

                    #10
                    Kävin vilkaisemassa tuota mittaristoa, ja siinä näyttää olevan asc merkki.
                    Missä tilanteissa tuon pitäisi palaa? Ilmeisesti häiriötilanteissa?
                    Ei ole kyllä minun aikana tuossa valoa näkynyt, vaikka muutaman kerran pakkasilla CC on herjannut ASC not activea liikkeelle lähtiessä.

                    Samalla nykäsin tuon asc kytkimen irti ja mittasin sen merkkivalon ja näyttää olevan palanut. Pitää käydä hommaamassa uusi, että pääsee tarkistamaan vikakoodit.
                    Last edited by Lapa735ia; 30-01-2008, 09:27. Reason: typo
                    E39 525 TDSA touring
                    Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      #11
                      Onkos auto muuten hyvässä iskussa? kulkee niinkuin pitää jne? Meinaan tuo vakkarin toimimattomuus voi myös johtua EML-merkkivalosta. Kaverin autossa kanssa tuo EML-systeemi, ja kauan yritettiin vikaa löytää kun ei kaasuläppä auennut 1/4 enempää, eikä cruise toiminut. mittaristosta oli linjat EML-valolle katkenneet. hyppypiuha väliin ja rupes auto kulkeen ja vakkari toimii.

                      ^^ palaako sulla EML valo kun käännät virrat päälle? Jos ei, lue tämä (vikan postin linkki)

                      Ja niinkuin tässä jo mainittiin, sähköisellä kaasuläpällä olevat yksilöt eivät tarvitse vaijericruisea.
                      Last edited by Supra^; 30-01-2008, 09:55.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Lapa735ia
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 303
                        • Martinniemi

                        #12
                        Jeps, eml valo syttyy ehkä n. 1 sekunniksi, kun kääntää virrat ja ainakin omasta mielestä tuntuisi muutenkin pelaavan normaalisti. Ei kyllä ole mitään mihin vertaisi vetoja, kun aiempi auto oli Hiace, niin vetoja löytyy siihen verrattuna hyvin.

                        Jostain joskus luin että kun nappaa jonkun johdon konehuoneen puolelta irti niin silloin pitäisi tuon asc valon syttyä mittaristossa. Mikähän johto mahtaa olla? Saisi kokeiltua tuon valon toimivuuden.
                        E39 525 TDSA touring
                        Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                        Comment

                        • superb
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2827

                          #13
                          Mittariston asc-valo ei oo käytössä, valo on kytkimessä ja kun takapyörät sutii -> kytkimen vihreä valo vilkkuu. Vasta uudemmissa (91-92 yms) se otettiin käyttöön.
                          Mittaristoon tulee pelkästään se |||ASC|||-teksti.

                          Comment

                          • Lapa735ia
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 303
                            • Martinniemi

                            #14
                            No niin tuli vaihdettua ehjä lamppu tuohon nappulaan. Valo toimii nyt.
                            Kokelin tuota ABS/ACS vikakoodien testausta, ja kun laittaa virrat kakkoselle, niin valo vaan syttyy ja jää palamaan.

                            Pitäisikö tämä sitten tulkita niin ettei vikakoodeja ole?

                            Pitäisi seuraavaksi alkaa jotenkin testaamaan tuo viiksi, että onko vika siinä.

                            Edit. Onko noissa viiksissä toisiinsa miten paljon eroa. Siis EML vs vaijerilla olevat vakkarit?
                            Jos alkaa metsästämään korvaavaa kampetta jostain, niin ei tulisi ainakaa väärän mallista hommattua.
                            Last edited by Lapa735ia; 31-01-2008, 19:41.
                            E39 525 TDSA touring
                            Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                            Comment

                            • Lapa735ia
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 303
                              • Martinniemi

                              #15
                              No niin. Kokeilin mittailla vastusarvoja tuosta viiksestä ja tällaisia lukemia sain:
                              Mittari yhdistetty johtoihin
                              "viiksi keskiasennossa" = 666 ohm
                              "aus" = 1592 ohm
                              "abruf" = 155 ohm
                              "beschl." = 61 ohm
                              "verzög." = 331 ohm

                              Kyselin eräältä myydään palstan myyjältä jolla oli noita viiksiä, että millaisia lukemia niistä tulee ja tuli melkolailla samat lukemat.
                              Eli vika ei ilmeisesti ole viiksessä. Joten onko hyviä vinkkejä miten tutkimusta voisi jatkaa? Olisiko tuossa EML yksikössä sitten jotain vikaa? Auto pelaa muuten normaalisti, mutta cruise ei.
                              E39 525 TDSA touring
                              Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎