Announcement

Collapse
No announcement yet.

E23 728 '85 L-Jetronic kylmäkäynnistys ja tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka K
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 157

    E23 728 '85 L-Jetronic kylmäkäynnistys ja tyhjäkäynti

    Eli potilaana on 728 (M30B28) L-Jetronicilla. Huomasin eräänä aamuna, että moottori käynnistyy kylmänä, mutta käy vain 500 rpm ja sammuu hetkenä päästä. Muutaman kerran startattua jää käymään ja toimii normaalisti. Mittasin sen kylmäkäynnistys suuttimen anturin, se on kunnossa (nolla ohmia kylmänä). Itse suutinta en ehtinyt mittailla, se on sen verran hankalassa paikassa. Irrotin myös AAV:n (auxiliary air valve), olisiko se kannattanut puhdistaa jotenkin (carb cleaner) ? Moottori toimii nyt, mutta tyhjäkäynti on 750-1100 rpm ajon jälkeen. Aiemmin tyhjäkäynti oli hieman alempana. Tulpat, ilmansuodatin, virranjakajan pyörrin ja kansi on vaihdettu vähän aikaa sitten.
  • Japi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 276
    • Espoo

    #2
    Re: E23 728 '85 L-Jetronic kylmäkäynnistys ja tyhjäkäynti

    Originally posted by Jukka K
    Eli potilaana on 728 (M30B28) L-Jetronicilla. Huomasin eräänä aamuna, että moottori käynnistyy kylmänä, mutta käy vain 500 rpm ja sammuu hetkenä päästä.
    Kokeiles puhdistaa moottorin maadoitukset, voinet löytää avun tästä.
    Itselläni oli jokunen vuosi sitten talvisin sama ongelma, mikäli ei painanut kaasua startatessa ja maadoitusten puhdistus paransi ongelman.
    "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
    -Tuntematon
    ex-E30 318i -87
    droF Mondeo STW (eka ja vika...)

    Comment

    • Jukka K
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 157

      #3
      Puhdistin eilen uudelleen AAV:n (auxiliary air valve) ja sen vieressä olevan tyhjäkäynti säätökaran ja muut osat carb cleanerilla. Putsasin myös maadoitusjohdot. Nyt näyttäisi taas toimivan normaalisti ja tyhjäkäyntikin on ok. Osia ei ollut ihan äsken availtu, kun oli íso pa**akerros venttiilikopan päällä näiden osien vieressä.

      Lisäkysymys, pitääkö tyhjäkäyntiseos (se 5 mm kuusiokoloruuvi) säätää CO mittarilla ja mikä olisi oikea CO arvo (2-2.5 % ?) ?

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Juu, pitää säätää CO mittarin kanssa. Mutta mieluummin seosmittarin kanssa dynossa (eli kuormitettuna). Saa seokset kohdilleen koko käyntialueella. Esim. Oulun Tekun autolabrassa onnistuu, eikä hintakaan liene älyttömän paha. Toki se muutaman euron maksaa, mutta tuskin yli 30€:a. Kannattaa kysyä.

        t: Timo

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎