Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750i öljyvalo välähtää tyhjäkäynnillä EI VÄLÄHDÄ ENÄÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matti_83
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 491
    • Korpilahti

    E32 750i öljyvalo välähtää tyhjäkäynnillä EI VÄLÄHDÄ ENÄÄ

    Tilanne seuraavanlainen viime viikolla vaihdoin autoon lataussäätimen ja käytin öljynsuodattimen kotelon samalla irti. Samalla vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen koneeseen, seurauksena tänään alkoi vilautella öljyvaloa tyhjäkäynnillä kun öljyt lämpiää yli 80 asteen. Ajattelin tässä vaiheessa että halvat öljyt ja framin suodatin vaihtoon.

    Tänään illalla vaihdoin koneeseen mann merkkisen suodattimen ja Mobilin super 3000 öljyt ja sama ongelma vieläkin öljyvalo vilahtaa tyhjäkäynnillä kun öljynlämpö nousee yli 80 asteen.

    Suodattimelta lähtevät paineputket ei vuoda ja heti kierroksia tyhjäkäynniltä nostaessa paineet nousee lähemmäs 6.5bar tyhjäkäynnillä putoaa lämpimillä öljyillä 0.3-0.4bar nämä lukemat tuosta lisämittaristosta.

    Alkaako olla öljypumppu lopussa vai voisiko johtua öljynpaine kellosta mikä on suodatin kotelon kyljessä vaikutti olevan liittimet aika huonossa kunnossa. ennen öljynvaihtoa ei ollut kyseistä ongelmaa missään vaiheessa.

    Korjauskeino löytyi vaihdoin vielä kolmannen kerran öljyt ja nyt koneessa Castrol TWS 10w60 motorsport öljyt
    Last edited by Matti_83; 04-03-2009, 17:43.
    BMW E38 730 manuaali
    ex E30 318i -91 cabrio
  • Velho
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 267
    • Tampere

    #2
    E32 750i öljyvalo välähtää tyhjäkäynnillä

    Kuinka kuumaksi tuo öljyn lämpö nousee korkeimillaan ja missä on mittarin anturi ? Oletko kokeillut lämpiääkö öljynlauhduttimelle menevät putket eli kiertääkö öljy lauhduttimella ?

    Tuo 80 astetta tuntuu korkealta näin talvikeleillä sillä yleensä bemujen suodatinjaloissa olevat termostaatit ovat hiukan päälle 70 asteen niin ei pitäisi öljynlämmön nousta yli 80 asteen normaali ajossa mikäli termostaatti on kunnossa.

    Mikäli painemittariisi on luottamista niin kyllä se öljynpaineanturi varmaankin kunnossa on, kun yleensä orginaalianturit alkavat kytkeä viimeistään n. 0.5 bar alle.

    Matala öljynpaine voi johtua öljypumpusta, kuluneista laakereista, sisäisestä öljyvuodosta tai liian suuresta öljyn käyttölämpötilasta.

    Oliko nuo mainitsemasi öljynpaineet yhtä matalat ennen suodatinjalan irroitusta ?
    Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
    Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

    Comment

    • Matti_83
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 491
      • Korpilahti

      #3
      ajossa lämmöt pysyy 50-60 asteen paikkeilla ja myöskin paineet ok paikallaan tyhjäkäynnillä nousee 90 asteeseen, mittari Alpina varuste täysin digitaalinen luotettavuus pitäisi olla ok mikäli öljykello kunnossa. Öljynlämpö anturia en ole löytänyt vielä mutta oletettavasti on tuossa suodattimen kopassa

      Minimi paine mikä tuolle koneelle on ilmoitettu on 0,5bar, aiemmin paineet olivat tämän 0,5 yläpuolella ja valo ei missään vaiheessa syttynyt.

      Ihmetyttää vaan kun ilmeni juurikin samaan aikaan öljynvaihdon kanssa tuo ongelma, en oikein usko että johtuu moottori viasta kun mitään vikaan viittaavaa ei ole ilmennyt ennen tätä.

      Mieleen tuli mahdollisuus että tuo 5W-40 voisi olla kuumana liian ohutta tuolle koneelle?
      BMW E38 730 manuaali
      ex E30 318i -91 cabrio

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        #4
        Originally posted by Matti_83 View Post

        Mieleen tuli mahdollisuus että tuo 5W-40 voisi olla kuumana liian ohutta tuolle koneelle?

        5w40 on kyllä aika "jäykkää" nimenomaan kuumana. Kokeile vaihtaa öljymerkkiä, noista mobileista ei kai kenelläkään ole kovin hyviä kokemuksia?
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • Matti_83
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 491
          • Korpilahti

          #5
          Nämä on jo toiset öljyt millä tuota kokeilen ja sama ongelma, tuolta lueskelin niin ovat käyttäneet näissä jopa 10w50 ja 10w60 öljyjä koneessa.
          BMW E38 730 manuaali
          ex E30 318i -91 cabrio

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            #6
            Originally posted by Matti_83 View Post
            Nämä on jo toiset öljyt millä tuota kokeilen ja sama ongelma, tuolta lueskelin niin ovat käyttäneet näissä jopa 10w50 ja 10w60 öljyjä koneessa.

            Castroliltahan löytyy tuo tws motorsport 10w60 öljy, jota käytetään ämmäläisissä, siitä en kyllä tiedä voiko siitä olla jotain haittaa M70 moottorissa:think
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • Velho
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 267
              • Tampere

              #7
              Alkaako olla öljypumppu lopussa vai voisiko johtua öljynpaine kellosta mikä on suodatin kotelon kyljessä vaikutti olevan liittimet aika huonossa kunnossa. ennen öljynvaihtoa ei ollut kyseistä ongelmaa missään vaiheessa.
              Noiden liittimien todellinen kunto kanataa tarkistaa/tarvittaessa korjata voi johtua pelkästään niistä.
              Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
              Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

              Comment

              • Matti_83
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 491
                • Korpilahti

                #8
                Epäilykset kohdistuu vahvasti tuohon painekelloon ajossakin tuntuu paineet heittelevän jonkin verran ilman loogista syytä, tässä mallissa ei ole erikseen näköjään öljyvalolle anturia kun on tuo lisämittaristo niin on öljynpainekello sen tilalla ja otettu siitä.

                Mistähän tuota öljynpainekelloa voisi kysellä kun ei taida olla alkuperäinen bmw osa, vai onko Laakkosen kautta mahdollista saada tuota.
                BMW E38 730 manuaali
                ex E30 318i -91 cabrio

                Comment

                • M325i
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 1529
                  • Etelä-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Matti_83 View Post
                  Epäilykset kohdistuu vahvasti tuohon painekelloon ajossakin tuntuu paineet heittelevän jonkin verran ilman loogista syytä, tässä mallissa ei ole erikseen näköjään öljyvalolle anturia kun on tuo lisämittaristo niin on öljynpainekello sen tilalla ja otettu siitä.

                  Mistähän tuota öljynpainekelloa voisi kysellä kun ei taida olla alkuperäinen bmw osa, vai onko Laakkosen kautta mahdollista saada tuota.
                  Muistelisin että ALPINA osia löytyy BMW tiskiltä kun laittaa normaalin osan varaosannumeron eteen A kirjaimen,tämä nyt täysin muistista, voi olla että muistan väärin,kysymällähän sekin selviää
                  E30 ja E46 ///M

                  Comment

                  • Matti_83
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 491
                    • Korpilahti

                    #10
                    Pitääpä huomenna soitella laakkoselle ja kysyä tuota öljykelloa, saisi ainakin anturivian mahdollisuuden suljettua pois ennenkuin lähtee konetta turhaan paloittelemaan.
                    BMW E38 730 manuaali
                    ex E30 318i -91 cabrio

                    Comment

                    • r.w.
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2510
                      • Länsirannikko

                      #11
                      Originally posted by Matti_83 View Post
                      Nämä on jo toiset öljyt millä tuota kokeilen ja sama ongelma, tuolta lueskelin niin ovat käyttäneet näissä jopa 10w50 ja 10w60 öljyjä koneessa.
                      Ei varmasti ole pahitteeksi, vuodenajasta riippuen. Eräs vanhankoulun harrastajakin mulle sanoi, ettei pidä M70-konetta moottorina lainkaan, vaan tapaa kutsua sitä osuvammin lämpövoimalaksi.

                      Mulla meni Mobilin 5W40 lämpimänä niin litkuksi, että vilkutteli öljynpainevaloa ja tuli pakoputkesta pihalle. Toisen merkkinen tavara lopetti öljynkulutuksen kuin seinään, joskin sen verran vahingosta viisastuin, että jatkossa öljyntäyttökorkista valutetaan vain 10W50 tai 10W60-öljyjä. Myös öljynjäähdytin vaihtuu viritysten ohessa malliltaan "riittäväksi."
                      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                      Comment

                      • nut
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1613
                        • Vaasa/Kauhajoki

                        #12
                        Jos/kun tuo on B12:n lisämittaristo niin ALPINAn osanumerolla 62 10 040 löytyy se paineanturi.
                        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                        Comment

                        • Matti_83
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 491
                          • Korpilahti

                          #13
                          Vika korjattu vaihdoin Castrol TWS 10w60 motorsport öljyt ja nyt pysyy paineet lämpimänä yli 2 bar.

                          Olisi pitänyt laittaa nuo heti ensimmäisellä kerralla koneeseen, tulihan tuossa 16 litraa melko arvokasta teräketjuöljyä moottorisahaan
                          BMW E38 730 manuaali
                          ex E30 318i -91 cabrio

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎