Announcement

Collapse
No announcement yet.

735iA vs. V8- koneiset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jusaus
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1124
    • Kajaani

    #16
    M30b34 ja M60b40 on ollu mun omisteisissa E34:ssa. Mun vaakakuppi kääntyy kyllä tuon uudemman M60-puolelle, vääntöä ja tehoa kun on sen verta enemmän että M30b34 auto tuntuu huomattavasti hitaammalta.

    M60-moottorillakin on toki ne perustyyppiviat, niinkuin Cell-kertoikin. Venttiilikannentiivisteet, ilmanoton putket ja separaattori taitaa olla ne yleisimmät vikakohteet. Mitään isompia luotettavuusongelmia en ole kuullut?

    V8
    Nyk: GSX1300R -00
    Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
    ---------------------------------------------
    -Official member of BTCF-Sauna Team-
    ---------------------------------------------

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #17
      M60B30 mieluummin kuin M30B34, kummastakaan en ottas manuaalivaihteista. Itellä ollu M30B30, M30B34, M60B30 ja M60B40 koneiset E32:t ja tossa ei nyt oikeastaan ole mitään ongelmaa enää henkilökohtaisessa preferenssissä. Ottaisin korilleen ja varusteilleen paraskuntoisen M60-koneisen automaatin litramäärään katsomatta, en koe tota M60B30:stä automaattina laisinkaan heikoksi vaihtoehdoksi verrattuna neljälitraseen. Saahan siinä vähän sellasta liikkumisen kepeyttä, mutta siihen se jääkin, koneen äänetkin on kovemmat tossa nelilitrasessa.

      Mutta painotetaan nyt vielä, että jos hyvä 740 osuu kohdille, niin kyllähän siitä voi vähän enempi maksaa kuin vastaavasta 730:stä. Maksimihinta normaalikuntoisesta 740 lienee jossain vajaan neljän tonnin kupeessa.

      Edit: niin ja unohtu vielä mainita tuo 735 vs 730 M60 ero. Joka on karkeesti 3 litraa bensaa sataselle, parempi käynti, parempi automaattilaatikon toiminta, uudempi auto, hienompi maski, kylmäaineet r134a, pieni perä, pienemmät pakoäänet, paremmat varustevaihtoehdot. Tämä siis kuuden E32:n ex-omistajana tehtyjä huomioita.
      Last edited by Morkai; 10-07-2009, 12:04.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • Ganes
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 189
        • Lounais-Suomi

        #18
        Moi!

        Itte ajelen m60-koneisella e38:lla ja sanon tässä vaan oman mielipiteeni. Itte ottaisin ehdottomasti manuaalilla. Oon aika monella automaattivaihteisella ajellu ja aina ketuttaa yhtä paljo se laiskuudentunne mikä automaateista välittyy. Luulin tilanteen korjaantuvan tämän ostaessani ku ohan tässä pollejaki yli 280, mutta ei. Kyllähän tässä jo jonki verran sen väännön tuntee, mutta kierroksia tähänki joutuu polkasemaan ennenku kiihtyvyyttä piisaa. Ajelin aikasemmin e39 523:lla joka oli manuaali ja itelle jäi sellanen tunne että ihan yhtä hyvin sillä kerkes joka paikkaan vaikkei tehoja niin paljo ollukkaa. Manuaalina se totteli kaasun painallusta kiitettävästi ja väännön tunsi kyllä persauksissaan. Kulutuski oli 6-koneisessa ihan eri planeetalta: noin 10km/h yli rajoitusten matka-ajossa alle 7.5l/100km ja kaupunki ajossa alle10. Kun tää vie kaupungissa vähintään 14 ja matka-ajossa alle 10 tekee tiukkaa. Sitäpaitsi tykkasin 6-koneen saundeistaki enemmän ku tästä 8-hörpöttäjästä. Mutta jokainen tekee omat päätöksensä ja kannattaa tietenki käydä kokeilemassa eri vaihtoehtoja. Ja tiedän olevani aika yksin tän automaatti/manuaali mielipiteeni kanssa(vasta 3000e automaattilaatikon remontin maksaneena)
        e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1996
          • Tampere

          #19
          Laittakaas joku M30 ja 4.0 M60 koneiden vääntökäyrät näkyville. Niistä selviääkin jo aika paljon koneen luonteista.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Minusta pitäisi verrata M30B34 ja M60B30 koneita toisiinsa, B30 tuota maamoottoria korvaamaan kuitenkin tehtiin ja osuu tehoiltaan ym. suurinpiirtein samalla sektorille. B40 on selvästi tehokkaampi, 0,5l suurempi uutta moottoritekniikkaa edustava kone on tottakai ihan erilainen.

            B30 tuntuu vievän manuaalina, nyt oikean kokoisilla renkailla, matkassa 7,5-8. M30B34 manuaali vei aikanaan omassa vakiona semmoista 9 tai vähän päälle matkassa. Kaupungissa eroa tulee enemmän M60 hyväksi.

            Semmoisen pointin tosin voin sanoa, että M60 koneisessa kulutus nousee välittömästi jos MAF on kulunut (ehjä ja toimiva ei välttämättä toimi kuten uusi), on pienikin imuvuoto tai ajettu pitkään vika päällä eikä nollattu sen jälkeen vikamuistia. Lambdat taas ei tuntuneet vaikuttavan oikein mitään.

            Ps. Morkai nyt se käy tyhjää hyvin, oli akku paskana.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #21
              Originally posted by Cell View Post
              Minusta pitäisi verrata M30B34 ja M60B30 koneita toisiinsa, B30 tuota maamoottoria korvaamaan kuitenkin tehtiin ja osuu tehoiltaan ym. suurinpiirtein samalla sektorille. B40 on selvästi tehokkaampi, 0,5l suurempi uutta moottoritekniikkaa edustava kone on tottakai ihan erilainen.

              B30 tuntuu vievän manuaalina, nyt oikean kokoisilla renkailla, matkassa 7,5-8. M30B34 manuaali vei aikanaan omassa vakiona semmoista 9 tai vähän päälle matkassa. Kaupungissa eroa tulee enemmän M60 hyväksi.

              Semmoisen pointin tosin voin sanoa, että M60 koneisessa kulutus nousee välittömästi jos MAF on kulunut (ehjä ja toimiva ei välttämättä toimi kuten uusi), on pienikin imuvuoto tai ajettu pitkään vika päällä eikä nollattu sen jälkeen vikamuistia. Lambdat taas ei tuntuneet vaikuttavan oikein mitään.

              Ps. Morkai nyt se käy tyhjää hyvin, oli akku paskana.
              Kas no pienestä kii, vanhemmissa tota akkuhommaa tullu vastaan, mutta näissäkin.. no ei paha.

              Last edited by Morkai; 10-07-2009, 15:31.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • Madfexx
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3646
                • Lempäälä

                #22
                Originally posted by Morkai View Post
                Kas no pienestä kii, vanhemmissa tota akkuhommaa tullu vastaan, mutta näissäkin.. no ei paha.

                Noiden kuvaajien perusteella M30B34:sta näyttäisi löytyvän noin 50 Nm M60B30:tä enemmän vääntöä tuolta alarekisteristä... Itsekin kyllä saattaisin kallistua tuon 735i:n suuntaan, jos vaihtoehtona on 730i M60.
                Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  #23
                  Originally posted by Madfexx View Post
                  Noiden kuvaajien perusteella M30B34:sta näyttäisi löytyvän noin 50 Nm M60B30:tä enemmän vääntöä tuolta alarekisteristä... Itsekin kyllä saattaisin kallistua tuon 735i:n suuntaan, jos vaihtoehtona on 730i M60.
                  Ohittasin sujuvasti tuplalaseista katellen ja toimivasta ilmastoinnista nautiskellen hikoilevan 735-kuskin, jonka koneen naputus kuuluu naapuripitäjään asti.

                  Edit: Näissä V8-malleissa on sitten vanhempia parempi äänieristyskin vakiona, että kannattaa ajatella sitäkin jos ihan on autoa itelleen ostamassa. Mm. ovipahvien takana on noin 10mm extrakerros, samoin keskikonsoli ja koko auto oikeastaan.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • Tibexe
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 485
                    • Tampere

                    #24
                    Ehdottomasti M60B40, on se IMO vaan sittenkin ihan eri peli kun "pikkuveljensä". Vetoa riittää tilanteessa kuin tilanteessa, eikä 735i:lle häviä polttoainepoliittisesti juurikaan (jos lainkaan). Ei toki kolmilitrainenkaan M60 automaatilla huono valinta ole
                    sigpic

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #25
                      Niin pitää tähän vielä laittaa, että M60B40 on noista eka joka tuntuu ees ripauksen tehokkaalle. Muut vaan kuljettaa sujuvasti eteenpäin. E36 325 tehontuntua näillä vehkeillä ei koskaan saavuta, tunnottomia laitteita tehon suhteen ja ei tunnu koskaan sille että kohta karkaa. E38 on vielä tunnottomampi, lähes sillai, että tuntuvat moottorista riippumatta laiskoille. Ja M60 vääntökäyrä on sen mallinen, että sillä ei repivyyttä saa aikaseks missään kohtaa.

                      Edit: M70 sitten asia erikseen, tuntuu tehokkaalle satasen jälkeen.
                      Last edited by Morkai; 10-07-2009, 17:45.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Ziggis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2008
                        • 454
                        • Melbourne (Mellilä)

                        #26
                        Originally posted by Morkai View Post
                        Niin pitää tähän vielä laittaa, että M60B40 on noista eka joka tuntuu ees ripauksen tehokkaalle. Muut vaan kuljettaa sujuvasti eteenpäin. E36 325 tehontuntua näillä vehkeillä ei koskaan saavuta, tunnottomia laitteita tehon suhteen ja ei tunnu koskaan sille että kohta karkaa. E38 on vielä tunnottomampi, lähes sillai, että tuntuvat moottorista riippumatta laiskoille. Ja M60 vääntökäyrä on sen mallinen, että sillä ei repivyyttä saa aikaseks missään kohtaa.

                        Edit: M70 sitten asia erikseen, tuntuu tehokkaalle satasen jälkeen.

                        :thinkeiköhän sen tehontunnun ja todellisen tehon välillä oo aika iso ero
                        Ex. e39 540i -97
                        Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                        Ex. e36 325iA -92
                        Ex. e34 540iA -94
                        Ex. e30 325 2.7 eta -86
                        Ex. e34 540iA -93 touring
                        Ex. e32 730i -89

                        Tällä mennään

                        Comment

                        • MET
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 200
                          • Lappeenranta

                          #27
                          Kävinpä tänään katsomassa yhtä 735:ttä. Jonkin verran olisi projektia siinä yksilössä. Tuulilasi menisi vaihtoon(hinnasta tietoa?), kylmäaineet puuttuu ilmastoinnista, yksi umpio halki ja pientä käytönjälkeä löytyy ympäri autoa. Penkit oli ehjät, mutta nahat täytyy hoitaa ja puulistat käsitellä kuntoon. Myös keskimmäinen vaimennin näytti pikkuisen väsähteneeltä. Auto on vm.90 735, automaattivaihteilla, automaatti-ilmastoinnilla, harmaalla nahkasisustalla, kattoluukulla jne. Penkinlämmittimiä ei autossa ollut, mutta eberi löytyi. Suomiauto ja on seisonut talven yli erään pajan pihalla. Katsastamaton ja 364tkm ajettu. Tosin edellisen katsastuksen jälkeen autolla ei ole ajettu, eli mitään kauhean radikaalia yllätystä ei pitäisi löytyä.

                          Auton historiasta on sen verran tietoa, että se on ollut vanhemmilla herrasmiehillä käytössä ja huoltohommiakin siihen on tehty. Ei millään tavoin räpelletty tai rakenneltu. Kaikki sähkölaitteet toimivat moitteettomasti ja muutenkin vielä ihan ryhdikkään oloinen peli.

                          Omistaja ei ollut paikalla, mutta sain yhteystiedot. Pieni haju miulla on mitä tuosta tarjoaisin, mutta olisiko kenelläkään sanoa mielipidettä hinnasta? Mitä itse maksaisitte?

                          Comment

                          • jsa014
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1651
                            • Turun Pallivaha

                            #28
                            Originally posted by MET View Post
                            Kävinpä tänään katsomassa yhtä 735:ttä. Jonkin verran olisi projektia siinä yksilössä. Tuulilasi menisi vaihtoon(hinnasta tietoa?), kylmäaineet puuttuu ilmastoinnista, yksi umpio halki ja pientä käytönjälkeä löytyy ympäri autoa. Penkit oli ehjät, mutta nahat täytyy hoitaa ja puulistat käsitellä kuntoon. Myös keskimmäinen vaimennin näytti pikkuisen väsähteneeltä. Auto on vm.90 735, automaattivaihteilla, automaatti-ilmastoinnilla, harmaalla nahkasisustalla, kattoluukulla jne. Penkinlämmittimiä ei autossa ollut, mutta eberi löytyi. Suomiauto ja on seisonut talven yli erään pajan pihalla. Katsastamaton ja 364tkm ajettu. Tosin edellisen katsastuksen jälkeen autolla ei ole ajettu, eli mitään kauhean radikaalia yllätystä ei pitäisi löytyä.

                            Auton historiasta on sen verran tietoa, että se on ollut vanhemmilla herrasmiehillä käytössä ja huoltohommiakin siihen on tehty. Ei millään tavoin räpelletty tai rakenneltu. Kaikki sähkölaitteet toimivat moitteettomasti ja muutenkin vielä ihan ryhdikkään oloinen peli.

                            Omistaja ei ollut paikalla, mutta sain yhteystiedot. Pieni haju miulla on mitä tuosta tarjoaisin, mutta olisiko kenelläkään sanoa mielipidettä hinnasta? Mitä itse maksaisitte?
                            max. tonnin
                            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3197
                              • Saarijärvi

                              #29
                              Tonni
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                #30
                                Originally posted by Morkai View Post
                                Edit: niin ja unohtu vielä mainita tuo 735 vs 730 M60 ero. Joka on karkeesti 3 litraa bensaa sataselle
                                Jos seiska M60B30 konella menee todellakin kuudella litralla / 100km niin kyllä täytyy minullakin heti välittömästi vaihtaa autoa tai konetta...

                                Vakavammin: jos M30Bx tuntuu vievän liikaa niin kiristäkää ihmeessä sitä ilmamäärämittarin jousta pari -kolme pykälää (jos siis kone, pa- ja sytytysjärjestelmä ovat muuten kunnossa).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎