Originally posted by Leka
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E32 äkkipysäys
Collapse
X
-
sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
-
-
Originally posted by Morkai View PostJa DME on sillai samanlainen, että esim. foorumilla myytävät teholastut voi suoraan heittää vanhaan boksiin. Eli M30B30 boksin voi päivittää M30B35-boksiksi lastua vaihtamalla, myöskään Motronicin versio ei tunnu vaikuttavan eli vanhemman Motronic 1.1 boksin voi lastuttaa 1.3 boksiin tarkoitetulla lastulla ja ei ongelmaa.. sekä päinvastoin. (tai ongelmia voi olla, mutta ei vaikuta koneen toimintaan) Nämä siis vain käytännössä testattuja, teoriassa ongelmia voi olla, mutta käytännössä ei.B30 lähtee kyllä käyntiin B34:n lastulla B30:n boksisa, mutta käy kokolailla heikosti, kokeiltu on. Varianttieroja on sitten vielä aut./man, yms. mutten niihin ole sen kummemmin perehtynyt mikä mahtaa olla käytännön vaikutus.
Comment
-
-
Joko selvisi...
Originally posted by Grafen Walder View PostAhaa, ei tarvitse jälkikiristää. Poika onkin Volvo-miehiä, kuten huollon tehnyt kaverikin. Ehkä heillä on tapana.
Pakostakin tässä ajattelee, että huollossa on jotain mennyt metsään. Jos tekijänä olis merkkihuolto, tai joku muu isompi firma, niin mikäs, kun lypsämään vaan. Mutta on pienyrittäjä johon on tottunut jo vuosia luottamaan eri automerkkien kanssa, tämänkin ja tutuksi käynyt mies, niin mulle on vaikeaa. Mut ei voi mitään, kyllä asia selvittää pitää. Viikonlopun tässä vielä itseäni tyynnyttelen, ettei tulis harkitsemattomia sanavalintoja...
Kiitoksia kaikille jo tässä vaiheessa asiallisista kommenteista ja tuesta! Erityisesti Terholle myös siitä vetokoukusta, vaikka toistaiseksi aika vähälle käytölle jääkin!
Huomenna Helsinkiin - bussilla....
Comment
-
-
hin - aus
Originally posted by 325E View PostJoko selvisi korjaamolla mitä kone on syönyt...
Soitin maanantaina hinaukseen ja lupasivat, että hoituu, kuski soittaa sitten minulle... Kärsivällisesti odottelin torstaiaamuun, eikä mitään kuulunut. Soitin uudestaan: edellinen päivystäjä oli kirjannut väärän osoitteen, eikä kuski ollut vaivautunut soittamaan ja tarkistamaan.
Siis puhelu oli mennyt johonkin hiton valtakunnalliseen päivystykseen (joku falk, tai jotain), vaikka firma on täkäläinen (Mikkeli), kuten kuskikin.
Tämä on kait sitä rationalisointia, mikä muinais-suomen kielellä tarkoitti järkeistämistä...
Mitä itse koneeseen tulee, ei korjaaja ainakaan puhelimessa myöntänyt, että mitään olis voinut mennä pieleen. Ei ollut kuulemma juuri mitään säätämistäkään niissä venttiileissä. Pitäis kai nyt tuntea itsensä imarrelluksi, kun viimeksi säädin itse, mutta ei paljon oloa helpota...
Katsotaan, taitaa joulu painaa päälle, ennenkuin mitään uutta ehtii kuulua.
Uutta konetta tässä toivon pukinkonttiin
Ilmoittelen kyllä, mitä ilmestyy
Comment
-
-
Siinä kun olisi ns. puolueeton asiantuntija mukana..
Originally posted by Grafen Walder View PostKiitos kysymästä, mutta vasta eilen saapui hinausauto - episodi tämäkin ja vähän OT, mutta olkoon, siis viihteeksi:
Soitin maanantaina hinaukseen ja lupasivat, että hoituu, kuski soittaa sitten minulle... Kärsivällisesti odottelin torstaiaamuun, eikä mitään kuulunut. Soitin uudestaan: edellinen päivystäjä oli kirjannut väärän osoitteen, eikä kuski ollut vaivautunut soittamaan ja tarkistamaan.
Siis puhelu oli mennyt johonkin hiton valtakunnalliseen päivystykseen (joku falk, tai jotain), vaikka firma on täkäläinen (Mikkeli), kuten kuskikin.
Tämä on kait sitä rationalisointia, mikä muinais-suomen kielellä tarkoitti järkeistämistä...
Mitä itse koneeseen tulee, ei korjaaja ainakaan puhelimessa myöntänyt, että mitään olis voinut mennä pieleen. Ei ollut kuulemma juuri mitään säätämistäkään niissä venttiileissä. Pitäis kai nyt tuntea itsensä imarrelluksi, kun viimeksi säädin itse, mutta ei paljon oloa helpota...
Katsotaan, taitaa joulu painaa päälle, ennenkuin mitään uutta ehtii kuulua.
Uutta konetta tässä toivon pukinkonttiin
Ilmoittelen kyllä, mitä ilmestyy
Tästä toimenpiteestä auttaisi kun esim. venakoppaa/sen sisä näkymiä olisi tarkistamassa edm. Ammattimies....tässä tapauksessa kun ns. yläpää kannesta on jumissa on täydellinen tuhoarvio mahdotonta tehdä 100%:sti kannen ollessa kiinni mutta, jos tapaus olisi minulla vaatisin olla mukana kun venakoppaa/kantta puretaan...
Toki uskon että, Mikkelin seudulta löytyy myöskin sen verran ammattihenkilöitä siis tältä Foorumilta joka voisi olla mukana purkamassa/arvioimassa ei korjaamon tuttu ymmärettävistä syistä tämä perusteltuna jotta myös puolueeton arvio tuhosta varmistuisi se olisi Grafen Walderin edun valvomista jottei edm. korjaamo pelaa omaan pussiin.
Tämä kun on vaan laskennallista mitä paremmin korjaamon puolesta kädet pestään asiasta sitä vähemmän korjaamolle jää korvattavaa vaikka syy olisi korjaamossa.
Joten puolia on pidettävä ja tietenkin pysyttävä totuudessa niin ettei asioita tehdä muuksi kun ne on,
koska Suomalaisten ominaisuus on totuuden vääristeleminen.Last edited by 325E; 19-12-2009, 13:26.
Comment
-
-
yritetään
Originally posted by 325E View PostTässä tapauksessa kun sitä purkamassa olisi puolueeton Ammattimies katsomassa jottei näkymiä ym. muuteltaisi korjaamon eduksi ja mitään mahdollisen huonontyön peittelyn jälkien peittelyä yms.
Tästä toimenpiteestä auttaisi kun esim. venakoppaa/sen sisä näkymiä olisi tarkistamassa edm. Ammattimies....tässä tapauksessa kun ns. yläpää kannesta on jumissa on täydellinen tuhoarvio mahdotonta tehdä 100%:sti kannen ollessa kiinni mutta, jos tapaus olisi minulla vaatisin olla mukana kun venakoppaa/kantta puretaan...
Toki uskon että, Mikkelin seudulta löytyy myöskin sen verran ammattihenkilöitä siis tältä Foorumilta joka voisi olla mukana purkamassa/arvioimassa ei korjaamon tuttu ymmärettävistä syistä tämä perusteltuna jotta myös puolueeton arvio tuhosta varmistuisi se olisi Grafen Walderin edun valvomista jottei edm. korjaamo pelaa omaan pussiin.
Tämä kun on vaan laskennallista mitä paremmin korjaamon puolesta kädet pestään asiasta sitä vähemmän korjaamolle jää korvattavaa vaikka syy olisi korjaamossa.
Joten puolia on pidettävä ja tietenkin pysyttävä totuudessa niin ettei asioita tehdä muuksi kun ne on,
koska Suomalaisten ominaisuus on totuuden vääristeleminen.
Olen sopuisa ihminen ja erittäin huono pitämään puoliani ongelmatilanteissa, tiedetään. Ja haluan säilyttää hyvät suhteet joka suuntaan - tuokin korjaamo on ollut suureksi avuksi monissa tilanteissa - ja kohtuuhintaan, mitä ei kaikista voi sanoa.
Todennäköisesti tulee käymään niin, että he löytävät jonkun syyn, jonka uskottavuutta voi sitten itse kukin arvioida.
Comment
-
-
Diplomaattina tiedän itsekkin..kuten sinäkin.
Originally posted by Grafen Walder View PostOlet kyllä oikeassa. Yritän tietenkin olla mukana tuossa hommassa mahdollisuuksien mukaan. Mutta enhän mitenkään voi olla varma, vaikka olisivat jo "yön tunteina" kannen avanneet. Kysymys on loppujen lopuksi kuitenkin luottamuksesta, molemmin puolin. Ja sen voi menettää vain kerran...
Olen sopuisa ihminen ja erittäin huono pitämään puoliani ongelmatilanteissa, tiedetään. Ja haluan säilyttää hyvät suhteet joka suuntaan - tuokin korjaamo on ollut suureksi avuksi monissa tilanteissa - ja kohtuuhintaan, mitä ei kaikista voi sanoa.
Todennäköisesti tulee käymään niin, että he löytävät jonkun syyn, jonka uskottavuutta voi sitten itse kukin arvioida.
Tässä pitäisi käyttää käänteis ajattelua asioissa jos joku tekee vastaavasti asian toisin päin toimisko se silloin samoin..
Tälläisissä asioissa on monesti helpompi konsultoida asia toiselle kun näin sinulla esim. säilyy suhdanteet ja diplomaattinen katsontakanta asiaan.
Aina voi vedota asiassa jos ja kun käytetään ulkopuolista asiantuntijaa sen hyväksyminen asioiden hoidossa kertoo
että, ollaan rehellisellä pohjalla jos tätä ei hyväksytä...ns. se alkaa haisee ja ei hajua ilman paskaa...Last edited by 325E; 19-12-2009, 17:08.
Comment
-
-
Originally posted by 325E View PostVaikea olla Diplomaatti asiassa kun vielä pitäisi pitää puoliaan koskaan asiat ei mene niin kuin ne totuudenmukaisesti pitäisi mennä jo koulussakin opetetaan ettei toisia pidä kiusata ja meillä jossakin vaiheessa hämärtyy vielä oikeellisuuden käsite ja varsinkin kun on kyse rahasta..
Tässä pitäisi käyttää käänteis ajattelua asioissa jos joku tekee vastaavasti asian toisin päin toimisko se silloin samoin..
Tälläisissä asioissa on monesti helpompi konsultoida asia toiselle kun näin sinulla esim. säilyy suhdanteet ja diplomaattinen katsontakanta asiaan.
Aina voi vedota asiassa jos ja kun käytetään ulkopuolista asiantuntijaa sen hyväksyminen asioiden hoidossa kertoo
että, ollaan rehellisellä pohjalla jos tätä ei hyväksytä...ns. se alkaa haisee ja ei hajua ilman paskaa...
Jotenkin vaan haluaisi säilyttää uskonsa suomalaiseen rehellisyyteen, edes silloin, kun takana on pitkä asiakassuhde.
Suoranaisen huijauksenkin kohteeksi tosin olen joutunut, ainakin kerran: korjaaja vaihtoi, tai ainakin väitti vaihtaneensa uudet jarrupalat, kun olin pyytänyt tarkistamaan. Sitten satuin löytämään yhden vanhan kuitin - edellisillä paloilla oli ajettu alle 2000km... Se oli ensimmäinen ja viimeinen asiointini siinä firmassa.
No mutta nyt on sovittu, että ruumiinavaus suoritetaan ensi kuun alussa, eikä korjaajalla ollut mitään sitä vastaan, että olen itse paikalla. Päinvastoin, tuntui pitävän sitä suorastaan suositeltavana.
Ilman muuta konsultoin mahdollisimman paljon itseäni asiantuntevampia. Jos en saa paikalle,niin soittelen.
Ja huomenna tämä setä lähtee reissuun ja karistaa tämän maan lumet varpaistaan ja murheet mielestään vähäksi aikaa.
Kiitoksia kaikille ja rentouttavaa joulua!
Comment
-
-
Tupolevin putket punaseksi..etelään...
Originally posted by Grafen Walder View PostTotta joka sana - välitettavasti - ehkä - usein...
Jotenkin vaan haluaisi säilyttää uskonsa suomalaiseen rehellisyyteen, edes silloin, kun takana on pitkä asiakassuhde.
Suoranaisen huijauksenkin kohteeksi tosin olen joutunut, ainakin kerran: korjaaja vaihtoi, tai ainakin väitti vaihtaneensa uudet jarrupalat, kun olin pyytänyt tarkistamaan. Sitten satuin löytämään yhden vanhan kuitin - edellisillä paloilla oli ajettu alle 2000km... Se oli ensimmäinen ja viimeinen asiointini siinä firmassa.
No mutta nyt on sovittu, että ruumiinavaus suoritetaan ensi kuun alussa, eikä korjaajalla ollut mitään sitä vastaan, että olen itse paikalla. Päinvastoin, tuntui pitävän sitä suorastaan suositeltavana.
Ilman muuta konsultoin mahdollisimman paljon itseäni asiantuntevampia. Jos en saa paikalle,niin soittelen.
Ja huomenna tämä setä lähtee reissuun ja karistaa tämän maan lumet varpaistaan ja murheet mielestään vähäksi aikaa.
Kiitoksia kaikille ja rentouttavaa joulua!
Hyvää Joulua Kaikille ja Vähemmän huoltoja ensivuodelle.
Comment
-
-
Syy löytyi
Vihdoin saatiin Seiska siirretyksi hangesta korjaamon sisätiloihin ja uusi kone viereen vuoroaan odottamaan. Ehdinkin melkein kuukauden kasvattaa vihreää sädekehää pääni päällä, kunnes hankin Volvon vara-autoksi. (ettei arki ihan täysin unohtuisi...) - Pakkaset tuottivat kuulemma korjaamolle paljon akuutti-asiakkaita, en viitsinyt hoputtaa.
Mutta Asiaan: avaus tuotti pienoisen yllätyksen, kopan alta löytyi yksi katkennut keinu ja nokka-akselin etupuolelta irrallaan oleva kiinnitysmutteri, siis se iso, kopan ulkopuolella!
Ketju oli ehjä, kireä ja paikallaan. Kaikki säätöpultit ja kiristysmutterit olivat ehjiä, myös siinä katkenneessa keinussa oleva. Kannen alta löytynee pari kieroa venttiiliä, ainakin, kunhan sinne saakka päästään.
Tulkitsen siis, että tuhon syyt juontavat tuolta yli kolmen vuoden takaisesta kansirempasta. Se mutteri on jäänyt kiristämättä kunnolla ja/tai jäänyt ilman lukitetta. Kansi koottiin koneistamolla valmiiksi, enkä ymmärrä, että meillä olisi ollut mitään syytä enää tuohon kohtaan kajota, mutta varmasti en tietenkään enää voi muistaa.
Mutteri on sitten ajan mittaan löystynyt ja tuo pakkaskelillä tapahtunut vedon nykäisy on antanut kierteen viimeisille milleille avausvauhdin...
Hyvin mahdollisena pidän sitäkin, että se on ratkaisevasti löystynyt venttiilien säädön yhteydessä, kun konetta lienee käännelty edestakaisin. Tästä ei mielestäni voi säädön suorittajaa syyllistää.
Jos joku syyllistä kaipaa, niin sovitaan, että se istuu tässä. Koneistamoakaan on myöhäistä saattaa vastuuseen - ainahan voidaan vedota siihen, että asennuksen on suorittanut ammattitaidoton henkilö.
Mutta en kadu, koko touhussa olen oppinut paljon moottoreista ja BMW-merkkisistä autoista.
Kohta matka jatkuu uudella, vähän isommalla koneella!
Comment
-
-
Originally posted by Grafen Walder View PostKyllä kone on kaputt.
Nyt päivänvalossa todettu: ei pyöri nokka-akseli, kun starttaa...
Epäilyttäähän se korjaamokäynnin jälkeen tietysti vähän. Lähikorjaamon mekaanikko oli kuitenkin sitä mieltä, että todennäköisesti sattumaa - ei ainakaan venttiilien säädöstä johtuvaa; korkeintaan, jos on ylimääräisiä osia jäänyt sisälle (mutta ei ainakaan laskussa mainittu). Huollon jälkeen kävi yhtä kauniisti, kuin ennenkin.
Siis tapahtuma ja oireet viittaavat nimenomaan ketjun hyppäämiseen, löysällä siis ollut, jäi jälkikiristämättä viimeksi, n 3-4v sitten, kun kantta laitettiin. Näin poika muisteli.
Tyhmyyteni autojen kanssa tuli taas kerran todistetuksi, onneksi on ollut tapana ajaa ne jokseenkin loppuun, eikä jättää muiden murheeksi.
Tuskin tästäkään kaunottaresta raskii luopua - uuden onnen etsintään vaan, eikös muuten tähän sovi se kolmepuolikaskin ihan heittämällä?
Comment
-
Comment