Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 äkkipysäys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Grafen Walder
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 24

    E32 äkkipysäys

    Hilfe!

    Lähdin tänä iltana ajamaan puolilämpimällä autolla (ajettu pari tuntia aikaisemmin). Muutaman sadan metrin jälkeen kiihdytin risteyksessä, perä lähti luistoon ja nostin kaasupolkimen äkillisesti ylös - tapahtui jotain erittäin ikävän tuntuista: tömähdys, nykäys, tai jotain sellaista, vaikea sanoa, kun kävi niin äkkiä. Veto alkoi heti hiipua, olin kuulevinani jotain naksuttavaa, tai rasahtelevaa ääntä. Sitten ei enää vastannut lainkaan kaasupolkimeen ja rullailin tien sivuun. Sammui...
    Yritin startata muutaman kerran, pyöritti, muttei luvannutkaan lähteä. Tuntui, kuin olisi startti pyörinyt vähän tahmeammin, en ole varma, kun alkoi silmissä mustua... Scheisse!
    Valot himmenivät, tuuletinkin pysähtyi, hätävilkut sentään toimivat.

    Auto oli eilen korjaamolla, vetokoukku laitettiin, venttilien välykset säädettiin, peräöljyt tarkistettiin, mutta hyviksi todettiin.

    Kone on kehrännyt, kuin kylläinen kollikissa tähän saakka. Vaihteisto toiminut, kuin jonkun minua paljon viisaamman ajatus.

    Siis mitä nyt, keksiikö joku, missäpäin koneistoa vois ongelma olla? - vaihteisto, kone, perä, vetoakselit?

    Kone on siis 3 litrainen kutonen. Malli -92
  • k0rppi
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 784
    • Varkaus

    #2
    Originally posted by Grafen Walder View Post
    Hilfe!

    Lähdin tänä iltana ajamaan puolilämpimällä autolla (ajettu pari tuntia aikaisemmin). Muutaman sadan metrin jälkeen kiihdytin risteyksessä, perä lähti luistoon ja nostin kaasupolkimen äkillisesti ylös - tapahtui jotain erittäin ikävän tuntuista: tömähdys, nykäys, tai jotain sellaista, vaikea sanoa, kun kävi niin äkkiä. Veto alkoi heti hiipua, olin kuulevinani jotain naksuttavaa, tai rasahtelevaa ääntä. Sitten ei enää vastannut lainkaan kaasupolkimeen ja rullailin tien sivuun. Sammui...
    Yritin startata muutaman kerran, pyöritti, muttei luvannutkaan lähteä. Tuntui, kuin olisi startti pyörinyt vähän tahmeammin, en ole varma, kun alkoi silmissä mustua... Scheisse!
    Valot himmenivät, tuuletinkin pysähtyi, hätävilkut sentään toimivat.

    Auto oli eilen korjaamolla, vetokoukku laitettiin, venttilien välykset säädettiin, peräöljyt tarkistettiin, mutta hyviksi todettiin.

    Kone on kehrännyt, kuin kylläinen kollikissa tähän saakka. Vaihteisto toiminut, kuin jonkun minua paljon viisaamman ajatus.

    Siis mitä nyt, keksiikö joku, missäpäin koneistoa vois ongelma olla? - vaihteisto, kone, perä, vetoakselit?

    Kone on siis 3 litrainen kutonen. Malli -92

    kansi pois ja kahtomaan montako mäntää/venttiiliä menee uusiks pakosta. sitte öljypohja ja kurkkimaan kampuran veivien laakerit.

    Comment

    • Mielonen
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 56
      • suomi

      #3
      kerro sitten kun olet purkanu, että mikä avain löyty venttiilikopan alta

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Onneks noi kutoskoneet näihin on niin halpoja käytettynä, että ei kannata varmaan ees avata vanhaa konetta. Muutakuin uus tilalle ja menoks.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • Grafen Walder
          Newbiemmer
          • Jul 2006
          • 24

          #5
          Konevauriohan tässä ekana mieleen tulee.
          Eikö kenellekään tule edes haaleaksi lohduksi mieleen miedompia vaihtoehtoja?

          Mikä tuossa mahtaa olla se hajoamismekanismi? - Äkillinen vedonmuutos vois aiheuttaa ketjun hyppäämisen kyllä - ainakin manuaaliaskilla, tässä on on kyllä automaatti, jonka luulisi vähän pehmentävän.

          Se hyvä puoli tässä on että tapahtui lähellä kotia, eikä jossain hevonkuusenperseessä, kuten viimeksi. (silloin simahti akku).
          Ja sadan metrin päässä korjaamosta, taitaa saada uuden asiakkaan.

          Kone menee siis luultavasti vaihtoon ja aika pian autokin - siltä ainakin tässä vitutuskankkusessa tuntuu.

          Parempaa onnea kaikille muille!

          Comment

          • Mielonen
            Bimmer Rookie
            • Apr 2009
            • 56
            • suomi

            #6
            jotenkin arveluttaa jos kerta edellisenä päivänä ollu korjaamolla ja nyt moottorin totaalituhon merkit ilmassa. otahan venttiilikoppa pois ja kurkkaa onko mitään normaalista poikkeavaa.

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #7
              Johtuu aika varmasti nyt tehdystä remontista...

              Originally posted by Mielonen View Post
              jotenkin arveluttaa jos kerta edellisenä päivänä ollu korjaamolla ja nyt moottorin totaalituhon merkit ilmassa. otahan venttiilikoppa pois ja kurkkaa onko mitään normaalista poikkeavaa.
              Veikkaan jos se on koneessa että, venttiilien säädössä on "kiristetty liikaa" 10mm epäkeskoa kiristävää mutteria ja se on rasittanut sitä epäkeskoa lukitsevaa pulttia eli se olisi voinut mennä poikki ja osat meneet nokan ja keinujen väliin siitä seurannut
              mahdollinen koneen junttaaminen jumiin..tämän todennäkösyyden laskisin n.90%:ksi syyksi.

              Esitetty ketjunhyppääminen on edellisen seuraus koska koneen alakerta jää pyörimään ja näin ollen jakopäänketju tosiaan jää heikoimmaksi lenkiksi josta se antaa myöten koska yläpää koneesta on jumissa ja samalla heittäen jaon sekaisin eli venttiilit tapaa mäntiin jne.venat solmussa ja mahdollinen mäntä(nät) vauriot eli jos näin on käynyt ei kun konetta etsimään.

              Tästä toki lievempi vaurio on että, keinuvipuja on poikki...mutta sekin hyvin tehtynä otattaa kannen pois jotta näkee lopullisen vaurion taas tässä tapauksessa
              on kyseessä keinuvipujen suuri kuluminen ja kun laskenallisesti sellainen säädetään oikeisiin väyksiin tulee vipuliikkeeseen murtava kulma joka mahdollisesti aina katkaisee keinu vivun ja näin käynyt allekirjoittaneelle ja esimekki tapauksessa otin vielä Volvolta päänahan 5-pytyllä (tasoitusta).
              Last edited by 325E; 11-12-2009, 12:31.

              Comment

              • juhomo
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 637
                • Kempele

                #8
                Samalle korjaamolle takaisin missä autoa oli aikasemminkin huollettu ja auton ehjäys korjaamon piikkiin!
                Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                www.jsautomoto.fi

                Comment

                • Grafen Walder
                  Newbiemmer
                  • Jul 2006
                  • 24

                  #9
                  rikki on

                  Kyllä kone on kaputt.
                  Nyt päivänvalossa todettu: ei pyöri nokka-akseli, kun starttaa...
                  Epäilyttäähän se korjaamokäynnin jälkeen tietysti vähän. Lähikorjaamon mekaanikko oli kuitenkin sitä mieltä, että todennäköisesti sattumaa - ei ainakaan venttiilien säädöstä johtuvaa; korkeintaan, jos on ylimääräisiä osia jäänyt sisälle (mutta ei ainakaan laskussa mainittu ). Huollon jälkeen kävi yhtä kauniisti, kuin ennenkin.
                  Siis tapahtuma ja oireet viittaavat nimenomaan ketjun hyppäämiseen, löysällä siis ollut, jäi jälkikiristämättä viimeksi, n 3-4v sitten, kun kantta laitettiin. Näin poika muisteli.

                  Tyhmyyteni autojen kanssa tuli taas kerran todistetuksi, onneksi on ollut tapana ajaa ne jokseenkin loppuun, eikä jättää muiden murheeksi.
                  Tuskin tästäkään kaunottaresta raskii luopua - uuden onnen etsintään vaan, eikös muuten tähän sovi se kolmepuolikaskin ihan heittämällä?

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Ketjun jälkikiristys? Ei tuossa semmosia ole.

                    Kannattaa katsoa jos olisi kuitenkin jäänyt jotain ylimääräistä välysten säädöstä, voi se hajoaminen olla sattumaakin mutta voi olla olemattakin.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Tuota kannattaa yrittää..

                      Originally posted by juhomo View Post
                      Samalle korjaamolle takaisin missä autoa oli aikasemminkin huollettu ja auton ehjäys korjaamon piikkiin!
                      Hyvä huomio jota en hokannut kertoa Faktaa näin se menee
                      Juhomon ehdottamalla tavalla.
                      Korjaamo on vastuussa toki ja nyt vielä kun perävalot näkyivät korjaamolle vaurion sattuessa vaikka sanotaan takuun lakkaavan kun perävalot ovat häipyneet...

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Ensimmäisenä tulee mieleen, että säätäjä olisi jättänyt jotain ylimäärästä sinne ja unohtanut laskuttaa Täytyy toivoa että näin on käynyt, niin ei joudu omasta pussista maksamaan.

                        Ellei, niin aika huono säkä kyllä käynyt sitten.

                        Comment

                        • Grafen Walder
                          Newbiemmer
                          • Jul 2006
                          • 24

                          #13
                          Originally posted by Cell View Post
                          Ketjun jälkikiristys? Ei tuossa semmosia ole.

                          Kannattaa katsoa jos olisi kuitenkin jäänyt jotain ylimääräistä välysten säädöstä, voi se hajoaminen olla sattumaakin mutta voi olla olemattakin.
                          Ahaa, ei tarvitse jälkikiristää. Poika onkin Volvo-miehiä, kuten huollon tehnyt kaverikin. Ehkä heillä on tapana.

                          Pakostakin tässä ajattelee, että huollossa on jotain mennyt metsään. Jos tekijänä olis merkkihuolto, tai joku muu isompi firma, niin mikäs, kun lypsämään vaan. Mutta on pienyrittäjä johon on tottunut jo vuosia luottamaan eri automerkkien kanssa, tämänkin ja tutuksi käynyt mies, niin mulle on vaikeaa. Mut ei voi mitään, kyllä asia selvittää pitää. Viikonlopun tässä vielä itseäni tyynnyttelen, ettei tulis harkitsemattomia sanavalintoja...

                          Kiitoksia kaikille jo tässä vaiheessa asiallisista kommenteista ja tuesta! Erityisesti Terholle myös siitä vetokoukusta, vaikka toistaiseksi aika vähälle käytölle jääkin!

                          Huomenna Helsinkiin - bussilla....

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Eihän sitä kannatakkaan missään nimessä lähteä siitä ajatuksesta, että vika on korjaamossa. Kannattaa silti vilkaista ettei mitään suurempaa ole jäänyt, mutta eiköhän tuo vain huonoa tuuria ole.

                            Joo ei ole mitään mitä kiristellä, jos kiristin ei ole koneesta pudonnut tai puske öljyä litratolkulla ulos koneesta, niin mitään ei tarvitse tehdä.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Pari harvinaisempaa M30 konerikkoa:

                              Jakoketju poikki, katkesi vanhuuttaan, vika ei ollut ketjun löysyydessä ts. laaharit kuluneet tai kiristimen ilmaamatta jättäminen. Venttiilikoneistossa ei myöskään mitään ihmeellistä/ylimääräistä.

                              Jakopään alarattaan KAIKKI hampaat poikki, ei edellämainittua syytä tai että jakovainaa tai muu työkalu olisi jäänyt venakoneistoon ahdistamaan venttiilien säädön yhteydessä.

                              Molemmat konerikot ovat sattuneet suurinpiirtein hieman tyhjäkäynnin kierrosten yläpuolella, eikä missään +6500 rpm.

                              M30B30/B34 DME:t on erillaiset, muuten kokolailla plug&play koneswappi.
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎